تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814654015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تغیرات جدید سریال مسافران


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: یكی از نویسندگان سریال "مسافران" از تغییرات جدید و اضافهشدن بازیگر جدید به این سریال خبر داد و گفت: این یک ماهی که در ماه مبارک رمضان پخش نداریم قرار بر این شد که این تغییرات را ایجاد کنیم. به احتمال زیاد کاراکتر جدید به گروه اضافه میشود تا "مسافران" جذابتر شود. علیرضا ناظر فصیحی یكی از اعضاء تیم نویسندگان سریال "مسافران" در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی هنری برنا در خصوص شكلگیری داستان این سریال گفت: ایده "مسافران" به پیمان قاسم خوانی تعلق دارد. درابتدا چگینی به عنوان تهیه کننده، قرار بود با رامبد جوان یک سریالی را بسازند كه طرح و قصه ای متفاوت از این سریال داشت. بعد از یکسری گفتگو با شبکه و دیگر دوستان آن قصه کنار گذاشته شد و طی مذاکره ای که با آقای قاسم خوانی صورت گرفت قرار شد که مسافران تولید شود. وی با اشاره به تكراری شدن سریالهای روتین گفت: چند سالی است که تلویزیون به سمت طنزهای 90 شبی و روتین گرایش پیدا كردهاست. قاعدتا هم قصهها و هم فرم مجموعهها تکراری شده است. از طرفی مخاطبان استقبال خوبی از این نوع قصهها میکنند. اینکه مردم هر شب نیم ساعت یك کمیك طنز و جذاب را ببینند، دوست دارند. این پروژهها به دلیل اینکه پروژههای سنگینی هستند و نمیتوانند به لوکیشنهای خارجی بروند محدود میشود به قصههایی که در یک آپارتمان، بین دو سه همسایه و چندین فامیل شکل میگیرد، مانند پاورچین، نقطه چین، چهارخونه و ... كه همگی محدود به یک خانه و آپارتمان میشوند و کمتر از مهای خارجی استفاده میکنند. وی ادامه داد: وقتی مجموعه دچار تکرار میشود کاری نمیتوان انجام داد و نمیتوان به فرم دست زد. چرا که مجبور به هزینه کردن میشویم. با این حال مجبور میشویم که در قصه یکسری اتفاقات را بنگنجانیم که نو به نظر برسد. فصیحی جذاب بودن "مسافران" را در نو بودن داستان دانست و افزود: این قصه ای که آقای قاسم خانی طرحش را ارائه داد، ویژگی نو بودن را دارد و فضایی نو را برای مردم ایجاد میکند. برایمان جذاب است که بدانیم برای 4 فرد فضایی با فرهنگ متفاوت روی زمین چه اتفاقاتی رخ میدهد. این شکل طنز از قدیم بوده است اینکه افراد از یک جایی با یک فرهنگی که با آن غریبه است بیایند و بخواهند با فرهنگ دیگری زندگی کنند. این 4 نفر وارد فضایی میشوند که فرهنگ متفاوت دارد و با آن غربیه اند و از آن فاصله دارند. وی اظهار داشت: فضاییهای این سریال 4 فرد بکر و دست نخوردهاند. از فضا به زمین جایی که چیزی از آن نمیدانند میآیند. این یک بستر خوب است، آنها ضمن آنکه برای تحقیق آمدهاند تا بدانند زمینیها چه هستند با عادات و اخلاقیات زمینیها (اهالی این سرزمین) رو در رو میشوند و شکل آشنایی آنها موقعیتهایی کمیك ما را به و جود میآورد. وی از تغییرات جدید و اضافهشدن بازیگر به این سریال خبر داد و گفت: قرار است که یکسری تغییرات در روند قصه ایجاد شود. در کارهای 90 شبی باتوجه به زمان و قصه در هر چند قسمت یکبار، شوکی به قصه وارد میکنیم تا تازگی داشته باشد. مثلا حضور یک شخص و یک کاراکتر جدید یا یک خط جدید را به داستان اضافه میكنیم که برای مردم جذابیت داشته باشد و مردم آن را تعقیب کنند. این یک ماهی که در ماه مبارک رمضان پخش نداریم قرار بر این شد که این تغییرات را ایجاد کنیم. به احتمال زیاد کاراکتر جدید به گروه اضافه میشود تا "مسافران" جذابتر شود. فصیحی در پاسخ به خبرنگار برنا مبنی بر كلیشه ای شدن جنس بازی بازیگرانی چون جوان، لولایی و شقایق دهقان گفت: این در سینما یک بحث بنیادی است چه بازیگر كمیك باشد، چه جدی. این منحصر به این کار نیست به عنوان مثال در سینمایهالیوود، رابرت دنیرو و آلپاچینو سالیان سال است که آنها را با همان تیکهای حرکتی میبینیم. آنها را باهمان ویژگیها و فاکتورهای خاص که از آنها دیدهایم میشناسیم. منتهی آنها در نقشهای متفاوت قرار میگیرند. وی افزود: در این سریال هم همین طور، آقای جوان، لولایی، خانم دهقان با یکسری ویژگیها شناخته شده هستند و جنس بازی خاص خود را دارند. اگر قرار باشد در یک فضای جدید بازی کنند، خود به خود به خودشان ویژگیهای جدید میدهند و با کار منطبق میشوند. در همه جای دنیا بازیگران با تیکهای خاص خود معرفی میشوند و فقط مخصوص کشور ما نیست .مثلا جیم کری در همه نقشها جیم کری است و نمیتوانید کاری بکنید. این نویسنده خاطر نشان كرد: ما با توجه به ویژگیهایی که بازیگران دارند دیالوگهایی را مینویسیم که در تعریف شخصیت آن کاراکتر هم کمک کند. از اول تعاریفی را برای بازیگران داشته ایم و در همین راستا برایشان مینویسیم. شناختی که نسبت به بازیگران داریم در نوشتن خیلی تعیین کننده است. فصیحی در توضیح این مطلب كه اگر کلام را از "مسافران" بگیریم هیچ نشانه بصری دیگری ازفضایی بودن آنها دیده نمیشود اما فیلمهای خارجی به لحاظ بصری با اینكه گاها زبانشان را نمیدانیم مخاطب را به دنبال خود میکشد، به خبرنگار برنا گفت: ما در سریال شوخیهایمان به سمت کلام میرود این یک چیز تاریخی است. مثلا شرقیها این طورند اما غربیها عادت به تصویر دارند و سواد بصری خاص سینما به آنها تعلق دارد، عکس و عکاسی در سینما را از این دریچه میبینند و این زبان را آموختهاند. ما از قدیم این را نداشتهایم. شوخیهایمان کلامی بوده است. این یک ویژگی است. وی در ادامه گفت: ما تلاشمان این است که یک کار طنز موقعیت انجام دهیم. کار تلویزیون همه جا همین ویژگی را دارد اما سینما این اجازه را میدهد که خیلی اصولی تر به این مسائل بپردازید. درسریالهای خارجی هم تولیدكنندگان متکی به دیالوگ و کلام هستند، در فضای داخل هستند و چند شخصیت اصلی دارند. تلویزیون با محدودیتهایی در اجرا و هزینه رو برو است و حرکت دوربین و کاراکتر درفضای بسته زیاد نیست. اما اگر در فضای بیرون قرار بگیرید همان دویدن، تعقیب و گریز به کار تحرک میدهد و تصویریتر میشود. نویسنده مجموعه نقطه چین، در خصوص تفاوتهای سریال "برره" و "مسافران" گفت: فضای سریال برره برخلاف یکی بودن تیم نویسندگی با مسافران فرق میکند، این طبیعی است که اگر میخواهید دچار تکرار نشوید، باید ژانری جدیدی را وارد و فضایی متفاوت را آزمایش کنید تا برای مردم جذابتر باشد. ما هم با این طرح به این سمت آمدیم و آقای قاسم خوانی این فضا و قالب را ایجاد کرد. ما هم سعی میکنیم زبان دیگری (طنز، نقد و..) را برای چیزهای که میخواهیم بگوییم داشته باشیم تا نقصهای كار گرفته شود. وی خاطر نشانكرد: فضاهای روستای ناکجا آباد برره میطلبید که گویش جدید و اتفاقات جدید داشته باشد. مسافران هم یک قالب جدید دارد و با وجود اینكه كار ما را برای خنداندن مردم سخت کرده است، ولی بیشتر دوستش دارم. فصیحی با اشاره به ممیزیهای وارد شده به سریال "مسافران" گفت: در این مدتی که سریال را ساختیم و برای پخش ارائه میكردیم، فیلم برای اصلاح برگشت میخورد. این طبیعی است. از آنجا که کارگردان، تهیه کننده، نویسندها به طور کلی تیم اجرایی سالیان سال با این مسائل آشنا هستند با این شرایط به نوعی عادت کردهایم، اینكه در زمان کم یک سوژه را انتخاب کنیم، پردازش کنیم و به حد استاندارد برسانیم. اما اگر یک نویسنده سینمایی بخواهد به شكل روتین بنویسد شاید نتواند خیلی زود خود را منطبق کند و حتی شاید نتواند خود را بااین شرایط عادت بدهد. کسانی که برای تلویزیون کار میکنند باید با این شرایط آشنا باشند. وی درخصوص جوان بودن تیم تولید "مسافران" گفت: اكثر تیم را جوانان تشكیل دادهاند، چه تعمدی و چه اتفاقی، این جوان گرایی خیلی خوب است. فصیحی ضمن اشاره به مورد توجه قرار دادن جوانان در این سریال گفت: تلاشمان این است که از ظرفیت این سریال استفاده كنیم تا با نگاه دیگری و بهتر از قبل به مسائل و معضلات بنگریم. از آنجا كه نمیتوانستیم برای فضایی سن و سال تعریف کنیم به این سمت رفتیم و سعی کردیم درگیر مسائل جوانها باشیم. از این رو 70درصد سوژههای انتخابی مختص به جوانها بوده است و این امر تعمدی بود. وی با اشاره به اینكه "مسافران" با قشرهای مختلف ارتباط برقرار میكند و برای آنها ساختهشدهاست افزود: یک نویسنده باید به شکلهای مختلف حین پروژهها، کارهایی از قبیل مطالعه، دیدن فیلم و... را انجام دهد. ما از جامعه دور نیستم. درست است که هر روز درگیر کار و سریال هستم ولی اصولا با آدمهای جامعه سرو کار داریم. با هر اتفاقی در جامعه همراه میشویم و در آن حضور پیدا میکنیم. من خودم را وابسته به یک قشر نمیدانم و حتی با آنهایی که فاصله دارم در ارتباطم. بعضی از نویسندهها اعم از نویسندگان رمان، فیلم نامه و ... با یک قشر خاص در ارتباطند و آنها را به خوبی میشناسند و در این زمینه به نوعی تخصص دارند. مثل چارلز دیکنز و تولستوی كه هر کدام به یک قشر خاص میپردازند. فصیحی اظهار داشت: چون ما تلویزیونی هستیم، با همه قشرها در ارتباطیم و در طول این سالها سعی کردیم که همه را بشناسیم. مثلا من در طول زندگی و در دوره تحصیل دوستان مختلف از قشرهای مختلف داشتم. اما در کل من خودم با یک سوژه جلو میآیم به طبقه و قشر فکر نمیکنم. وی بیان كرد: نویسنده باید روح جستجوگر داشته باشد و خود را به هر اتفاقی که میافتد نزدیک کند. وقتی شما یک طرح کلی و ایده اصلی را برای یک اثر ایجاد کنید و اینکه در این طرح طیف مخاطب ما چه کسانی هستند باید لحاظ شود. خیلی از طرحها به دلیل اینکه روی یک طیف خاص توجه میکند کنار زده میشود. مسافران این قابلیت را دارد که همه طیف را درگیر خود کند. این مجموعه بیشتر اشاره به یک طیف متوسط دارد. این نویسنده در خصوص میزان تأثیرگذاری "مسافران" در رفع مشكلات و معضلات جامعه به خبرنگار برنا گفت: هدف ما اول این است که مردم بخندند، شاد باشند و سرگرم شوند چون اگر اینطور نباشد، مردم پای برنامه نمینشینند و برایشان جذاب نیست چه برسد که شما حرفی را هم برای گفتن داشته باشی! بنایراین در درجه اول هدف ما خنداندن است. در درجه دوم این کاربرد طنز است که با نشان دادن یکسری بدیها، سیاهیها وتلخیها روی مردم تاثیر درونی بگذارد. مثلا در پاورچین قاسم خوانی یک واژه پاچه خواری را خلق کرد، این لفظ برای هر کسی در هر محیطی که باشد تاثیری به همراه دارد و سعی میکند که او آن فرد پاچهخوار نباشد. فصیحی ادامه داد: شاید این تأثیرات خیلی کوچک باشد اما همهگیر است. سر زبانها میفتد و همه از آن حرف میزنند. به نظر من این قبیل سریالها یک نقش پالایش دهنده دارد. حالا اینکه اندازهاش چقدر است به تاثیرش برمیگردد. وی در پایان بیان كرد: اینکه "مسافران" چقدر تاثیر عمیق دارد یک تیم تحقیقاتی و آماری میخواهد تا باز خورهایش را بفهمیم. ولی ما با تجربه خودمان این تاثیر گذاری را احساس میکنیم و جایی که کارمان ضعف دارد حذف میکنیم جایی که خوب عمل کردیم تقویت میکنیم. همین حذف و اضافات باعث میشود که روند صعودی در پیش داشته باشیم. اصولا کارهای روتین هر چه به جلو میرود کار قویتر و بهتر و برجذابیتش افزوده میشود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن