تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820437070




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيا مي تواند چشم انداز آينده جهان را رقم بزند


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: آسيا مي تواند چشم انداز آينده جهان را رقم بزند
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: آسيا مي تواند با استفاده از فرصت در اوضاع كنوني، جايگاه درستي را در معادلات بين المللي براي خود تعريف كند.
به گزارش شبكه خبر؛ علي لاريجاني در افتتاحيه دومين نشست شوراي اجرايي مجمع مجالس آسيايي گفت : در شرايطي در مجمع مجالس آسيايي حضور يافته ايم كه صحنه بين المللي دچار بحران ها و شوك هاي عميقي شده است.

وي با انتقاد از نظريه هايي چون مديريت جهاني كه پس از تغييرات در شوروي سابق به وجود آمد، افزود: در پي اين نظريه ها، مولفه نظامي گري مجددا به طور افراطي بر قطب بندي جهاني مسلط شد و اقدام پيش دستانه در جنگ و اشغال نظامي به بهانه مبارزه با تروريسم و تحميل دست نشانده به بهانه دموكراسي خواهي با ادبيات مغرورانه اي در ساحت سياست بين المللي رايج شده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش اوضاع عراق، فلسطين، افغانستان و لبنان و همچنين زندان هاي مخوف در ابوغريب، گوانتانامو و سرقت هاي سازمان يافته هوايي ازجانب پايگاه هاي امريكا در اروپا را بخشي از نظريه يكجانبه گرايي اخير دانست.

وي با انتقاد از ديدارهاي اخير غربي ها با سران گروه طالبان با اشاره به اظهارات يك فرمانده ارتش انگليس در افغانستان كه از درگيري با طالبان اظهار ناتواني كرده است، گفت:‌ بايد احتمال بدهيم كه غربي ها در آينده با ملاعمر در كاخ سفيد پالوده ميل كنند!

لاريجاني افزايش توليد مواد مخدر در كشور تحت اشغال افغانستان از 3000 به 9000 تن را از نمونه هاي عملي آثار سياست ضد تروريستي غرب نام برد و از تماس هاي به عمل آمده ميان فرماندهان نظامي اشغالگران با سران طالبان انتقاد كرد.

وي گفت:‌ شما كه به اين راحتي با تروريست ها به توافق مي رسيد، چرا اين اندازه كشتار در منطقه راه انداختيد؟

رئيس مجلس شوراي اسلامي از سياست هاي به اصطلاح مبارزه با تروريسم غرب، به شدت انتقاد كرد و گفت: اين اقدامات باعث سه برابر شدن تروريسم در منطقه شده است.

وي تشديد مشكلات رواني ناشي از رشد معضل تروريسم براي امنيت جهاني را يكي از پيامدهاي اين سياست غلط كشورهاي غربي معرفي كرد.

رئيس مجلس با مطرح كردن اين سوال از جهان غرب كه حالا شما قوي تر هستيد يا تروريست ها؟ تاكيد كرد : ‌علت اصلي اين مسئله ارزيابي اشتباه غرب از شرايط و قدرت خود و درك نكردن شرايط فرهنگي و اجتماعي منطقه بوده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: راهبرد جمهوري اسلامي ايران ناتواني نظريه يك جانبه گرايي در مديريت جهاني را در منطقة خاورميانه به خوبي ثابت كرد.

علي لاريجاني افزود: امروز در شرايط متفاوتي قرار داريم و صحنه جهاني از نظريه صلب و كم خاصيت يك جانبه گرايي عبور كرده است و قدرت هاي مقهور گذشته امروز جسارت عرض اندام يافته و بر تحرك خود در صحنه هاي منطقه اي و جهاني افزوده اند.

وي با بيان اينكه در حال حاضر با مديريت چند جانبه مواجه نيستيم، گفت: در شرايط كنوني هنوز بازيگران نتوانسته اند استواري و پايداري خود را در شطرنج زمانه به خوبي اثبات كنند و طبيعي است كه به زمان نياز است.

لاريجاني ظرفيت هاي بالفعل بسياري براي همگرايي و همكاري در قاره آسيا قائل شد و گفت: اين قاره مي تواند چشم انداز آينده جهان را رقم بزند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: نگاه فعالانه روسيه در صحنه هاي منطقه اي و جهاني، قدرت نوظهور اقتصادي و فناوري چين، تحولات قابل توجه در حيات اقتصادي مناطق جنوب شرق آسيا، تحولات تأثيرگذار سياسي و پيشرفت هاي مهم در عرصة‌ فناوري در منطقه ما، غرب آسيا و خاورميانه و همچنين قدرت انرژي نفت و گاز در آسيا، مجموعه اي از عناصر مهم بازيگري متعهدانة‌ آسيا در دهه هاي آينده است.

لاريجاني با تاكيد بر قدرت آسيا در عرصه هاي بين المللي گفت: مشكل اين نيست كه ساير بازيگران در اين دورة‌ ژله اي قطب بندي جهاني به دست اندازي بلاوجه مبادرت مي كنند بلكه مصيبت مهم تر آن است كه به سبب نداشتن آشنايي كافي با فرهنگ و مختصات اجتماعي آسيا، با رفتارهاي نابخردانه هم براي خود مشكل ايجاد، و هم امنيت و ثبات منطقه را دچار مخاطره مي كنند.

رئيس مجلس به ناشي گري هاي سياسي ناتو در افغانستان اشاره كرد و افزود : امريكا و ناتو با سر و صداي زياد، توجيه عمليات نظامي خود را در افغانستان بر مبارزه با طالبان متمركز كرده اند اما در طول سال گذشته بارها مطلع مي شديم كه برخي عناصر ناتو با طالبان مذاكرات پنهاني دارند.

لاريجاني وسوسه هاي نفوذ در منطقة قفقاز و آسياي ميانه را ازجانب غربي ها و نظريه خيالي تسلط بر مناطق انرژي آينده دنيا را از نقايص محاسباتي غرب دانست كه مسائل اخير را به وجود آورده است.

وي نقش مردم و نهادهاي مدني را در بينش همگرايانه در آسيا بسيار اساسي و مهم دانست و گفت: مجمع مجالس آسيايي به عنوان يكي از مهم ترين نهادهاي مدني در آسيا مي تواند در تقويت همگرايي آسيايي نقش مهمي ايفا كند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي ايده هاي جسورانه و مبتكرانه اي مانند معاهده دوستي در آسيا و بازار يكپارچه انرژي در آسيا را از طرح هاي مهمي دانست كه تحقق هر يك از آنها گام بزرگي در مسير تحقق همگرايي در آسيا محسوب مي شود و مي توان علاوه بر موضوعات متنوع سياسي، اقتصادي و فرهنگي كه در نشست هاي سالانه مجمع مورد بحث و گفتگو قرار مي گيرد درباره‌ آنها بحث و تبادل نظر كرد.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: جمهوري اسلامي و مجلس شوراي اسلامي ايران به همگرايي در آسيا با ديد مثبت مي نگرند و به عنوان يكي از اعضاي مؤسس مجمع مجالس آسيايي براي تقويت و توسعة فعاليت هاي اين نهاد ممتاز بين المللي از هيچ كوششي دريغ نكرده و نخواهند كرد.

وي در پايان تصريح كرد: اين مجمع بايد با جديت بيشتري تلاش كند تا از طريق افزايش و تعميق روابط بين مجالس عضو از يك سو و نهادهاي دولتي در سطح آسيا از سوي ديگر، دايره‌ تأثيرگذاري تصميم ها و رهنمودهاي خود را توسعه بخشد.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن