تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى‏خواهد خداوند او را از زبانيه (فرشتگان عذاب) نوزده‏گانه برهاند، بسم الل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816675453




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كلياتي درباره نگهداري ماشين ها


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: قبل از پرداختن به مسئله عيب يابي و تعمير ماشين هاي الكتريكي، مسئله اساسي و مقدماتي انتخاب مصالح و لوازم الكتريكي مناسب با شرايط مختلف كار مطرح مي شود. چه بسا پيدايش بسياري از عيوب و نواقص و همچنين وارد آمدن خسارت هاي گوناگون مي تواند نتيجه عدم رعايت مسئله فوق ، يعني تطابق مصالح و لوازم به كار برده شده با شرايط ويژه محيط كار باشد.




تطابق مصالح و لوازم به كار برده شده از نظر شرايط شبكه تغذيه و شرايط شبكه مصرف و نيز شرايط محيط كاري كه قرار است اين وسايل در آن ها مورد استفاده قرار گيرند، مورد بررسي مي باشد.
آنچه كه مربوط به تطابق با شرايط شبكه مصرف و تغذيه مي شود مربوط به چگونگي انتخاب كابل ها، مشخصات ماشين ها ، مقطع رساناهاي لازم، انتخاب نوع كنتاكتورها، فيوزها و غيره است.
عدم تطابق شرايط محيط سبب بروز معايبي در دستگاه هاي مورد نظر مي گردد. حتي اگر شرايط تطابق با شبكه مصرف و تغذيه كاملا رعايت شده باشد.
مشخصات شرايط تطابق با محيط را مي توان در چند گروه عمده زير خلاصه كرد:
الف) مصالح ضد انفجاري:
در نسبت هاي معين، مخلوطي از هوا و گازها و بخارات احتراقي ايجاد جوي قابل احتراق مي كنند. در چنين محيطي ، مصالح و ابزار مورد استفاده بايد از نوعي انتخاب شوند كه بروز هرگونه انفجار و خطرات ناشي از آن منتفي گردد. از اين رو بايد استفاده از ابزار و لوازمي كه ايجاد جرقه و يا قوس الكتريكي مي كند و يا نقاطي از آن به درجه حرارت هاي بالا دست مي يابد، ممنوع گردد. همچنين در اين اماكن استفاده از موتورهاي ضد انفجاري توصيه مي شود. اين نوع موتورها به مراقبت هاي ويژه اي احتياج دارند.
ب) مصالح مورد استفاده در مناطق گرم و خشك يا گرم و مرطوب:
در مناطق گرم و خشك بايد مراقب افزايش غير طبيعي درجه حرارت ماشين بود، از اين رو جريان كار و يا بار ماشين بايد در رابطه با شرايط محيط، محدود شود. در مناطق گرم و مرطوب بايد در درجه اول ، نظر خود را به وضعيت عايق بندي سيم پيچ ها معطوف داشت. زيرا در اثر رطوبت عايق ها شديدا در معرض پوسيدگي قرار مي گيرند. از اين رو مراقبت متوالي از سيم پيچ ها و اندازه گيري مقاومت عايق ها در فواصل زماني معين ضرورت پيدا مي كند. همچنين رطوبت هوا در پوسيدگي فلز و زنگ زدن آن اثر قطعي داشته، مراقبت هاي ويژه خود را مي طلبد.
ج) مصالح مورد استفاده در آب و هواي دريايي:
پوسيدگي پوسته هاي فلزي و پيچ و مهره ها در هواي مرطوب و مملو از املاح مناطق دريايي و يا مجاور درياها بر همگان معلوم است. در چنين مناطقي جلوگيري از پوسيدگي پوسته هاي فلزي و مراقبت از كيفيت كنتاكتها و پاكيزگي آنها بايد همواره مد نظر باشد.در مورد افزايش درجه حرارت ماشين ها باد يادآور شد كه سازندگان ماشين هاي الكتريكي عموما ماشين ها را براي كار در ارتفاعي كمتر از 1000 متر از سطح دريا محاسبه مي كنند. بدين ترتيب غلظت هواي تهويه تا حد معيني مورد نظر است. همچنين درجه حرارت هواي آزاد را هميشه كمتر از 40 درجه سانتيگراد و درجه حرارت مايع تبريد را كمتر از 20 درجه ساتيگراد در نظر ميگيرند.
در كشورهايي مثل ايران با هواي گرم و خشك، كار ماشينها در محيط آزاد بايد شرايط جوي مثل چگالي هوا و درجه حرارت هوا و آب، در زير تابش مستقيم آفتاب دخالت يابد و موافق با آن تدابيري اتخاذ شود تا از افزايش غير طبيعي درجه حرارت ماشين جلوگيري به عمل آيد.

دستوراتي در باره مراقبت هاي پيشگيرانه ماشين ها:
طبيعتا دستورات لازم براي انجام مراقبت هاي پيشگيرانه، در جهت جلوگيري از پيدايش نقائص در ماشين ها ، بستگي به نوع ماشين، توان كار، شرايط ويژه كار، طول مدت زمان كار بي وقفه ماشين و ..... دارد. با اين وجود دستورالعمل هايي كلي، در جهت پيشگيري از بروز عيب و نگهداري ماشين ها مي توان پيشنهاد كرد.
اين دستورالعمل ها شامل اندازه گيري ها و اقدامات سادهاي ميشود كه بايد بر روي ماشين بدون نياز به پياده و اوراق كردن آن انجام داد. اين اقدامات و اندازهگيريها عبارتند از :
- بررسي وضع ماشين به هنگام توقف ( تا لحظه توقف كامل )
- نظافت ماشين
- اندازهگيريها و كنترلهاي مكانيكي و الكتريكي
- بررسيهاي لازم قبل از راهاندازي مجدد ماشين.
بررسي وضع ماشين به هنگام توقف
- وجود هرگونه لرزشي را در ماشين – به ويژه در سرعتهاي كم – در سطح پوسته، در بلبرينگها، در ياتاقانها و يا سطح جاروها رديابي كنيد.
- وجود احتمالي ضربانات را در سطح صفحات كوپلينگ رديابي كنيد.
- با استفاده از علامتي كه بر انتهاي محور ماشين قرار دادهايد، تحقيق كنيد كه توقف گردانه در حالت بي تفاوتي انجام ميپذيرد. به عبارت ديگر تحقيق كنيد كه تعادل گردانه خوب است و لنگر نمياندازد.
- به محض توقف گردانه، درجه حرارت كلكتور و يا هريك از حلقههاي جريان گيري را اندازهگيري كنيد.
نظافت ماشين
- هواي فشرده و خشك را چه از طرف كلكتور و چه از طرف بادبزن به داخل ماشين بدميد.
- شيارهاي بين تيغههاي كلكتور را به كمك برس مخصوصي از ابريشم شيشه پاك كنيد.
- در صورت لزوم روغن يا ياطاقان را تعويض كنيد.
اندازهگيريها و كنترلهاي مكانيكي و الكتريكي
- عدم مدور بودن احتمالي كلكتور و حلقه هاي جريانگيري را با دستگاه اندازه گيري مخصوص بررسي كنيد. و در صورت لزوم كلكتور و حلقههاي جريانگيري را تراش دهيد.
- مقاومت عايقبندي سيمپيچها را در چهارحالت گرم، سرد، قبل از دميدن هواي فشرده و بعد از دميدن آن اندازهگيري كنيد.
- مقاومت عايقبندي را بين سيمپيچها و شاسي و بين سيمپيچهاي مستقل از يكديگر اندازهگيري كنيد.
- به كمك ترازوهاي فنري، فشار وارد بر جاروبكها را در حالي كه در جاي خود قرار دارند، اندازهگيري كنيد.
- در صورت لزوم، از طريق اندازهگيري فاصله هوايي، فرسايش ياطاقانها را در چهار نقطه مختلف، به فاصله فضايي 90 درجه از يكديگر اندازهگيري كنيد. اين اندازهگيريها را بايد هم از طرف كلكتور و هم از طرف بادبزن انجام داد.
- پيدايش احتمالي لكهها و اثرات سوختگي بر روي كلكتور و يا حلقههاي جريانگيري را بررسي كنيد.
- تحقيق كنيد كه سطح جانبي جاروها كاملا صاف و عاري از آثار فرسودگي است و در سطح تماس جاروها آثار سوختگي و ترك برداشتن به چشم نميخورد. مطمئن شويد كه جاروها آزادانه در جاي خود حركت ميكنند و ميله پشت جاروها درست در وسط راس آن قرار گرفته است.
مراقبتهاي لازم به هنگام توقف طولاني ماشين:
- از وارد آوردن ضربه به كلكتور و يا حلقههاي جريانگيري و يا پاشيدن روغن و يا جرمگيري اين قطعات كاملا جلوگيري نماييد. بدين منظور سطح كلكتور و حلقهها را به كمك قطعات مقوا يا پارچه كاملا بپوشانيد.


1-2 پرونده شناسايي ماشينها:
در كارگاههايي كه در آن تعداد زيادي موتور وجود دارد، لازم است كه براي هر موتور پروندهاي تهيه گردد و به منظور تسهيل در كار شناسايي ماشينها حروف و يا اعداد مشتركي را بر بدنه ماشين و پرونده شناسايي نوشت.
هر پرونده بايد حداقل حاوي اطلاعات زير باشد:
- تاريخ شروع بهرهبرداري از ماشين.
- مشخصات الكتريكي و مكانيكي ماشين.
- تاريخ انجام اقدامات مختلف، معايب مشاهده شده، تعميرات انجام شده، تعويض ذغالها، تراش حلقهها و كلكتور، جايگزيني بلبرينگها و غيره
- تاريخ بازديدهاي متناوب
به طور خلاصه در پرونده ماشين، كليه اطلاعات لازم از شروع بهرهبرداري از ماشين تا لحظه حاضر، همراه با كليه اقدامات انجام شده بر روي ماشين منعكس است. همچنين وضعيت كليه قطعات جانبي ماشين مانند كنتاكتورها، قطعكنندهها ، فيوزها و غيره نيز در آن منعكس است. در واقع پرونده نگهداري ماشين به مثابه شناسنامه ماشين است كه كليه اقدامات انجام شده بر روي آن از لحظه شروع بهرهبرداري تا اكنون را منعكس ميسازد.
با استفاده از پرونده شناسايي ماشين مي نوان عيب يابي را سريعا انجام داد و به هنگامي كه نقصي تكرار ميشود، علل بروز عيب را با دقت هر چه بيشتر شناسائي نموده و به رفع آن پرداخت. ضمنا" مينوان آماري از بروز نواقص تهيه كرد و نقطه ضعفهاي ماشين را شناسائي نمود. به علاوه هرگاه پرسنل كارگاه تعمير به دلايلي تعويض شوند جانشينان آنها با استفاده از پرونده ماشين مي توانند از وضعيت كلي ماشي آگاه شوند و براي رفع عيب ماشين و بازدهي بيشتر وارد عمل شوند.
انضمام نقشه كابلبندي ماشين به پرونده شناسايي ماشين به تعميركار كمك جدي خواهد كرد. علامتگذاري كابلها و يا مشخص كردن آنها با رنگهاي مختلف، شناختن مقطع كابلها و غيره نيز اطلاهات تكميلي با ارزشي هستند. ضمنا" شناخت اجزاي شبكه تغذيه موتور نيز حائز اهميت است. شناسائي اجزاي مختلف قفسه ( تابلو) برقرساني، محل فيوزها و كاليبر آنها ، محل كنتاكتورها و قطهكنندههاي قفسه تغذيه، همگي بسيار مفيد واقع ميشوند. در يك كلام، كليه شرايط لازم بايد در دسترس تعميركار قرار گيرد تا بتواند بدون اتلاف وقت و با اجتناب از جستجوهاي كوركورانه و بيهدف، به كار تعمير پرداخت.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن