تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840424236




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انفاق در اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: به نام خداانفاق در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است به طوریکهبیش از ۱۲۰ آیه از قرآن مجید به موضوع انفاق - در قالب زکات[۱]، صدقه و انفاق- اشاره مینمایند. قرآن کریم در دهها مورد با تعابیر مختلف آن را همردیف نماز قرار داده است. خداوند(ج) در سورهی توبه در مورد وجوب أخذ انفاق از ثروتمندان فرموده است: خُُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِم بِهَا[۲]یعنی: (ای پیامبر) از اموالشان زکات بگیر تا بدین وسیله آنان را پاک و مزکّی گردانی. در اوایل سورهی بقره هم در توصیف تقوا پیشگان فرموده است: الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَ یقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ.[۳] یعنی: کسانی که به غیب ایمان میآورند و نماز به پای میدارند و از آنچه روزیشان کردهایم انفاق میکنند. و بالاخره در جای دیگری در همین سوره فرموده است: وَ أقِیمُواْ الصَّلَوةَ وَ آتُواْ الزَّکَاةَ وَ ارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ.[۴] یعنی: و نماز را به پا دارید و زکات را بپردازید و با نماز گذاران نماز بخوانید. در قرآن جهاد با مال بیش از جهاد با نفس مطرح گردیده است چون جهاد با مال، علاوه بر اینکه همراه جهاد نفس مطرح گردیده، در آیات فراوانی به تنهایی نیز، به آن اشاره شده است. از جمله: وَمَا لَکُمْ أَلَّاتُنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللهِ وَ لِلهِ مِیراثُ السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ لَا یسْتَوِی مِنکُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَأُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِینَ أَنفَقُواْ مِن بَعْدُ وَ قَاتَلُواْ وَ کُلًّاوَعَدَ اللهُالْحُسْنَی وَاللهُ بِما تعمَلونَ خبیرٌ[۵] یعنی: چرا در راه خدا نباید ببخشید و خرج کنید، و حال اینکه برجایماندهی آسمانها و زمین به خدا میرسد، کسانی از شما که پیش از فتح (مکّه) بخشیدهاند و جنگیدهاند، برابر و یکسان نیستند ، آنان درجه و مقامشان فراتر و برتر از درجه و مقام کسانی است که بعد از فتح بذل و بخشش نمودهاند و جنگیدهاند .اما بههر حال، خداوند به همه، وعدهی پاداش نیکو میدهد، و او آگاه از هر آن چیزی است که میکنید. همچنانکه دیدیم در قرآن کریم و نیز در سنّت صحیح نبوی نماز و بخشش مال همواره در کنار هم ذکر شدهاند، چرا که ارتباط محکمی میان این دو وجود دارد و اسلام بدون آنها معنی پیدا نمیکند، چون نماز به عنوان ستون دین مطرح است که هر کس آن را به پا دارد، دین را به پا داشته است و هر کس آن را منهدم سازد، دین خود را منهدم ساخته است. انفاق به عنوان پلی به سوی اسلام مطرح است که هر کس از آن عبور کند نجات پیدا میکند و هر کس نسبت بدان بیتوجه باشد، هلاک میشود. قرآن کریم بخشش مال را از اوصاف مؤمنان و نیکوکاران و تقوا پیشگان و منع آن را از اوصاف مشرکان و منافقان قرار داده است. انفاق در واقع محک ایمان و دلیل اخلاص و وجه تمایز بین اسلام و کفر، ایمان و نفاق و تقوی و فجور است.[۶] بدون پرداخت زکات، انسان در زمرهی مؤمنان رستگار قرار نمیگیرد، چرا که خداوند متعال یکی از اوصاف مؤمنان رستگار را پرداخت زکات معرفی کرده و فرموده است: ذلِکَ الْکِتَابُ لَارَیبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَ یقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ ینْفِقُونَ.[۷] یعنی: این کتاب که هیچ تردیدی در آن نیست هدایت برای تقوا پیشهگان است. آن کسانیکه به غیب ایمان میآورند و نماز را بر پا میدارند و از آنچه که روزیشان کردهایم انفاق مینمایند. همچنین بدون پرداخت انفاق، انسان در زمرهی نیکوکاران راه یافته قرار نمیگیرد، چون یکی از اوصاف آنان پرداخت انفاق است. خداوند متعال میفرماید: هُدًی وَ رَحْمَةً لِّلْمُحْسِنینَ، الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ یوقِنُونَ.[۸] یعنی: (آیات قرآن) هدایت و رحمت برای نیکوکاران است، کسانی که نماز را اقامه کرده و زکات را میپردازند و به آخرت یقین دارند. قرآن کریم عدم پرداخت انفاق را یکی از اوصاف مشرکان و منافقان قرار داده و فرموده است: وَیلٌ لِّلْمُشْرِکینَ، الَّذِینَ لَا یؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةٍ هُمْ کَافِرُونَ.[۹] یعنی: وای به حال مشرکان، کسانی که زکات را نمیپردازند و به آخرت هم کفر ورزیدهاند. انفاق باعث میشود که انسان مشمول رحمت واسعهای قرار گیرد که خداوند(ج) برای مؤمنان تقوا پیشه در نظر گرفته است: وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیءٍ فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یتَّقُونَ وَ یؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ الَّذِینَ هُمْ بِآیاتِنَا یؤْمِنُونَ.[۱۰] یعنی: و رحمت من همه چیز را در برگرفته است و آن را برای کسانی مقرر خواهم داشت که تقوا پیشه میکنند و زکات را میدهند و آنان که به آیات ما ایمان میآورند. انفاق در اسلام بذل و بخششی نیست که ثروتمندان بهوسیلهی آن بر فقرا و ثروتمندان منّت نهند، بلکه یک فریضهی دینی است که انکار آن منجر به کفر و اهمال آن موجب فسق میشود. از این روی خداوند متعال کسانیکه انفاق را نمیدهند، با عذابی دردناک مورد تهدید قرار داده و فرموده است: وَالَّذِینَ یکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لَا ینْفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللهِ فَبَشِّّرْهُم بِعَذابٍ ألِیمٍ، یوْمَ یحْمَی عَلَیهَا فِی نَارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوَی بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هَذَا مَا کَنَزْتُمْ لِأَنفُسِکُمْ فَذُوقُواْ مَا کُنتُمْ تَکْنِزُونَ.[۱۱] یعنی: و کسانی که طلا و نقره را اندوخته میکنند وآن را در راه خدا انفاق نمینمایند، آنان را به عذابی دردناک بشارت ده، روزی که این سکهها در آتش دوزخ تافته میشوند و با آنها پیشانیها، پهلوها و پشتهایشان داغ میگردد. (و بدیشان گفته میشود این همان چیزی است که برای خویشتن اندوخته میکردید، پس بچشید مزهی آنچه را که میاندوختید. پیامبر(ص) در حدیثی که بخاری از ابوهریره(رض) روایت کرده است میفرماید: «مَنْ آتاهُ اللهُ مالاً فَلَمْ یؤدِّ زکاتَهُ، مُثِّلَ لَهُ یومَ الْقِیامَةِ شَجاعاً أقْرَع، لَهُ زَبِیبَتانِ، یطَوِّقُه یوْمَ الْقِیامَةِ، ثُمَّ یأخُذُ بِلِهْذَمَتَیهِ ثُمَّ یقُولُ: أنَا مالُک، أنا کَنزُک» یعنی: «کسی که خداوند به او مالی بدهد و زکات آن را پرداخت نکند در روز قیامت مالش به صورت مار کچلی در میآید که دو نقطه سیاه بر روی دو چشم دارد و خود را به دور گردن او میپیچد. سپس بنا گوشهایش را میگیرد و میگوید: «من مال شما و گنجینهی شما هستم.» سپس پیامبر(ص) این آیه را تلاوت کرد که:[۱۲] وَ لَا یحْسَبَنَّ الَّذِینَ یبْخَلُونَ بِمَا ءَاتَاهُمُ اللهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَیراً لَّهُم بَلْ هُوَ شَرٌ لَّهُمْ سَیطَوّقُونَ مَا بَخِلُواْ بِهِ یوْمَ الْقِیامَةِ[۱۳] یعنی: آنان که بدانچه خدا از فضل و نعمت خود بدیشان عطا کرده است، بخل میورزند، گمان نکنند که این کار برای آنان خوب است، بلکه این کار برای آنان بد است (و به زیان آنان تمام می شود) در روز قیامت آنچه که بدان بخل ورزیدهاند، طوق گردن آنان میگردد. نظر به اهمیت خاص بخشش مال نزد خداوند متعال، زکات (انفاق) یکی از پنج رکن اسلام است: «بُنِی الاسلام علی خمسٍ: شهادة أن لا اله الاّ الله و أنَّ محمداً رسولُ الله و إقام الصلوة و ایتاء الزکوة و حج البیت و صوم رمضان»یعنی: «.........» نیز بهخاطر همین جایگاه والای انفاق در اسلام بود که وقتی عدهای در زمان خلافت ابوبکر صدّیق(رض) از پرداخت انفاق خودداری کردند، ایشان به شدّت با آنان برخورد کرد و در پاسخ به مخالفان جنگ با مانعین زکات، سخن جاودانی از خود بهجای گذاشت و فرمود: «وَالله لَأُقاتِلُنََّّ مَنْ فَرَّقَ بَینَ الصَّلَوةِ وَ الزَّکاةِ فَإنَّ الزَّکاةِ حَقُّ الْمالِ، وَاللهِ لَوْمنَعَونی عقالاً کَانُوا یؤَدُّونَه الی ِرَسُولِ اللهِ لَقاتَلْتُهُمْ عَلی مَنْعِه»[۱۵]یعنی: «به خدا قسم با کسی که نماز و زکات را از هم جدا سازد خواهم جنگید، چون زکات حق مال و ثروت است. به خدا قسم اگر ریسمانی را که به پیامبر(ص) میدادند از من منع کنند، به خاطر آن، با آنان میجنگم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن