تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819696301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تهران تاسيس دفتر شوراي آمريكاييان -ايرانيان را رد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تهران تاسيس دفتر شوراي آمريكاييان -ايرانيان را رد كرد


سرمايه، مجتبي فتحي: تهران رسماً مخالفت خود را با تاسيس دفتر شوراي غيردولتي آمريكاييان- ايرانيان اعلام كرد.شوراي غيردولتي آمريكاييان ايرانيان (AIC) به رياست هوشنگ اميراحمدي اخيراً با موافقت رسمي دولت آمريكا مجوز گشايش دفتري در تهران را كسب كرده است، پيش از اين امير احمدي، موسس اين شورا نيز ابراز اميدواري كرده بود كه دولت ايران اجازه گشايش دفتر در تهران را بدهد.

شوراي آمريكاييان - ايرانيان در بيانيه اي كه در وب سايت رسمي خود منتشر كرده، گفته است حضور اين سازمان غيردولتي در ايران به برنامه هاي آموزشي و مبادله دانشجويان كمك خواهد كرد.
اين شورا مي گويد با برگزاري ميزگردها، كنفرانس ها و انتشار نشريات تحليلي و آموزشي به ارتقاي گفت و گوي ايران و آمريكا كمك خواهد كرد.
بيانيه شوراي آمريكاييان - ايرانيان مي گويد فعاليت اين شورا در تهران مي تواند به درك مشترك ايران و آمريكا از يكديگر و زمينه سازي براي عادي شدن روابط دو كشور كمك كند.
از نظر رئيس اين شورا مهم ترين مشكل ظرف دهه هاي گذشته اين بوده كه دو كشور ايران و آمريكا همواره مواضع يكديگر را اشتباه برداشت كرده اند. امير احمدي مي گويد: «فكر مي كنم شوراي ما بتواند به ايجاد شفافيتي كمك كند كه تا به حال وجود نداشته است.» وي درباره اهداف و نقش شوراي آمريكاييان- ايرانيان در روابط سياسي و ديپلماتيك مي گويد: «ما فقط زمينه سازي مي كنيم تا دولت ها با هم حرف بزنند. ما به عنوان طرف سوم سر ميز مذاكره نمي نشينيم.»
امير احمدي اجازه تاسيس دفتر در تهران را «يك فرصت طلايي براي مردم و دولت ايران» مي داند كه حرف هايشان را مستقيم بزنند. وي مي گوييد: «ما مي خواهيم خيابان يك طرفه 20-30 سال گذشته را دو طرفه كنيم. يك طرفه بوده چون آمريكا در ايران حضوري نداشته است.»
در صورتي كه ايران به اين سازمان اجازه فعاليت در تهران را مي داد، شوراي آمريكاييان - ايرانيان اولين سازمان غيردولتي در آمريكا بود كه پس از قطع رسمي روابط سياسي دو كشور در فروردين 1358 در ايران شعبه داير مي كرد.
با اين حال ديروز حسن قشقاوي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در نشست مطبوعاتي خود درباره موضع رسمي تهران پيرامون راه اندازي شعبه اي از اين دفتر در ايران گفت: «غيراز گمانه زني كه در رسانه ها مطرح شده مطلقاً تاسيس چنين دفتري مطرح نبوده و نيست.»
پيش از اين نيز در پي تلاش شوراي غيردولتي آمريكاييان - ايرانيان براي گشايش دفتري در تهران، علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس ايران با تاسيس اين دفتر مخالفت كرده بود.
بروجردي در اولين مخالفت علني يكي از مقامات ايران با تاسيس دفتر اين شورا در تهران گفته بود: «دولت بايد جلوي تاسيس اين دفتر را بگيرد.»
تهران در حالي رسماً مخالفت خود را از تاسيس دفتر شوراي غيردولتي آمريكاييان- ايرانيان اعلام كرد كه در طول سه و نيم سال گذشته همواره محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران به شكل هاي مختلف درخواست آغاز مذاكره مستقيم با آمريكا را مطرح كرده و خواستار آن شده است كه دو طرف پاي يك ميز به حل و فصل سوء تفاهمات خود بپردازد.
احمدي نژاد در سفر اخير خود به نيويورك براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل از اين فرصت باز هم استفاده كرد تا در خاك آمريكا درخواست خود را به گوش مقامات دولتي كاخ سفيد برساند. وي در جمع خبرنگاران چندين بار تكرار كرد كه در سال هاي اخير تهران گام هاي زيادي براي برقراري رابطه مجدد با آمريكا برداشته و اين بار نوبت آمريكاست كه گامي در اين مسير بردارد.
همچنين مخالفت تهران در حالي اعلام شد كه اخيراً گزارش هايي درباره تلاش آمريكا براي گشايش دفتر حفاظت منافع در تهران منتشر شده كه اين موضوع باز هم در شرايطي كه هيچ درخواست رسمي از سوي واشنگتن مطرح نشده است و صرفاً در حد رسانه ها باقي مانده است با استقبال محمود احمدي نژاد مواجه شد.
اين خبر كه دولت آمريكا در حال بررسي افتتاح دفتر حفاظت منافع در ايران است اولين بار در ماه ژوئن در ستون آزاد واشنگتن پست فاش شد سپس منابع موثقي وجود چنين بحثي در داخل دولت آمريكا را تاييد كردند.
روزنامه گاردين كمتر از يك ماه بعد در گزارشي نوشت كه تصميم براي گشايش دفتر حفاظت منافع در تهران تا اواخر آگوست اعلام مي شود.
همان زمان اظهارات احمدي نژاد كه گفته بود ممكن است در آينده نزديك گفت وگوهايي با آمريكا اتفاق بيفتد، گمانه زني ها را در اين زمينه تقويت كرد.
با اين حال چند روز پيش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» به نقل از دو مقام دولتي در آمريكا گزارش داده بود كه دولت اين كشور در واپسين روزهاي كاري خود موضوع گشودن دفتر حفاظت منافع در تهران را كنار گذاشته و تصميم دراين باره را به دولت بعدي سپرده است.
دو نفر از مقامات رسمي آمريكا كه نخواستند هويتشان فاش شود، گفتند:«رئيس جمهوري آينده در اين مورد تصميم خواهد گرفت و دولت اين كشور طرح اعزام ديپلمات ها را به تهران متوقف كرده است.»
با اين حال روز گذشته كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا در حالي كه از هند عازم آستانه، پايتخت قزافستان بود در جمع خبرنگاران گفت گشايش دفتر«حافظ منافع آمريكا» در ايران طرح «جالبي» است و مقامات آمريكايي هنوز در حال بررسي اين موضوع هستند.»
سخنگوي وزارت امور خارجه ايران نيز درباره اظهارات وزير امور خارجه آمريكا گفت: «غيراز اظهارنظرهايي كه در رسانه ها مطرح شده، هيچ درخواست رسمي در اين زمينه مطرح نشده كه لازم باشد بنده در اين خصوص موضع رسمي اتخاذ كنم.»
در ادامه اين نشست يكي از خبرنگاران به اظهارات منتسب به سلطانيه سفير ايران در آژانس مبني بر اينكه ايران در صورت تضمين تحويل سوخت هسته اي حاضر است غني سازي را تعليق كند اشاره و از سخنگوي وزارت خارجه سوال كرد با توجه به اينكه فيلم اظهارات ايشان موجود است و چنين اظهارتي واقعاً بيان شده است آيا چنين سناريويي در برنامه ايران وجود دارد؟ كه وي گفت: «آنچه آقاي سلطانيه عنوان كرد در مقام بيان يك واقعيت تاريخي بود نه در جهت بيان يك راهبرد جديد جمهوري اسلامي ايران. نه تنها ايشان به عنوان سفير ايران در آژانس بلكه بسياري از صاحبنظران و تحليلگران جهان بر مطلب ايشان تكيه دارند و همه مي دانند مذاكراتي كه از حدود 20 سال قبل آغاز شده و بعداً هم در كميته تضمين اعطاي سوخت مطرح شده به جايي نرسيده است.»
قشقاوي با بيان اينكه تا الان هيچ تضميني غيراز برخي ادعاهاي مطرح شده راجع به اعطاي سوخت در مورد ايران همچنين در عرصه بين المللي وجود ندارد، گفت: «هيچ دليلي ندارد ما راهبرد خودمان را كه راهبرد عدم تعليق غني سازي است، تغيير داده و تعليق كنيم.»
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: «قاطع و مصمم راهبرد تداوم غني سازي را ادامه خواهيم داد و غني سازي را حق خودمان و در چارچوب مقررات و قواعد شناخته شده بين المللي مي دانيم و حق قانوني خود را تا آخر پيگير هستيم.»
سلطانيه نيز روز يكشنبه در گفت وگو با العالم درخواست براي توقف غني سازي اورانيوم را «غيرحقوقي و غيرقانوني» خواند و گفت: «ايران چاره اي جز ادامه غني سازي اورانيوم براي تامين سوخت نيروگاه هسته اي جهت توليد برق ندارد.»در ادامه نشست هفتگي سخنگوي وزارت خارجه يكي از خبرنگاران از قشقاوي سوال كرد اقدامات ايران بعد از صدور قطعنامه براي ارتباط با طرف هاي مناقشه هسته اي چه بوده است كه وي گفت: «آخرين روند گفت وگوها بين جليلي و سولانا و نمايندگان آنها برگزار شد و ايران ابهامات و سوالاتي را مطرح كرد. انتظار ما بوده و هست كه طرف اروپايي و آقاي سولانا به نمايندگي 1+5 پاسخگوي ابهامات ما باشند و قطعنامه پاسخ به ابهامات نيست.»
قشقاوي با بيان اينكه صدور اين قطعنامه ها همان طور كه قبلاً نيز شاهد بوديم ثابت كرده اتخاذ يك رويكرد سياسي است، تصريح كرد: «بايد رويكرد فني و حقوقي را پيگير باشيم.» در ادامه سخنگوي وزارت خارجه درباره اظهارات اخير متكي مبني بر اينكه ايران از 1+5 نااميد شده است، آيا اين نااميدي به اين منجر خواهد شد كه مذاكرات تهران و 1+5 متوقف شود گفت: «ما از عملكرد 1+5 نااميد شديم چرا كه رويكرد سياسي، غيرحقوقي و غيرفني دارند.»
سخنگوي وزارت خارجه صدور قطعنامه را يك اقدام غيرقانوني خواند و با بيان اينكه ايران تهديدي نيست كه نياز باشد شوراي امنيت قطعنامه اي در مورد آن صادر كند، افزود: «آنچه آقاي متكي گفت اعلام نارضايتي از اين روند بود و ايشان چارچوب همكاري عادي را نفي نكرد و همان روندي كه قبلاً داشتيم در همان چارچوب ادامه مي دهيم.»قشقاوي در ادامه در خصوص ابراز تمايل احمد ابوالغيط براي برقراري رابطه با ايران در سطوح عالي كه سوال يكي از خبرنگاران بود، با بيان اينكه ايران و مصر از دو حوزه تمدني و تاريخي بزرگ و غيرقابل انكاري برخوردارند، اظهار كرد: «روند مناسبات عادي و طبيعي در پيش است و توصيه ما همواره اين است كه مسائل حاشيه اي در اين خصوص تاثيرگذار نباشد.»
يكي از خبرنگاران با بيان اينكه روز يكشنبه در دانشگاه تهران از مستند اعدام فرعون 2 درباره ترور انور سادات رونمايي شد، موضع وزارت خارجه را در مورد اين فيلم جويا شد و از قشقاوي سوال كرد آيا اين خبر درست است كه ايران به مصر قول داده سي دي هاي اين فيلم را هر چه زودتر جمع آوري كند؟ كه وي با اشاره به توضيحات قبلي اش راجع به مصر، خاطرنشان كرد: «نبايد به مسائل حاشيه اي پرداخت.»
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: «ساخت، پخش و تهيه فيلم موضع رسمي ما نبوده و دولت ايران در اين زمينه نقشي نداشته است.»
خبرنگاري از قشقاوي در مورد سفير اروپايي كه اخلال گري اقتصادي انجام داده و در نماز جمعه اين هفته به آن اشاره شده سوال كرد كه وي گفت: بهتر است آقاي جنتي عنوان كند. ايشان نام كشوري را نبردند. اگر نام ببرند ما در خدمت هستيم. ولي تا الان نامي ذكر نشده و مورد خاصي به وزارت خارجه ارجاع نشده است.
سخنگوي وزارت خارجه در مورد شهادت چند تن از گروگان هاي ايراني دربند گروه تروريستي جندالله كه سوال يكي از خبرنگاران بود به اظهارات فرمانده نيروي انتظامي به نقل از يكي از گروگان هاي رها شده اشاره كرد و افزود: «ما اين رايزني را با پاكستان استمرار مي بخشيم و از مقامات پاكستاني انتظار داريم با عنايت به مناسبات سازنده دو كشور تلاش بيشتري در جهت حل اين معضل به عمل آورند.»
وي در ادامه درباره انتصابات اخير وزارت امور خارجه با بيان اينكه عليرضا شيخ عطار قائم مقام سابق وزارت خارجه به عنوان سفير جديد ايران در برلين صبح ديروز راهي آلمان شده است، گفت: «آقاي محمدمهدي آخوندزاده سفير سابق ايران در آلمان كه از ديپلمات هاي برجسته و باسابقه در حوزه آسيا و اروپاست و علاوه بر آلمان سفير ايران در وين، بنگلادش و پاكستان همچنين كاردار ايران در دهلي نيز بوده به عنوان معاون آسيايي وزير خارجه منصوب شده است.»
قشقاوي همچنين از انتصاب سيد مهدي ميرابوطالبي به عنوان سفير جديد ايران در فرانسه و جايگزين علي آهني خبر داد و افزود: «آقاي ميرابوطالبي بعد از اتمام مراحل خداحافظي آقاي آهني ظرف هفته هاي آينده به عنوان سفير جديد ايران راهي پاريس خواهد شد.»
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن