تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 17 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814381422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه هفته ناجا؛ پليس، خط قرمزي بين ناامني و امنيت است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: به بهانه هفته ناجا؛ پليس، خط قرمزي بين ناامني و امنيت است


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: ماموران نيروي انتظامي "خطوط قرمزي" هستند كه مرز امنيت را از ناامني جدا ساخته و پيوسته با اعمال ابزارهاي قانوني خود سعي در برقراري نظم و احساس امنيت در بين افراد جامعه دارند.

كار پليس از حيث محيط و شرايط كاري پيچيده خود با ديگر مشاغل تفاوت هايي اساسي دارد.
از قديم، ماموران پليس در اثر كسب ويژگي هاي خاص كار پليسي كه قوام بخش نگرش خصمانه مردم نسبت به پليس است، ديدگاه ما در برابر آنها، يا پليس در برابر مردم به خود گرفته اند. از جمله اين ويژگي ها مي توان به لباس فرم، اسلحه، بي سيم يا خودرو پليس اشاره كرد.
ويژگي هاي مزبور، ماموران پليس را از عامه مردم جدا مي سازد. بيشتر مردم عادي اين موضوع را كه حاكي از قدرت و اقتدار است، ترس آور مي شمرند و در نتيجه جرات نزديك شدن به ماموران را از دست مي دهند.
اما امروزه، نگاه مردم جامعه به سوي پليس تغييرات اساسي كرده است كه قابل مقايسه با گذشته نه چندان دور نيست.
سازمان نيروي انتظامي در برنامه چهارم توسعه با استفاده از تغييرات اساسي كه در روند پاسخگويي به مطالبات مردم داد، توانست به مهمترين سرمايه اجتماعي كه آن همان كسب اعتماد اجتماعي است، دست يابد.
امروز كه بيش از سه سال از برنامه چهارم توسعه در حال گذر است، ادعا مي كند كه از برنامه هاي مطرح شده در راستاي رسيدن به اهداف چشم انداز 20 ساله پيشي گرفته است.
نيروي انتظامي از سال گذشته كه مزين به نام "سال همبستگي و اتحاد ملي" بوده است، توانست با به كارگيري و همكاري هاي ساير دستگاه ها و نهادهاي مسوول به موفقيت بزرگي در اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي و اخلاقي و در نتيجه افزايش احساس امنيت در بين مردم برسد.
آري، امنيت كه به فرموده مقام معظم رهبري از اساسي ترين نيازهاي بشر محسوب مي شود، از اولويت هاي كاري مهم و در دست اقدام ناجا قرار گرفته كه الحق و الانصاف در اين مسير شاهد موفقيت هاي عظيمي بوده است.
در اين رهگذر، به يك مصداق كلي اشاره مي كنيم؛ از آن زمان كه موجودات زنده پا به عرصه هستي گذاشتند، پيش از آن كه به غذا و آب نياز داشته باشند، به امنيت نيازمند بودند.
امنيت يك مصداق مستقل و آزادي است كه آدمي را از ورطه اسارت و ضلالت رهايي مي بخشد. جالب است كه بدانيد ما انسانها بر اين باوريم كه امنيت در همه بخش هاي زندگي لازم است، در بعد اقتصادي، فرهنگي، سياسي، اجتماعي و حتي هنري هم بايد امنيت وجود داشته باشد.
حال يك سوال مطرح مي شود؟! مسوول تامين امنيت كيست؟! حتما بلافاصله تنها پاسخي كه در ذهنتان تداعي مي شود، پليس است.
گرچه نيروي انتظامي ضامن تامين امنيت جامعه است اما به گفته برخي كارشناساس خبره در اين زمينه پليس به تنهايي قادر به تامين امنيت مردم نيست چرا كه امنيت شالوده و ماحصل گروه هاي مختلف در جامعه است، از خانواده گرفته تا نظام حكومتي و بخش هاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي در اين زمينه دخيل هستند.
بر اساس استنتاجات به عمل آمده در ساير كشورها، وظيفه ايجاد امنيت و در مرتبه بالاتر "احساس امنيت" تنها بر عهده پليس نيست...
بر اساس شواهد بدست آمده در اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي در فازهاي مختلف كه شامل طرح برخورد با مظاهر بدحجابي، اراذل و اوباش، سوداگران مرگ، سارقين و ... است، بسياري از ناامني هايي كه ممكن بود از اين طريق وارد زندگي مردم شود ناشي از عدم آگاهي و حتي كم كاري برخي ارگان ها بوده است.
اگر يك خانم به ظاهر مسلمان و بدحجاب در جامعه حضور دارد و اين موضوع باعث كاهش امنيت وي مي شود به نظر شما اين امر ناشي از كدام علت است؟!
مگر نه اينكه مساله پوشش يك موضوع كاملا فرهنگي است، پس چرا پليس وارد اين مساله شده و سعي در حل آن دارد؟!
برخي اقتدار را شايسته رفتار پليس مي دانند و تعدادي هم رأفت و مهرباني را؟! به نظر شما كدام درست است؟!
بايد گفت كه اقتدار و رأفت دو ويژگي جدايي ناپذير پليس است و در حقيقت با وجود اين دو خصوصيت است كه مي توان به كار او ايمان داشت.
به هر تقدير، اقتدار و رأفت متضاد هم نيستند بلكه مكمل هم بوده و خرده فرهنگ به علاوه ساير خصوصيات پليس را به وجود مي آورند.
پليس در هر رده و رسته ايي كه باشد الگوي نظم و انضباط است، بنابراين انتظار مي رود هر شخصي كه در اين لباس حاضر مي شود نمونه اي از نظم باشد و در راستاي خدمتگزاري به مردم ايفاي نقش كند،آن گونه كه الحمدالله نيروي انتظامي و پليس كشور دراين نقش ظاهر شده است.
خبرگزاري ايسكانيوز هفته نيروي انتظامي را به تمامي سبزپوشان خدمتگزار كشورمان، ايران اسلامي، تبريك مي گويد.
خبرگزاري ايسكانيوز
باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران
14مهر ماه 1387
/05 /187
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن