تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817325053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خطرات را از سر راه برداريم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خطرات را از سر راه برداريم
كريستين سالازار فولكمن

چند روز پيش در راه خانه دوباره خانواده يي را سوار بر موتور سيكلت ديدم در حالي كه دختر نوجوان آنان به عنوان سومين سرنشين موتور هر آن نزديك بود بيفتد. پاهاي او از دو طرف موتور آويزان بودند، چرا كه موتور سيكلت جاي پايي براي سرنشين سوم ندارد. هيچ كدام از سرنشينان موتور كلاه ايمني يا لباس محافظ نداشتند. موتورسيكلت به سختي از ميان انبوه ماشين ها، در شلوغ ترين ساعت بعدازظهر در حال حركت بود.

اين تصاوير، واقعيتي را نشان مي دهند كه هر كسي مي تواند در خيابان هاي ايران شاهد آن باشد. فقدان اقدامات ايمني اساسي به هنگام رفت وآمد براي كودكان، يكي از علل اصلي ميزان بالاي تصادفات و مرگ ومير ناشي از حوادث رانندگي در سال هاي گذشته بوده است. در سال 2006 ميلادي، حدود 28 هزار نفر در راه ها و جاده هاي كشور جان خود را از دست داده اند. در همان سال نزديك به 2700 كودك زير 15 سال جان خود را در اثر حوادث رانندگي از دست داده اند و قريب به 95 هزار كودك و نوجوان زير 20 سال مصدوم شده اند. ايران يكي از كشورهايي است كه بالاترين آمار مرگ ومير ناشي از حوادث رانندگي را در جهان دارد. در واقع آمار تصادفات جاده يي در ايران بيست مرتبه بالاتر از ميانگين جهاني است.

امسال به مناسبت روز كودك در 17 مهرماه، يونيسف ايران، ايمني در رفت و آمد و پيشگيري از حوادث رانندگي را در راس برنامه هاي خود قرار داده است. در اين تلاش، سازمان بهزيستي كشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، پليس راهنمايي و رانندگي و شهرداري تهران با يونيسف همراه شده اند. ما همگي قصد داريم آگاهي تمام افرادي كه در رفت وآمد نقش دارند از جمله راننده خودروها، راننده موتورسيكلت ها يا عابرين پياده را به نحوي ارتقا دهيم تا ناامني موجود در خيابان ها و جاده ها را به پايان برسانيم. اگر تنها تعدادي از اقدامات ايمني اساسي در كشور به اجرا درآيند جان هزاران نفر در سال نجات خواهد يافت. اين اقدامات عبارتند از؛

- كاهش سرعت؛ سرعت عامل اصلي ايجاد حوادث جاده يي است. تحقيقات نشان مي دهد هر يك كيلومتر در ساعت كاهش سرعت متوسط وسايل نقليه باعث افت چهار الي پنج درصدي در تصادفات مرگبار مي شود.

- استفاده از كمربند ايمني؛ استفاده از كمربند ايمني، بيش از هر اقدام ايمني ديگري جان انسان ها را در سوانح رانندگي نجات داده است. استفاده از كمربند ايمني باعث كاهش 40 تا 50 درصدي در تمامي آسيب ها و كاهش 40 تا 60 درصدي در آسيب هاي مرگبار مي شود. تمامي سرنشينان وسيله نقليه، به خصوص كودكان، هميشه بايد از كمربند ايمني استفاده كنند.

- استفاده از كلاه ايمني؛ استفاده از كلاه ايمني موثرترين راه كاهش آسيب به ناحيه سر و كاهش تلفات ناشي از تصادفات موتورسيكلت، دوچرخه موتوري و دوچرخه محسوب مي شود. يافته ها حاكي از آن هستند كه استفاده از كلاه ايمني موتورسيكلت هم شدت و هم احتمال آسيب به ناحيه سر را حدود 70 درصد كاهش مي دهد. كودكان براي راندن موتورسيكلت بايد حداقل 12 سال سن و 135 سانتيمتر قد داشته باشند و بايد هميشه مجهز به كلاه و پوشش ايمني مناسب باشند.

- استفاده از صندلي ايمني كودك؛ استفاده از صندلي نوزاد و كودك در پيشگيري از مصدوميت و مرگ نوزادان و كودكان در حوادث رانندگي بسيار موثر است. استفاده از صندلي ايمني در خودرو، آمار مرگ ومير نوزادان در حوادث رانندگي را 71 درصد و خردسالان را 54 درصد كاهش مي دهد.

كودكان و نوجوانان مي توانند نقشي كليدي در جهت ايجاد تغييراتي مثبت در محيط رفت وآمد ايفا كنند. با آموزش مفاهيم ايمني كه بايد از سنين خردسالي در برنامه هاي آموزشي مهدهاي كودك و پيش دبستان قرار گيرد، كودكان مي توانند الگويي براي والدين و افراد بزرگسال باشند. كودكان مي توانند در قالب نقش هايي كه ايفا مي كنند، نيازهاي خود و رفتارهاي نادرست بزرگسالان را به آنان يادآوري كرده و راه چاره يي براي آن پيدا كنند. بسياري از كشورها تجربيات مثبتي از همكاري كودكان و والدين آنان در اجراي طرح هاي جامعه ايمن تر و برنامه ريزي شهري داشته اند. به همين ترتيب كودكان، والدين و معلمان مي توانند در ارزيابي استانداردهاي ايمني در مدارس و مهدهاي كودك مشاركت داشته باشند.

كشور ايران طي سال هاي اخير گام هاي بلندي در جهت كاهش نرخ مرگ ومير كودكان از طريق انجام واكسيناسيون و نظام موثر خدمات بهداشتي اوليه برداشته است. اكنون زمان آن رسيده است كه با اقدامي مناسب آمار تكان دهنده صدمات و مرگ ومير ناشي از حوادث رانندگي را كاهش دهيم. طرح هاي بسيار خوبي در اين زمينه وجود دارند. از جمله طرح «هميار پليس» كه با همكاري وزارت آموزش و پرورش و پليس راهنمايي و رانندگي انجام گرفته است. بر اساس اين طرح آموزش ترافيك در مدارس صورت گرفته و از «پارك ترافيك» براي آموزش موقعيت هاي واقعي رفت وآمد به كودكان استفاده مي شود.

نهادينه شدن هر طرحي در جهت بهبود وضعيت رفت وآمد در ايران نيازمند زمان است تا نتايج آن مشهود شود. ولي زماني براي از دست دادن وجود ندارد، ما بايد از هم اكنون آغاز كنيم. ما به نسل آينده و همچنين به خودمان مديونيم.

ہ نماينده يونيسف در ايران
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن