تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817038412




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بحران اقتصادي امريكا ; پايان عصر كاپيتاليسم و ليبرال دموكراسي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بحران اقتصادي امريكا ; پايان عصر كاپيتاليسم و ليبرال دموكراسي
خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا)-دفتر پژوهش و بررسي هاي خبري:بحران مالي اخير آمريكا به عقيده بسياري از ناظران سياسي و تحليلگران اقتصادي، نقطه آغازي بر پايان دوره مكتب ليبراليسم سياسي و اقتصاد مبتني بر سرمايه داري، در جهان است.


بحران اخير مالي آمريكا تا حد زيادي به تصميمات حوزه سياسي دولتمردان آمريكايي مربوط مي شود آنجا كه پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در اوايل دهه نود قرن بيستم آمريكايي ها را تا آنجا سرمست كرد كه خود را منجي بشريت بنامند و داعيه دار تحقق آزادي باشند.
كارشناسان معتقدند حركت آمريكا براي قبضه نظام بين الملل براساس ارزشهاي آمريكايي در قالب مكتب ليبراليسم از فرداي پس از فروپاشي شوروي آغاز شد و در نهايت با وقوع حوادث 11 سپتامبر در نخستين سال از هزاره سوم ميلادي وارد فاز اجرايي جهت تحقق اين مهم شد.
آمريكا كه تنها مانع خود براي بسط ارزشهاي اخلاقي مكتب ليبراليسم را در تمدن اسلامي و هسته مركزي اين تمدن يعني خاورميانه مي ديد پس ازحوادث 11 سپتامبر عازم اين منطقه شد تا به اين ترتيب با حذف كانون هاي مخالف مكتب ليبراليسم به روياي ديرين خود دست يابد.
اين حركت با اشغال دوكشور مسلمان افغانستان و عراق تحت نام هجوم براي آزاد سازي و استقرار دموكراسي آغاز شد. از زمان اشغال افغانستان در سال 2001 و عراق در سال 2003 آمريكايي ها در قالب ائتلاف غرب قادر به تحقق اهداف سياسي خود نشدند.
سرمايه گذاري كلان آمريكا در جنگ افغانستان و عراق از يك سو و هزينه حضور اين نظاميان پس از اشغال در كنار شكست آنان در برقراري امنيت در دو كشور ياد شده سبب شد تا رفته رفته اعتراض ها ابتدا به عملكرد امنيتي و نظامي غرب و سپس به استراتژي سياسي افزايش يابد. استراتژي سياسي اي كه بدون اعتنا به بافت ديني و فرهنگي كشورهاي اشغال شده مي گفت كه ارزشهاي وارداتي را مي توان در بين مردم منطقه منتشر كرد.
طرح خاورميانه بزرگ آمريكا و گروه جي هشت دقيقا ناظر بر اين عملكرد آمريكا و غرب عليه منطقه اسلامي خاورميانه بود. طرحي كه خواستار زدودن شاخص هاي اسلامي فرهنگ كشورهاي منطقه و جايگزيني ارزشهاي غربي در قالب استقرار دموكراسي بود.
از آنجا كه ابزار تحميل مكتب ليبراليسم بر كشورهاي اسلامي از ديد غرب ابزار نظامي و اقتصادي بود لاجرم با شكست نظامي و امنيتي ائتلاف بين المللي غرب به رهبري آمريكا در ايجاد امنيت در افغانستان و عراق، زمينه هاي سياسي مكتب غرب را نيز به سمت شكست هدايت كرد.
طرح خاورميانه بزرگ آمريكا كه با سرو صدايي كم نظير به جنگ ارزش هاي اسلامي آمده بود در هياهوي شكست نظامي آمريكا در عراق و افغانستان مسكوت باقي ماند. اين در حالي بود كه پنج سال از اشغال افغانستان و سه سال از اشغال عراق گذشته بود. ائتلاف غرب كه موقعيت را در برابر جريان هاي مخالف خود در منطقه تضعيف شده مي ديدند، به طور كامل به فاز نظامي روي آوردند تا از آخرين تير در چله كمان خود جهت جلوگيري از شكست استراتژي سياسي مكتب مادي گراي غرب بهره جويند.
حمله گسترده به حلقه وصل مقاومت در منطقه يعني حزب الله لبنان از طريق اسراييل آخرين گام آنان بود. اسراييل و به بياني ساده تر ائتلاف غرب به رهبري آمريكا در اين جنگ شكست خورد و همه اميدهاي آنان براي حفظ آبروي مكتب ليبراليسم به ياس تبديل شد.
از آنجا كه از ديدگاه غربي ها سياست و اقتصاد دو مولفه لازم و ملزوم همديگر هستند ، بنابراين پس از شكست سياسي غرب در خاورميانه پشت پرده هزينه هاي اقتصادي لشكر كشي غرب به اين منطقه نيز از لايه هاي زيرين به سطح آمد.
 پنجشنبه 18 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن