تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805605213




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روش آرام کردن جوانان عصباني


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
مادرتان به شما گفته است تا اتاقتان را مرتب نكردهايد، حق نداريد از منزل خارج شويد! چه اتفاقي ميافتد كه ناگهان همين ناراحتي جزيي به يك خشم شديد تبديل ميشود و به جاي آنكه سريع مجلات و ظرف و ظروف را از اتاقتان جمع كنيد، آنها را پرت كرده و ميشكنيد؟ چرا نميتوانيد بر اين چالش به طور منطقي غلبه كنيد؟

بعضي نوجوانان و جوانان معتقدند كه حتي بعضي صبحها بيدليل عصباني از خواب بيدار ميشوند. اين حالات عصبي تا حدي به دليل تغييراتي است كه در اين سن در بدن آنها اتفاق ميافتد و مسبب همه آنها هورمونها هستند كه باعث نوسان خلق و به هم ريختگي احساسات آنها ميشوند. عامل ديگر، وجود استرس است يعني افرادي كه تحت فشار زياد هستند، زودتر از بقيه عصباني ميشوند. عامل بعدي، شخصيت نوجوان است. بعضيها به گونهاي هستند كه احساس ميكنند عواطف و هيجانات در آنها شديدتر است. آنها تهاجميتر رفتار ميكنند و به راحتي كنترل خود را از دست ميدهند. بخشي ديگر هم به الگوي نقشپذيري بستگي دارد. اگر نوجوان از كودكي ببيند افراد در خانواده به سرعت كنترل خود را از دست ميدهند و ديوانهوار عصباني ميشوند، او هم همينطور رفتار ميكند.
? ابزار رام كردن اين نيروي سركش
نيروي عصبانيت در بيشتر مواقع آنقدر شديد است كه مديريت و كنترل آن سخت ميشود. براي مهار و مديريت آن به <آگاهي از خود> و <كنترل روي خود> نياز داريد و ياد گرفتن اين دو مهارت زمان ميبرد.
? آگاهي ازخود، توانايي شناخت احساسات و تفكرات و چراهاي مربوط به آن است. كودكان درباره احساساتشان شناخت ندارند و آن را با اعمال و رفتارشان بيرون ميريزند. بنابراين وقتي عصباني و ناراحت ميشوند، بلوا به پا ميكنند! اما نوجواني توانايي ذهني كافي براي آگاهي از احساسات خود را دارد كه وقتي عصباني شد، چند لحظه فكر كند كه احساسات و افكار او چگونه است؟
? كنترل روي خود، همان فكر كردن قبل از عمل كردن است. ثانيهها و يا دقايق ميان احساس عصبانيت شديد و نشان دادن رفتار بعد از آن بسيار باارزش و گرانبهاست و فردي كه روي خود كنترل دارد، از اين فرصت براي بروز رفتاري منطقي و صحيح استفاده ميكند.
? آماده باشيد: قرار است تغيير كنيم
اگر تصميم گرفتهايد عصبانيتتان را كنترل كرده و تحت كنترل آن نباشيد، به اين معناست كه بايد به روشهاي واكنشي و رفتاري خود در حين عصبانيت و ناراحتي نگاهي عميق بيندازيد. آيا از آن دسته جوانهايي هستيد كه در اين مواقع داد و فرياد راه انداخته، ناسزا ميگويند و بياحترامي ميكنند؟ آيا اشيا را پرت كرده، لگد ميزنيد و يا ميشكنيد؟ ديگران را ميزنيد يا به خودتان آسيب ميرسانيد؟ اگر شما نوجوان و جوان عزيز هم ميخواهيد در روش كنترل عصبانيت خودتان تغييراتي بدهيد، به نتيجه رفتارهاي غلطتان فكر كنيد. چه چيزي به دست ميآوريد. آيا احترامتان بيشتر ميشود؟ آيا از خودتان راضي هستيد؟ كمتر احساس آزردگي و خستگي ميكنيد؟ راهكار آرام و منطقي نسبت به زندگي به دست ميآوريد؟ اگر تغيير رويه بدهيد، چه اتفاقي ميافتد؟ يادتان باشد كه ايجاد هر تغييري به زمان، تمرين و صبر و حوصله احتياج دارد و يك شبه اتفاق نميافتد.
? روش ? مرحلهاي كنترل عصبانيت
براي مثال مادرتان به شما گفته است تا اتاقتان را مرتب نكردهايد، حق نداريد از منزل خارج شويد و شما از اين مساله عصباني هستيد. اقداماتي كه بايد انجام دهيد، چنين است:
?) از احساساتتان باخبر شويد: در اولين مرحله، علت و چراي عصباني شدن خود را بشناسيد. مواردي كه شما را عصباني ميكند به زبان بياوريد، در نتيجه با شنيدن احساسات خود به جاي واكنش، عملكرد نشان ميدهيد چون درباره آنها فكر كردهايد. واكنش به طور معمول آني و بدون تفكر است. براي مثال با خودتان بگوييد: <من از دست مادرم عصباني هستم چون تا اتاقم را مرتب نكنم، نميگذارد بيرون بروم. اين انصاف نيست.> هرگز نگوييد مادرم بيانصاف است. در اين صورت شما موضوع را مورد قضاوت قرار دادهايد.
?) صبر كنيد و بينديشيد: بعد از اينكه موضوع عصبانيت خود را شناختيد چند دقيقه بدون رفتار و حرف خاصي صبر كنيد و به خودتان فرصت دهيد تا بتوانيد عصبانيتتان را كنترل كنيد. هيچ واكنشي نشان ندهيد. براي مثال از خودتان بپرسيد چه كاري ميتوانم انجام دهم؟ فرياد بزنم و وسايل را پرتاب كنم. و يا اتاقم را مرتب كرده و بعد از مادرم بپرسم اجازه ميدهد به مهماني بروم و سرانجام اينكه بدون اجازه به مهماني بروم.
?) انتخاب كنيد: به طور مثال اگر گزينه اول انتخاب شده است، ماجرا بدتر شده و حتي كار به تنبيهات شديدتر ميكشد. اگر گزينه دو را ميپسنديد، درست است كه ممكن است ديرتر به مهماني برسيد اما مادرتان هم راضي شده، دعوا نميشود و لازم نيست شرمنده شويد، ضمن اينكه به اشتباهتان هم پي برده و دفعه بعد بدون تهديد، اتاقتان را مرتب ميكنيد. اگر گزينه سوم انتخاب شده شايد به موقع به مهماني برسيد ولي چون بدون اجازه رفتيد، بعد از بازگشت منتظر واكنش و تنبيهات سختتر والدين باشيد.
?) تصميم بگيريد: وقتي به خودتان فرصت داده باشيد، حتما گزينه دوم انتخاب ميشود چون بهترين و منطقيترين گزينه است.
?) پيشرفت كار را بررسي كنيد: بعد از اينكه رفتار انتخابي را انجام داديد، مدتي به آن فكر كنيد كه چطور گذشت. آيا رفتارتان معقول بوده است؟ اگر نه، چرا؟ آيا از آن راضي هستيد؟ اين مرحله بسيار مهم است چون خودتان عواقب كار را در نظر ميگيريد خودتان را بهتر ميشناسيد و ياد ميگيريد كدام راهكار حل مساله در شرايط مختلف بهتر عمل ميكند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن