تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816051594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناسان در گفت‌وگو با سياست روز مطرح كردندايجاد دفتر حافظ منافعآمريكا تبليغات انتخاباتي حزب جمهوري‌خواه


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: كارشناسان در گفت‌وگو با سياست روز مطرح كردندايجاد دفتر حافظ منافعآمريكا تبليغات انتخاباتي حزب جمهوري‌خواه


گروه سياسي - پس از سخنراني بحث برانگيز روز يكشنبه كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا، در ارتباط با ايجاد دفتر حفاظت از منافع آمريكا در تهران، كه تنها چند روز پس از گزارش آسوشيتدپرس كه به نقل از برخي منابعي كه خواستار فاش نشدن نامشان شدند، ادعا كرده بود آمريكا از تاسيس دفتر حافظ منافع در تهران انصراف داده است، اين مسئله اكنون به موضعي دوگانه تبديل شده، كه به نوعي به تبليغات انتخاباتي جمهوري‌خواهان هم نسبت داده مي‌شود.
بر اساس نظر كارشناسان، جمهوري‌خواهان براي جلب راي مردم، اكنون به فكر تغيير مواضع خود در ايجاد و برقراري رابطه با ايران افتاده‌اند، تا به نوعي خود را مدافع صلح نشان دهند. ‌
در همين خصوص رضا طلا‌يي‌نيك كارشناس مسائل سياسي و بين‌الملل در اين ارتباط معتقد است:‌ جمهوري‌خواهان براي بهره‌برداري انتخاباتي سياست آرام‌سازي و القاي دستاوردهاي مثبت سياسي و خاورميانه و محيط بين‌المللي در عملكرد دولت بوش نسبت به چالش‌هاي مطرح را دنبال مي‌كنند.
اين نماينده مجلس هفتم افزود: ‌از ابتداي سال جاري دولت بوش با تغيير برخي تاكتيك‌ها در سياست خارجي و كاهش دخالت‌هاي تحريك‌زا براي ايجاد آرامش در لبنان، عراق، افغانستان و ساير تحولا‌ت خاورميانه مانند صلح بين افغانستان و رژيم صهيونيستي و نيز سوريه با رژيم صهيونيستي و در ارتباط با ايران كاهش بحران را براي ارائه كارنامه مثبت جمهوري‌خواهان در نظر دارند.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس هفتم تاكيد كرد:‌سفرهاي پياپي رايس به كشورهاي خاورميانه و تشديد پيگيري‌ها براي فرايندهاي سازش، صلح و رفع تنش در مناسبات بين ايران و كشورهاي خاورميانه براي بهره‌برداري‌هاي انتخاباتي ارزيابي مي‌شود.
وي افزود: تغيير تاكتيك‌ها به رغم زير سوال رفتن راهبردهاي بحران ساز آمريكا در خاورميانه به مفهوم راهبردهاي جديد نيست.طلا‌يي نيك خاطرنشان كرد: دولت بوش براي كاهش انتقادها به جمهوري‌خواهان و كم اثر كردن شعارهاي دموكراتها به ارائه تصويري از موفقيت در سياست خارجي آمريكا در قبال ايران و ساير كشورهاي منطقه نياز اساسي دارد.
وي با تاكيد بر اينكه تشديد تحريك گروه‌هاي لا‌بي آمريكا و ايران در چارچوب بهره‌برداري‌هاي انتخاباتي از سوي جمهوري‌خواهان است، گفت: بدون تغيير شفاف راهبردي در مواضع و رفتارهاي آمريكا نسبت به ايران و اتخاذ برنامه جامع نمي‌توان به اقداماتي مانند ايجاد دفتر حافظ منافع يا برقراري پروازهاي مستقيم ايران و آمريكا و تغيير لحن‌هاي ديپلماتيك و تحرك لا‌بي‌هاي سياسي، نگاه مطمئن و اعتماد آميز داشت.دبيركل حزب توسعه و عدالت ايران اسلا‌مي تاكيد كرد:‌تناقض‌هاي متعدد و عميق در مواضع و عملكرد دولت آمريكا نسبت به ايران با ايجاد دفتر منافع و حمايت از لا‌بي‌هاي سياسي قابل جمع نيست.وي افزود:‌آمريكا براي اعتماد سازي و كاهش بحران در روابط ايران و آمريكا به جاي پيشنهاد دفتر حافظ منافع و بهره‌برداري انتخاباتي از سوژه‌هاي تبليغاتي بايد در پذيرفتن حقوق مسلم ايران در مجامع بين‌المللي مانند شوراي امنيت و موضوع هسته‌اي و تغيير رفتارهايي مانند تحريم‌هاي يك جانبه و توقيف دارايي‌هاي ايران تجديد نظر كند.
طلا‌يي نيك خاطرنشان كرد:‌برخي درخواست‌ها براي مذاكره با مقامات و شخصيت‌هاي مطرح آمريكا بدون وجود چشم انداز روشن و مطمئن و با توجه به رفتارهاي خصمانه دولت بوش با اصل عزت و ساير اصول سياست خارجي ايران مغاير است.
وي موضع اصولي و اعلا‌م شده ايران از سال‌هاي گذشته تاكنون براي برقراري رابطه با آمريكا را منوط به تغيير عملي در مواضع و رفتارهاي آمريكا دانسته و گفت:‌براي صيانت از منافع ملي و آسيب نديدن سه اصل عزت، حكمت و مصلحت، ورود به هرگونه سوژه مقدماتي و يا موثر در برقراري رابطه با آمريكا بايد با تغيير مواضع و رفتارهاي عملي دولت ايالا‌ت متحده و كاهش فشارها عليه ايران توأم باشد.
طلا‌يي نيك تصريح كرد:‌هيچ عقل سياسي و منطق ديپلماسي نرمش و انفعال در شرايط تشديد اقدامات خصمانه آمريكا عليه ايران مانند اعمال فشار به شوراي امنيت و آژانس و محيط بين‌المللي جهت تحريم و تهديد ايران را تجويز نمي‌كند.وي تاكيد كرد:‌مشروط به تغيير رفتار عملي آمريكا در محيط بين‌المللي نسبت به ايران فراتر از شعار، مي‌تواند زمينه بررسي ايجاد دفتر حافظ منافع و يا تغيير مواضع ايران را فراهم كند.
نماينده مجلس هفتم اهداف آمريكا از اين اقدام را بهره‌برداري انتخاباتي و تبليغاتي و تحميل اراده‌هاي جديد به ايران بدون تغيير در رفتارها و مواضع آمريكا در رويكردهاي جديد عنوان كرد.وي در پايان تصريح كرد:‌ايران به جز رژيم نامشروع صهيونيستي در صورت تامين منافع ملي و برقراري مناسبات عادلا‌نه و فقدان رفتارهاي خصمانه امكان برقراري رابطه با آمريكا و تقويت مناسبات با برخي كشورهاي ديگر را همواره دارد.
سعدالله زارعي كارشناس مسائل سياسي و منطقه‌اي نيز در اين خصوص گفت:‌خبرهايي كه در ارتباط با دفتر حافظ منافع آمريكا در ايران منعكس شده بيان كننده اين بود كه از پيگيري اين درخواست منصرف شدند.
زارعي گفت:‌مطابق با آن ايران اعلا‌م كرد در صورتي كه درخواست رسمي از آمريكا ارائه شود درخواست آنها را با نظر مساعد بررسي مي‌كند.وي تاكيد كرد:‌به نظر مي‌رسد آمريكايي‌ها در خصوص نحوه برخورد با ايران دچار ترديدها و نوعي عدم هماهنگي و بي‌ثباتي هستند.اين كارشناس مسائل سياسي تصريح كرد: به دليل اين ترديد است كه به نظر مي‌آيد تا زماني كه در اقشار مختلف آمريكايي اتفاق نظري در خصوص مراوده عادلا‌نه و به دور از اجبار و ابزارهاي تهديد ما وجود ندارد، به زمان زيادي وقت نياز است.
‌ وي با اشاره متناقض بودن اظهارات رايس و سخنگوي كاخ سفيد در ارتباط با تاسيس اين دفتر در ايران، خاطرنشان كرد: ايران در اينجا در جايگاه كشوري نشسته كه طرف مقابل در سال 1359 روابطش را با ايران قطع كرده، بنابراين كشوري كه روابط را قطع كرده بايد براي برقراري رابطه پيشگام شود.
زارعي در خصوص اهداف آمريكا در اين رابطه گفت: آمريكايي‌ها در خصوص تاثيرگذاري بر جامعه ايران در شرايط كنوني احساس محدوديت مي‌كنند.وي افزود: در داخل آمريكا مخصوصا دپارتمان سياسي اين كشور و حوزه ديپلماتيك در آمريكا اين جمع‌بندي وجود دارد كه تا زماني كه آمريكا جاي پاي محكمي در ايران ندارد امكان تاثيرگذاري بر گروه‌هاي ايراني عملا‌ وجود ندارد.وي گفت:‌به همين خاطر طي سال‌هاي گذشته هم در داخل و هم مجموعه وزارت دفاع آمريكا به كاخ سفيد توصيه‌هايي شد مبني بر اينكه هرگونه كمك بر تغيير در ايران مبني به ايجاد يك دفتر حافظ منافع در تهران است.
زارعي تصريح كرد:‌بحث ايجاد اين دفتر در تهران از دو زاويه قابل بررسي است؛ اول كساني كه مي‌خواهند در خاورميانه سياست‌هاي آمريكا با موانع و محدوديت كمتري مواجه باشد و دوم كساني كه خواهان ايجاد نوعي تغيير در روابط ايران از طريق تغيير در محافل روشنفكري ايران هستند.
محمد كرمي‌راد نماينده مردم كرمانشاه در مجلس هشتم نيز گفت: براي يك ارتباط حسنه و صحيح پيشنهادي كه از طرف مسئولين داده شود و روي آن كار شده باشد بد نيست، اما در مقابل تاسيس چنين دفتري در ايران، آن هم از سوي آمريكا ما نبايد در اين رابطه پيشدستي كنيم.
وي گفت: البته ايران بايد براي تاسيس دفتر حفاظت از منافع آمريكا در ايران پيش شرط‌هايي را بگذارد؛ از جمله عدم دخالت آمريكا در امور ايران، عدم جمع‌آوري نيروهاي ضد انقلا‌ب، تضمين براي جلوگيري از ايجاد يك لا‌نه جاسوسي و فساد و در آخر فعاليت در چارچوب قوانين بين‌الملل و تاكيد بر پايان سلطه‌گري و زورگويي.
نماينده مردم كرمانشاه افزود: در مجامع بين‌المللي آمريكا به عنوان چهره‌اي زورگو شناخته شده، فشار سياسي ايجاد مي‌كند، تحريم مي‌كند و به همين دلا‌يل به نظر من از سوي مسئولين بايد با تدبير حضرت آقا تصميم گرفته شود و نظرات ما منوط به تصميم و تدبير حضرت آيت الله خامنه‌اي است.وي تاكيد كرد:‌در هر صورت شوراي عالي امنيت ملي كشور بالا‌ترين مرجع تصميم‌گيري است كه طبيعتا آنها بر روي اين موضوع شور و مشورتي خواهند داشت.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در ارتباط با اهداف آمريكا براي تاسيس دفتر حفاظت از منافع خود در ايران گفت: آمريكا در هر صورت قصد نزديك شدن به ايران را دارد. هرقدر نزديكتر شوند مي‌توانند باب ديگري از موارد و برنامه‌هاي استراتژيك را به روي خود باز كنند و به همين دليل لا‌زم است كه ايران در اين ارتباط بسيار حساب شده و منطقي عمل كند.
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن