تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813217107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كشاورزان خراسان شمالي خواهان حمايت رييس جمهوري شدند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كشاورزان خراسان شمالي خواهان حمايت رييس جمهوري شدند
شماري از كشاورزان و باغداران خراسان شمالي با ابراز مسرت از دومين سفر رييس جمهوري و هيات دولت به اين استان به عنوان يكي از قطبهاي كشاورزي كشور، خواستار حمايت دولت نهم از اين قشر براي شكوفايي اين بخش شدند.


آنان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي، اين قشر را مولدترين و در عين حال قانع ترين بخش جامعه خوانده و خواستار رسيدگي رييس جمهوري به مشكلات اين قشر شدند.
يك كشاورز بجنوردي با اشاره به بروز خشكسالي و سرمازدگي در اين استان گفت: اين حوادث معيشت و اقتصاد خانوارهاي كشاورز و دامدار اين منطقه را فلج كرده است.
عباس اماني با اشاره به بدهكاري خود به بانك كشاورزي، نبود بازار فروش مناسب براي محصولات كشاورزي، هزينه بالاي توليد، فعاليت وسيع واسطه ها، كمبود منابع آبي كشاورزي، كمبود ادوات و ماشين آلات كشاورزي و افزايش قيمت نهاده هاي كشاورزي را از اهم مشكلات كشاورزان اين استان بيان كرد.
وي افزود: همه روزه كشاورزان از طريق اخبار مي شنوند كه خسارات خشكسالي و سرمازدگي تعيين شده و ميزان خسارت هر استان مصوب شده است.
وي اظهارداشت : اما وقتي به بانكها و جهاد كشاورزي مراجعه مي كنند متوجه مي شوند اين خسارات به ساخت كانالهاي كشاورزي و ساير ساخت و سازهاي كشاورزي اختصاص يافته است.
وي ادامه داد: خسارتي كه از ناحيه سرمازدگي و خشكسالي به محصول گندم من خورده است توان مالي مرا براي خريد نهاده ها و بذر در سال جاري گرفته و بايد بنحوي مورد حمايت قرار گيرم.
او با اشاره به فعاليت خود در بخش توليد انگور افزود: در اين منطقه حتي يك كارخانه فرآوري انگور نيست تا بعد از برداشت محصول باغداران براي فروش آن دغدغه اي نداشته باشند.
يكي از كشاورزان شهرستان جاجرم نيز از رييس جمهوري خواهان حمايت براي دريافت غرامت خشكسالي شد و گفت: براي پيگيري دريافت خسارت به بانكها كه مراجعه مي كنيم جواب مي دهند خسارت خشكسالي و سرمازدگي براي مرمت زير ساختهاي كشاورزي ابلاغ شده است.
رضا قلي زاده همچنين از نحوه تعيين و پرداخت خسارات بخش كشاورزي گلايه كرد و گفت: لازم است محاسبه خسارت كشاورزي دقيق تر اعمال شود.
او گفت: لازم است مسوولان در سفر دوم رييس جمهوري به اين استان همچنين مشكل نبود صنايع تبديلي و تكميلي براي محصولات باغي را مطرح و براي رفع آن تصميم بگيرند.
وي افزود: در نبود صنايع تكميلي همه دسترنج كشاورزان و باغداران يا از بين مي رود و يا به قيمت ارزان به دلال فروخته مي شود.
يكي از سيب زميني كاران بجنورد نيز گفت: امسال به دليل كشت زياد سيب زميني قيمت اين محصول به كيلويي 800 ريال رسيد كه حتي بسياري از كشاورزان محصول خود را به علت نداشتن صرفه اقتصادي برداشت نكردند.
علي اكبر كچرانلويي افزود: بسياري از روستاييان كچرانلو محصول را براي خوراك دام تحويل دامداران دادند.
مدير گروه خدمات بيمه محصولات كشاورزي بانك كشاورزي خراسان شمالي نيز از سطح پايين بيمه محصولات كشاورزي در اين استان گلايه كرد و اظهار داشت: با گذشت يك ماه از آغاز مهلت بيمه محصولات زراعي پاييزه فقط 10 هكتار از سطح زراعت اين استان بيمه شده است.
محمد كريمان افزود: اين در حالي است كه در جريان خشكسالي در سال زراعي گذشته خسارت زيادي به كشاورزان و باغداران اين استان وارد شد كه فقط 35 هزار هكتار از اين عرصه بيمه بود.
مدير آب و خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي نيز با اشاره به كمبود اعتبارات اين بخش گفت: با اعتبارات كنوني 70 سال طول مي كشد تا پوشش خاكي انهار كشاورزي اين استان بازسازي و بتوني شود.
غلامرضا حجي پور طول انهار سنتي كشاورزي اين استان را هفت هزار كيلومتر بيان كرد و گفت: طبق برنامه هر ساله فقط 100 كيلومتر از اين انهار بتوني مي شود.
وي اعتبار تبديل هر كيلومتر انهار خاكي به بتوني را 400 ميليون ريال عنوان كرد و گفت: اين ميزان اعتبار براي بتوني كردن انهار كافي نيست.
حجي پور خاطرنشان كرد: با اين ميزان اعتبار كم، بتوني كردن انهار سنتي اين استان به 70 سال مي انجامد.
او گفت: اين در حالي است كه اين استان ظرفيت بتوني كردن 300 تا 400 كيلومتر از اين انهار را در سال دارد.
وي همچنين تعداد چاه هاي عميق اين استان را دو هزار و 901 حلقه عنوان كرد و اظهار داشت: فاصله محل اين چاه ها تا مزارع شش هزارو 527 كيلومتر است.
او افزود: لوله كشي چاه هاي عميق ضروري ترين نياز كشاورزي اين استان در برنامه مقابله با خشكسالي است.
حجي پور به اين منظور از هيات دولت خواهان بررسي دقيق و تخصيص اعتبار بيشتر در بخش آب و خاك كشاورزي شد.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي نيز با بيان اينكه بر اثر خشكسالي و سرمازدگي 50 درصد باغهاي اين استان برداشت محصول نداشتند گفت: كشاورزان نيازمند حمايت جدي دولت هستند.
عباسعلي صفايي بخصوص خواستار حمايت بيشتر از تاكداران براي ايجاد صنايع تبديلي اين بخش شد.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد.
ك/4 7186/626/659 شماره 504 ساعت 13:30 تمام
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن