تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817160346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كمتحركي ؛ عارضه ی قرن


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: گسترش فناوري و ماشيني شدن زندگي، كم شدن تحرك جسماني را براي انسانها به ارمغان آورده و اين در حالي است كه 70 درصد از بيماريها در اثر بيتحركي بوجود ميآيند. آخرين آمارهاي جهاني حاكي از آن است كه سال گذشته، حدود 2 ميليون نفر در جهان به علت انجام ندادن فعاليتهاي فيزيكي جان خود را از دست دادهاند و بيش از 60 درصد جمعيت جهان كه اغلب آنان را زنان و دختران تشكيل ميدهند، به ميزان لازم از تحرك فيزيكي براي ارتقاي سلامتي برخوردار نيستند.
بررسيهاي انجام شده در كشور هم نشان ميدهد كه 45 درصد ايرانيان دچار فقر حركتي هستند. در اين ميان، مديران و كارمندان به علت يكنواختي كار در معرض انواع بيماريهاي گوناگون قرار دارند. نتايج تحقيقات دانشمندان نشان ميدهد كه مهمترين و شناخته شدهترين آفت سلامتي برخي از مديران و كارمندان، ورزش نكردن، تغذيه نامناسب و و نداشتن استراحت كافي است. كارشناسان بر اين اعتقادند كه علاوه بر نقش محوري ورزش و استراحت كافي در سلامت مديران و كارمندان، رعايت رژيم غذايي مناسب و تغذيه صحيح نيز از كليدهاي دستيابي به سلامت و توفيق دركارهاست.
ترويج فعاليت بدني، روش سودمندي براي پيشگيري از بيماريهاي مزمن و راهكاري مقرون به صرفه براي ارتقاي سلامت جامعه است. مدارك علمي نشان ميدهد كه فعاليت بدني منظم، براي تمامي مردم در همه سنين و شرايط (حتي ناتوانيهاي جسمي) طيف وسيعي از فوايد سلامت جسماني اجتماعي و فكري را فراهم ميكند.
كارشناسان معتقدند فعاليت بدني روي ساير راهكارهاي مقابله با بيماريهاي مزمن به ويژه برنامه غذايي، كاهش مصرف دخانيات، الكل و موادمخدر اثر مثبت دارد، به كاهش خشونت كمك ميكند، توانايي انجام كار را افزايش ميدهد و موجب بهبود روابط اجتماعي افراد جامعه ميشود. براساس تحقيقات، سن ابتلا به دردهاي مفصلي در بيشتر كشورهاي جهان 25 سال كاهش يافته است و دلايل آن، شيوه زندگي نامناسب، بيتحركي در محيطهاي اداري و نداشتن فعاليت فيزيكي است. به استناد آمارهاي رسمي، سن ابتلا به بيماريهاي مفصلي در ايران نيز از 55 سال به 30 سال كاهش يافته است.
آمارها چه ميگويند؟

براساس برآورد سازمان جهاني بهداشت در سال 2002 بيتحركي سبب مرگ 9/1 ميليون نفر در جهان شده است. براساس اين برآورد حدود 10 تا 16 درصد موارد سرطان سينه، كولون، ديابت و در حدود 22 درصد موارد ايسكمي قلبي در جهان به بيتحركي نسبت داده ميشود. اين برآوردها، ميان زنان و مردان مشابه است.
برآورد جهاني شيوع بيتحركي در بزرگسالان حدود 17 درصد است. برآوردها براي فعاليتهاي بدني كم و ناكافي (انجام فعاليت بدني متوسط به ميزان كمتر از 5/2 ساعت در هفته) از 31 تا 51 درصد متغير است و متوسط جهاني آن 41 درصد است. در گزارش سازمان جهاني بهداشت در سال 2002 از برخي منابع اطلاعاتي مستقيم و غيرمستقيم و انواع شيوههاي نظرسنجي براي تخمين سطح فعاليت استفاده شده است.
بيشترين فعاليتها براي اوقات فراغت و كمترين آنها در رابطه با فعاليتهاي شغلي بودند. در رابطه با رفت و آمد و كارهاي خانگي، كمترين فعاليت گزارش داده شده است. به علاوه، اطلاعات گزارش سازمان جهاني بهداشت فقط شيوع بيتحركي را در ميان افراد 15 سال و بالاتر تخمين ميزند و به نظر ميرسد رقم كل ميتواند بيش از اين باشد.
در حال حاضر تخمين زده ميشود كه 60 درصد از جمعيت جهان به اندازه كافي حتي به ميزان نسبتاً كم توصيه شده، فعاليت جسماني ندارند. در كشورهاي توسعه يافته به نظر ميرسد كه بيشتر بزرگسالان بيتحرك باشند. احتمال تداوم الگوي فعاليت جسماني كه در طول دوران بچگي و نوجواني شكل ميگيرد، بيشتر است و مبنايي براي زندگي سالم و فعال در تمام طول زندگي را فراهم ميكند.
به نظر ميرسد كه شيوههاي زندگي ناسالم، شامل رفتار بدون تحرك، رژيم غذايي بدون اعتياد به موادمخدر در سنين جواني، در باقي عمر ادامه يابد. اطلاعات بدست آمده از كشورهاي توسعه يافته نشان ميدهد كه هزينههاي مستقيم بيتحركي بسيار زياد است. هزينههاي مربوط به بيتحركي و چاقي 4/9 درصد از هزينههاي ملي و بهداشتي ايالات متحده را در سال 1995 تشكيل ميدهد. در كانادا بيتحركي موجب 6 درصد از هزينههاي مراقبت بهداشتي است.
فوايد فعاليت جسماني

بيتحركي همراه با ديگر عوامل، عاملي مهم در ايجاد بار بيماريهاي مزمن در جهان است. فعاليت جسماني منظم، خطر ابتلا به بيماري قلبي، سكته مغزي، سرطان سينه و سرطان كولون را كاهش ميدهد. به طور عمومي، فعاليت جسماني سبب بهبود متابوليسم گلوگز ميشود، چربي بدن را كاهش ميدهد و فشار خون را پايين ميآورد. مجموعهاي كه عوامل اصلي كاهش خط ابتلا به بيماريهاي قلبي عروقي و ديابت هستند. فعاليت جسماني به كنترل و تخفيف آثار اين بيماريها نيز كمك ميكند. فعاليت جسماني خطر ابتلا به سرطان كولون را از طريق اثر روي پروستاگلوينها، كاهش زمان عبور مواد از روده و افزايش سطح آنتياكسيدانها كاهش ميدهد.
فعاليت جسماني در كاهش خطر ابتلا به سرطان سينه نقش دارد كه اين امر احتمالاً ناشي از اثرات آن بر متابوليسم هورمونها است. فعاليت جسماني همچنين ميتواند موجب بهبود سلامتي عضلاني ـ اسكلتي كنترل وزن بدن و كاهش علايم افسردگي شود.
آثار سودمند فعاليت جسماني در بيماريهاي اسكلتي، عضلاني مانند كاهش كمردرد، پوكي استخوان و همچنين چاقي، افسردگي، اضطراب و استرس گزارش شده است.
علاوه بر فوايد مستقيم درماني، با افزايش فعاليت جسماني ميتوان شاهد افزايش فعاليتهاي متقابل اجتماعي در همه جنبههاي زندگي مانند ايجاد سرگرمي مفرح، كاهش خشونت و... بود. فعاليت جسماني داراي فوايد اقتصادي به ويژه در مواردي مانند كاهش هزينه مراقبت بهداشتي، افزايش بهرهوري و محيط اجتماعي سالمتر است.
پيامدهاي كمتحركي

دكتر علي جمشيدي، ارتوپد ميگويد:
ـ تحرك؛ توانايي حركت آزادانه فرد در پيرامون خود است و حركت براي اهداف مختلفي به كار گرفته ميشود. داشتن تحرك براي احساس سلامتي از جنبه فيزيكي، رواني و اجتماعي ضروري است. بيتحركي زماني رخ ميدهد كه موجود قادر به حركت غيروابسته (مستقل) يا تغيير وضعيت نباشد يا حركت او به دلايل پزشكي محدود شده باشد.
بيتحركي فقط به استراحت در تخت اطلاق نميشود، كارمندي كه ساعتها پشت يك ميز بنشيند، به درجاتي از بيتحركي مبتلاست. به گفته او، آخرين بررسيهاي انجام شده در كشور نشان ميدهد كه 45 درصد از افراد جامعه و 60 درصد افراد بالاي 60 سال در تحرك مشكل دارند. اين در حالي است كه گاهي اين محدوديت حركت موقتي است و زماني نيز اين بيتحركي، محدود به قسمتي از بدن ميشود. معمولاً اثرات بيتحركي از سه جنبه فيزيولوژيك، روانشناختي و تكاملي مورد بررسي قرار ميگيرد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن