تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820862956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بشقاب درمانی برای لاغر شدن


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اگر مرتب از خودتان ميپرسيد كه "چه كنم تا لاغر شوم"، محققان به شما پيشنهاد ميكنند كه اندازه ي بشقاب غذايتان را كوچك كنيد. تحقيقات نشان داده است هر چه بشقاب غذاخوري بزرگتر باشد، ما آن را بيشتر پُر ميكنيم و بيشتر غذا ميخوريم.
در حقيقت اين چشمها هستند كه به جاي معده در خوردن يا نخوردن غذا تصميم ميگيرند. وقتي شما نيمي از بشقاب بزرگي را پُر از غذا ميكنيد، پس از خوردن تمام غذا اين حس به شما دست ميدهد كه به اندازه كافي غذا نخوردهايد و هنوز گرسنهايد. حالا فرقي نميكند كه بشقاب شما بزرگ باشد يا متوسط. به هر حال خالي بودن نيمي از بشقاب به معني گرسنه ماندن است. وقتي بشقاب بزرگي را انتخاب مي كنيد، بيشتر ميخوريد و چاقتر ميشويد، در حالي كه ميتوانيد به آساني بشقابتان را كوچك كنيد.
يك آزمايش ساده
ميخواهيم آزمايشي ساده انجام دهيم. 150 گرم برنج را بپزيد و در ظرفي بزرگ بريزيد. اصلا به چشم نميآيد. حالا اين برنج را بخوريد، حتي اگر تا آخرين دانه ي آن را هم مصرف كنيد، باز هم احساس گرسنگي خواهيد كرد.
حالا يك بشقاب كوچكتر برداريد و همان مقدار برنج را درون آن بريزيد. مقدار برنج در اين بشقاب بيشتر ديده ميشود. مقدار غذا همان است، اما چشم شما آنها را متفاوت ميبيند.
اين خطاي ديد است
اگر دو دايره مشكي هم اندازه را در دو بشقاب با اندازههاي مختلف قرار دهيد، فكر ميكنيد كدام يك از اين دايرهها بزرگتر است؟ حتي اگر جواب را از پيش هم بدانيد، باز هم فكر ميكنيد كه بشقاب كوچكتر، دايرهاي بزرگتر دارد.
فرض كنيد دايره مشكي، مقداري برنج در بشقاب شما باشد. كوچك بودن بشقاب، مقدار برنج را بيشتر نشان ميدهد و چشم شما را گمراه ميكند.
تا كنون تحقيقات بيشماري نشان داده است كه اندازه و مقدار ماده غذايي در يك ظرف بر مقدار اشتها تاثير ميگذارد.
در سال 2001، برايان وانسينك، محقق آزمايشگاه Food and Brand براي فهم بهتر اين موضوع كه "چگونه شرايط محيطي بر ميزان تغذيه ما تاثير ميگذارد"، آزمايشاتي را انجام داد. وي گروهي از همكاران خود را به عصرانه دعوت كرد و براي گروهي از افراد بستني خوريهاي بزرگ و براي گروهي ديگر بستني خوريهاي كوچك گذاشت، ولي مقدار بستني در هر دو يكسان بود. در نهايت ميزان بستني مصرف شده توسط هر فرد را مورد بررسي قرار داد و دريافت افرادي كه بستنيخوريهاي بزرگ داشتند، 31 درصد بيش از كساني كه بستنيخوريهاي كوچك داشتند، بستني خورده بودند.
اين مطلب در رابطه با قاشق هم همينطور است. وانسينك در مهماني ديگري دو سري قاشق كوچك و بزرگ به مهمانان خود داد و متوجه شد افرادي كه قاشق بزرگتر داشتند، 57 درصد بيش از افرادي كه قاشق كوچك داشتند، غذا خورده بودند.
در دام ليوانها نيفتيد
اين مطلب در مورد اندازه ي ليوانها نيز صادق است. هرچه يك ليوان بزرگتر باشد، علاقه ما به نوشيدن بيشتر ميشود. البته اگر نوشيدني شما آب باشد، سايز ليوان مهم نيست، ولي اگر نوشابه يا نوشيدني قنددار باشد، موضوع كاملا فرق ميكند.
بررسيها نشان داده است مقدار نوشيدني مصرفي در ليوانهاي بلند و باريك كمتر از ليوانهاي كوتاه و بزرگ است و تفاوت عددي آن معادل 37 درصد است. اين موضوع در مورد كودكان پررنگتر است و تفاوت ميزان مصرف نوشيدني در آنها به 74 درصد ميرسد.
سيري به اشتها ربطي ندارد!
برايان وانسينك براي اثبات اين مساله كه احساس سيري وابسته به مقدار غذاي خورده شده نيست، آزمايشي را روي دو گروه از افراد انجام داد.
براي يك گروه يك بشقاب سوپ گذاشت و براي گروه دوم بدون آنكه بفهمند ميزان سوپ بشقاب شان را كمكم زياد مي كرد. بررسيها نشان داد، مهمانان هر دو گروه پس از اتمام سوپ داخل بشقاب خود اظهار سيري كردند، در حالي كه گروه دوم دو برابر گروه اول سوپ خورده بود.
يك راهحل مناسب
يك راه ساده براي فرار از پُرخوري و چاقي اين است كه اندازه ي بشقاب، قاشق و ليوانهايتان را كوچك انتخاب كنيد.
بشقابهاي بزرگ، زيبا و گران قيمتتان را كه از غذا خوردن درون آنها لذت ميبريد، داخل كمد گذاشته و بشقابهاي كوچكتر بخريد.
تفاوت ميزان غذايي كه در بشقاب كوچك و بزرگ ميخوريد، 30 درصد است. ببينيد اگر روزانه اين 30 درصدها جمع شود، در سال چه قدر چاق ميشويد؟
ليوانها و قاشق هايتان را هم عوض كنيد و به چشمهايتان سالم زندگي كردن را ياد دهيد






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن