تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816688249




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت وگو با وزير صنايع و معادن قفل زدن به خزانه غلط بود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفت وگو با وزير صنايع و معادن قفل زدن به خزانه غلط بود
عليرضا بهداد

«تالار اصفهان، نمايشگاه بين المللي تهران» بهترين جايي است كه مي شد از وزير صنايع و معادن گفت وگو گرفت.علي اكبر محرابيان كه بعدازظهر دوشنبه در اين تالار رودررو با برخي از صنعتگران كشور ملاقات كرد، در پايان فرصتي 23 دقيقه يي به «اعتماد» داد تا اين رسانه پاسخ پرسش هاي خود را از او جويا شود. متن زير حاصل اين گفت وگوي 23 دقيقه يي است.

---

-حدود سه ساعت است كه در اين تالار شاهد ملاقات جنابعالي با صنعتگران هستم. مي خواستم بدانم از اين ملاقات چه چيزي عايد وزير صنايع و معادن شد، آيا توانست به مشكلات بخش صنعت و معدن پي ببرد؟

به طور كلي در اين گونه ملاقات ها مسائل در دو دسته عنوان مي شود يكي مسائل شخصي صنعتگران كه كوچك است و مي توان با پاراف نامه يي آن را حل كرد (اگر فرد شرايطش جور باشد) و ديگري مسائل كلان.با بررسي هايي كه صورت گرفته متوجه شده ام بخش صنعت كشور با چهار مشكل روبه رو است كه اين مشكلات در تمام صنايع كشور شموليت دارد. اولين مشكل عدم ارائه تسهيلات به موقع و كمبود نقدينگي در بخش توليد است كه بسياري از صنعتگران را نگران كرده است. دوم تهديدهايي است كه «واردات» برخي از صنايع را نشانه رفته است. سوم استراتژي صنعتي و اينكه به چه سمتي مي رويم و چهارم ميزان مصرف انرژي و به كارگيري تكنيك هاي نوين براي كاهش انرژي در صنايع. اما در بين اين چهار مورد نقدينگي به مثابه خوني است براي توليد. هر موقع تامين نقدينگي دچار مشكل شده، توليد به همان نسبت دچار فراز و نشيب شده است.ما در وزارت صنايع و معادن دائماً نقدينگي را مثل فشار خون اندازه گيري مي كنيم تا بالا و پايين نرود، تنظيم شده و از همه مهم تر عادلانه توزيع شود چون اگر پمپاژ خون در بدن ناهمگن باشد قطعاً به برخي عضوها لطمه مي زند. نقدينگي هم همين حالت را دارد. بحثي كه ما روي نقدينگي داريم اين است كه شايد آن عدالت در حوزه تسهيلات رعايت نمي شود و مورد توجه قرار نمي گيرد.

-براي حل اين مشكل چه كرده ايد؟

مي خواهيم با نظام بانكي توافق كنيم از اين پس ارائه تسهيلات به گونه يي باشد تا به يك صنعتگر به ميزان توليد و ارزش افزوده يي كه ايجاد مي كند، تسهيلات داده شود. بعضي وقت ها كه تسهيلات داده شده را مطالعه مي كنم متوجه مي شوم واحدي با توليد پايين تسهيلات بالايي را گرفته، در حالي كه واحد ديگري با توليد بالا از تسهيلات بسيار ناچيزي بهره برده است. پس ما اگر بتوانيم تسهيلات را تنظيم كرده و به ازاي توليد و ارزش افزوده تسهيلات بدهيم اين مشكلات از بين خواهد رفت.

-اين موضوع شامل واحدهايي مي شود كه سال ها است فعاليت مي كنند. با واحدهاي صنعتي جديدي كه قرار است ايجاد شود چه مي كنيد؟

رويش هاي جديد براي ما خيلي مهم هستند. موظفيم حمايت ويژه كنيم تا اين نهال جديد صنعتي روي پاي خودش بايستد. رويش هاي جديد صنعتي را عموماً نخبگان جوان كشور ايجاد مي كنند كه برنامه داريم از شركت هاي كوچكي كه آنها تأسيس كرده اند، حمايت كنيم تا توليدات دانشگاهي و آزمايشگاهي آنان به محصولات تجاري تبديل شده و وارد عرصه رقابت در بازار شوند.

-اخيراً نشست سه جانبه يي با رئيس كل بانك مركزي و وزير امور اقتصادي و دارايي داشته ايد كه براي اولين بار رئيس كل بانك مركزي پا به وزارت صنايع و معادن گذاشت. ظاهراً در اين نشست براي رفع مشكل نقدينگي تمهيداتي انديشيده شده. مي خواستم بدانم چه اندازه به اجراي مصوباتي كه در اين گونه نشست ها بحث مي شود، اميدواريد؟ آيا ضمانت اجرايي براي آن قائل شده ايد يا صرفاً مصوبات تشريفاتي است؟

براي من مهم اين است كه تفاهم بين اين سه بخش وجود داشته باشد، اينكه جلسه در كجا تشكيل شود مساله زياد مهمي نيست، گاهي هم من مي روم به جاهاي ديگر. در اين نشستي كه اشاره كرديد يك تفاهم خوب و مبارك بين بخش توليد و نظام بانكي شكل گرفت و بنيان ستادي گذاشته شد كه دائمي بوده و مقطعي نيست.

-چه ستادي؟

ستاد حمايت از توليد مصوبه يي است كه محصول آن نشست است. دبيرخانه اين ستاد در بانك مركزي تشكيل خواهد شد. وزارتخانه هاي صنايع و معادن و اقتصاد و بانك مركزي هر كدام سه نماينده در اين ستاد دارند. علاوه بر اين نمايندگان از تمامي بانك هاي تجاري و بازرگاني در اين ستاد خواهند بود تا همگي آنها مقيم بانك مركزي شده و در آن ستاد مشغول كار شوند.

-كار اين ستاد چيست؟

قرار است در اين ستاد مشكل نقدينگي بخش توليد را فوري حل كنيم كه در اين راستا اقداماتي صورت گرفته است. كار دوم اين ستاد تنظيم آيين نامه يي است تا پرداخت تسهيلات به بخش توليد را مدون كند. در صورت تدوين اين آيين نامه صنعتگر تكليف خود را خواهد دانست كه در سال جاري و در سال هاي بعد چه ميزان تسهيلات به او ارائه خواهد شد كه اين اتفاق مهمي است.

-آيا رقم دقيقي از كمبود نقدينگي بخش صنعت داريد؟

اشكال عمده ما در نقدينگي اين است كه منابع مالي ناهماهنگ توزيع شده و نمي توان رقم دقيقي از كمبود نقدينگي را ارائه داد.اين سياست كه بايد خزانه را قفل بزنيم باعث شد برخي افراد نگران باز دريافت تسهيلات شوند و اقساط خود را بازپرداخت نكنند بنابراين معوقات افزايش يافت. اما با اين اتفاق خوب يعني همان جلسه سه جانبه،صنعتگر اطمينان خاطر پيدا كرد كه نقدينگي مورد نياز به زودي تزريق خواهد شد.از طرفي اخيراً بانك مركزي 60 هزار ميليارد ريال نقدينگي جديد به بانك ها تزريق كرده تا دست آنها در ارائه تسهيلات شان بازتر باشد.

-اين 60 هزار ميليارد ريال فقط براي صنعت است؟

خير، براي كل كشور است كه بخشي از آن وارد صنعت مي شود. البته براي بخش صنعت به صورت اختصاصي پنج ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي اختصاص داده شده كه اين ميزان تا 10 ميليارد دلار هم قابل افزايش است تا براي خريد مواد اوليه در اختيار صنعتگران قرار گيرد.

-برخي صنعتگران بين سال هاي 80 تا 87 تسهيلات خود را به «يورو» دريافت كرده اند. در آن زمان يورو 800 توماني بود اما امروز به 1400 تومان رسيده است. آيا براي بازپرداخت اين تسهيلات به ويژه مابه التفاوت آن فكري شده است؟

همان طور كه اشاره كرديد قيمت يورو طي سال هاي اخير افزايش چشمگيري داشته است. براي صنعتگراني كه مثلاً با يورو 800 توماني تسهيلات دريافت كرده اند و امروز مجبورند با يورو 1400 توماني آن را پرداخت كنند، در هيات دولت تصويب شد معادل تسهيلات گرفته شده را به دلار محاسبه كرده و اين دلار پس از تبديل به ريال با 10 درصد سود بازپرداخت شود.

-گفتيد سياست قفل زدن به بانك ها براي صنعت مشكل ايجاد كرد. آيا امروز قفل بانك ها براي صنعت باز شده است؟

به نظر من «قفل» كلمه صحيحي نيست. اگر به بانك قفل بزنيم، آن بانك ديگر چه مزيتي خواهد داشت. بانك تاسيس كرده ايم تا پول مردم را جمع كرده و اقتصاد كشور را بسازد، نه اينكه قفل بزند. به هر حال با توافق اخيري كه صورت گرفت مشكل نقدينگي بخش صنعت حل خواهد شد اما فراموش نكنيد براي رسيدن به وضعيتي مطلوب بايد تعامل مان حفظ شود.

-قانون ماليات بر ارزش افزوده نيز اخيراً نگراني هايي را براي صنعتگران به وجود آورده. آيا رايزني هايي را به عنوان وزير صنايع و معادن انجام داده ايد تا اين نگراني ها رفع شود؟

در اين رابطه ما در مقام نظر دادن نيستيم. قانوني است كه قانونگذار تشخيص داده است و ما هم موظفيم آن را اجرا كنيم، بنابراين نمي شود گفت خوب است يا بد. اما نكته مهمي كه اين قانون دارد اينكه قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده نسبت به قبل خيلي بهتر شد ولي اينكه آيا در اين قانون به طور كلي منافع توليدكننده يا مصرف كننده در نظر گرفته شده يا خير، موضوعي است كه بايد بررسي شود. درباره نگراني صنعتگران بايد بگويم بحث اصلي آنها اين است كه سازمان امور مالياتي كشور به صنعتگر فرصت بدهد تا به اين قانون جديد عادت كرده و براي مكانيسم هاي جديد برنامه ريزي انجام دهد. از طرفي بهتر است اطلاع رساني بيشتر از سوي اين سازمان صورت گيرد تا برخي از نگراني ها برطرف شود، چون احساس مي كنم اطلاع رساني در اين باره مناسب نبوده است.

-سال گذشته به سبب سرماي شديد گاز برخي از صنايع قطع شد. با فرض اينكه امسال نيز زمستان سختي را خواهيم داشت چه برنامه ريزي صورت گرفته تا گاز صنايع قطع نشود؟

بايد بپذيريم توليد يك اصل است. توليد يعني موتور محرك اقتصاد كشور. براي اينكه اين موتور از كار نيفتد بايد پيش بيني هاي لازم را در نظر بگيريم. در بحث برق ديديد تابستان امسال براي صنايع مشكلي پيش نيامد چرا كه با وزارت نيرو هماهنگي هايي انجام شد تا ميزان خسارت ها به حداقل برسد. برخي از واحدهاي حساس برق شان قطع نشد و برخي از واحدهاي مهم قطعي برق شان بسيار اندك بود. در شهرك هاي صنعتي نيز در روزهاي تعطيل برق قطع شد.

در بحث گاز هم توصيه ما اين است كه گاز حتي الامكان قطع نشود. از ابتداي امسال به روساي سازمان هاي صنايع و معادن استان ها بخشنامه كرده ايم تا صنايعي را كه امكان دوگانه سوز شدن دارند، بررسي كنند.

-چه سوختي سوخت دوم خواهد بود؟

نفت، گاز يا نفت كوره سوخت دوم است، البته برخي از صنايع هم مي توانند با گاز مايع كار كند.

-زغال سنگ حرارتي چه؟ با توجه به اينكه معادن بسيار غني در اين رابطه وجود دارد، آيا مي توان به عنوان سوخت جايگزين از زغال سنگ حرارتي استفاده كرد؟

منابع زغال سنگ خوبي داريم اما چرخه سوخت صنايع به گونه يي طراحي شده كه تكنولوژي استفاده از زغال سنگ را فعلاً ندارد اما بسياري از كارخانجات چون قبلاً سوخت شان نفت كوره يا نفت گاز بوده، مي توانند در زمان قطعي گاز دوباره به اين سوخت بازگردند و به صورت دوگانه سوز به توليد ادامه دهند.

از طرفي هم با وزارت نفت كارگروهي تشكيل داده ايم كه مديريت به صورتي باشد تا خسارت هاي قطعي گاز در زمستان به حداقل برسد.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن