تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816603539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاورقي - عصر تلاطم ماجراهاي دنياي‌جديد(11)بازار نوظهور گاز


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: پاورقي - عصر تلاطم ماجراهاي دنياي‌جديد(11)بازار نوظهور گاز
آلن گرين اسپنترجمه:صالح واحديدر تير ماه گذشته بخش‌هايي از ترجمه كتاب «عصر تلاطم ماجراهاي دنياي‌جديد» نوشته آلن گرين اسپن وزير پيشين خزانه‌داري آمريكا را در صفحه تحليل دنياي اقتصاد خوانديد. با پوزش از وقفه‌اي كه پيش آمد ادامه مطلب به شرح زير ارائه مي‌شود:
از آنجا كه سه پنجم ذخاير اثبات شده نفت در منطقه خاورميانه و سه‌چهارم آن در كشورهاي عضو اوپك قرار دارد، اگر قرار باشد بر روي ظرفيت توليد نفت جهان سرمايه‌گذاري صورت گيرد تا از افزايش غيرمنطقي نفت جلوگيري شود و نيازهاي آينده نيز برآورده گردد، لازم است كه اين سرمايه‌گذاري‌ها توسط شركت‌هاي ملي نفت در كشورهاي عضو اوپك و ديگر كشورهاي در حال توسعه انجام شود. در عين حال افزايش ظرفيت‌هاي توليدي، اكتشاف و ساير فعاليت‌هاي توسعه‌اي، اگرچه به آهستگي، در كشورهاي توسعه‌يافته نيز پيگيري مي‌شود. برنامه‌هاي استفاده از ذخاير نفتي موجود در كرانه‌هاي وسيع آتاباسكاي كانادا نيز به آرامي پيش مي‌رود، چرا كه قيمت‌هاي فعلي نفت استفاده از اين منابع، سابقا غيرمتعارف، را توجيه‌پذير كرده است.
هر چند كه تكنولوژي هر روز پيشرفته‌تر مي‌شود و قيمت‌ها نيز بالاتر مي‌رود، اما ذخاير اثبات شده كشورهاي توسعه‌يافته هر روز كمتر مي‌شود، چرا كه ميزان مصرف بسيار بيشتر از سرعت كشف منابع جديد است.
قبل از آنكه من رمل و اسطرلاب به دست گيرم و آينده بازار نفت را پيشگويي كنم، بايد ديگر منبع انرژي را نيز مورد بررسي قرار دهيم.
صنعت گاز طبيعي در مقايسه با صنعت نفت نسبتا جوان است. در ابتداي استخراج نفت، استخراج‌كنندگان نمي‌توانستند بگويند كه در جريان كارتان تا چه حد منابع گاز طبيعي حرام خواهد شد، چرا كه امكانات انتقال مانند امروز مهيا نبود. اما با رفع مشكلات و موانع حمل‌ونقل توليد گاز طبيعي براي مصرف طي سال‌هاي 1940 تا 1970 شش برابر شد.
در دهه‌هاي اخير گاز طبيعي در زمره منابع اصلي انرژي قرار گرفته است. چرا كه بسياري از صنايع آن را به عنوان منبع پاك انرژي برگزيده‌اند. در سال 2005 مصرف گاز طبيعي حدود سه‌پنجم مصرف نفت بوده است. برخلاف نفت مصرفي ايالات متحده كه عمدتا از خارج وارد مي‌شود، گاز طبيعي‌اش گازي است كه نزديك به همه آن در خود آمريكا يا كانادا توليد مي‌شود و سهم وارداتي آن در سال 2006 يك‌پنجم از 22تريليون فوت مكعب مصرفي بوده است.
دليل آنكه در مورد گاز طبيعي توجه اصلي بر منابع داخلي است سختي جابه‌ جايي گاز به رغم همه پيشرفت‌ها است كه هنوز هم دسترسي به آن مشكل‌تر از دسترسي به نفت است. انتقال آن در حالت گازي از طريق لوله دشوار است و در فرم گاز مايع (LNG) نيز مشكلات بسيار دارد.
به علاوه ذخيره گاز نيز كار آساني نيست و نياز به مخازن عظيم نمكي دارد.
در سال‌هاي اخير عرضه هرگز نتوانسته پا به پاي تقاضا رشد كند. در زمستان 2003 مخازن ذخيره گاز طبيعي به پايين‌ترين حد خود در همه دوران رسيد. در نتيجه قيمت‌ها سير صعودي در پيش گرفت. تكنولوژي سريعا پيشرفت مي‌كند و ما را قادر ساخته با سرعت بيشتري به ذخاير گازي دست يابيم. براي مثال اطلاعات مربوط به تگزاس نشان مي‌دهد كه از سال 2000 تاكنون گاز استحصال شده از چاه‌هاي جديد پس از يكسال تا 60درصد كاهش مي‌يابد، در حالي كه اين آمار در اوايل دهه 1980 حدودا 25درصد بوده است. اين نشان مي‌دهد كه حتي اگر بخواهيم نياز موجود بازار را پاسخگو باشيم، بايد منابع جديدي را كشف كنيم و به مرحله توليد برسانيم.
نيروگاه‌ها بيشتر به مصرف گاز روي آورده‌اند – چرا كه مصرف گاز به نسبت ذغال‌سنگ و نفت زيان كمتري به محيط زيست وارد مي‌كند- مصارف خانگي گاز طبيعي افزايش يافته، موسسات تجاري و صنعتي هم به آن روي آورده‌اند و همه اينها باعث مي‌شود كه ذخاير گازي بيشتري مورد استفاده قرار گيرد.
هم‌اكنون در طراحي تاسيسات نيروگاه‌هاي برق گاز سوز بودن يا دوگانه‌سوز بودن – نفت وگاز- ناديده گرفته نمي شود و اين ناشي از پيش‌بيني آينده‌اي است كه كشمكش بين نياز به انرژي و ضرورت حفظ مصالح محيط زيستي آشكارتر خواهد شد.
قيمت گاز طبيعي آمريكا فصلي است، اما در مقايسه با منحني‌هاي قيمت نفت نوسانات بيشتري را نشان مي‌دهد. شكي نيست كه علت اين امر در جوان بودن و عمر كوتاه بازار تجارت گاز طبيعي نهفته است- بازار گسترده‌تر و متنوع‌تر نفت اين قابليت را دارد كه فراز و نشيب‌هاي ناگهاني را بهتر كنترل كند. در چند سال گذشته به رغم آنكه فعاليت‌هاي اكتشاف و حفاري در آمريكا به طور قابل توجهي افزايش يافته، اما ظرفيت‌هاي توليدي گاز طبيعي افزايش چشمگيري را نشان نمي‌دهد و حتي نتوانسته‌ايم واردات از كانادا را افزايش دهيم (1) كه پيامد اينها افزايش قيمت بوده است. محدوديت‌هاي آمريكاي شمالي براي واردات LNG نيز به ما اجازه نمي‌دهد به راحتي به فكر واردات از ديگر نقاط دنيا باشيم.
به خاطر اين محدوديت (در سال 2006، LNG تنها 2درصد مصرف ايالات‌متحده را تامين كرده است) (2) ما نتوانسته‌ايم در صنايعي چون آمونياك و صنايع جانبي به خوبي رقابت كنيم، چون گاز طبيعي فقط در آمريكا افزايش قيمت داشته و ديگر كشورها اين مشكل را نداشته‌اند.
ادامه دارد
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن