تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816710044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري - تحليلي مهر /احداث پالايشگاه نفت ؛ ضرورتي براي توسعه لرستان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري - تحليلي مهر /احداث پالايشگاه نفت ؛ ضرورتي براي توسعه لرستان
خرم آباد - خبرگزاري مهر : وجود ذخاير نفت و گاز شهرستان پلدختر و كوهدشت فرصتي بي نظير براي ايجاد زيرساختهاي توسعه در استان لرستان محسوب مي شود و با توجه به اين فرصت طلايي احداث پالايشگاه نفت در اين استان ضروري به نظر مي رسد.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد ، لرستان عليرغم استعدادهاي طبيعي و بكر خود هنوز به جايگاهي كه شايسته آن است دست نيافته است.

منابع غني آب و خاك ، استعدادهاي گردشگري و طبيعت دست نخورده اين ديار قابليتهاي كشاورزي و دامپروري لرستان و در كنار اين همه موهبت خدادادي، منابع فروان نفت و گاز همه مي تواند لرستان را به يكي از مناطق توسعه يافته در كشور و حتي در دنيا مبدل كند.

منابع نفت و گاز لرستان امروزه به علت نبود پالايشگاه به ديگر استانهاي كشور منتقل مي شود كه اين امر موجب شده كه لرستان از مزاياي اين نعمت در حد مطلوب برخوردار نشود.

مزاياي مختلف ايجاد پالايشگاه در لرستان را مي توان در بخشهاي مختلف بررسي كرد.

برخي از كارشناسان معتقدند كه ساخت پالايشگاه داراي چند مزيت است كه اولويت اصلي آن اين است كه با ساخت پالايشگاههاي جديد در كشور ارزش افزوده نفت خام به داخل كشور منتقل مي شود و به لحاظ امنيتي نياز كشور به خارج از كشور از بين مي رود.

همچنين با ساخت پالايشگاه در نقاط مختلف كشور اشتغال زايي وسيعي ايجاد مي شود كه براي اقتصاد ملي جنبه حياتي داشته و نرخ بيكاري را در جامعه به ميزان زيادي پايين مي آورد كه توجه به اين امر در لرستان به عنوان يكي از استانهاي با نرخ بالاي بيكاري امري مهم تلقي مي شود.

وجود منابع غني گاز در لرستان و امكان تهيه ساير فرآورده هاي نفتي از اين گاز ترش خود از ديگر مزاياي ايجاد پالايشگاه در اين استان محسوب مي شود پس هنگامي كه صحبت از پالايشگاه سازي به ميان مي آيد تنها بحث تامين و توليد بنزين مطرح نيست بلكه فرآورده هاي با ارزش ديگري نظير نفت سفيد، گازوييل و سوخت هواپيما نيز مطرح است كه در بخشهاي مختلف صنعتي و اقتصادي كشور تاثير بسزايي خواهد داشت.

در هر حال ساخت پالايشگاه براي اقتصاد ملي يك ضرورت است و مهمترين نكته اي كه در اين امر حائز اهميت است توزيع پالايشگاه سازي در نقاط مختلف كشور از جمله استان لرستان به عنوان يكي از استانهاي داراي استعداد و پتانسيل در اين زمينه است.

نماينده مردم پلدختر در مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه به خبرنگار مهر در اين شهرستان گفت: اين شهرستان با قابليت توليد 16 هزار بشكه نفت در روز نيازمند احداث پالايشگاه نفت است.

علي كاييدي افزود : روزانه 16 هزار بشكه نفت از چاههاي نفت پلدختر استخراج و در پالايشگاههاي ديگر استانهاي كشور از جمله تبريز، تهران و كرمانشاه پالايش مي شود.

وي با اشاره به قابليتهاي استخراج نفت در شهرستان پلدختر عنوان كرد : در حال حاضر چندين چاه نفت با ظرفيت بسيار بالا در اين شهرستان آماده بهره برداري بوده و همچنين عمليات لرزه نگاري چندين منطقه ديگر به منظور كشف نفت نيز در روستاهاي پلدختر در دست اجرا مي باشد.

منشي كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به سفر دوم هيئت دولت به لرستان افزود: در سفر دوم رئيس جمهور به لرستان تيم نمايندگان استان به دنبال مورد توجه قرار گرفتن پتانسيلهاي نفتي و گاز شهرستان پلدختر در راستاي عمران و آباداني استان لرستان خواهند بود.

وي بر ضرورت مورد توجه قرار گرفتن شهرستان پلدختر به عنوان يك زيرمجموعه نفتي تاكيد كرد و خواستار احداث پالايشگاه نفت در اين منطقه شد.

كاييدي با اشاره به پيگيريهاي مجمع نمايندگان استان براي ساخت پالايشگاه و تبديل شدن منطقه پلدختر به يك زيرمجموعه نفتي، خاطرنشان كرد: مقوله نفت و گاز لرستان يكي از مباحثي است كه در صورت پرداختن به آن مي تواند بر همه ابعاد اقتصادي استان تاثيرگذار باشد و موجب رشد و توسعه استان شود.

نماينده مردم پلدختر در مجلس با تاكيد بر اينكه مخازن نفتي سركان مالكوه اين شهرستان يكي از سبكترين و مرغوبترين نفت كشور را توليد مي كند يادآور شد : همچنين لرزه نگاريهاي اخير انجام شده در جنوب شهرستان پلدختر وجود مخازن عظيم نفتي ديگر در اين منطقه را نويد مي دهد.

استاندار لرستان نيز در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد اظهار داشت: بخش عظيمي از نفت جنوب كشور از استان لرستان عبور مي كند و نفت استخراجي از چاههاي سركان مالكوه استان نيز در حال حاضر به ميزان 10 هزار و 700 بشكه در روز به خارج از استان منتقل مي شود كه بايد احداث پالايشگاه در اين مسير در دستور كار قرار گيرد .

سيد حسين صابري تصريح كرد : در حال حاضر اين ميزان نفت خام از 4 حلقه چاه در استان استخراج مي شود كه تا 2 سال آينده با بهره برداري از 5 چاه ديگر ظرفيت توليد نفت خام استان لرستان به 25 هزار بشكه در روز خواهد رسيد.

وي همچنين به وجود منابع غني گاز در شهرستان پلدختر اشاره كرد و بيان داشت : در حال حاضر 7/2 ميليون فوت مكعب گاز ترش از چاههاي سركان مالكوه در شهرستان پلدختر استحصال مي شود ولي براي جلوگيري از مشكلات زيست محيطي اين مقدار گاز در هوا سوزانده مي شود كه مي توان در صورت سرمايه گذاري از گاز ترش براي توليد ديگر فرآورده هاي نفتي استفاده كرد .

استاندار لرستان با اشاره به دور دوم سفر هيئت دولت به لرستان تاكيد كرد : با توجه به انتقال نفت از استان به ديگر نقاط كشور بايد ايجاد يك پالايشگاه نفت در لرستان مورد توجه قرار گيرد.

در حال حاضر 5/83 درصد نفت لرستان در شهرستان پلدختر و مابقي در شهرستان كوهدشت توليد مي شود و آنچه حائز اهميت است نويد هايي براي كشف منابع جديد نفت و گاز در خرم آباد و پلدختر است.

مدير اكتشافات ايران شركت استاتويل هيدرو نروژ پيش از اين در اين رابطه گفته بود : بر اساس داده هاي موجود اميدواري بسياري براي كشف ميدان نفتي در منطقه خرم آباد و پلدختر به وجود آمده است.

پل اسكات تصريح كرد : تا كنون پنجاه ميليون دلار از طرف اين شركت براي انجام عمليات گسترده لرزه نگاري و اكتشاف ميدان نفتي در اين منطقه هزينه شده است.

وي با ارائه گزارشي از روند انجام كار اكتشاف در اين منطقه عنوان كرد: در دو سال گذشته در مجموع يك ميليون و 200 هزار نفر ساعت كار در اين منطقه انجام شده است.

مدير اكتشافات ايران شركت استاتويل هيدرو نروژ با اشاره به آغاز عمليات حفاري در اين مناطق يادآور شد: تمام كارهاي كارشناسي اين عمليات گسترده توسط كارشناسان و متخصصان ايراني انجام گرفته كه اين امر نشان از توان علمي و دانش بالاي جوانان اين كشور دارد.

با توجه به استعدادها و نيازهاي موجود در منطقه احداث پالايشگاه نفت در لرستان و در مسير جنوب به شمال ضرورتي است كه شايد سفر دوم هيئت دولت به لرستان مجالي را براي طرح اين موضوع به مسئولين استان بدهد .

آنچه قابل صرف نظر نيست انتظارات مردم لرستان در توجه ويژه و بيشتر به استعدادهاي اين استان از سوي مسئولان كشوري است كه شايد ايجاد پالايشگاه يكي از گامهايي باشد كه لرستان را در مسير توسعه همه جانبه قرار خواهد داد .
 پنجشنبه 18 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن