تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815457680




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي: سرما و خشكسالي به حدود 50 درصد از محصول زعفران خسارت وارد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي: سرما و خشكسالي به حدود 50 درصد از محصول زعفران خسارت وارد كرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: كشاورزي و دامپروري

رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: رقم قطعي خسارت سرمازدگي و خشكسالي به بخش كشاوزي استان بالغ بر 18 هزار ميليارد و 489 ميليون و 492 ريال بوده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محمد اسماعيل‌نيا در نشستي خبري به مناسبت روز جهاني كاهش اثرات بلاياي طبيعي اظهار كرد: در زمستان سال گذشته كشور پس از 100 سال شاهد سرماي 22 درجه زير صفر با 55 روز يخبندان بوديم، به طوري كه اين سرما همانند يك زلزله ويرانگر همه كشور را تخريب كرد.

وي با اشاره به اينكه عمق يخبندان خاك در زمستان سال گذشته بيش از 51 سانتي‌متر بود، عنوان كرد: خشكسالي نيز باعث كاهش 48 درصدي بارندگي و 62 درصدي روان آب‌ها در استان شد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي خاطرنشان كرد: تاكنون ارقام اعلام شده خسارت سرمازدگي و خشكسالي در استان به صورت محتمل اعلام مي‌شده است، ولي پس از ارزيابي‌ها انجام شده رقم قطعي خسارت سرمازدگي و خشكسالي به بخش كشاورزي استان بالغ بر 18 هزار ميليارد و 489 ميليون و 492 ريال تعيين شد.

اسماعيل‌نيا افزود: از رقم قطعي تعيين شده خسارت سرما و خشكسالي، 11 هزار ميليارد و 309 ميليون و 240 ريال مربوط به حوزه باغباني، سه هزار ميليارد و 573 ميليون و 866 ريال مربوط به حوزه زراعت، سه هزار ميليارد و 490 ميليون و 386 ريال مربوط به حوزه دام و طيور و 116 هزار ميليون ريال هم مربوط به حوزه آب و خاك بوده است.

وي با بيان اينكه سرما به 7/42 درصد از باغات زعفران استان خسارت وارد كرده است، بيان كرد: همچنين سرما به 100 درصد از باغات انار، 3/90 درصد از باغات انگور، 4/34 درصد از باغات پسته و 100 درصد از باغات انجير و زيتون استان خسارت وارد كرده است.

اسماعيل‌نيا درباره اقدامات انجام شده سازمان جهاد كشاورزي استان خراسان رضوي درباره جبران خسارت سرما تصريح كرد: در بهمن ماه سال گذشته ستاد بحران استان را تشكيل داديم كه اعزام گروه‌هاي كارشناسي به شهرستان‌ها، جمع‌بندي نظرات كارشناسي و ارائه دستورالعمل‌هاي مختلف براي باغات خسارت ديده، تشكيل كارگروه آب و كشاورزي در شهرستان‌ها و گردهمايي مديران جهاد كشاورزي شهرستان‌ها با اعضا هيات مديره صندوق بيمه محصولات كشاورزي كشور با هدف تبديل ياس و نااميدي كشاورزان به اميدواري از نتايج تشكيل اين ستاد در استان بود.

وي با اشاره به اينكه باغاتي را كه سرما به آن‌ها خسارت وارد كرده است را كف بر كرده‌ايم، ادامه داد: كشت محصولات علوفه‌اي، پنبه، هندوانه بذري، آفتابگردان و پرورش مرغ، بوقلمون، ماهي و پرواربندي را جايگزين باغات كف بر شده كرده‌ايم.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي با اشاره به اينكه اعتبار طرح سيستم‌هاي نوين آبياري توام با ايجاد گلخانه بين 500 تا 800 ميليارد تومان وام 10 ساله با كارمزد هشت درصد است، عنوان كرد: زمان اجراي اين طرح در استان چهارسال طول خواهد كشيد.

اسماعيل نيا ابراز كرد: از دو هزار و 100 ميليارد تومان اعتبارات خشكسالي در وزارت جهاد كشاورزي، 258 ميليارد تومان آن به خراسان رضوي اختصاص يافت كه اين ميزان 13 درصد از كل اعتبارات خشكسالي در وزارت جهاد كشاورزي است.

وي ادامه داد: در مرحله نخست پرداخت اعتبارات خشكسالي از 29 ميليارد تومان اعتبار خشكسالي استان، 17 ميليارد و 100 ميليون تومان آن به حوزه‌هاي مرتبط با جهاد كشاوزي اختصاص يافت. در دور دوم سفر رياست جمهوري به استان براي جبران خسارت خشكسالي سرمازدگي اعتباري بالغ بر 368 ميليارد و 600 ميليون تومان تصويب شد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي با بيان اينكه از محل صندوق بيمه محصولات كشاورزي مبلغ 41 ميليارد و 500 ميليون تومان خسارت سرمازدگي و خشكسالي را پرداخت كرده‌ايم، اظهار كرد: از اين ميزان 21 ميليارد و 700 ميليون تومان مربوط به خشكسالي و 19 ميليارد و 800 ميليون تومان مربوط به سرمازدگي بوده است.

وي افزود: عملكرد صندوق بيمه محصولات كشاورزي استان نشان مي‌دهد كه به ازاي هر ريالي كه كشاورزان در اين صندوق سرمايه‌گذاري كرده‌اند، 5/5 برابر آن به عنوان غرامت به كشاورزان پرداخت شده است.

اسماعيل‌نيا بيان كرد: در ارتباط با معاونت بهبود توليدات دامي و شيلاتي تاكنون 390 هزار راس دام كمك با اعتباري بالغ بر 29 ميليارد تومان خريداري شده است كه از اين تعداد 230 هزار راس كشتار و 155 هزار راس هم به صورت اماني مديريت شده‌اند.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي يادآور شد: طي ماه‌هاي گذشته 180 هزار تن كنسانتره بين دامداران استان توزيع شد به طوري كه براي هر كيلو كنسانتره 60 تومان يارانه پرداخت شد.

وي تصريح كرد: با توزيع 53 هزار تن جو، سويا و ذرت علوفه‌اي؛ قيمت جو از كيلويي 420 تومان به 350 تومان كاهش يافت.

اسماعيل‌نيا ابراز كرد: با استفاده از سيستم‌هاي نوين آبياري مصرف آب در بخش كشاورزي تا دو سوم كاهش و توليدات كشاورزي نيز تا سه برابر افزايش يافته است.

وي با اشاره به اينكه شهرستان‌هاي فريمان، چناران، تربت جام و مشهد وضعيت مناسبي را به لحاظ آبياري تحت فشار دارند، افزود: از 800 هزار هكتار سطح آبي باغي و زراعي استان تنها 60 هزار هكتار آن تحت پوشش سيستم‌هاي نوين آبياري است.

اسماعيل‌نيا از اعتبار سه ميليارد و 400 ميليون تومان لايروبي قنوات استان خراسان رضوي در سال جاري خبر داد و اظهار كرد: در خراسان رضوي 5 هزار و600 رشته قنات وجود دارد كه سالانه بين 150 تا 200 رشته قنات لايروبي مي شوند.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي از ارائه طرح فراگير بيمه محصولات كشاورزي استان با اعتباري بالغ بر 16 ميليارد تومان خبر داد و تصريح كرد: بايد كشاورزان براي كاهش ريسك در بخش كشاورزي به سمت بيمه حركت كنند.

اسماعيل‌نيا با بيان اينكه در قالب طرح بنگاه‌هاي كوچك زودبازده اقتصادي 28 هزار و 822 پروژه با اعتباري بالغ بر 804 ميليارد تومان را به بانك‌هاي معرفي شده‌اند، ادامه داد: از اين تعداد براي 17 هزار و 198 پروژه اعتباري معادل 212 ميليارد تومان پرداخت شده است و تعداد 16 هزار و 240 پروژه با 179 ميليارد تومان اعتبار به بهره‌برداري رسيده‌اند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: بنگاه‌هاي كوچك زودبازده اقتصادي در بخش كشاورزي استان موجب ايجاد سه هزار و 338 شغل و تثبيت 16 هزار شغل شده است.

اسماعيل‌نيا با بيان اينكه سرما و خشكسالي به 52 درصد از محصول زعفران استان خسارت وارد كرده است، عنوان كرد: سرما و خشكسالي به 100 درصد محصول انار، زيتون، انجير، 95 درصد محصول انگور، 65 درصد محصول گردو و 43 درصد محصول پسته استان خسارت وارد كرده است.

همچنين در اين نشست علي عدالتيان كرباسي، مدير گروه خدمات بيمه‌اي صندوق بيمه محصولات كشاورزي خراسان رضوي گفت: بايد براي هر كشاورزي كه به ازاي يك متر مكعب آب محصول بيشتري توليد مي‌كند، يارانه بيشتري به آن پرداخت شود.

وي تصريح كرد: به دليل نرخ بازده پايين سرمايه‌اي و ضريب ريسك بالاي بخش كشاورزي، اين بخش به عنوان يك فعاليت اقتصادي پر خطر شناسايي شده است.

وي اظهار كرد: در تمام كشورهاي دنيا براي افزايش رقابت بخش كشاورزي با ساير بخش‌هاي اقتصادي ديگر يارانه پرداخت مي‌شود كه بهترين روش آن توسعه كمي و كيفي بيمه محصولات كشاورزي است.

وي با اشاره به اينكه از 2/2 نفر بهره‌بردار در استان كه محصولشان بيمه پذير است يك نفر محصولش تحت پوشش بيمه كشاورزي است، افزود: از 165 هزار نفر بيمه‌گذار در بخش كشاورزي استان به 143 هزار نفر از آنان غرامت‌هاي خشكسالي و سرمازدگي را پرداخت كرده‌ايم.

عدالتيان كرباسي درباره ميزان خسارت وارده به زعفران عنوان كرد: پيش‌بيني مي‌كنيم كه 20 ميليارد ريال غرامت در ارتباط با زعفران پرداخت كنيم.

مدير گروه خدمات بيمه‌اي صندوق بيمه محصولات كشاورزي خراسان رضوي خاطرنشان كرد: از 96 محصول بيمه‌اي استان، 23 محصول تحت پوشش بيمه خشكسالي است كه بيشترين آن مربوط به بخش زراعت است.

وي بيان كرد: به دليل خشكسالي و سرمازدگي حق بيمه كشاورزان در سال جاري كاهش و ميزان پرداخت غرامت به آنان بين 20 تا 40 درصد افزايش يافت. با تصويب اصلاح قانون بيمه محصولات كشاورزي در كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي، سازه‌هاي كشاورزي از جمله ماشين‌آلات و ادوات كشاورزي و نهال‌ها تحت پوشش بيمه محصولات كشاورزي قرار خواهند گرفت.

وي عنوان كرد: به‌زودي به منظور كاهش خطاي انساني در ارزيابي خسارت به محصولات كشاورزي از سيستم ماهواره‌اي استفاده خواهيم كرد.

انتهاي پيام
 جمعه 19 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 316]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن