تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816732261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش سياست روز از سوخت رساني به كشتي هاافزايش سهم ايران در بازار بانكرينگ


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: گزارش سياست روز از سوخت رساني به كشتي هاافزايش سهم ايران در بازار بانكرينگ


گروه اقتصادي ـ رضا لياقت ورز - مي‌گويند كه نقش فجيره و درآمدهاي حاصل از آن، در بوجود آمدن امارات امروزي غير قابل انكار است. چه نگاهي گذرا به حجم درآمدهاي اين كشور و قياس آن با برخي شاخصه‌هاي اقتصاد اجتماعي، به خوبي نمايانگر ميزان ارزآوري اين صنعت براي اقتصاد كشور است.
امارات متحده عربي در حال حاضر با در اختيار داشتن 65 درصد بازار سوخت رساني به كشتي‌ها، در سال گذشته ميلا‌دي توانسته رقمي‌در حدود 5 ميليارد دلا‌ر در آمد كسب كند و اين درحالي است كه برنامه‌هاي شركت‌هاي وطني فعال در اين صنعت نشان از آن دارد كه ‌

توسعه بانكرينگ در آينده
در حال حاضر بندرعباس، قشم و خارك، بار اصلي افزايش سهم ايران در اين عرصه را به دوش مي‌كشند اما در آينده قرار است مراكز ديگري نيز به اين شهر‌ها افزوده شود تا علا‌وه بر ارزآوري و اشتغال زايي، حاكميت ايران در منطقه نيز تقويت گردد. حبيب نعيمي، مدير شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي استان هرمزگان در اين باره مي‌گويد: اجراي عمليات سوخت رساني به كشتي‌ها در كشور، حاكميت اقتصادي و سياسي ايران را بر منطقه خليج فارس تقويت مي‌كند. وي اجراي طرح سوخت رساني به كشتي‌ها را از مهم ترين برنامه‌هاي وزارت نفت خواند و اظهار داشت: يكي از دغدغه‌هاي وزارت نفت جلوگيري از قاچاق سوخت در كشور است، زيرا قاچاق سوخت به زيان اقتصاد كشور است و اجراي طرح بانكرينگ از مهم ترين اقدام‌ها براي جلوگيري از قاچاق سوخت است.
نعيمي با بيان اين كه كشتيراني جمهوري اسلا‌مي ايران از مهم ترين سازمان‌هاي دولتي براي توسعه طرح سوخت رساني به كشتي‌ها در كشور است، اظهار داشت: پيش از اين كشتيراني جمهوري اسلا‌مي روزانه يك هزار و 200 تن نفت كوره را به وسيله نفت كش‌ها از انبار نفت دريافت مي‌كرد اما به دليل نبود تاسيسات ذخيره سازي (دپو)، بايد تا پهلوگيري كشتي‌ها براي تخليه نفت كش‌ها منتظر مي‌شد كه اين امر نيز از انگيزه‌هاي راه اندازي بانكرينگ در كشور بود. مدير شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي استان هرمزگان، درباره راه اندازي طرح بانكرينگ، گفت: طرح سوخت رساني به كشتي‌ها براي نخستين بار در چند سال اخير مطرح شده است كه براي اجراي اين طرح با همكاري شركت بنا گستر كرانه، عمليات سوخت رساني به كشتي‌ها را آغاز كرديم كه در اين مدت كوتاه، به ميزان قابل توجهي سوخت به وسيله شركت بنا گستر كرانه از شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران خريداري و به كشتي‌هاي عبوري عرضه شده است.
مدير شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي استان هرمزگان، مبناي تعيين قيمت سوخت رساني به كشتي‌ها را، ميانگين ده روزه قيمت ‌FOB خليج فارس عنوان كرد و افزود: علا‌وه بر اين قيمت، 5 دلا‌ر براي نفت گاز و 2 دلا‌ر نيز براي نفت كوره به عنوان سود به قيمت اصلي افزوده مي‌شود. وي افزود: هم اكنون يك سال و نيم از آغاز فعاليت شركت بنا گستر كرانه مي‌گذرد كه در اين مدت، 4 هزار و 371 ميليارد و 291 ميليون ريال سوخت از سوي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي به شركت بنا گستر كرانه فروخته شده است. وي ادامه داد: ميزان فروش سوخت و فرآورده‌هاي نفتي به سازمان كشتيراني جمهوري اسلا‌مي‌ايران در اين مدت، يك هزار و 244 ميليارد و 544 ميليون ريال بوده است. ‌

از قاچاق فرآورده‌هاي نفتي جلوگيري مي‌شود
بانكرينگ اما در كنار مزايايي كه برشمرده شد، ويژگي‌هاي ديگري هم دارد كه از جمله مهم‌ترين آنها مي‌توان به اشاره كرد. داوود عربعلي، ‌رئيس شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ناحيه قشم، در اين خصوص مي‌گويد: در حال حاضر افراد سوخت سهميه‌اي خود را به قيمت آزاد مي‌فروشند؛ به طوري كه در مدت دو ماه حدود 400 هزار ليتر سوخت قاچاق كسر شده است. وي گفت: جزيره قشم دو جايگاه ساحلي دارد كه توسط آنها به فروش سوخت به كشتي‌ها مي‌پردازد و قرار است به زودي يك جايگاه ديگر نيز به بهره‌برداري برسد. به گفته او هر كشتي كه پهلو مي‌گيرد، علا‌وه بر سوخت نياز به مواد غذايي،‌آب، خدمه و تعميرات احتمالي كشتي دارد كه به نظر مي‌رسد با فعال شدن بانكرينگ در اين جزيره حدود 70 هزار شغل غيرمستقيم ايجاد شود كه كمك زيادي به آباداني جزيره قشم خواهد كرد.
وي جمعيت ثابت جزيره قشم را 130 هزار نفر اعلا‌م كرد كه در حال حاضر حدود 80درصد مردم بي‌كار هستند. وي با اشاره به اين‌كه به طور معمول روزانه 300 هزار ليتر بنزين در جزيره قشم توزيع مي‌شود، خاطرنشان كرد: حدود هزار و 400 فروند كشتي و قايق را سوخت‌رساني مي‌كنيم. در اين زمينه حدود هزار و 300 قايق غير مجاز هم مبادرت به صيادي مي‌كردند كه از زمان فعاليت كارت هوشمند شناسايي شده و سازماندهي شدند.

عقب نشيني امارات ‌
طبيعي است كه هرچه ايراني‌ها در صنعت بانكرينگ فعال شوند، اماراتي‌ها ناگزير به عقب نشيني مي‌شوند. خصوصا كه ايران هم پتانسيل بيشتري دارد و هم موقعيت جغرافيايي بهتري براي كشتي‌هاي عبوري داراست. سعيد سپهري راد، رئيس هيئت مديره شركت بناگستر كرانه در تشريح اين مطلب عنوان كرد: با راه اندازي مراكز سوخت رساني به كشتي‌ها در بندر عباس، جزيره خارك و قشم در دو سال گذشته شركت‌هاي خصوصي ايراني موفق شدند ضمن كنار زدن امارات از بازار بانكرينگ خليج فارس، حدود 13 درصد از اين تجارت را نيز به خود اختصاص دهند. سپهري راد ميزان سرمايه گذاري توسعه فاز اول را حدود 42 ميليارد عنوان كرد و بيان داشت: با توجه به افزايش قيمت جهاني فولا‌د تاكنون اين سرمايه گذاري‌ها به سقف 50 ميليارد تومان رسيده است.
وي با اشاره به راه اندازي عمليات خدمات رساني همچون تامين آب، غذا، تعويض خدمه و تعميرات درحين عمليات در منطقه بندر عباس، گفت: در صورت راه اندازي اين عمليات در اختيار گرفتن سهم 25 درصدي بازار در خليج فارس دور از دسترس نخواهد بود. وي ميزان سوخت عرضه شده به كشتي‌ها در بندر فجيره امارات را حدود 12 ميليون تن در سال عنوان كرد و افزود: در كل خليج فارس حدود 20 تا 24 ميليون تن در بنادر امارات، قطر كويت و عربستان به كشتي‌ها سوخت عرضه مي‌شود. رئيس هيئت مديره شركت بناگستركرانه با تاكيد بر اين كه هم اكنون سعي داريم با كاهش حاشيه سود سوخت عرضه شده به كشتي‌ها مشتري‌هاي بازار بانكرينگ ايران را افزايش دهيم گفت: معمولا‌ 3 تا 5 دلا‌ر براي هر متر يك تن قيمت كمتري نسبت به سوخت عرضه شده در امارات، از كشتي‌ها دريافت مي‌شود. وي از هدف گذاري 35 درصد بازار تا سال 1390 خبر داد و خاطر نشان كرد: هم اكنون شركت بناگستر كرانه نفت كوره را دو دلا‌ر بالا‌تر از قيمت‌هاي منطقه اي از شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي خريداري مي‌كند.
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 458]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن