تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816901742




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي فارس سناريوي مذاكره با طالبان و نيات پشت پرده


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش تحليلي فارس سناريوي مذاكره با طالبان و نيات پشت پرده
خبرگزاري فارس: ايده مذاكره با طالبان كه اين روزها با جلب حمايت مقامات انگليسي، آمريكايي و سازمان ملل ابعاد تازه‌اي را به خود گرفته است اين سوال را در اذهان مطرح مي‌كند كه غربي‌ها كه تا ديروز معتقد به سركوب شبه‌نظاميان بودند چگونه امروز در تغيير موضعي آشكار بحث مذاكره را در دستور كار خود قرار مي‌دهند.


به گزارش فارس، مقامات غربي به ويژه آمريكايي كه حتي تا چند هفته پيش دولت نوپاي پاكستان را به دليل مطرح كردن پيشنهاد مذاكره با طالبان جهت كاستن از ناامني‌ها در اين كشور سرزنش مي‌كردند، امروز به يكي از طرفداران پر و پا قرص اين طرح تبديل شده‌اند؛ اتفاقي كه علت آن ذهن هر خواننده آگاه را به خود مشغول مي‌كند.
روزنامه "كريستين ساينس مانيتور" طي گزارشي در شماره امروز خود نوشت: مقامات انگليسي،‌ آمريكايي و سازمان ملل متحد در پشت پرده انفجارهاي اخير در پاكستان در حال دست و پنجه نرم كردن با ايده مذاكره با طالبان براي برقراري ثبات در پاكستان هستند.
اين در شرايطي است كه روز دوشنبه يك عامل انتحاري با انفجار بمبي در منزل "رشيد اكبر خان نوراني"، عضو برجسته مجمع ملي پاكستان دهها تن را كشته و زخمي كرد.
روزنامه "نيشن" پاكستان طي گزارشي با اشاره به اين انفجار نوشت: يك عامل انتحاري با انفجار بمبي 26 نفر را كشته و 70 تن ديگر را زخمي كرد كه اكثر آنها به طور جدي آسيب ديده بودند. وي با اين كار خود بر تهديدات از سوي نيروهاي طالبان و القاعده تاكيد كرد.
اما گزارش‌ها حكايت از آن داشت كه نوراني، عضو حزب مسلم ليگ شاخه نواز در ميان زخمي‌ها نبوده است.
روزنامه آمريكايي "لس آنجلس‌تايمز" نيز در گزارشي نوشت كه در طول يك هفته گذشته اين سومين حمله عليه يك سياستمدار برجسته پاكستاني است.
اين روزنامه نوشت: "اسفنديار ولي خان"، رئيس "حزب ملي عوامي" كه با شبه‌نظاميان براي جلب حمايت قوميت‌هاي پشتون در رقابت است،‌ هفته گذشته از يك سوء قصد در محل اقامت خود در شمال غربي پاكستان جان سالم به در برد. روز يكشنبه نيز شبه‌نظاميان مظنون حملات راكتي را عليه منزل يكي از مقامات ارشد پاكستان در ايالت "سرحد شمالي" انجام دادند؛ جائيكه كه اكثر ناآرامي‌ها متمركز شده‌اند.
اما افزايش خشونت‌ها در حالي رخ مي‌دهد كه گزارش‌ها حكايت از آن دارد كه "حامد كرزي"، رئيس جمهور افغانستان در تلاش است براي برقراري امنيت و آرامش در كشورش به ناچار به مذاكره با رهبران طالبان و با ميانجيگري عربستان روي آورد.
"فايننشال‌تايمز" در گزارشي در اين زمينه نوشت: كرزي اعلام كرد كه نماينده وي به عربستان سعودي و پاكستان سفر كرده است تا مذاكرات را كه به عنوان تنها راه‌حل ناامني‌ها ديده مي‌شود آغاز كند.
از سوي ديگر گفته مي‌شود كه "نواز شريف"، رهبر حزب مسلم ليگ شاخه نواز در اين مذاكرات نقش ميانجي را ايفا مي‌كند. شريف در مقايسه با ساير سياستمداران پاكستاني روابط بهتري را با گروه‌هاي قبائلي دارد و معتقد به مذاكره با آنها براي برقراري ثبات در پاكستان است.
روزنامه "نيوز" پاكستان در اين زمينه مي‌نويسد: نواز شريف به همراه عربستان نقش كليدي را در هموار ساختن زمينه انعقاد يك توافقنامه بين طالبان و دولت كرزي ايفا مي‌كند تا بدين وسيله مقدمات خروج نيروهاي آمريكا و ناتو از افغانستان آماده شود.
در اين گزارش آمده است: منابع آگاه اعلام كردند كه نواز شريف توسط پادشاه عربستان به اين كشور دعوت شد تا در مدت حضور دو هفته‌اي خود در عربستان درباره روند صلح به بحث و گفتگو بنشيند.
همچنين عده‌اي از ناظران سياسي اين امتياز شريف (رابطه خوب با گروه‌هاي قبائلي) را به عنوان برگ برنده‌ قابل ملاحظه وي براي رسيدن به راس قدرت در پاكستان قلمداد مي‌كنند.
اما گفتگوهاي اخير در عربستان در شرايطي است كه يك سخنگوي طالبان روز دوشنبه هر گونه مذاكره صلح با دولت كرزي را رد كرد.
به گزارش خبرگزاري "آسوشيتدپرس"، "عبدالسلام ضعيف"، سفير سابق طالبان در پاكستان گفت كه اواخر ماه گذشته شبه‌نظاميان با مقامات افغان و عربستاني طي يك ضيافت مذهبي در عربستان گردهم آمدند. وي ارتباط اين گردهمايي را با مذاكرات صلح رد كرد.
اين در حالي است كه رئيس جمهور افغانستان بارها خواستار مذاكره با طالبان شده است. به همين دليل به عقيده كارشناسان گفتگوي مقامات افغان و عرب با رهبران طالبان كه روز 30 سپتامبر برگزار شد مي‌تواند پيش زمينه‌اي براي مذاكرات و طرح‌هاي آتي باشد.
اما صرفنظر از ماهيت جلسه مقامات طالبان با مسئولان افغان، ايده گفتگوهاي صلح با شبه‌نظاميان اين روزها در محافل سياسي غربي رنگ و بوي بيشتري را به خود گرفته و حاميان بسياري را پيدا كرده است.
در همين زمينه هفته‌نامه "ساندي‌تايمز" روز يكشنبه در گزارشي به نقل از "مارك كارلتون اسميت"، يك فرمانده رده بالاي انگليسي نوشت كه جنگ با طالبان پيروز نخواهد بود.
در گزارش اين هفته‌نامه آمده است: فرمانده نيروهاي انگليسي در "هلمند" معتقد است كه طالبان هرگز شكست نخواهند خورد. وي تنها راه‌حل پيش رو را يافتن يك چاره سياسي مي‌داند كه در آن طالبان نيز بايد لحاظ شوند.
از سويي ديگر، "رابرت گيتس"، وزير دفاع آمريكا با اين نظر اسميت مخالفت كرده اما پيشنهاد مذاكره با طالبان را رد نكرد.
شبكه خبري "بي‌بي‌سي" با اشاره به اين موضوع گزارش داد: گيتس به هنگام پرواز خود به "بوداپست"، پايتخت مجارستان براي ديدار با همتايان اروپايي خود، مخالفتش را با نظر اسميت اعلام كرد، اما وي مخالفتي را با پيشنهاد مذاكره با طالبان نداشت.
گيتس گفت: مادامي كه ما با چالش‌هاي فراواني در افغانستان روبرو هستيم، دليلي وجود ندارد كه خود را در اين كشور شكست خورده تلقي كنيم يا اينكه فرصت‌ها براي موفقيت بلند مدت را دست كم بگيريم.
وزير دفاع آمريكا در اين اظهارات خود اذعان كرد كه بخشي از راه‌حل بلند مدت در افغانستان شامل گفتگو با آن دسته از نيروهاي طالبان خواهد بود كه آماده همكاري با دولت افغانستان باشند.
در همين حال، يك مقام ارشد سازمان ملل در "كابل"، پايتخت افغانستان خواستار يك راه‌حل سياسي در اين كشور شد.
"كاي آيده"، سفير سازمان ملل در افغانستان روز گذشته با اعلام اينكه نيروهاي آمريكايي و ناتو مرگبارترين سال خود را طي سال جاري تجربه كرده‌اند، گفت: جنگ افغانستان بايد از طريق ابزار سياسي پيروز شود.
آيده در يك كنفرانس خبري با تاكيد بر اهميت گفتگو گفت: اكنون اين سوال مطرح مي‌شود كه شما بايد با چه كساني مذاكره كنيد؟ جواب كلي من اين است كه اگر شما مي‌خواهيد نتايج مرتبط بگيريد بايد با افراد مرتبط گفتگو كنيد.
وي افزود: هر چند اين آغاز اين روند بسيار سخت است، اما به عقيده من سياست تعامل، سياستي درست است.
بر اساس اين گزارش، برخي از صاحبنظران غربي و منطقه‌اي اظهارات فرمانده انگليسي را كه با تغيير موضعي آشكار جنگ با طالبان را رد كرده و نزديكي روابط با آنها را توصيه مي‌كند، ناشي از برنامه پشت پرده لندن براي مهار تحولات و تغيير توازن قدرت در منطقه به نفع خود مي‌دانند.
به عبارتي، آنها اظهارات اسميت را كه در راستاي سخنان سفير انگليس در افغانستان است را نوعي سهم‌گيري لندن از تحولات چند سال گذشته در منطقه مي‌دانند.
اين دسته مي‌گويند كه انگليس كه با سياست‌هاي كنوني‌اش قصد نزديكتر كردن خود به طالبان را دارد، تا بدين طريق نفوذ خود در معادلات قدرت در منطقه را افزايش دهد.
روزنامه "8صبح" افغان طي گزارشي با اشاره به كودتاي خزنده طالبان براي رسيدن به قدرت نوشت كه انگليسي‌ها كودتاي خزنده طالبان را جهت مي‌دهند.
در گزارش اين روزنامه آمده است: در گذشته شايد اغلب تصور بر اين بود كه شيوه عملكرد انگليسي‌ها ناشي از يك اشتباه يا رويكرد نادرست است، اما اخيرا اعلام مواضع صريح و بي‌پرده‌ برخي از مقام‌هاي بلند پايه انگليسي نشان داد كه آن اعلام نظرها و اتخاذ مواضع بخشي از استراتژي خاصي‌ بوده است كه آن‌ها زير سر داشته‌اند.
اما اينكه چرا آمريكا در مقابل اين اقدامات استعمار پير واكنشي را از خود نشان نمي‌دهد نيز سئوالي قابل تامل است.
در اين زمينه تحليلگراني هستند كه دليل اين پديده را گير افتادن آمريكا در باتلاق عراق و افغانستان و بحران اقتصادي در ايالات متحده مي‌دانند.
آنها واشنگتن را مجبور به ادامه راه با اين شرايط در افغانستان مي‌بينند.
از طرفي، عربستان كه به عنوان يك كشور اسلامي روابط خوبي را گروه‌هاي طالبان داشته است تلاش مي‌كند در اين بازي ديپلماتيك امتيازاتي را براي خود بدست آورد.
به عقيده كارشناسان، رياض درصدد است كه خود را به عنوان تنها مسير رسيدن به صلح از طريق مذاكره به شبه‌نظاميان افراطي معرفي كند.
برخي يكي از دلايل مهم اين اقدامات عربستان را ناشي از هراس رياض از قدرت فزاينده ايران در منطقه مي‌دانند.
آنها مي‌گويند، ايران كه اكنون به عنوان يك قدرت منطقه‌اي مطرح است و همچنين سوريه كه متحد ايران بوده و احتمال آن مي‌رود كه قدرت اين دو كشور به واسطه احتمال بهبود روابط آنها با كشورهايي اروپايي و همچنين آمريكا در منطقه افزايش بيشتري يابد، عربستان را بر آن داشته تا به تكاپو افتاده و از قافله بازيگران استراتژيك در منطقه جا نماند.
انتهاي پيام/.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن