تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817072862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمريكا همچنان براي حضور نيروهاي خود در عراق تلاش مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آمريكا همچنان براي حضور نيروهاي خود در عراق تلاش مي‌كند
بغداد - كمتر از سه ماه ، به مهلت قانوني حضور نيروهاي آمريكايي بر اساس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل در عراق ، آمريكا هنوز نتوانسته است ، قانون جايگزيني براي ادامه حضور نيروهايش در عراق بيابد.

اميد آمريكايي ها، به امضاي توافقنامه امنيتي معروف به صوفا بود كه با گذشت بيش از ‪ ۴۰‬روز از موعد آن ، دولت عراق هنوز به خاطر زياده خواهي‌هاي آمريكا در اين توافقنامه ، به امضاي آن تن نداده است .

مذاكرات نفس گير و فشرده بين عراق و آمريكا درباره توافقنامه امنيتي در آستانه يكسالگي است و به همين مقدار اختلاف‌ها بين بغداد و واشنگتن درخصوص چارچوب قانوني حضور نيروهاي آمريكايي درعراق همپاي اين مذاكرات رشد يافته است .

باتوجه به اختلاف‌هاي شديد عراق وآمريكا بر سر بندهاي اصلي اين توافقنامه كه واشنگتن بيش از بغداد اصرار برفاش نشدن آنها دارد، به باور اغلب صاحب نظران انتظار نمي‌رود توافقنامه به اين زودي ، به نتيجه برسد.

هرچند مسوولان آمريكايي و مسووليني در دولت عراق همواره از رسيدن به خط پايان توافقنامه سخن مي‌گويند ، اما كارشناسان اين گونه اظهارات را تنها داراي ارزش‌هاي رسانه‌اي مي‌دانند و معتقدند با واقعيت پشت پرده رايزني‌ها كه به اعتقاد بسياري ، به بن بست كشيده شده ، منافات دارد.

همواره طرف عراقي وآمريكايي بريك نقطه به عنوان جوهر اختلاف
درتوافقنامه انگشت مي‌گذارند كه آن مساله مصونيت سربازان آمريكايي است .

به اعتقاد بغداد اين مساله با روح حاكميت ملي در عراق تناقض دارد.

آگاهان معتقدند بندهاي ديگري در توافقنامه وجود دارندكه به دليل ارتباط آن با امنيت كشورهاي همجوار، مقامات عراقي وآمريكايي از اشاره به آنها در اظهارات رسانه‌اي خود، طفره مي‌روند.

مساله پايگاه‌هاي نظامي سري در كنار پايگاه‌هاي نظامي معمول آمريكا در عراق و مبارزه با تروريسم در كشورهاي همجوار از طريق خاك عراق قضايايي هستند كه كمتر رسانه‌اي شده اند.

فشارهاي كاخ سفيد براي اجبار طرف مقابل به امضاي توافقنامه امنيتي ، با سفر كم سابقه اخير جان نگرو پونته معاون وزير خارجه و سفير سابق آمريكا در بغداد، شدت بيشتري گرفته است .

اين فشارها به مسايل امنيتي و نظامي محدود نمي‌شود بلكه سر از اقتصاد در آورده وخبرهاي درز كرده از مذاكرات پونته با مسوولان ارشد عراقي حاكيست وي جدي بودن تهديد به تحريم‌هاي اقتصادي عراق و بلوكه كردن دارايي‌هاي اين كشور در بانك‌هاي آمريكايي را به آنان گوشزد كرده است .

پونته در اربيل كوشيد چنين فشارهايي را رد كند اما همه گزارش‌هاي رسانه‌اي عراقي و خارجي حاكيست آمريكا به آخرين برگه‌هاي فشار خود جهت متقاعد كردن بغداد به امضاي توافقنامه روي آورده است .

كارشناسان معتقدند حتي اگر دولت عراق تحت اين فشارها به اكراه توافقنامه را امضا كند سريال صوفا خاتمه پيدا نمي‌كند و تازه مشكل اساسي آمريكا در گذراندن اين توافقنامه از تصويب پارلمان ملي عراق آغاز مي‌شود.

هوشيار زيباري وزيرخارجه عراق كه به تبع رهبران سياسي خود در كردستان از حاميان پرو پاقرص امضاي سريع توافقنامه امنيتي با آمريكا است و همواره در اظهاراتش به گونه‌اي سخن مي‌گويد كه انگار توافقنامه در آستانه امضا است در آخرين سخنانش ، افق توافقنامه را تلويحا تيره و تار خوانده است .

وي در نشست خبري ديروز سه شنبه‌اش با جان نگرو پونته درعراق ، با تكرار مجدد اظهاراتي كه از قريب سه ماه پيش آنها را تكرار مي‌كند گفت :
بغداد و واشنگتن به امضاي توافقنامه بسيار نزديك شده اند.

اما او در عين حال و براي اولين بار امضاي اين توافقنامه را توسط بغداد و واشنگتن آخرين مرحله اين سريال ناتمام ندانست و تصريح كرد : هنوز تصميم نهايي در خصوص امضاي توافقنامه در بغداد اتخاذ نشده و امضاي آن نيازمند جسارت سياسي است .

زيباري با اين اظهارات تلويحا به حجم گسترده اعتراض‌هاي مردمي برضد اين توافقنامه ومخالفت مراجع عظام عراق با آن اشاره مي‌كند و مي‌داند كه رهبران جديد عراق نمي‌توانند با ناديده گرفتن اين فاكتورها تصميم‌گيري كنند.

به نظر مي‌رسد او با اين اظهاراتش حجت را بر آمريكايي‌ها تمام كرده و به آنها فهمانده كه دولت عراق در پذيرش توافقنامه كاره‌اي نيست و حتي اگر دولت آن را امضا كند فصل الخطاب در پذيرش و رد توافقنامه مجلس نمايندگان عراق مي‌باشد.

هوشيار زيباري به صراحت اعلام كرده است كه توافقنامه به مجلس نمايندگان عرضه مي‌شود و بايد به تاييد و تصويب مجلس برسد.

در مجلس نمايندگان به جز فراكسيون كردها كه از مجموع ‪ ۲۷۵‬كرسي داراي ‪ ۵۴‬كرسي هستند بقيه فراكسيون‌ها عموما ازمخالفان يا داراي ملاحظات جدي در قبال اين توافقنامه هستند و كارشناسان معتقدند اگر توافقنامه به مجلس عرضه شود به اين زودي‌ها انتظار گشايش در آن را نبايد داشت .

وقتي نمايندگان عراق ، بعضا براي تصويب قوانين داخلي خود ماه‌ها و حتي تا يك سال بحث و رايزني مي‌كنند، آيا مي‌شود انتظار داشت توافقنامه حساس امنيتي با آمريكا، به سادگي از تصويب مجلس ملي عراق بگذرد؟ در چنين فضايي كه كارشناسان ، آينده توافقنامه امنيتي بين عراق و آمريكا را در ابهام مي‌بينند، سوال اين است كه آمريكا چگونه معضل قانوني حضور نيروهايش را در عراق حل خواهد كرد؟
دراين‌باره ديدگاه‌هاي مختلفي وجود دارد كه دربدترين گزينه برخي معتقدند كه آمريكا خود نيز نمي‌داند چگونه از باتلاق عراق رهايي يابد اين ديدگاهي است كه حاتم حسن روزنامه نگار و مقاله نويس ثابت روزنامه عراقي المشرق امروز آن را مطرح كرده است .

او معتقد است كه آمريكا بهتر است از همه دروغ‌هايي كه در خصوص جنگ عليه عراق گفته و جنايت‌هايي كه درعراق مرتكب شده از مردم عراق عذرخواهي كرده و اين كشور را ترك كند.

اما كردها با توجه به اينكه آمريكا را تنها پشتيبان مورد اعتماد خود در برابر تهديدهاي خارجي مانند تهديد بالقوه تركيه و خطرهاي داخلي مانند از دست دادن موقعيت خود در دولت و روند سياسي عراق دربرابر اعراب شيعه و اهل تسنن مي‌دانند، همواره مي‌كوشند زمان را براي امضاي توافقنامه اميدواركننده بخوانند.

شيعيان نيز مشروط به شروطي حاضرند توافقنامه باآمريكا را بپذيرند كه در پيشاپيش آن حفظ حاكميت ملي ، دخالت نكردن واشنگتن در امور داخلي عراق و تهديد نكردن كشورهاي همجوار و خروج ضابطه مند از عراق است .

عرب‌هاي سني بيش از اين كه به اصل توافقنامه امنيتي اهتمام دهند، انتظار دارند كه اين توافقنامه ، حضور آنها را در قدرت تثبيت كند و براي همين به حضور آمريكا درعراق به عنوان تضمين‌كننده حضور خود در قدرت نگاه مي‌كنند.

درچنين شرايطي ، برخي كارشناسان از روي آوردن مجدد آمريكا به فريبكاري و نقض قانون براي تمديد حضور نيروهاي نظامي خود در عراق هشدار داده اند.

اين عده براين باورند كه آمريكا با اطلاع از سختي امضاي توافقنامه امنيتي با دولت و از آن مهمتر گذراندن آن ازتصويب مجلس ملي عراق ، مي كوشد همانند دهه ‪ ۹۰‬قرن گذشته و اواخر ‪ ۲۰۰۲‬همه عرف‌هاي بين‌المللي را زير پا گذشته ؟ بهانه‌اي براي تمديد حضور نظامي خود در عراق بتراشد و به اين ترتيب در اواخر سالجاري ميلادي دولت و ملت عراق و جامعه جهاني را دربرابر امر انجام شده قرار دهد.

آيا آمريكا به سياست دورغگويي وبهانه تراشي براي توجيه ادامه حضور نظامي خود درعراق روي مي‌آورد يا اين كشور در غرقاب بحران‌هاي فرسايشگر سياسي واقتصادي داخلي‌اش ، عراق را به حال خود رها خواهد كرد؟
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن