تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816921569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گمانه زني ها براي نوبل ادبي و اعتراض آمريكايي ها


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: گمانه زني ها براي نوبل ادبي و اعتراض آمريكايي ها
«ژان ماري گوستاو لوكلزيو»، «هاروكي موراكامي»، «فيليپ راث» و «ماريو بارگاس يوسا» از نامزدان احتمالي برنده جايزه نوبل ادبيات سال ٢٠٠٨هستند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه از استكهلم، «ژان ماري كوستاو لوكلزيو» نويسنده فرانسوي رمان «بيابان» و داستان «موندو» از نويسندگاني است كه اين روزها نامش در بين محافل ادبي كشور سوئد در بين نامزدان احتمالي برنده جايزه نوبل ادبيات سال ٢٠٠٨شنيده مي شود. در همين حال، نويسندگان، منتقدان ادبي و رسانه هاي سراسر جهان با نزديكي به روز اعلام برنده نوبل ادبيات از طرف آكادمي سوئدي نوبل در شهر استكهلم، گمانه زني هايي را در مورد برنده نهايي شروع كرده اند. با اين حال، به اعتقاد بيشتر اين منتقدان آكادمي نوبل هميشه با انتخاب برنده نهايي خود موجب شگفتي تمام منتقدان ادبي شده است.

براي مثال، انتخاب «دوريس لسينگ» نويسنده پرآوازه انگليسي رمان «دفترچه طلايي» در سال گذشته شگفتي منتقدان ادبي و حتي خود نويسنده را برانگيخت. «لسينگ» به گفته اين منتقدان جزو نويسندگاني بود كه كمتر نامش در گمانه زني هاي اين جايزه ديده مي شد چرا كه كسي ديگر فكر نمي كرد كه آكادمي نوبل قصد اهداي جايزه به اين نويسنده مسن را داشته باشد.

در همين حال، بعضي از منتقدان ادبي جهان معتقدند كه انتخاب هاي آكادمي نوبل هميشه با ملاحظات سياسي همراه است و گاهي نويسندگان شايسته بر مسند اين جايزه نمي نشينند. «اورهان پاموك» پيش از «دوريس لسينگ» از انتخاب هايي بود كه به گفته منتقدان ادبي نشان دهنده سياسي بودن آكادمي نوبل است.

«ميلان كوندرا» و «جي .دي.سلينجر» از نويسندگاني هستند كه براي مثال ديگر نامشان در هيچ يك از گمانه زني ها ديده نمي شود. «ماريا شوتونيس» دبير بخش فرهنگي روزنامه سوئدي «داگنز نيهتر» در همين رابطه پيش بيني كرده است: «امسال ديگر نوبت لوكلزيو است و من فكر مي كنم كه ايشان جايزه را از آن خود كند.»

«كريستين لاندبرگ» كارشناس راديو سوئد نيز در همين رابطه گفت: «ساليان زيادي است كه نوبل ادبيات به فرانسوي ها نرسيده و لوكلزيو گزينه خوبي است كه ممكن است آكادمي نوبل را وسوسه كند.» وي همچنين معتقد است كه «آسيا جبار» نويسنده الجزيره اي و «سيز نوتبوم» نويسنده هلندي نيز گزينه هاي احتمالي ديگري هستند. «اوا گدين» رئيس انتشارات سوئدي «نوستدس» نيز معتقد است كه گمانه زني در اين رابطه بي نتيجه است چون هر سال آكادمي نوبل گمانه زن ها را نااميد كرده است. رئيس يكي از انتشارات معروف سوئد كه نمي خواست نامش فاش شود نيز در همين رابطه گفت: «آثار لوكلزيو بسيار انساني است و به نظر من به مذاق آكادمي نوبل هم خوش خواهد آمد.» با اين حال آكادمي نوبل نزديك به پنجاه سال است كه فهرست نامزدان نهايي خود را اعلام نمي كند و مخفي نگه مي دارد. «آدونيس» شاعر سوريه اي، «له موري» نويسنده استراليايي و جان اشبري نويسنده آمريكايي از ديگر گزينه هاي احتمالي نوبل ادبيات هستند.

به اعتقاد خبرگزاري فرانسه «كارلوس فوئنتس» نويسنده مكزيكي و «ماريو بارگاس يوسا» نويسنده پرويي رمان «گفت وگو در كاتدرال» از كساني هستند كه سال هاست لياقت نوبل ادبيات را دارند اما برنده نشده اند. «فيليپ راث» و «جويس كرول اوتس» نويسنده پركار آمريكايي، «هاروكي موراكامي» نويسنده رمان «كافكا در ساحل» و «آنتونيو تابوكي» نويسنده ايتاليايي رمان «ميدان ايتاليا» از ديگر نويسندگاني هستند كه نام شان در فهرست هاي گمانه زني رسانه هاي ادبي جهان ديده مي شود. خبرگزاري فرانسه همچنين معتقد است كه «مارگارت آتوود» برنده جايزه پرنس استرياس سال ٢٠٠٨و «ارنوست لوستيگ» نويسنده چك و همچنين «ايو بون فوا» شاعر معروف فرانسوي گزينه هاي خوبي براي نوبل ادبيات امسال هستند. برنده نهايي جايزه نوبل ادبيات در روز پنج شنبه ٩اكتبر اعلام خواهد شد. نوبل ادبيات ١٠ميليون كرون سوئد يا به عبارتي نزديك به ٢ميليون يورو ارزش مالي دارد.

در همين حال خبر ديگري حاكي است: جامعه ادبي آمريكا در حركتي خودجوش از سخنان عضو هيئت داوران آكادمي نوبل ادبي انتقاد كردند.

به گزارش مهر به نقل از گاردين پس از انتشار مصاحبه هوراس انگدال، داور نوبل ادبي كه در آن بخت نويسندگان آمريكايي را براي كسب جايزه نوبل بسيار كم دانسته و آثار آن ها را ضعيف دانسته بود، شماري از نويسندگان آمريكايي با اظهارنظرهاي پراكنده، حرف هاي او را شتاب زده و دور از واقعيت دانستند.دفاع نويسندگان آمريكايي عمدتا بر محور پيشينه جايزه نوبل استوار بوده و حتي جيل فادن استاد ادبيات انگليسي كه دستي هم در كار نويسندگي دارد، با انتشار يادداشت تندي آكادمي نوبل را تهديد به تحريم كرد.به نوشته فادن سهم نويسندگان آمريكا با قله هاي رفيعي چون جان اشتاين بك و ادگار آلن پو در ادبيات جهان غيرقابل انكار است و انگدال نمي تواند با چنين اظهارنظر بي پايه اي كليت ادبيات آمريكارا زير سوال ببرد.

به نوشته او پاسخ جامعه ادبي آمريكا كه هم اينك چهره هاي جهاني شاخصي چون فيليپ روت و دان دوليو را در بدنه خود دارد به چنين سخناني مي تواند تحريم دائمي جايزه نوبل باشد.از سوي ديگر نويسندگان آمريكا در مطبوعات و رسانه هاي اين كشور به آكادمي نوبل و هوراس انگدال تاخته و او را در جايگاه نقد كل پيشينه و سوابق و شرايط گذشته و حال ادبيات آمريكا ندانسته اند.
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن