تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817123724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني: نخبه پروري عين عدالت است و با آن تضادي ندارد (تكميلي)


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: لاريجاني: نخبه پروري عين عدالت است و با آن تضادي ندارد (تكميلي)
تهران/ واحد مركزي خبر/ سياسي 1387/07/18
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: نخبه پروري عين عدالت است و با آن در تضاد نيست زيرا در تفكر اسلامي مبناي عدالت بسترسازي براي ايجاد رقابت معقول و مطلوب است.
علي لاريجاني صبح امروز در همايش تجليل از نخبگان و سرآمدان مؤلف و پژوهشگر شاهد و ايثارگر افزود: اين مسابقه براي رسيدن به كمال ذاتي انسان ها در زمينه هاي مختلف اقتصادي، سياسي و فرهنگي است و بسترسازي براي ايجاد رقابت متوازن كه استعدادهاي ذاتي افراد را متبلور كند مبناي عدالت است.
رئيس مجلس اختلافاتي را كه به هنگام اين رقابت پيش مي آيد منشأ تكامل دانست و تصريح كرد: اين اختلافات را نبايد از بين برد زيرا اختلافاتي كه در مسير حركت تكامل پيدا مي شود براي جامعه مفيد است.
لاريجاني افزود: اگر درك درستي از اين اختلافات و تفاوت ها وجود داشته باشد باعث هموار كردن مسير تكامل مي شود و اگر همه را يكسان ببينيم كاري ناعادلانه انجام داده ايم.
رئيس مجلس يادآور شد: براي ارتقاي جامعه بايد استعدادهاي متفاوتي را كه خداوند آفريده است ببينيم تا حركت هاي تكاملي در جامعه به وجود آيد.
وي احترام و توجه به نخبگان را به معناي بي توجهي به ديگران ندانست و گفت : توجه به نخبگان به معناي آن است كه هركس در نردبان ترقي در جاي خود قرار مي گيرد و اين عين عدالت است .
لاريجاني همچنين از ايثارگران و خانواده هاي شهدا به عنوان ستون هايي ياد كرد كه فكر انقلابي را استمرار بخشيدند و باني استواري براي نظام اسلامي شدند.
وي گفت: كار نخبگان شاهد بسيار پراهميت است و بايد همه به آنها اهتمام ورزند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نخبگان ايثارگر و خانواده هاي شاهد را داراي احترام و كرامت مضاعف و اصالت و شرافت ذاتي دانست و با قدرداني از برگزاركنندگان اين همايش، خطاب به نخبگان شاهد و ايثارگر گفت: انديشه و فكر جوّالي كه در شما وجود دارد ارزشي است كه تراز كار شما را بيشتر مي كند.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به وضعي كه امريكايي ها در عراق پيش آورده اند خاطرنشان كرد: چون بيشتر نظاميان امريكايي اصالت سربازي ندارند و به عنوان مزدور مشغول به كار هستند، با وجود فناوري پيشرفته نظامي و تسليحاتي، هيچ انگيزه اي براي كار خود ندارند و اين گونه است كه تحمل جنگ را ندارند و آمار خودكشي ها در ميان آنان افزايش يافته است.
رئيس مجلس افزود: وضع موجود در عراق حاكي از وجود مشكلي بنياني در ميان امريكايي هاست.
وي اين وضع را ناشي از رفتارهاي سياسي بين المللي امروزي دانست و با اشاره به شكل گيري دو گروه در جهان كنوني گفت: گروهي براي رسيدن به آرمان هايش فداكاري و هزينه مي كنند و راه رسيدن به آمال خود را مسابقه در خيرات مي دانند و گروهي ديگر زندگي را براي آن مي خواهند كه از تنعم و تلذذ بيشتر برخوردار باشند و براساس منافعشان با ديگران ارتباط برقرار مي كنند.
لاريجاني در تشريح ويژگي هاي گروه دوم سست بودن مفاهيم دولت و ملت و نبود پيوند اخوت و برادري ميان آنها را يادآور شد و افزود: بنياد تمدن جديد در بيشتر كشورها، بر اين اساس و بر پايه فايده گرايي شكل گرفته و گسست هايي كه امروز در تفكراتشان وجود دارد به خاطر اين مسائل است.
رئيس مجلس سازگاري در درون هر نظام، وجود آرمان هاي متعالي، فداكاري براي رسيدن به تعالي و تلاش براي رسيدن به خدا به عنوان حقيقت مطلق را چهار عامل اساسي براي پايداري و ماندگاري هر تفكر و كامل بودن هر مكتب فكري خواند و گفت: ‌اين ويژگي ها تنها در تفكر اسلامي وجود دارد.
وي با اشاره به عقب ماندگي تاريخي كشورمان در زمان حكومت سلاطين با وجود تمدن فاخر اين مرز و بوم گفت: با پيروزي انقلاب اسلامي، در برخي علوم جهش هايي در كشور ايجاد شد، اگرچه نبايد در اين زمينه غلو كرد اما واقعيت اين است كه توانستيم راه هاي ترقي را پيدا كنيم و در مرزبرخي دانش ها قرار بگيريم.
لاريجاني با اشاره به سخنان يكي از مسئولان كشورهاي غربي در يكي از ديدارهايش گفت: علت اصلي نگراني اين كشورها از جمهوري اسلامي ايران وجود عقبه نيروي انساني تحصيلكرده و روحيه پرتحرك است كه به اعتقاد آنها مهار نكردن اين قابليت ها مي تواند توازن منطقه را به هم بزند.
وي قرار گرفتن در اين مسير جهشي را حاصل ممزوج شدن تجربيات دفاع از كيان اسلامي و تجربيات عملي در زمينه هاي علمي دانست و گفت: نخبگان شاهد و ايثارگر از اين دو ويژگي به خوبي استفاده كرده اند و از آنها برخوردارند.
لاريجاني با تاكيد بر اينكه امروز بايد بيش از هر زمان ديگري بر روي سند چشم انداز به عنوان نقطه‌اي كه مي‌خواهيم به آن دست يابيم، وحدت و تمركز داشته باشيم، گفت: توانمندي بالاتر و كامل در منطقه از نظر اقتصادي و فناوري بخشي از اين چشم‌انداز است؛ چرا كه ما زمينه‌هاي لازم را داريم و اگر مديريت علمي و دقيق نداشته باشيم نمي‌توانيم نيروهاي كارآمد و متخصص را به اين دالان پر تحرك بكشانيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: داشتن نيروهاي متخصص و افرادي كه انگيزه داشته باشند و در طول حيات خود تكاملي به وجود بياورند، سرمايه‌ بزرگي است، اما كافي نيست و احتياج به يك نظام دقيق علمي و مديريت كارآمد دارد كه آنها را با خود همراه كند و تكامل را به وجود آورد تا بدين ترتيب كشور از نيروهاي متخصص استفاده بهينه كند.
رئيس مجلس با اشاره به اينكه كشور ويژگي هاي لازم براي فداكاري در راه رسيدن به آرمان هايش را دارد گفت: رسيدن به نقطه اوج چشم انداز نيازمند مجاهدت است؛ به نخبگان توصيه مي شود با كنار گذاشتن مسائل جزئي، توجهشان رابه اين هدف مهم جلب كنند.
وي با بيان اينكه مناقشات سياسي در كشور كم نيست و نبايد وقت خود را صرف آنها كرد افزود: پرداخت به جزئيات و فرعيات براي همه انسان ها امكان پذيراست و نبايد مردان سياست وقت خود را صرف اين گونه مسائل كنند.
لاريجاني گفت: مناقشات بلاوجه فرصت‌سوز است و فرصت‌ساز نيست، اگر مبناي كار اين باشد كه در مسائل مهم كشور زمينه ايجاد كنيم كه نخبگان بيايند و حرف‌هايشان را بزنند فرصت را براي نخبگان قائل شويم، اما مسائل جزئي اهميت ندارد و اگر به مناقشات تبديل شود فرصت‌سوز است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مسائل اخير در خصوص افزايش 10 درصدي ظرفيت دانشگاه‌ها، گفت: گاهي مناقشاتي هست كه با سوال غلط به وجود مي‌آيد و اين سوال در جامعه ساري مي شود و ابهامات مختلط به وجود مي‌آيد تا اينكه موضوع توضيح داده شود، اما اين روند وقت زيادي از جامعه را مي‌گيرد.
لاريجاني اعتراض برخي از نمايندگان به بومي‌گزيني در دانشگاه‌ها را يادآور شد و گفت: جرياني كه در كنكور اخير به مناقشه انجاميد، حاكي از آن بود كه نمايندگان معترض بودند كه با وضعي كه در كنكور وجود دارد كمكي به نخبه‌پروري نمي‌شود؛ چرا كه مثلا افرادي كه در سيستان و بلوچستان رتبه‌هاي بالاي كنكور را مي‌آوردند نمي‌توانستند در دانشگاه‌هاي اصلي كشور مثل صنعتي شريف و تهران قبول شوند و اصرار نمايندگان بر اين بود كه وضع كنوني كنكور كمكي به نخبه‌پروري نمي‌كند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، همچنين با تاكيد بر اينكه اين نحوه‌ گزينش عدالت نيست، گفت: بومي‌گرايي افراطي خلاف عدالت است و اين در حالي است كه بومي‌گرايي چيز بدي نيست و خوب است، اما اگر سر جاي خودش باشد؛ زيرا اگر در اين روند چيزي به افراط كشيده شود، به ضد خود تبديل مي‌شود.
لاريجاني تاكيد كرد: بومي‌گرايي از اين جهت كه در دانشگاه‌هاي مختلف، افراد بتوانند تا آنجا كه علايقشان امكان مي‌دهد، در جايي نزديك به والدينشان زندگي كنند و درس بخوانند كار خوبي است؛ اما انصافا جاهايي را بايد براي نخبگان بگذاريم و اگر آنجا را هم بومي كنيم به نخبگان ظلم كرده‌ايم.
رئيس قوه مقننه افزود: صورت مسئله خيلي واضح است و هر كس كه مي‌خواهد تصميم بگيرد بايد استعدادهاي مختلف در كشور را درك كند و نظام نخبه‌گرايي را بفهمد و نخبگان را شكار كند، نه آنكه استعدادها را از بين ببرد.
وي گفت: اصرار نمايندگان مجلس اين بود كه حداقل حالا كه بومي‌گرايي انجام شده است، در يك سطح، طي امسال ترميمي صورت بگيرد.
لاريجاني افزود: ‌اين موضوع اين قدرها مناقشه نداشت؛ زيرا منطق حرف روشن بود و دو طرف استدلال‌ها را گفته بودند و مناقشه در اين زمينه دليلي نداشت.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: سازوكاري وجود دارد كه چگونه بايد موضوعي مرور شود تا ثابت شود و براي جامعه جا بيفتد و قانونمند شود.
وي با اشاره به مطالبي كه اين روزها دربرخي رسانه ها و از زبان برخي شنيده شد گفت: حقيقت مسئله اين است كه نه نزاعي هست و نه دعوايي، مسئله آن است كه نگراني براي نخبگان وجود دارد كه حداقل جايي براي نخبگان گذاشته شود و هيچ بحث ديگري پيرامون اين موضوع مطرح نيست.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: البته نمي‌گويم فكر افزايش ظرفيت فكر كاملي است، اما فكر كامل را بايد سال آينده اعمال كرد و هم اكنون مي بايست اشكال موجود برطرف مي شد و اين تصميمي ترميمي است.
رئيس قوه مقننه در پايان سخنانش در اين همايش با اعلام آمادگي مجلس شوراي اسلامي براي حمايت از نخبگان شاهد و ايثارگر گفت: معتقديم بايد براي اين دسته از نخبگان جايگاهي خاص در نظام آموزشي كشور وجود داشته باشد و اين مجال همواره براي آنان فراهم باشد.
لاريجاني پيش از حضور در همايش تجليل از نخبگان و سرآمدان مؤلف و پژوهشگر شاهد و ايثارگر، از نمايشگاه دستاوردهاي نخبگان كه در حاشيه اين همايش برپا بود ديدن كرد.
 پنجشنبه 18 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن