تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816593889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درمان زخمهاي گوارشي


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: زخم پپتيك عبارت است از يك خوردگي كوچك در لوله گوارش. شايعترين نوع زخم پپتيك در 30 سانتيمتر اول روده كوچك بعد از معده رخ ميدهد و به آن زخم دوازدهه ميگويند. زخمهايي كه در معده تشكيل ميشوند، زخم معده خوانده ميشوند و زخم معده انهدام و تخريب سطح معده است. به طور طبيعي معده با ترشح موكوس و موسين مقدار اسيد را كنترل ميكند.
در صورت ترشح نشدن اين مواد ميزان اسيد معده زياد ميشود و ايجاد زخم معده ميكند. زخم پپتيك يك زخم مسري يا سرطاني نيست.اين زخمها ميتوانند تمامي سنين را مبتلا كنند. استرس، مصرف داروهاي كورتون، مصرف سيگار و الكل در ايجاد زخم معده خوش خيم اثر مستقيم دارند. در صورت وجود موارد زير احتمال بيشتري براي ابتلا به زخم گوارشي داريد:
سابقه خانوادگي زخم، سيگار كشيدن، نوشيدن الکل، سن بالاي 50 سال، استفاده از داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي (مثل آسپرين)، خستگي يا كار بيش از حد، رژيم غذايي نامناسب، وعدههاي غذايي نامنظم و نخوردن برخي وعدهها، داشتن عفونت هليكو باكتر پيلوري.
نشانههاي زخم گوارشي

درد سوزشي در شکم شايعترين نشانه اين بيماري است. ساير نشانهها شامل موارد زير هستند: از دست دادن وزن، بياشتهايي، درد در حين غذا خوردن، احساس ناراحتي در معده، استفراغ، كمخوني و وجود خون در مدفوع.
راههاي درمان يا تسکين درد

اگر چه علت دقيق زخم گوارشي معلوم نيست، ولي راههاي درمان آن شناخته شده است. انواعي از داروها وجود دارند که توان معده را براي توليد يا ترشح اسيد مهار ميکنند.
تحقيقات نشان داده است که در 95 تا 98درصد موارد استفاده از اين داروهاي قوي زخم التيام يافته است. بيشتر پزشکان معتقدند که اين دارو بايد جزء اصلي درمان باشد. علاوه بر آن داروهايي نيز هستند كه براي پوشانيدن ناحيه زخم استفاده ميشوند.
شير و عسل بخوريد

خوردن يک ليوان شير بدون چربي در حمله درد زخم معده تسکين سريع آن را به دنبال دارد. شير مانند يک ضد اسيد عمل ميکند و با خنثي کردن اسيد درد را هم از بين ميبرد. اما مواظب باشيد، برخي از کساني که براي تسکين درد معده شير خوردهاند، بعد از مدت کوتاهي دچار درد شديدتر شدهاند. عسل از بروز قارچها و باكتريها، مخصوصاً باكتريهاي بيماري زخم معده جلوگيري ميكند. عسل داراي درجات مختلف اثر بخشي ضد باكتريايي است و عموماً عسلهاي تيرهتر داراي اثر آنتي اكسيداني قويتري هستند،
احساساتتان را بروز دهيد

دكتر «مايل يمي» معتقداست، بر پايه بعضي شواهد، افرادي كه نميتوانند احساساتشان را درخصوص شكست و نا اميدي به درستي بيان كنند بيشتر در معرض ابتلا به زخم معده هستند
غذاي محرک نخوريد

پزشکان متوجه شدهاند غذاهاي پر ادويه ايجاد زخم گوارشي نميکند اماشدت درد را افزايش ميبخشند. زيرا بافت زخم بسيار حساستر است و وقتي غذايي تند يا اسيدي خورده شود، درد ايجاد ميشود.
پس، از خوردن غذاهاي محرک زخم خودداري کنيد. محققان چيني بر اين باورند كه مصرف قهوه، چاي پررنگ، الكل و ادويه در تشديد و بروز بيماري زخم معده دخالت دارند. به گفته اين محققان، مصرف زياد غذاهاي ترش، شور، ميوه و سبزيهاي خام و برنج نيز در ازدياد ترشح اسيد معده و سوزش و دردهاي معده و اثنيعشر دخالت دارند. مبتلايان به زخم معده و اثنيعشر بهتر است از غذاهايي استفادهكنند كه هضمشان آسان بوده و باعث نفخ دستگاه گوارش نميشود.
افزايش وعدههاي غذايي

اگرچه بسياري ازپزشكان خوردن روزي سه وعده غذا با حجم معمولي را مناسب ميدانند، ولي برخي از افراد درصورت رساندن وعدههاي غذايي به شش وعده مختصر در روز، کمتر از درد معده شكايت ميكنند. پزشكان چيني به تازگي كشف كردهاند كه شربت زنجبيل بهترين دارو براي معالجه زخم معده است، علاوه بر آن مصرف فلفل سبز نيز احتمال بروز زخم معده را تا حدودي كاهش ميدهد.
مصرف زياد سوپ براي مبتلايان به زخم معده مضر است. يک متخصص تغذيه معتقد است مصرف بيش از اندازه مايعات و غذاهاي آبکي موجب تشديد بيماري در مبتلايان به زخم معده ميشود.
احساس سنگيني که متعاقب مصرف سوپ ايجاد ميشود نشان دهنده کاهش کارايي اسيد معده، جهت هضم غذا در افرادي است که معده آنها به طور طبيعي عمل نميکند.
همچنين مصرف بيش از اندازه چاي، قهوه، سوپ، آش و حتي آب براي افرادي که دچار زخم معده هستند مضر است و چنين اشخاصي بايد از غذاهايي استفاده کنند که تا حد امکان آب آنها گرفته شده است علاوه بر آن، مصرف همه نانهاي پر حجم مثل نان باگت که قبل از هضم شدن آب جذب ميکنند نيز براي اين افراد مناسب نيست.
قهوه نخوريد

دليلي وجود ندارد که نشان دهد خوردن قهوه زخم معده ميآورد، ولي کافئين قهوه زخم را تحريک ميکند. به هر حال، هيچ وقت بيش از دو يا سه فنجان قهوه در روز نخوريد.
زياد آسپيرين نخوريد

تحقيقات نشان داده است که مصرف زياد آسپيرين به پوشش معده آسيب رسانده و باعث خونريزي آن ميشود. اگر براي رفع سرماخوردگي يا سردرد دو سه روز آسپيرين ميخوريد، اشکالي ندارد، ولي اگر بيش از سه ماه خوردهايد، ممکن است دچار گرفتاري شويد. در اين مورد، پزشک ميتواند داروي ديگري جايگزين آن کند.
سيگار نکشيد

نيکوتين سيگار پوشش معده را آسيب رسانده و زخم آن را تشديد ميکند. استعمال دخانيات مقاومت معده را در برابر باكتريها پايين ميآورد؛ همچنين باعث تضعيف معده در خنثيسازي اسيد معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جاي ماندن باقيمانده اسيد در معده و در نتيجه تخريب ديواره آن ميشود.علاوه بر آن زخم معده افراد سيگاري به سختي درمان ميشود.
ورزش کنيد

انجام دادن حرکات ورزشي خصوصاً پيادهروي براي افرادي که دچار زخم معده و زخم اثنيعشر هستند، بسيار مفيد و ضروري است. عواملي همچون استرس، ناراحتيهاي عصبي، فکري و بالا بودن اسيد معده در ايجاد زخم معده و اثني عشر دخيل هستند؛ بنابراين يکي از راههاي پيشگيري از زخم معده و اثنيعشر انجام ورزش به صورت مداوم است. يافتهها نشان ميدهند: 72درصد افرادي که پيادهروي ميکنند و انجام دادن ورزش را در برنامه روزانه خود قرار ميدهند، کمتر مبتلا به زخم اثني عشر ميشوند و ترشح اسيد معده در آنها به طور چشمگيري کاهش مييابد.
منبع: پايگاه الكترونيكي بهسايت ايران






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن