تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802423913




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌وگوي ايسنا با مدير پيشين شركت ايران‌خودرو مطرح شد: پـيـكـان در تـابــوت بــمـانــد! صنعت خودروسازي‌مان را - بايد - خصوصي كنيم‌


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در گفت‌وگوي ايسنا با مدير پيشين شركت ايران‌خودرو مطرح شد: پـيـكـان در تـابــوت بــمـانــد! صنعت خودروسازي‌مان را - بايد - خصوصي كنيم‌


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: خودرو

چندي پيش اظهارات رييس مركز تحقيقات موتور ايران‌خودرو درباره بازگشت دوباره پيكان به خط توليد اين شركت، دومين موج خبري را پس از اعتراض به قرارداد پروتون ايجاد كرد. اما نكته جالب در خصوص اين ادعا ‌كه پيكان با ظاهري متفاوت به خط توليد برخواهد گشت، اين بود كه از سوي برخي مقامات ارشد ايران‌خودرو تكذيب شده است.

هر چند بازگشت خودروي قديمي و آن هم با تجهيزات جديد با هر نامي كه محمد زالي از عبارت پيكان با چهره جديد براي آن استفاده مي‌كند مهم باشد، ولي اين‌كه چرا بايد يك خودرو قديمي كه بر سر خروج آن بيش از 10 سال جدال بين مسوولان وزارت صنايع و شركت خودروساز بود، بايد دوباره به خط توليد اين شركت برگردد، جاي سوال دارد.

وقتي كه پيكان از خط توليد ايران خودرو به صورت دستوري خارج شد، اعتراضات زيادي از سوي مسئولان اين شركت صورت گرفت، اما در واقع يكي از دلايل خروج آن نيز مصرف بالاي سوخت و آلايندگي بالاي آن بود. بنابراين به نظر مي‌رسد بازگشت اين خودرو با توجه به تاكيد بسياري از كارشناسان، مقرون به صرفه و به صلاح صنعت خودرو كشور نخواهد بود و اين همان نكته‌اي است كه داوود ميرخاني رشتي - مديرعامل پيشين ايران‌خودرو - نيز مورد تاكيد قرار مي دهد.

وي درخصوص استراتژي پيكان و سياست‌هاي جهاني شدن خودروسازان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تاكيد كرد كه برگشت سه‌باره پيكان معني ندارد!

او معتقد است كه با توجه به اجباري شدن 51 استاندارد براي توليد خودرو، پيكان نمي تواند استانداردهاي توليد و آلايندگي را پاس كند.

اما اين كه خيلي دير به فكر جايگزين كردن پيكان افتاديم نكته ديگري است كه ميرخاني به آن اشاره مي‌كند و مي‌گويد: "جريانهاي سياسي، عدم همكاري شركت‌هاي خارجي با ايران و ضعف شبكه قطعه‌سازي در جايگزيني خودرويي مثل سمند به جاي پيكان از اهم دلايل اين كار هستند".

هر چند كه بازگشت پيكان و آن هم خود "پيكان" به خط توليد ايران‌خودرو با توجه به اظهارات مسوولان اين شركت امري بعيد به نظر مي‌رسد، ولي مطرح شدن چنين بحث‌هايي آن هم از سوي يكي از مسوولان ارشد شركت، خبرنگار سرويس صنعت خودرو ايسنا را بر آن داشت كه توضيحات لازم را درخصوص "رمان پيكان" و سياست‌هاي جهاني شدن خودروسازان، از زبان مديرعامل پيشين ايران‌خودرو كه سابقه مديريتي زيادي نيز در اين شركت و انجمن خودروسازان داشته است، جويا شود:

* ورود دوباره پيكان به خط توليد ايران خودرو را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

*آيا واقعا پيكان مي‌تواند اين استانداردها را به‌دست بياورد؟

ـ مشخص است كه نمي‌تواند. حداقل 51 شاخص استاندارد توليد و آلايندگي را نمي‌تواند پاس كند.

*اما رييس مركز تحقيقات موتور ايران‌خودرو گفته است كه موتور پيكان پايه گاز سوز شده و استاندارد آلايندگي را پاس مي‌كند؟

ـ اين گفته در عمل محقق نمي‌شود. اين سوال را مطرح كنيد كه تيراژ توليد موتور ملي كه مجري آن بودند پس از دو سال و چند بار افتتاح و رونمايي توسط مقامات مختلف به چه تعدادي رسيده است؟

*آيا مي‌توانند موتور پايه گاز سوز ملي خود را روي پيكان قرار دهند تا مشكل آلايندگي آن حل شود؟

ـ اين كار شدني نيست. با فرض اينكه اين كار نيز انجام شود با گيربكس آن چه خواهند كرد؟ سيستم تعليق خودرو با اين مجموعه چطور هماهنگ خواهد شد؟ همه اجزا خودرو بايد باهم هماهنگ باشند. حتي بر فرض محال اين كار را كردند، پاس كردن 51 ديركتيو اتحاديه اروپا را چكار مي‌كنند؟ آنها را كه نمي‌توانند پاس كنند.

*به نظر شما اگر پيكان به خط توليد برگردد مي‌توان با آن روي بازارهاي صادراتي كشور حساب باز كرد؟

ـ پيكان را مي‌خواهيم به كجا صادر كنيم؟ سال‌ها پيش اين كار را مي‌كردند. دو هزار پيكان را به 30-40 كشور دنيا صادر مي‌كردند، اما اينكه صادرات نشد!؟ مگر سمند كه حداقل 40 سال از پيكان جوان‌تر و به‌روزتر است چقدر صادرات دارد؟ در حال حاضر بيشترين آمار صادراتي ايران خودرو را پژو 206 صندوق‌دار تشكيل مي‌دهد.

*چرا 206 صندوق‌دار؟

ـ به دليل اينكه اين خودرو با آنكه طراحي ايران‌خودرو است ولي داراي برند پژو بوده و از طريق شبكه جهاني پژو توزيع مي‌شود. چرخه عمر مفيد 206 هم رو به اتمام است. چند سال پيش به جاي آن 207 آمده است و به‌زودي 208 هم به بازار عرضه مي‌شود. ما خيلي وقت‌كشي مي‌كنيم. پژو 405 وقتي در ايران به تيراژ بالاي 10 هزار دستگاه رسيد كه در فرانسه از چرخه توليد پژو خارج و 406 عرضه شده بود و اينها همه به دليل عقب‌ماندگي قطعه‌سازان از تكنولوژي روز دنياست. همان نكته كه قبلا عرض كردم.

*با توجه به اينكه زمان خروج پيكان عنوان مي‌شد اين كار براي تسريع در كار ادغام خودروسازان بوده، آيا حالا كه بحث ادغام تقريبا منتفي شده، دوباره قصد برگشتن دارد؟

ـ از دو سال قبل از پيروزي انقلاب اسلامي قصد توقف توليد پيكان وجود داشت. چندين بار اقداماتي هم شد كه همه ناموفق ماندند تا در نهايت در پايان سال 83 پس از 4 سال كه از توافق بين مسوولان وقت، آقايان جهانگيري - وزير اسبق صنايع و معادن، غروي - مديرعامل پيشين ايران خودرو، و ويسه - رييس اسبق سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران - در سال 1379 مي‌گذشت، توليد پيكان متوقف شد. بنابراين مرتبط كردن توقف توليد پيكان به مساله ادغام ايران‌خودرو و سايپا، ربط دادنش به كمك به سايپا و عقب ماندن ايران خودرو يا حتي ربط دادنش به قرارداد تندر 90 خواب و خيال‌ است. نه توقف توليد پيكان به خاطر ادغام بوده و نه ادعاي دوباره راه‌اندازي‌اش به ناكام ماندن طرح ادغام ربطي دارد.

*آيا با توجه به جايگزين نشدن خودروي به‌جاي پيكان، خروج آن از خط توليد ايران‌خودرو كار درستي بود؟

ـ پيكان خيلي دير از چرخه توليد خارج شد. اين خودر در ارديبهشت سال 84 از خط توليد ايران‌خودرو خارج شد. اين در حالي است بحث خروج آن از سال 55 پيگيري مي‌شد...

*پس چرا اين كار اين قدر طول كشيد؟

ـ از سال 55 تا 67 چند بار تصميم بر عوض كردن پيكان بود. البته تا سال 67 استانداردهاي آلايندگي و مصرف سوخت در كشور اصلا وجود نداشت. ولي با اين حال و به دليل كمبود ارز ناشي از جنگ تحميلي، خروج پيكان از خط توليد با مشكل روبه‌رو شد. حتي در سال 61 يك مناقصه جهاني گذاشته شد كه يكي از محصولات مزدا، فيات پژو يا فولكس واگن جايگزين پيكان شود، اما هيچ كدام به ثمر نرسيد. بعدا قرار شد لااقل موتور پر مصرف و پرآلاينده و كم‌قدرت پيكان را با موتور يكي از 4 شركت يادشده عوض كنيم و ببينيم كداميك از نظر فني بهتر و اقتصادي‌تر است. پس از دو سال كوشش چهار مدل پيكان با موتورهاي مختلف را به نمايشگاه بين‌المللي تهران برديم و تقديرنامه هم گرفتيم.

*پس سياست خروج پيكان چگونه دنبال شد؟

ـ سال 67 دوباره با چهار كشور ياد شده وارد مذاكره شديم كه حدود شش ماه نيز اين كار به طول انجاميد و پژو حاضر شد كه خودروي روز اروپاي خود يعني پژو 405 را كه يك سال بود به بازار عرضه شده بود را به ايران بدهد تا ايران خودرو آن را جايگزين پيكان كند.

*ولي اين كار نيز به انجام نرسيد؟

ـ در آن زمان موجي سياسي عليه اين اقدام به راه افتاد. مثل موج سياسي بر عليه قرارداد تندر 90. آن موقع شعار دادند كه پيكان خودرو ملي است و نبايد پژو به بازار ايران بيايد.

*جريان چه بود؟

ـ در سال 68 وزير صنايع سنگين وقت دستور جايگزيني اتاق پيكان را داد. ملكي تهراني ـ مديرعامل شركت رادياتور ايران به كمك همكارانش داوطلبانه چند مدل اتاق را به صورت دست‌ساز تهيه كردند كه جايگزين اتاق پيكان كنند. آقاي وزير يكي از اين اتاق‌ها را پسنديد و به مديرعامل ايران خودرو دستور داد آن را آزمايشي اجرا كند كه اجرا نكردند. همزمان استاندارد آلايندگي به تصويب رسيد. در آن زمان آلايندگي پيكان بالا بود؛ بنابراين تصميم به جايگزيني جدي‌تر پيكان گرفته شد.

*جايگزيني پيكان با سمند؟

ـ بله در سال 74 فكر جايگزيني پيكان مطرح شد و از كشورهاي خارجي براي طراحي اتاق جديد براي نصب بر روي پلت فرم 405 كمك گرفته شد. ولي در طول ساخت اين خودرو با دو مشكل روبه‌رو شديم؛ يكي اينكه قطعه‌سازان داخلي امكان توليد قطعات جديد آن را در تيراژ بالا نداشته و كار را خيلي طولاني كردند. ديگر اينكه قيمت تمام شده نسبت به آن‌چه كه پيش‌بيني شده بود بالاتر رفت. به طوري كه قيمت آن حدود 8 تا 9 ميليون تومان تمام شد. بنابراين اين خودرو نيز نمي‌توانست از نظر رده قيمتي به عنوان جايگزيني براي پيكان باشد. از طرف ديگر سال‌ها طول كشيد تا تيراژ توليد سمند به 100 هزار دستگاه در سال برسد. خلاصه اينكه سمند ضايع شد.

*با وجود گذشت بيش از 12 سال بر اصرار خروج پيكان پس چطور بازهم توليد آن ادامه‌دار بود؟

ـ همزمان با پروژه سمند، آقاي غروي به دنبال موارد جايگزيني ديگري هم بود. او از دل و جان كوشش مي‌كرد تا بهترين جايگزين پيكان را انتخاب كند. در اواخر سال 79 وزير صنايع و معادن جديد، آقاي جهانگيري- وزير وقت صنايع و معادن- ، ويسه - رييس وقت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران- ، خود آقاي غروي- مديرعامل وقت ايران خودرو- و بالاخره اعضاي كميسيون صنايع مجلس همه براي خروج پيكان متفق‌القول بودند. سخت‌گيري‌هاي سازمان محيط زيست باعث شد تا بر سر توقف توليد پيكان در پايان سال 83 به توافق برسند. از طرف ديگر ايران‌خودرو قراردادي با وزارت نفت بست تا اولا كمك مالي به خاطر توقف توليد پيكان بگيرد و ثانيا به‌ازاي هر دستگاه توليد خودروي دوگانه سوز شده مبلغي نيز دريافت كند.

*گويا با هندي‌ها نيز براي جايگزيني پيكان مذاكراتي شده بود؟

ـ وقتي ايران‌خودرو فهميد كه با قيمت بالاي سمند نمي‌تواند پيكان را جايگزين كند با شركت تاتا هند براي ورود خودرو اينديكا وارد مذاكره شد. قرار بر اين بود كه سمند به هند صادر شود و هندي‌ها نيز خودروي اينديكاي خود را در اختيار ما قرار دهند. به نوعي يك تهاتر ايجاد شود. اين خودرو گازوئيل‌سوز بود و در آن زمان ورود سواري گازوئيلي به ايران ممنوع بود. به همين دليل قرار شد نوع بنزين‌سوز اينديكا در اختيار ايران‌خودرو قرار بگيرد ولي پس از يك سال مذاكره اين پروژه نيز منتفي شد.

*دليل آن چه بود؟

ـ گويا به دليل عوارض گمركي اين كار قابل انجام نبود و با تعرفه 68 درصدي واردات، قيمت اينديكا تقريبا دو برابر مي‌شد. البته اين مشكل براي هر دو طرف وجود داشت.

*مگر پيش‌بيني‌هاي لازم براي اين كار نشده بود؟

ـ پيش‌بيني‌ شده بود كه شايد گمرك بتواند به خاطر تهاتري بودن كار يك سري تخفيفات را اعمال كند. حتي پس از آن مذاكراتي با فيات هم انجام شد، اما آن‌هم به مشكل تعرفه برخورد كرد تا اينكه به ارديبهشت سال 84 رسيديم.

*طرح تعويض موتور پيكان را كه در سال 67 مطرح شده بود ادامه ندادند؟

ـ چرا؛ از سال 68 تا 72 حدود 40 هزار دستگاه پيكاژو (موتور 504 روي اتاق پيكان) توليد كردند و پس از آن به توليد موتور پيكان ادامه دادند. در سال 67 نامه‌اي به آقاي غروي نوشتم كه براي پيكان يك موتور جديد كم مصرف خارجي بگيريد كه بتوانيد توليد پيكان را ادامه دهيد، اما وي معتقد بود كه مركز تحقيقات موتور ايران‌خودرو قادر خواهد بود موتور پيكان را بهينه‌سازي و مصرف و آلايندگي آن را كم كند.

*پس كار توليد موتور ملي از كي آغاز شد؟

ـ دكتر منطقي يك سال پس از ورودش به ايران‌خودرو پس از آنكه مطمئن شد روي مركز تحقيقات موتور نمي‌تواند حساب باز كند دستور داد كه با يك موتورساز آلماني قرارداد طراحي يك موتور كم‌مصرف را امضا كنند. مي‌گويند طرف قرارداد آلماني موتور TU5 خودرو 206 را در مدت كوتاهي MODIFY كرده و توانستند نام موتور ملي بر روي آن بگذارند.

*ولي رييس مركز تحقيقات موتور ايران‌خودرو به شدت اين مساله را تكذيب مي‌كند و معتقد است حتي يك قطعه مشترك نمي‌توان بين موتور TU5 و موتور ملي يافت؟

ـ من اين مساله را از يكي از اعضاي مركز تحقيقات موتور در آن زمان شنيدم. چند منبع ديگر هم در ايران‌خودرو همين را گفتند.

*اين مساله چه ربطي به نوسازي موتور پيكان داشت؟

ـ پس از اينكه موتور ملي طراحي شد و مهندسين ما خيلي چيزها ياد گرفتند تازه فهميدند در بهينه‌سازي موتور پيكان چه اشتباهاتي مرتكب شده‌اند. ياد گرفتند مجددا از طريق و روش مهندسي (و نه مانند گذشته براساس روش سعي و خطا) موتور پيكان را بهينه‌سازي كرده و مصرف سوخت آن را تقريبا به نصف برسانند.

*آيا در اين زمان توليد پيكان هنوز ادامه داشت؟

ـ وقتي موتور بهينه‌سازي شده پيكان به بازار آمد كه پيكان از خط توليد ايران خودرو خارج شده بود. موتور جديد به نام OHV كه مصرف سوخت 8 ليتري (به جاي 16 ليتر) و آلايندگي كمتري داشت را روي وانت پيكان و پژو RD گذاشتند و به نام روآ روانه بازار كردند. البته مي‌توانستند اين كار را چند سال قبل بكنند، اما غرور بي‌جاي يكي از مسوولان ايران‌خودرو در مركز تحقيقات اين شركت مانع اين كار شده بود.

*پس مي‌توان رييس فعلي را حل‌كننده اين مشكل در ايران‌خودرو دانست؟

ـ مركز تحقيقات ايران خودرو عملا از سال 71 تا 83 هيچ خروجي نداشت و اگر دستور صريح و روشن منطقي نبود، معلوم نبود كه ايران‌خودرو براي داشتن موتور چه كاري مي‌توانست انجام دهد؟!

*ولي با اين حال تيراژ توليد موتور ملي كم است و اين نكته‌اي كه مركز تحقيقات موتور ايران‌ خودرو هم به آن اشاره دارد و به همين دليل اين مركز تقاضاي حمايت جدي از سوي دولت و وزارت صنايع و شركتي مثل بهينه‌سازي مصرف سوخت را دارد؟

ـ از اين بحث‌ها زياد مي‌كنند؛ دولت كه كمك خود را كرد.

*اما آن كمك براي طراحي موتور بود؛ براي افزايش تيراژ چه؟

ـ سازمان بهينه‌سازي سوخت ادعا مي‌كند حمايت‌هاي لازم را كرده است، ولي دائما از سوي ايران خودرو عنوان مي‌شود كه بهينه‌سازي سرمان را كلاه گذاشته است. توقع ايران‌خودرو اين بود كه كمك‌ها را يك‌جا بگيرد. يعني براي محصولي كه هنوز توليد نشده بود يارانه بگيرد، ولي سازمان بهينه‌سازي كه از بدقولي‌هاي قبلي خودروسازان در كار گازسوز كردن اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌ها به شدت عصباني و كلافه بود، اين بار كمك‌هاي خود را به ازاي توليد هر محصول يا موتور پرداخت مي‌كرد؛ آنهم با هزار اما و اگر.

*فكر نمي‌كنيد كه به لحاظ اعمال برخي سياست‌ها ايران‌خودرو ضرر زيادي كرد و تاكنون نتوانسته جايگزيني براي پيكان داشته باشد؟ و با اينكه مي‌توانست با شركت چري براي جايگزيني اين خودرو اقدام كند، ولي از طرف وزارت صنايع و معادن مخالفت صورت گرفت؟

ـ اينكه پيكان در آن زمان جايگزين نشد، به دليل بدشانسي ايران‌خودرو بود. چراكه ديگر شركتي نمانده بود كه با آن مذاكره نكنند. البته در اين كه چري هنوز نتوانسته بيايد، بايد حق را به ايران‌خودرو داد.

*پس ورود چين به بازار خودرو ايران را مثبت ارزيابي مي‌كنيد؟

ـ بله. قرارداد چري كاملا به نفع ايران بود؛ چراكه بازار را رقابتي‌تر مي‌كرد. در حال حاضر بازار، بازار پژو است. اگر چيني‌ها وارد بازار ايران مي‌شدند، پژو نيز مجبور مي‌شد امتيازات بيشتري به ما بدهد.

*ايران‌خودرو چندي پيش درخصوص قرارداد مشترك سايپا و پروتون معترض شده بود كه چرا سايپا از موتور ملي 1.4 ليتري كه ايران خودرو طراحي كرده براي محصولاتش استفاده نمي‌كند؟ شما همكاري دو شركت بزرگ كشور درخصوص استفاده از توانايي‌هاي مشترك را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

ـ هنوز تيراژ توليد موتور ملي به 500 هزار دستگاه نرسيده است تا لااقل پاسخگوي موتور محصولات شركت متبوع خودش باشد. چطور توقع دارد سايپا منتظر باشد كه ايران خودرو براي محصولاتش موتور توليد كند؟ اين شركت هنوز نتوانسته نياز خود را تامين كند. برخي از جانب ايران خودرو اعتراض مي‌كند كه دو سال است با پروتون در حال مذاكره‌اند، ولي به توافق نرسيده‌اند. معني اين حرف اين است كه پروتون قرارداد را به نفع خويش نديده و آنرا برنده- بازنده ارزيابي كرده و به همين دليل هم پاسخ مثبت نداده است. حتي اگر سايپا هم به طرف پروتون نمي‌رفت بازهم پروتون حاضر به عقد قرارداد با ايران‌خودرو نبود. پس اعتراض رييس مركز تحقيقات ايران خودرو بجا نيست، اما اين‌جا اين سوال مطرح است كه وقتي اين شركت نتوانست با پروتون به توافق برسد آيا سايپا هم نبايد به طرف همكاري مشترك با پروتون برود؟ و قراردادي برنده- برنده را امضا كند. هر چند وي آن را بازنده - برنده مي‌داند. اين حرف اصلا قابل پذيرش نيست. اصلا رقابت‌پذيري يعني همين.

*خودروسازان برنامه‌هاي مختلفي در راستاي جهاني شدن استراتژي از سوي خود ارايه مي‌دهند. حتي قطعه‌سازان نيز در اين ميان خود را صاحب استراتژي مي‌دانند، آيا با اين ادعا موافقيد؟

ـ ستون‌هاي اصلي و بنياني صنعت خودروي ايران را شبكه قطعه‌سازي موجود ما تشكيل مي‌دهد كه 2 تا 4 هزار قطعه‌ساز عمدتا كوچك و متوسط را دربر مي‌گيرد. با چند استثنا هم كاري نداريم. توليدات اين‌ها عمدتا نه به طريق مهندسي بلكه به طريق كپي‌كاري است. به همين دليل كيفيت كار بسيار پايين است و در يك ميليون قطعه توليدي، چند هزار قطعه ضايعاتي دارند. قيمت‌هايشان هم در سايه حمايت تعرفه 25 درصدي رقابت‌پذير نيست. براي ساخت يك قطعه يا مجموعه هم به 5 تا 6 سال وقت نياز دارند، آنهم در تيراژ اندك. همين محدوديت‌ها باعث شد تا سمند، 206، 206 صندوق‌دار و حتي تندر 90 با 5-6 سال تاخير به تيراژ برسند. حال پرسيدني است با اين پشتوانه شبكه قطعه‌سازي ضعيف آيا مي‌شود از خودروساز شدن جهاني سخن گفت؟

*اما ما موتور ملي را ساختيم؟

ـ ما تازه درخصوص موتور به كمك آلمان‌ها به دانش فني دست يافته‌ايم، اما يك خودرو از مجموعه‌هاي مختلف تشكيل شده بايد در زمينه گيربكس، كمك‌فنر، سيستم تعليق، ترمز، جلوبندي و غيره نيز حرفي را براي گفتن داشته باشيم، ولي متاسفانه هنوز كپي‌كاري مي‌كنيم. تا براي اين مجموعه‌ها سرمايه‌گذاري هنگفت نكنيم و آنها با شركت‌هاي معتبر جونيت نشوند، هيچ وقت خودروساز جهاني نمي‌شويم.

*پس صلاح كار چيست؟ كارشناسان از بحث بازگشت پيكان به عنوان يك واپسگرايي ياد مي‌كنند. گشايش گره كار خودروسازي ما چگونه بايد انجام شود؟

ـ ما بايد صنعت خودروسازي‌مان را خصوصي كنيم‌. در حال حاضر ايران‌خودرو و سايپا تحت دستورات وزارتخانه قرار دارند و آنها راجع به سيستم توليد اينها تصميم‌گيري مي‌كنند. در حالي كه اگر مديريت آنها خصوصي باشند مديران با تصميم اقتصادي خود جلو رفته و تصميم مي‌گيرند كه بايد ادغام شوند؟ يا بهتر است هر كدام با يك شركت قدرتمند خارجي جوينت شوند؟ يا لااقل قرارداد همكاري استراتژيك با آنها ببندند؟ اما ما مي‌بينيم كه شركت‌هاي دولتي خودروسازي، شركت‌هاي تابعه زيادي (بيش از 300 شركت) را به دنبال خود يدك مي‌كشند كه هيچكدام هم رقابتي نيستند. از طرف ديگر به قطعه‌سازان نيز بدهي‌هاي چند ماهه و بعضا بيشتر دارند. تيراژ توليد ايران خودرو كم شده و بحران مالي‌اش رو به زياد شدن است. ادغام آنها زماني موثر خواهد بود كه اين شركت‌ها به نوعي سبك‌سازي شده باشند. مشكلات زيربنايي داخلي خود را حل كرده باشند و ديگر راه‌حل‌هاي اصلاح‌طلبانه براي رقابتي كردن آنها باقي نمانده باشد و تنها راه و آخرين راه ادغام باشد. مثلا وقتي كه در قطعه‌سازي تنها با كپي‌كاري كار را جلو مي‌بريم آيا ادغام مي‌تواند راه‌حل مناسبي براي حل ريشه‌اي اين مشكل باشد؟ تا زماني كه بال قطعه‌سازي به عنوان حلقه پيشيني و شبكه‌ خدمات پس از فروش به عنوان حلقه‌پسيني نتوانند همپاي بدنه اصلي يعني خودروسازان، با هم رشد كنند، وضعيت صنعت خودرو نيز رشد پايداري نخواهد داشت. اشتباه ما اين بود كه بعد از جنگ تحميلي تنها خودروسازان را بزرگ كرديم و در طول اين مدت نه توانستيم قطعه‌سازان را تقويت كنيم و نه شبكه خدمات پس از فروش و شبكه توزيع را سامان بخشيم.

گفت‌وگو از: خبرنگار ايسنا، محمد كياني

انتهاي پيام
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن