تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815407334




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصرف زياد آب از بروز سنگ هاي كليوي پيشگيري مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: مصرف زياد آب از بروز سنگ هاي كليوي پيشگيري مي كند
عابديان - كليه ها 2 ارگان لوبيايي شكل هستند كه در قسمت خلف صفاقي قرار گرفته و دفع مواد زائد، دخالت در متابوليسم آب و املاح و تنظيم فشارخون جزء اعمال اصلي آن ها به شمار مي رود.

در كشور ما، آمار سنگ كليه بالا بوده و ميزان بروز آن به عوامل مختلفي بستگي دارد.

يك شهروند بجنوردي مي گويد: به دليل كيفيت پايين آب بجنورد من هميشه از آب معدني و تصفيه شده استفاده مي كنم ولي باز هم دچار سنگ كليه شده ام.

فاطمه سعيدي مي افزايد: دلم مي خواهد بدانم كه آيا به جز كيفيت آب موارد ديگري هم در بروز سنگ كليه دخالت دارد.

مهدي مؤمني هم عنوان مي كند: كليه هاي من سنگ ساز است و تا به حال چندين بار سنگ كليه دفع كرده ام و اميدوارم اين بيماري وراثتي نبوده و فرزندانم به سنگ كليه دچار نشوند.

مريم كمالي هم اظهار مي دارد: بر طبق نظر عموم، با وجود مصرف فراوان آب و كاهش مصرف لبنيات، كليه هايم به طور مكرر سنگ مي سازد و فكر مي كنم اين مسئله به ساختار بدني من مربوط مي شود.

يك جراح و متخصص بيماري هاي كليه و مجاري ادراري در اين باره مي گويد: كاركرد اصلي كليه ها، دفع مواد زايد، تنظيم فشار خون و دخالت در متابوليسم آب و املاح است.دكتر محمود توكلي به عواملي كه منجر به بيماري در اين 2 ارگان حياتي مي شوند اشاره مي كند و مي افزايد: عوامل ارثي و محيطي در بروز بيماري هاي كليه تأثير به سزايي دارد يعني عواملي كه از طريق ارث به فرد منتقل مي شود و عوامل محيطي مانند تغذيه، وضعيت جغرافيايي و آب و هوايي محيط زيست، عفونت ها، تروما يا ضرب ديدگي ممكن است در عملكرد كليه اختلال ايجاد كند.وي تصريح مي كند: اولين و هشدار دهنده ترين علامت براي بيماران كليوي درد مي باشد كه درد ناشي از بيماري هاي كليوي، بيشتر در ناحيه پشت و 2 طرف ستون مهره ها حس مي شود و البته مي تواند در هر نقطه اي از پهلو، شكم و يا حتي نواحي ادراري احساس شود.وي اظهار مي دارد: در بسياري از بيماري هاي كليوي به خصوص بدخيمي هاي كليه ممكن است در مراحل اوليه هيچ دردي احساس نشود و اين مسئله مي تواند منجر به تشخيص دير هنگام بيماري شود.وي عنوان مي كند: به جز درد، علايمي نظير سوزش، تكرر و احساس تخليه ناكافي، بي اختياري، بند آمدن و وجود خون در ادرار و تب به طور شايع در بيماري هاي كليوي مشاهده مي شود.

دكتر توكلي مي گويد: برخي بيماري هاي كليوي و مجاري ادراري منحصر به يك جنس خاص مي باشد مانند عفونت ادراري كه در خانم ها و سنگ هاي ادراري كه در آقايان شايع تر مي باشند.

وي به اهميت سن در بروز بيماري هاي كليوي اشاره مي كند و مي افزايد: سن بروز بيماري ها ممكن است متفاوت باشد. برخي از بيماري هاي مادرزادي كليه و مجاري ادرار در سنين كودكي خود را نشان مي دهد، بعضي از بيماري ها مانند سنگ هاي ادراري بيشتر در ميانسالي و بيماري هايي نظير پروستات نيز بيشتر در سنين بالا خود را نشان مي دهند.

وي ارث را جزو عوامل مهم در بروز بيماري كليه و مجاري ادرار مي داند و تصريح مي كند: برخي از بيماري هاي كليوي به طور كامل جنبه ارثي دارند و در برخي از آن ها ارث يكي از فاكتورهاي تعيين كننده بيماري است.

وي عنوان مي كند: برخي از بيماري هاي كليوي قابل پيشگيري هستند به طوري كه با رعايت مواردي خاص مي توان ميزان شيوع آن ها را كاهش داد به طور مثال در تروما يا ضرب ديدگي، با رعايت مسايل ايمني، در عفونت هاي ادراري با رعايت نكات بهداشتي و در سنگ هاي ادراري با رعايت رژيم غذايي و مصرف فراوان آب مي توان ميزان شيوع سنگ را كاهش داد.

وي به عوامل مؤثر در ايجاد سنگ هاي ادراري اشاره كرده و مي گويد: فاكتورهاي مختلفي نظير ارث، رژيم غذايي، وضعيت آب و هوايي و از همه مهم تر مقدار مصرف آب در بروز سنگ هاي ادراري مؤثر است.

وي مي افزايد: فاكتور تعيين كننده اصلي در ايجاد سنگ هاي ادراري، مقدار آب مصرف شده است و نوع اين آب اهميت كمتري دارد بنابراين مصرف آب لوله كشي بجنورد يا آب معدني يا آب ساير نواحي كشور تأثير بارزي در بروز سنگ ندارد مگر در موارد خاصي كه فرد مبتلا به بيماري هاي خاص متابوليك باشد كه تشخيص آن بر عهده پزشك است.

وي تصريح مي كند: حجم آب مصرفي در 24 ساعت براي افراد مستعد به تشكيل سنگ بايد حدود 3 ليتر در نظر گرفته شود كه معادل حداقل 12 ليوان است و در فصول گرم سال، هنگام فعاليت هاي ورزشي، هنگام خواب و يك ساعت بعد از مصرف غذا، نياز بدن به آب افزايش يافته كه در اين زمان ها بهتر است آب بيشتري نوشيده شود.

وي با بيان اين كه جنس سنگ ها در افراد مبتلا به سنگ هاي ادراري ارتباط زيادي به رژيم غذايي دارد، اعلام مي كند شايع ترين جنس سنگ ها از كلسيم اگزالات است كه مواد تشكيل دهنده آن در بيشتر مواد غذايي وجود دارد.

وي عنوان مي كند: مصرف مقادير معمول لبنيات براي مبتلايان به سنگ هاي كليوي و ادراري نه تنها ممنوع نيست بلكه مصرف 2 ليوان شير در روز مي تواند بروز سنگ در ايران افراد را كاهش دهد.

وي اظهار مي دارد: اگر مبتلايان به سنگ هاي كليوي از مصرف لبنيات به طور كامل پرهيز كنند نه تنها بروز سنگ در آن ها افزايش مي يابد بلكه به پوكي استخوان هم مبتلا خواهند شد و اين مسئله در خانم ها كه درصد بروز پوكي استخوان در آن ها بالاتر است حائز اهميت است.

وي توصيه مي كند: پرهيز از مصرف نمك، تحرك كافي و مناسب و مصرف آب فراوان و لبنيات كم چرب در مبتلايان به سنگ هاي كليوي ضروري است.دكتر توكلي با اعلام اين كه درمان سنگ هاي كليوي به 2 روش طبي و مداخله اي صورت مي پذيرد، مي گويد: بيشتر سنگ ها به درمان طبي پاسخ مناسب مي دهند ولي اگر سنگي به دليل بزرگي يا جايگاه نامناسب به درمان طبي پاسخ نداد، نياز به درمان مداخله اي ضرورت مي يابد.وي مي افزايد: درمان مداخله اي شامل انواع روش هاي سنگ شكني با امواج شوك يا سنگ شكن هاي درون اندامي از راه مجراي ادرار يا از راه پوست مي باشد كه خوشبختانه بشتر سنگ ها به روش هاي سنگ شكني پاسخ مي دهند.وي تصريح مي كند: در صورتي كه سنگي به درمان هاي طبي و انواع روش هاي سنگ شكن پاسخ ندهد، ممكن است نياز به انجام عمل جراحي يا استفاده از لاپاراسكوپي يا عمل جراحي باز براي دفع آن ضروري شود كه اين مورد كمتر از يك درصد كل سنگ ها را شامل مي شود.اين پزشك متخصص بيماري هاي كليوي و مجاري ادراري توصيه مي كند: با در پيش گرفتن شيوه صحيح زندگي مانند رژيم غذايي مناسب و ورزش و تحرك منظم و..مي توان به سلامت بدن تا حد زيادي كمك كرد.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن