تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821121667




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتشار ترجمه قرآن براساس تفسير الميزان


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: انتشار ترجمه قرآن براساس تفسير الميزان
چاپ جديد ترجمه و تفسير قرآن برگرفته از تفسيرالميزان همراه با شرح و توضيح با تلاش مركز فرهنگ و معارف قرآن و با همكاري نشر معارف نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري قرآني ايران به نقل از پايگاه فرهنگ و معارف قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدصادق يوسفي‌مقدم، مسؤل مركز فرهنگ و معارف قرآن با اعلام اين خبر افزود: ترجمه و تفسير قرآن برگرفته از تفسيرالميزان با تلاش حجت‌الاسلام و المسلمين محمدرضا صفوي از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن و با همكاري نشر معارف نهاد نمايندگي ولي‌فقيه در دانشگاه‌ها منتشر شد.

وي با اشاره به انتشار جديد همراه با توضيح و شرح ترجمه و تفسير قرآن برگرفته از تفسير الميزان گفت: نياز به تفسيري مختصر از قرآن و ارائه معارف آن به زبان فارسي كه همه اقشار جامعه توان و فرصت بهره‌مندي ازآن را داشته باشند، كاملا احساس مي‌شد و همين امر مقدمات انتشار، ترجمه و تفسير قرآن به اين شكل را فراهم كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين يوسفي‌مقدم افزود: در اين ترجمه كوشش شده تا به گونه‌اي خاص مفاهيم و برداشت‌هاي تفسيري علامه طباطبائي در اختيار عموم پارسي‌زبانان قرار گيرد.

وي با اشاره به اينكه محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن پس از تحقيق، ترجمه و تفسير را در دو بخش معاني آيات و شرح‌ها و نكته‌ها به سامان رساندند، خاطرنشان كرد: در بخش نخست ترجمه آيات آميخته با تفسير الميزان، ارائه شده است.

مسؤل مركز فرهنگ و معارف قرآن هدف از اين بخش را بيان معاني آيات به گونه‌اي روشن و رساخواند تا مفهوم و مقصود آيه براي خوانندگان آشكار باشد.

وي يادآور شد: در بخش دوم حقايق و معارف الهي در اصول، فروع، عقايد و اخلاق، تاريخ و مانند آن كه علامه طباطبائي به‌مناسبت آيات قرآني در الميزان مطرح كرده‌اند، تلخيص و به زبان پارسي برگردان شده است.

وي گفت: اين اثر در دو قطع جيبي و رحلي چاپ شده كه در چاپ جيبي براي سهولت خوانندگان تنها به ترجمه بسنده شده و توضيحات روايي و ساير نكته‌ها در اين چاپ حذف شده است.

همچنين اين ترجمه در قطع جيبي و در 1028 صفحه و در 10 هزار نسخه و قطع رحلي در 613 صفحه، به همت نشر معارف نهاد نمايندگي و مقام معظم رهبري در دانشگاه منتشر شد كه هر صفحه، به يك صفحه قرآني همراه با ترجمه و بيان نكته‌هاي تفسيري آن اختصاص يافته است.

روش‌شناسي تفسير «تسنيم» در فصلنامه پژوهش‌هاي قرآني

مقاله «روش‌شناسي تفسير تسنيم»، نوشته «حميدرضا فهيمي‌تبار» در آخرين شماره از فصلنامه پژوهش‌هاي قرآني منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري قرآني ايران، «تسنيم» تفسيري ترتيبي و به زبان فارسي است و 12 جلد آن چاپ و توسط نشر «اسراء» منتشر شده است كه تمامي اين 12 جلد به تفسير سوره مباركه «حمد» و سوره مباركه «بقره» اختصاص دارد.

به زعم نگارنده، مؤلف تسنيم در عصر خود حضور داشته و از اين رو تفسيري از جنس زمان و در پاسخ به نياز دوران آفريده است. او گرچه از اصطلاحات منطقي، فلسفي و عرفاني قابل فهم خواص و متداول ميان مردم استفاده كرده، اما ادبيات و واژگان متداول و رايج زمان خود همچون دولتمردان، كارگزاران، طرح ترافيك و شهرداري، رزمندگان و ايثارگران را براي تفهيم مراد خود فرو ننهاده است.

نويسنده اين جستار، نتيجه حضور مفسر در عرصه تفكر معاصر و آگاهي از جريان‌هاي فكري موجود را سبب اصلي انعكاس گفتمان زمان در تفسير تسنيم دانسته و معتقد است از اين رو آنچه در عرصه اجتماعي و سياسي به گفتمان تبديل شده است در تفسير آيت‌الله جوادي مورد توجه قرار گرفته است.

به اعتقاد فهيمي‌تبار، اسلوب نگارش تفسير تسنيم، ابتكاري است. مفسر نخست آيه يا آياتي مي‌آورد و آنگاه جايگاه علمي و عملي هر آيه را در فصلي جداگانه مورد بحث قرار مي‌دهد. اين تفكيك دسترسي به معنا و تفسير هر آيه را آسان مي‌كند، البته در مواردي هم مفسر چند آيه را به دليل پيوستگي معنايي در كنار هم ياد مي‌كند و سپس چهار بخش تفسير خود را ذيل آن پي مي‌گيرد كه عبارتند از: گزيده تفسير، تفسير، لطايف و اشارات، بحث روايي.

نويسنده اين مقاله، از نكات قابل توجه در تفسير تسنيم را نقد و رد ديدگاه‌هاي تفسيري دانسته و مي‌نويسد: گاهي مفسر محترم در مردود شمردن پاره‌اي از ديدگاه‌ها، تلخ‌كامي خود را پنهان نداشته است. البته هرجا اين تلخ‌كامي را ظاهر كرده با لطافت و ادب خاص خود آن را هموار ساخته است.

مؤلف اين نوشتار در بيان نمونه‌اي براي نمايش اين تلخ‌كامي، مي‌‌نويسد: نمونه آن بيان و رد نظرگاه فخر رازي در تفسير آيه «وَلَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ (20)» و آيه «قُل لَّا تُسْأَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنَا وَلَا نُسْأَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ (25)» (سوره مباركه سبأ) است. مفسر ما ديدگاه فخر رازي را كه «نسئل» را فعل معلوم و «لا» را لاي نهي و «سؤال» در آيه را استفهامي دانسته مردود مي‌شمرد و آن را مستند به آثار فرسوده و موهون دانسته، حتي آن را يك فاجعه مي‌خواند و بهترين پاسخ را عبور كريمانه از آن مي‌داند.

آخرين شماره فصلنامه «پژوهش‌هاي قرآني»، به صاحب امتيازي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، مديرمسئولي سيدعباس صالحي و سردبيري احمد ترابي به تازگي وارد بازار نشر شد.




 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن