تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803881152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نهضت توليد علم در سال نوآوري و شكوفايي استاد حوزه و دانشگاه: سيستم حوزه هاي علميه نظريه پرداز پرورش نمي دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "نهضت توليد علم" در سال نوآوري و شكوفايي استاد حوزه و دانشگاه: سيستم حوزه هاي علميه نظريه پرداز پرورش نمي دهد
مدير گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، گفت: سيستم كنوني آموزشي و پژوهشي حوزه هاي علميه، نظريه پرداز و نخبه پرورش نمي دهد.


"عبدالحسين خسروپناه"،استاد حوزه و دانشگاه و مدير گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار فرهنگي ايرنا، اظهار داشت: برغم نامگذاري سال جاري به عنوان سال "نوآوري و شكوفايي"، در زمينه نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري كه از تاكيدات رهبرفرزانه انقلاب اسلامي است، كم كاري شده است.
حضرت آيت الله "خامنه اي"، درباره توليد علم و جنبش نرم افزاري در ديدار با شوراي عالي حوزه تاكيد كردند: مدعيان ليبرال دمكراسى، با استفاده از علم و فناورى، سياست، تبليغات و سرنيزه، درصدد فتح جهان هستند و مهم‏ترين روشى كه در اين راه مورد استفاده قرار مى‏دهند، تئورى ‏سازى و مفهوم ‏سازى است، كه حوزه علميه قم مى‏تواند با اهتمام به نهضت‏نرم‏افزارى، نظريه‏پردازى و توليد علم، به مقابله با اين سلطه ‏طلبى بپردازد.
همچنين ايشان در ديدار با دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير، تصريح كردند: توليد علم، فقط انتقال علم نيست؛ نوآوري علمي در درجه اوّلِ اهميت است. اين را من از اين جهت مي‏گويم كه بايد يك فرهنگ بشود.
بنابر اين گزارش "خسروپناه" به حركت حوزه هاي علميه اشاره كرد و گفت: پس از طرح مساله نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري، حوزه هاي علميه حركتهايي را در اين زمينه آغاز كردند كه از آن جمله مي توان به ايجاد دفاتري با همين نام در معاونت پژوهشي حوزه علميه قم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر تبليغات حوزه علميه قم اشاره كرد.
مدير گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، به بيان چگونگي فعاليت اين دفاتر كه با هم نيز در ارتباط بودند، پرداخت و تصريح كرد: اين دفاتر در سالهاي گذشته، با برگزاري نشستهاي تخصصي، فضايي را براي نقد علمي باز مي كرد، بطوري كه هر فردي كه نقد ويژه اي را درباره يك موضوع خاص در نظر داشت، در حضور مخالفان و موافقان نظريه خويش را ارائه مي كرد.
"خسروپناه" در اين گفت وگو با تاكيد بر دور بودن فضاي حاكم بر جلسات نقد و گفت وگو و يا به عبارت ديگر نشست هاي نظريه پردازي از هياهوهاي سياسي، خواستار ادامه برگزاري اين نشستها شد.
وي با انتقاد از كم كاري مسئولان دفاتر نهضت نرم افزاري و جنبش توليد علم در سال نوآوري و شكوفايي، خاطرنشان كرد: رهبري، سال گذشته در ديدار با علما، فضلاي و روحانيون حوزه هاي علميه، خواستار تحول در سيستم مديريت حوزه ها شدند، چرا كه اين سيستم جوابگوي نيازهاي جامعه امروز نيست.
مدير گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، به حضور طلاب جوان و مستعد در حوزه هاي علميه اشاره كرد و گفت: جوانان مستعدي كه بعضا از رتبه هاي برتر كنكور در سالهاي گذشته هستند، وارد حوزه هاي علميه مي شوند، ولي پس از ده سال ماندن و درس خواندن، به دليل سيستم غلط آموزش و پژوهش در حوزه هاي علميه، نمي توانند به عنوان نظريه پرداز مطرح شوند.
"خسروپناه" در بيان عوامل ركود اين موضوع در حوزه هاي علميه، به نبود گروههاي علمي منسجم براي تمركز بر روي موضوعات خاص، مشغله اساتيد و سيستم مديريت حوزه هاي علميه اشاره و خاطرنشان كرد: بايد بپذيريم كه حوزه هاي علميه در دو دهه اخير از رشد خوبي برخوردار بوده است و حضور بعضي فضلا و درگير شدن با مباحث جديد حركتي مبارك است، ولي نسبت به سير تحولات جامعه، بسيار كم است.
وي به روز نبودن دروس حوزه هاي علميه را از ديگر اصلاحات مورد نياز دانست و افزود: اصلاح اين سيستم بايستي با پرچمداري مركز مديريت حوزه و جامعه مدرسين حوزه هاي علميه آغاز شود و همه طلاب و روحانيون بايد آن را بپذيرند.
"خسروپناه"، تشكيل هيات حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي را مطلوب ارزيابي كرد و اظهار داشت: اميدواريم كه با سپرده شدن بخش حوزوي اين هيات به حوزه علميه، كه اخيرا صورت گرفته است، شاهد شكوفايي هر چه بيشتر نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري باشيم.
بنا بر اين گزارش، "رضا غلامي"، پژوهشگر حوزه علوم اجتماعي، در مقاله اي به تعريف "توليد علم و نظريه پردازي" پرداخته و مي گويد: توليد علم و نظريه پردازي، يكي از مهمترين گزينه ها براي خروج كشور از انفعال و در دست گرفتن ابتكار عمل مي باشد. كشور ما استحقاق دستيابي به درجات عالي توليد علمي و تكنولوژيكي را دارد، مشروط بر اينكه بجاي توقف بر روي شعار، به سوي عملياتي كردن اين آرمان بزرگ حركت كنيم.
وي ده قدم را براي عملياتي شدن اين مهم پيشنهاد كرده كه عبارتند از: شناخت ظرفيتها، آگاهي از نيازها، شناسايي رقيب و رصد توليدات جهاني، اولويت گذاري، تقسيم كار، اتصال كشور به پژوهش، هماهنگي آموزش با پژوهش، اتصال به مخازن بزرگ اطلاعاتي، رهبري پژوهش و جذب و نگهداري نخبگان.
شايان ذكر است چند سال پيش رهبر معظم انقلاب اسلامي، موضوع اهميت توليد علم و نظريه پردازي را مطرح كردند كه با استقبال از سوي محافل علمي روبرو شد، ولي هنوز نيازمند كار بيشتري است.
ايشان در‏ ديدار برگزيدگان المپيادهاى جهانى و كشورى‏ و افراد ممتاز آزمونهاى سراسرى سال 80، فرمودند: آن چيزي كه به نظرم از همه مهمتر مي‏آيد، اين است كه همّت جامعه علمي ما بايد به توليد علم گماشته شود. ما نبايد به ترجمه و فراگيري اندوخته‏هاي ديگران اكتفا كنيم. نه اينكه فرا نگيريم؛ هيچكس نمي‏گويد از ديگران فرا نگيريم؛ چرا، بايد فرا گرفت؛ ليكن علم را بايد توليد كرد.
رهبر انقلاب فرمودند: ما اين مشكل تاريخي را داريم و متأسّفانه اين مشكل در حكومتهاي وابسته و فاسد پيشينِ اين كشور ريشه دارد و بلايي است كه از 150 سال پيش بر سرِ ما آمده و بايد خود را بتدريج از اين بلا رها كنيم. آن مشكل، اين است كه از اوّلي كه پرتو علمِ جديد در اين كشور افتاد، نخبگان آن روز كشور، به فكر ترجمه افتادند. نه فقط ترجمه آثار علمي، بلكه حتّي فكر و انديشه ترجمه‏اي؛ همه چيز به صورت ترجمه از آنچه ديگران انجام دادند و خود را در چارچوب قالبهاي آنها درآوردند. اين گروه، مطلقاً جرأت ايجاد يك فضاي جديد علمي را به خود ندادند. نه فقط گفتند كه علم را از آنها بگيريم، بلكه معتقد بودند بايد فرهنگ و اخلاق و تفكرات و عقايد سياسي و اجتماعي را هم از آنها بگيريم!
حضرت آيت الله خامنه اي تاكيد كردند: بدترين مشكلِ يك كشور اين است كه تمدّن و هويّت خود را فراموش كند. ما بايد امروز درصدد ساختن تمدّن خود باشيم و باور كنيم كه اين امر ممكن است. در تبليغات گذشته اين كشور در خصوص ناتواني ايراني و توانايي غربيها آنقدر مبالغه شده كه امروز اگر كسي بگويد ما كاري كنيم كه غربيها به علم ما احتياج پيدا كنند، مي‏بينيد كه در دلها يك حالت ناباوري بوجود مي‏آيد و گفته مي شود: مگر چنين چيزي ممكن است؟ بله؛ من عرض مي‏كنم مي‏شود. شما همت كنيد، پنجاه سال ديگر اين‏طوري شود. البته اين چيزها در كوتاه ‏مدّت اتفاق نمي‏افتد؛ اما اگر شما امروز در راه درست قدم برداريد، هيچ اشكالي ندارد كه پنجاه سال ديگر، جهت اتوبان علم - كه امروز يكطرفه و از يك سو به سوي ديگر است - يا دو طرفه شود، يا يكطرفه و از اين سو به آن سو شود؛ چه مانعي دارد؟ مگر يك روز اين‏طور نبود؟ يك روز علم را غربيها از شرق و از همين ايران گرفتند. پايه‏گذار بسياري از علومي كه امروز در دنيا رايج است، ايرانيها هستند. در رياضي، فيزيك، پزشكي، نجوم و بسياري از علوم ديگر، ايرانيها پايه‏گذار بودند. اصلاً رنسانسِ اروپا بر اساس ترجمه‏هايي كه در كشورها و مناطق اسلامي انجام گرفته بود، صورت گرفت. ما مي‏توانيم اين را تصوّر كنيم كه يك روز ايران توليد كننده خلاقّ علم شود.
امروز همه همّت ما اين است كه نه فقط علم را، بلكه فرآورده‏هاي علمي و فناوري و خرده‏فناوري را از آنها ياد بگيريم و آن را در اين‏جا تقليد كنيم. اين كاري نيست كه يك ملت بايد به آن همّت بگمارد. البته اين كارها بايد بشود و چاره‏اي نيست. وقتي انسان چيزي را ندارد، آن را از كسي كه دارد، مي‏گيرد. وقتي ساخت آن را بلد نيست، از كسي كه آن را بلد است، ياد مي‏گيرد - در اين شكي نيست - اما بايد راه نو و فكر نو و بن‏بست‏شكني را وجهه همّت خود قرار دهد.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن