تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819724001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست هاي جداگانه با دانشجويان روحانيون و بازرگانان استان فارس مطرح شد اظهارات رئيس مجلس درباره مهمترين موضوعات سياسي و اقتصادي كشور


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: در نشست هاي جداگانه با دانشجويان روحانيون و بازرگانان استان فارس مطرح شد اظهارات رئيس مجلس درباره مهمترين موضوعات سياسي و اقتصادي كشور
دكتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در سفر به استان فارس در نشست هاي جداگانه با تشكل هاي دانشجويي علما و روحانيون و صنعتگران و بازرگانان اين استان به تحليل مهمترين موضوعات سياسي و اقتصادي كشور پرداخت و به سئوالات مطروحه در اين نشستها پاسخ داد.
بگيرد .
به گزارش خبرنگار مهر دكتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در نشست خود با تشكل هاي دانشجويي كه در دانشگاه شيراز برگزار شد در پاسخ به سئوالي مبني بر اقدامات مجلس و دولت در برخورد با تورم و گراني اظهار داشت : به اعتقاد ما مي توان آرام آرام وضعيت يارانه ها را سامان داد و فشار تورمي را يك باره ايجاد نكرد; البته ما در مورد 50 ـ60 هزار تومان نظر نمي دهيم چرا كه مجلس هنوز در اين خصوص تصميم نگرفته است اما بايد بررسي كنيم تا بدانيم اگر اين اتفاق پيش آيد گراني و تورم تا چه ميزان افزايش خواهد يافت .
دانشجويي كه پرداخت وام 100 ميليون توماني به نمايندگان مجلس را اقدامي مخفيانه توصيف مي كرد از لاريجاني خواست تا در اين خصوص توضيح دهد و لاريجاني نيز در اين باره پاسخ داد : خواهش مي كنم منصفانه فكر كنيد; ما دنبال مخفي كاري نبوده ايم و اين قضيه اي نيست كه بتوان پنهانش كرد; من خودم در اين چارچوب يك ريال هم نگرفته ام اما نمايندگاني هستند كه از يك استان وارد مجلس شده ولي مكاني براي زندگي در تهران ندارند; اين وام براي اين قبيل افراد بوده تا بتوانند در تهران خانه اي را اجاره كنند.
رئيس مجلس با بيان اينكه تنها براي اجاره يك خانه 120 متري در جنوب تهران 80 ـ70 ميليون تومان پول لازم است افزود : شما كه بيشتر از ما از وضعيت مسكن در تهران اطلاع نداريد ولي ما در خصوص احداث خانه هاي سازماني براي نمايندگان مجلس تلاش مي كنيم .
وي با انتقاد از افرادي كه به بزرگنمايي اين موضوع پرداخته اند ادامه داد : گاهي يك حرف نارسي زده مي شود و ذهنيت هايي را هم ايجاد مي كند; بنده خبر دارم كه برخي نمايندگان با زن و فرزندشان در هتل زندگي مي كنند چرا كه هنوز نتوانسته اند خانه اي در تهران اجاره كنند و اين موضوع چيز پنهاني نبوده كه بخواهيم پنهانش كنيم .
لاريجاني در واكنش به انتقاد يكي از دانشجويان نسبت به اقدام مجلس در افزايش ده درصدي ظرفيت دانشگاه ها گفت : شما جايگزين شوراي نگهبان شده ايد ! پس از مسائلي كه در اين خصوص پيش آمد مجلس براي حل موضوع پيش قدم شد و نمايندگان شما حق دارند در اين موارد طرح دهند; اصلا چه كسي گفته اين خلاف قانون است
رئيس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد : طرح مجلس براي دولت نبايد بار مالي داشته باشد كه ما اين موضوع را هم حل كرده ايم . طرح مي گويد همين ظرفيت سرجاي خود باشد هر چند بومي گرايي به اين شدت را قبول نداريم . ما نمي گوييم با اين طرح همه چيز حل مي شود اما اين طرح يك ترميم است و اين اقدام از نظر قانون اساسي هم اشكالي ندارد; مجلس اگر نقصي در كشور مي بيند كه به ملت صدمه مي زند حتما مي تواند درباره آن نظر دهد.
در ادامه اين نشست دانشجويي از لاريجاني درباره علت دستگيري عباس پاليزدار سئوال كرد كه وي در پاسخ درباره اخبار منتشر شده مبني بر احضار قاضي اين پرونده به خانه ملت گفت : قاضي پرونده پاليزدار به مجلس احضار نشده بلكه صرفا پيشنهاداتي در اين خصوص وجود داشته كه طي روزهاي اخير مطرح شده است .
وي افزود : من در مورد پاليزدار نمي توانم قضاوت كنم ; فقط مي دانم در اعترافاتي كه اين فرد داشته نكاتي را بيان كرده كه با حرفهاي اوليه او در دانشگاه متفاوت بوده و طبعا محكمه بايد در اين باره نظر دهد.
رئيس مجلس در پاسخ به سئوالي ديگر در خصوص علت استعفايش از دبيري شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت : البته من در آن دوره هم رياست موضوع هسته اي را بر عهده نداشتم ; من دبير شوراي عالي امنيت ملي ونماينده رهبري در اين شورا بودم ; اما به طور كلي اين مسئله ابعاد مختلفي دارد.
لاريجاني ادامه داد : من از نظر مديريتي با رئيس جمهور اختلاف نظر داشتم و پس از بررسي هايي كه انجام دادم حس كردم اين اختلافات مي تواند به مجموعه كار لطمه بزند; احساس كردم مي توانم در گوشه اي ديگر پستي بگيرم اما نبايد به كشور لطمه زده شود و لذا خود پيشنهاد كردم شخص ديگري جاي بنده گذاشته شود البته من هم به او كمك خواهم كرد. از شما هم مي خواهم به اين مسئله كمك كنيد چرا كه تلاش دشمن گرفتن اين دانش از شماست .
در اين لحظه دانشجويان يكصدا فرياد زدند « انرژي هسته اي حق مسلم ماست » .
در بخش ديگري از اين نشست يكي از دانشجويان خطاب به لاريجاني گفت : آيا فردي كه به راحتي درباره مدرك تحصيلي اش سرش كلاه مي رود صلاحيت صيانت از كشور را دارد كه رئيس مجلس در پاسخ به او تاكيد كرد : فراموش نشود كه ما از اين دكتراهاي قلابي در كشور كم نداريم ; در اين باره هم اولين مسئله اي كه بايد در مجلس روشن مي شد اين بود كه مباحث پيرامون اين موضوع صحت دارد يا خير كه بر اساس آن كميته اي تشكيل شد و از رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خواستيم موضوع را بررسي كند كه نهايتا گزارش اين بررسي هم در مجلس قرائت شد.
وي با تاكيد بر اينكه دليلي براي پنهان كردن اين موضوع وجود ندارد گفت : حتي در زمان راي اعتماد به وزير كشور نيز عده اي خواستند جلسه غير علني برگزار شود اما من گفتم كه هر كس هر چه مي خواهد بگويد چرا كه مردم بايد همه چيز را بدانند; به هر حال نهايتا بررسي ها نشان داد كه صحبت ها درباره مدرك وزير كشور درست بوده است .
لاريجاني افزود : پس از قرائت گزارش مذكور وزير كشور ملاقاتي با من داشت كه بنده در آن ديدار خطاب به ايشان تاكيد كردم كه لازم است شما تصميمي در اين خصوص بگيريد و اگر اين موضوعي است كه اشتباهي در آن پيش آمده شما بايد حقيقت را بيابيد.
رئيس مجلس ادامه داد : مسئله ايشان هم اين بود كه كسي از آن اطلاع نداشت ; البته در اين موارد اصل بر اعتماد است و اگر كسي استاندار شد و گفت من دكترا دارم ما بايد به او اطمينان كنيم چرا كه طبعا او نبايد خلاف بگويد; در موقع راي اعتماد هم اشكال از مجلس نبود ايشان اشكال داشتند كه بايد آن را رفع مي كردند; ايشان حتما بايد مي گفتند كه موضوع چيست . به هر حال بررسي هاي ما نشان داد كه مدرك دكتراي كردان واقعي نيست بنابراين من به او توصيه كردم خودش تصميم بگيرد چرا كه مجلسي ها هم در اين باره موضع مشخصي دارند.
در اين هنگام دانشجويان با صداي بلند شعار « استعفا ـ استعفا » را تكرار كردند كه رئيس مجلس در واكنش به آنان گفت : ما خود راه را بلد هستيم و نيازي نيست شما به ما بگوييد; افراد بايد خود بدانند مطابق مصالح كشور چه كار بايد كنند.
به گزارش مهر لاريجاني همچنين به موضوع دانشگاه هاوايي در دولت هشتم پرداخت و تصريح كرد : در دولت هاي قبل هم چنين مواردي وجود داشت و دانشگاه هاي قلابي به وجود آمده بود كه يك سري دكتراهاي بي خودي ارائه مي كرد كه البته با عوامل آن برخورد شد; اگر كسي مي خواهد درس بخواند مثل بچه آدم برود و درس بخواند ديگر!.
لاريجاني در واكنش به سئوال يكي از دانشجويان كه با لحني توهين آميز به انتقاد از دكتر احمدي نژاد پرداخت گفت : شما حق نداريد به رئيس جمهوري كه اكثريت مردم به او راي داده اند توهين كنيد; شما مي توانيد بگوييد كار مجلس را قبول نداريد اما نبايد بگوئيد اين مجلس را كه مردم به نمايندگان آن راي داده اند قبول نداريد; خيالتان راحت باشد مجلس هشتم از مجالس ششم و هفتم بهتر است .
دانشجويي در پايان درباره موضوع پس گرفتن استيضاح وزير آموزش و پرورش از لاريجاني سئوال كرد كه وي پاسخ داد : وزير جلساتي با نمايندگان داشت كه در آن توافق كردند اگر اشكالات موجود در وزارتخانه مرتفع شود نمايندگان نيز استيضاح را دنبال نكنند.
لاريجاني در جمع روحانيون فارس :
ورود مجلس به موضوعات كشور دخالت نيست
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين پنجشنبه شب در ديدار روحانيون استان فارس با اشاره به اينكه « مساجد نبايد شكل دولتي به خود بگيرند و روحانيت نيز وامدار دولت نيست » طرح تحول اقتصادي دولت را بسيار تورم خيز خواند و بر ضرورت هوشياري و همكاري براي كنترل تبعات تورمي كه براي مردم موجب نگراني است تاكيد كرد.
به گزارش خبرنگار اعزامي مهر به استان فارس علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در چهارمين همايش مشترك وحدت و بيداري با حضور ائمه جماعات مساجد و ادارات و مدارس و اساتيد و طلاب حوزه هاي علميه استان فارس كه در محل مجتمع فرهنگيان شيراز برگزار شد بر لزوم استقلال روحانيت از دولت تاكيد كرد.
وي با بيان اينكه استواري فكر اسلامي بر آن است كه تفكرات شيعي كه مبتني بر اسلام شناسي علمي است محفوظ گردند اظهار داشت : عامل اصلي فربهي تفكر اسلام در اموري است كه روحانيت آن را حفظ و به مردم منتقل كرده است .
رئيس مجلس استقلال روحانيت را از نقاط قوت تفكر آن دانست و افزود : جمهوري اسلامي ايران حكومتي است كه با تفكر روحانيت عجين بوده و روحانيت در چارچوب آن بايد نظامات پژوهشي ويژه اي را تدوين كنند چرا كه هر چند امروز شرايط كشور به گونه اي است كه دولت كمك كننده روحانيت است اما نبايد اين كمك به وامداري روحانيت به دولت منجر گردد.
لاريجاني با اشاره به مسئوليت هاي سنگيني كه شرايط امروز جهان براي روحانيون ايجاد كرده ادامه داد : امروز روزگاري است كه شرايط دنيا تغيير كرده و لذا بايد شرايط دنيا را بشناسيم و بدانيم چه انتظاري از روحانيت وجود دارد; اگر تا ديروز فضا براي روحانيت محدود بوده امروز اين گونه نيست و دروازه هاي جديدي براي شناخت اسلام ناب محمدي (ص ) باز شده است .
لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش بر لزوم استقلال مساجد نيز تاكيد كرد و يادآور شد : مساجد نبايد شكل دولتي بگيرد همه بايد كمك كنند نيازهاي مسجد برطرف شود و استقلال مساجد حفظ شود و مساجد جايگاه اين و آن نشوند چرا كه اين مسئله براي آينده اسلام خطرساز خواهد بود.
وي همچنين تاكيد كرد : شما روحانيون مسئوليت هدايت مردم را برعهده داريد; شما مسئول نان و آب مردم نيستيد البته ما هم مي دانيم كه به شما مراجعاتي مي شود اما شما مسئول هدايت فكري مردم هستيد و به همين دليل بايد براي مردم تشريح شود كه روحانيت مسئول تورم و گراني هاي موجود نيست بلكه مجلس و دولت در اين زمينه مسئوليت دارند.
رئيس قوه مقننه ادامه داد : شما روحانيون مي توانيد مشكلات مردم را به مسئولان اجرايي و نمايندگان منتقل كنيد ما هم تاكيد مي كنيم روحانيت و مساجد مسئول فراز و فرود و مشكلات مردم نيستند.
وي در پايان سخنان خود بر لزوم تعميق پيوندهاي روحانيون با مردم و به ويژه قشر جوان جامعه تاكيد كرد.
در ادامه اين نشست رئيس مجلس شوراي اسلامي به سئوالات تعدادي از روحانيون حاضر پاسخ داد.
لاريجاني در پاسخ به سئوالي درباره آخرين تحولات مربوط به مسئله هسته اي كشورمان گفت : در اين زمينه تحول چنداني نداشته ايم ; چند كشور مقابل ما در اين اواخر قطعنامه بي جاني را صادر كردند كه براي حل مشكلات روحي خود بوده اما از سوي ديگر از نظر سياسي اقدامي بسيار بداخلاقانه بود; به هر حال اين مسيري است كه ما بايد با دقت رصد كنيم و با هوشمندي آن را دنبال كنيم اما فعلا با وضعيت ويژه اي روبرو نيستيم .
يكي از روحانيون از لاريجاني آخرين وضعيت مذاكرات ايران با آمريكا را سئوال كرد كه رئيس مجلس در پاسخ گفت : ما مذاكره اي با آمريكا نداشته ايم كه آخرين وضعيت آن را بگويم ; يك سال پيش آنان تقاضايي كردند كه براي حل بحران عراق مذاكراتي داشته باشيم كه انجام شد; پارلمان آمريكا نيز چندي پيش تقاضاي مذاكره با پارلمان ايران را داشت كه هنوز پاسخي به آن نداده ايم .
وي در پاسخ به سئوال يكي ديگر از حاضران درباره طرح تحول اقتصادي و عملكرد دولت نهم در اين زمينه اظهار داشت : طرح تحول اقتصادي دولت نكات خوبي دارد اما بررسي هاي اوليه دولت و مجلس نشان مي دهد كه حركتي بسيار تورم خيز است و مردم هم نگران تورم هستند از سوي ديگر شكي نيست كه نبايد تورم به مردم تحميل شود هر چند كه پولي هم به آنها داده شود.
لاريجاني افزود : دولت لايحه اوليه اي به صورت غير رسمي به مجلس داده كه اميدواريم به صورت رسمي ارائه شود اما ما نيز تلاش مي كنيم تا نقايص آن مرتفع گشته و اين طرح در اقدامي هماهنگ پيش برود.
به گزارش مهر رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره موضوع رسيدگي به وضعيت گراني ها نيز گفت : البته مسئله گراني و تورم بخشي از نتايج كارهايي است كه دولت انجام داده است ; هر چند كه در اثر اقدامات دولت محترم در جاهايي امكاناتي براي اشتغال فراهم شده اما در برخي اماكن نيز اين اقدامات به افزايش تورم منجر شده است . به هر حال مجلس هر جا كه بتواند به توليد كمك مي كند و آنجا كه اقداماتي تورم زا باشند در برابر آن مقاومت خواهد كرد.
وي در واكنش به اعتراض يكي از حاضران نسبت به آنچه دخالت مجلس در امور مربوط به دولت مي خواند تاكيد كرد : اقدام مجلس در ورود به مباحثي چون موضوع پذيرش دانشجو به هيچ وجه دخالت در كار دولت نبود و اصلا بي ربط با وظايف مجلس هم نيست . چرا كه مجلس نبايد صرفا وكيل الدوله باشد كه تنها به امضاي طرح هاي آن بپردازد; نمايندگان بايد وكيل ملت باشند و آنجا كه دولت خطا مي كند به درستي به او اخطار دهند.
نبايد به تورم دامن زده شود
لاريجاني با تاكيد بر ياري تمام اقشار كشور براي حل مشكلات در عرصه هاي مختلف خطاب به بازرگانان و صنعتگران استان فارس گفت : شما بايد در برخي بخش ها كه قوانين مانع ايجاد مي كنند بندهاي قابل اصلاح را اعلام كنيد تا موارد قابل پيگيري در دستور كار مجلس قرار گيرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه اي با حضور صنعتگران و بازرگانان استان فارس نيز مشكلات موجود در بخش صنعت و بازرگاني را از زبان آنان شنيد.
وي پس از استماع نظرات صنعتگران و بازرگانان حاضر در جلسه اظهار داشت : قبول دارم شرايط و فراز و فرودها از لحاظ سياست طوري است كه بايد هميشه شما دلتنگي هاي خود را بگوييد اما خواهش مي كنم در فضاي موجود دقت كنيد چرا كه فكر مي كنم مي توانيد گام ها مثبتي در اين عرصه برداريد; شما بايد تلاش كنيد تا از زمان موجود استفاده كرده و پيشنهادات خود را براي حل مشكلات داشته باشيد.
رئيس قوه مقننه افزود : ترديد نكنيد كه مجلس مصمم است فضاي رقابت اقتصادي در كشور به وجود آيد; ما ايجاد فضاي رقابتي در كشور را مفيد به حال مملكت مي دانيم و به همين دليل تلاش مان اين است كه قوانين مزاحم را از سر راه كشور برداريم و خوشبختانه در اين زمينه پيشنهادات اوليه از سوي اتاق بازرگاني نيز ارائه شده است .
لاريجاني ادامه داد : شما بايد در برخي بخش ها كه قوانين مانع ايجاد مي كنند بندهاي قابل اصلاح را اعلام كنيد تا موارد قابل پيگيري در دستور كار مجلس قرار گيرد; ما هم اكنون به شما اعلام مي كنيم كه در نگاه مجلس مرزبندي خاصي وجود ندارد كه كساني كه در دولت هستند سلمان فارسي اند و ديگران متفاوت از آنانند; همه ما بايد به آباداني و توسعه كشور كمك كنيم .
رئيس مجلس خاطر نشان كرد : آنچه هم اكنون براي مجلس اهميت دارد اين است كه بستر سازي براي توسعه كشور را جدي بگيريم ; كشور ما اگر بخواهد به چشم انداز برسد بايد جهش هايي در بخش صنعت داشته باشد. به اعتقاد ما بايد با نگاه حمايتي نسبت به صنايع به پيشرفت آن كمك كنيم ; اگر ما در اين مسير احساس كنيم دستگاه هاي اجرايي كج روي دارند با تعامل با آنان مي خواهيم اصلاحاتي را در عملكرشان اعمال نمايند.
وي در پاسخ به انتقاد يكي ازصنعتگران مبني بر اجرايي نشدن اصل 44 قانون اساسي به طور دقيق كه آن را نوعي تغيير مالكيت مي خواند تصريح كرد : ما اين اصل را تغيير مديريت يا مالكيت نمي دانيم بلكه آن را يك راه مي دانيم كه بايد به يك جريان رقابتي در كشور تبديل شود.
لاريجاني افزود : من هم شنيده ام برخي تغييرات مديريتي در اين مسير انجام شده اما گاه اين اقدامات براي سرعت در كار انجام شده اما مجلس اين موضوع را پيگيري مي كند به طوريكه بخشي از مجلس را موظف كرديم اين موضوع را پيگيري كند.
رئيس مجلس با اشاره به انتقاداتي كه در خصوص اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده از سوي صنعتگران و بازرگانان مطرح شد يادآورشد : نماينده انجمن اسلامي بازار در اين خصوص با ما صحبت كرد و مشكلاتي را هم مطرح نمود; ما هم اين موضوع را با رئيس جمهور و بخشهاي مختلف پيگيري كرديم تا زمينه اجراي اين قانون طرح ريزي شود و اين قدر اضطراب در كشور ايجاد نگردد.
وي همچنين در مورد مشكلات موجود در بانك ها نيز گفت : بنده در جريان اين مشكلات هستم اما فكر مي كنم استفاده از منابع ذخاير ارزي براي كاستي بانك ها مشكل كشور را حل نمي كند; قطعا اگر عللي كه اين مشكلات را براي بانك ها ايجاد كرده حل نشود اينگونه معضلات در بانك ها حل نخواهد شد; به هر حال نبايد به تورم دامن بزنيم بلكه بايد كوشش كنيم از نقدينگي حاكم در كشور براي كمك به بانك ها استفاده كنيم .
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان سخنان خود قول مساعد داد تا مطالب و مشكلات مطرح شده در جلسه با صنعتگران و بازرگانان را به جد پيگيري نمايد.
صنعتگران و بازرگانان حاضر در جلسه در صحبت هاي خود از عدم اجراي مصوبات دولت در خصوص آن و همچنين كارشناسي نبودن برخي مصوبات دولت و اجرا نشدن مصوبه دولت در خصوص لايحه خشكسالي كه البته استان فارس نيز شامل آن بوده انتقاد كردند و رئيس مجلس با اظهار شگفتي از عدم اجراي اين مصوبات به علامت تاسف چندين بار سر خود را تكان داد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح ديروز نيز در اولين برنامه خود با حضور در بارگاه حضرت احمد بن موسي (ع ) ضمن انجام زيارت و ابراز ارادت به مقام شامخ آن حضرت با حضور بر مزار شهيد آيت الله دستغيب با خانواده اين شهيد گرانقدر ديدار كرد.
لاريجاني با اشاره به مشكلات ايجاد شده در صنوف بازار در پي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده گفت : در مورد مشكلات ايجاد شده با اجراي اين قانون با شخص رئيس جمهور صحبت كردم و مقرر شد تا فراهم شدن زمينه اجراي اين قانون اجراي آن متوقف شود و اينقدر اضطراب در كشور بوجود نيايد.
 جمعه 19 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن