تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر بنده‏اى بخواهد چيزى بخواند يا كارى انجام دهد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804778196




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اگر قصد ازدواج داريد بخوانيد!!!


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: جام جم آنلاين , نعيمه دوستدار _ سال 1988 بود كه انجمن بينالمللي مشاوران ازدواج و خانواده، ملاكهاي تربيت مشاوران و درمانگران ازدواج و خانواده را تعيين كرد.
تاكيد بر مشاوره فردي ازدواج و سيستمهاي خانواده، تاكيد مفهومي بر نظامهاي خارج از خانواده كه با خانواده در تعامل هستند، آموزشهاي باليني شامل كار عملي درمانگر با زوجها و خانوادهها و ادغام روشهاي مشاوره فردي و رويكردهاي سيستمي در كار با همسران و خانوادهها، مباني اين برنامه بود.

در ايران هم تربيت مشاوران، سابقهاي 30 ساله دارد، اما هنوز اين موضوع براي جوانان در آستانه ازدواج جا نيفتاده است. تاسيس و گسترش مراكز مشاوره، از مهمترين گامها و مسووليتهاي جامعه است تا از اين راه بشود به خانوادهها براي رشد سالم و مطلوب و پويايي و شكوفايي استعدادهاي همه اعضاي خانواده و پيشگيري از اختلافات و ناهنجاريهاي فردي و اجتماعي كمك كرد.
جوانها بيشتر از آنكه ميل به ادامه زندگي زنا شويي داشته باشند، از هم جدا ميشوند و در دورههاي مختلف زماني آمار 30 درصدي طلاق در مقابل آمار 3 درصدي ازدواج قرار ميگيرد. بررسيها نشان داده بيشتر طلاقها در سالهاي نخست زندگي مشترك اتفاق ميافتد. زن و شوهرها كم تجربهاند و راه و رسم كنار آمدن با همديگر را بلد نيستند. هر چيزي ممكن است باعث اختلافشان شود و هر اختلافي هم كاسه صبرشان را لبريز ميكند و به فكر جدايي ميافتند. انگيزههاي حفظ زندگي هم به دلايل مختلف در آنها كمرنگ است. معمولا بچهاي به دنيا نيامده و رشتههاي پيوند عاطفيشان سست است و در نتيجه، پيش از اينكه راههاي ديگر را امتحان كنند به فكر خلاصي از موقعيت ميافتند. اين است كه طلاق با اين كه يك راهحل است، اما بخصوص در زندگيهاي تازه تشكيل شده راهحل مناسبي نيست و به نظر ميرسد نقطههاي تاريكي در فرهنگ ازدواج رايج در ميان ما وجود دارد كه باعث ميشود ساختار خانواده و ازدواج دچار مشكل شود.
مهارتي كه نداريم
حقيقت اين است كه ازدواج يك مهارت است و جوانها اين مهارت را ندارند. در واقع نميشود انتظار داشت كسي بدون تجربه ازدواج اين مهارت را از پيش داشته باشد. در گذشته شايد مرسوم بود كه مردم مهارت زندگي مشترك را در طول زندگي ياد بگيرند و چون خود را موظف به حفظ زندگي ميدانستند به محض برخورد به مشكل رشتههاي پيوند را نميگسستند، اما امروزه شرايطي حاكم است كه كمتر كسي به زندگي مشترك فرصت تجربه ساليان را ميدهد و بيشتر مردم ترجيح ميدهند اين مهارتها را به نحوي كسب كنند كه هزينه عاطفي و اجتماعي كمتري برايشان داشته باشد؛ به همين علت در چند دهه اخير، مردم سنت نيك مشاوره را جديتر گرفتهاند و خلاف قديم كه منشا اين مشاورهها مراجعه به آدمهاي غيرمتخصص بود كه تجربههايشان را از راه آزمون و خطا به دست آورده بودند، حالا مشاورهها تخصصي شده و همان طور كه مردم براي امور حقوقي و مالي و تحصيليشان به افراد كاردان متخصص مراجعه ميكنند، مشاوره ازدواج هم به همت عدهاي از متخصصان مسائل خانواده و روانشناس مرسوم شده و البته هنوز چندان كه بايد در جامعه ايراني جا نيفتاده است.
در جامعه ما، ازدواج بيشتر از آنكه عقلاني باشد، سنتي يا احساسي است. دختران و پسران اغلب يا بنا بر رسم جامعه و به عنوان بخشي از روند زندگيشان به ازدواج تن ميدهند يا بدون مطالعه و آگاهي كافي با تكيه بر احساسات و بدون دقت در ابعاد گوناگون اخلاقي، جسميو رواني با يكديگر ازدواج ميكنند.
پس از تشكيل خانواده هم در صورت به وجود آمدن تعارضهاي زناشويي، به دليل بياطلاعي و ندانمكاري، به اين مشكلات دامن ميزنند. در حقيقت زوجهاي جوان ما در مرحله آشنايي پيش از ازدواج، به جاي آنكه با تفكر، احساسات منطقي و شعور تصميم بگيرند، با فكر و احساسات والدينشان تصميم ميگيرند، چون آموزش درستي در اينباره نديدهاند. مراجعه به مشاور براحتي ميتواند آنچه را كه نياز دارند به آنها بياموزد.
كي براي مشاوره برويم؟
امروزه ارزش خدمات مشاوره ازدواج و خانواده درماني نه فقط در درمان كاركردهاي غلط و نامطلوب زن و شوهر كه در پيشگيري از بروز بسياري از نابسامانيها در زندگي زناشويي و حفظ و انتقال ويژگيهاي رفتاري مطلوب و شرايط و موقعيتهاي پويا و رشد دهنده در زندگي خانوادگي شناخته شده است و مراجعه به متخصصان مسائل خانواده به همه افراد توصيه ميشود و توجه به روند ازدواج نشان ميدهد كه هر يك از مراحل آن به مشاوره مخصوص آن مرحله نياز دارد. به همين دليل است كه محمدتقي قلندران، روانشناس و مشاور خانواده، مشاوره را قبل از ازدواج، هنگام ازدواج و بعد از ازدواج ضروري ميداند: «هدف اصلي مشاوره پيش از ازدواج، كمك به افراد براي انتخاب زوج مناسب است. اين مرحله مهمترين مرحله مشاوره ازدواج است، چون جنبه پيشگيري دارد و در صورتي كه دختران و پسران درست هدايت شوند، تامين بهداشت رواني خانواده تامين ميشود. مشاوره حين ازدواج هم براي تحكيم پايههاي زندگي است. شناخت زوجين از يكديگر، به دست آوردن اطلاعات درباره روانشناسي زن و مرد، چگونگي رفتار صحيح آنها با يكديگر و جلوگيري از بروز اختلاف نظرها و عميق شدن آن، از هدفهاي اين مرحله مشاوره است. پس از ازدواج هم زن و شوهر مسائل فرهنگي، عقيدتي، اجتماعي و سنن مورد قبول همكديگر را در عمل تجربه ميكنند و ممكن است قادر به حل پارهاي از تعارضات و اختلافات نباشند، بنابراين مشاوره در اين مرحله براي راهنمايي آنها و پيشگيري از بروز اختلاف مفيد خواهد بود.»
در حقيقت ازدواج يك مهارت است و جوانها اين مهارت را ندارند نميشود انتظار داشت كسي بدون تجربه ازدواج اين مهارت را از پيش داشته باشددرست است كه ديگر مثل قديم ازدواج در سنهاي پايين مرسوم نيست و افراد تا پيش از ازدواج تجربههاي اجتماعي گوناگوني دارند، اما مسائل مربوط به ازدواج هنوز به شكل رسمي و تدوين شده به دختران و پسران آموزش داده نميشود و معمولا افراد تا زمان ازدواج تجربهاي درباره رفتار با همسر و حقوق و وظايفشان ندارند. براي اينكه مهارتهاي ضروري به دختران و پسران منتقل شود، چه زماني مناسبتر است؟ قلندران در اينباره ميگويد: «بهترين زمان مشاوره، زماني است كه حتي هنوز مورد خاصي براي ازدواج دختر يا پسر وجود ندارد. به اين دليل كه اول بايد معيارهاي درست انتخاب همسر به دختر يا پسر آموزش داده شود و پس از آن، انتخاب انجام شود.» با توجه به تغييراتي كه در جامعه ما به تبع همه جوامع دنيا در حال اتفاق افتادن است، دختران پسران نياز دارند تا درباره نحوه انتخاب همسر كه به مرور از شكل سنتي خارج شده و به عهده خود جوانان گذاشته شده، اطلاعات درستي به دست بياورند.
" در جامعه ما، ازدواج بيشتر از آنكه عقلاني باشد، سنتي يا احساسي است. ... "



در حال حاضر كم و بيش كساني پيدا ميشوند كه پيش از ازدواج به مراكز مشاوره مراجعه ميكنند و به گفته قلندران«مراجعه به مشاور پيش و پس از ازدواج افزايش يافته ولي كافي نيست. مراجعهها بيشتر مربوط به قشر دانشجوست و هنوز فرهنگسازي لازم در اينباره صورت نگرفته. فكر ميكنم رسانهها ميتوانند در اينباره فرهنگسازي كنند، بويژه رسانهها يا برنامههايي كه مخاطب اصلي آنها رده سني نوجوان و جوان است. در ايران رده سني مراجعهكنندگان بين 22 تا 35سال است كه سن مناسبي نيست. سن مراجعه بايد 5سال كاهش پيدا كند. يعني با اولين برخوردها با جنس مخالف بايد از مشاور كمك بگيرند تا راه را به خطا نروند.»
چه كسي بايد براي مشاوره برود؟
همه به مشاوره نياز دارند و هيچ كس از مشورت كردن بي نياز نيست. حتي اگر كسي ادعا كند درباره خودش شناخت كافي دارد، اما ازدواج يك اتفاق دو طرفه است و بايد نسبت به طرف مقابل هم شناخت به دست آورد. در مراكز مشاوره به افراد كمك ميشود كه هم درباره خودشان شناخت به دست بياورند و هم درباره طرف مقابلشان تا به اين ترتيب راههاي هماهنگ شدن با نيازهاي يكديگر را بياموزند و خود را براي مواجه شدن با شخصيت واقعي همديگر آماده كنند. قلندران درباره نوع مشاورههاي قبل از ازدواج ميگويد: «آموزشها به شيوههاي گوناگوني ميسر است، مثلا آموزش از طريق تشكيل كلاسهاي رسمي و غيررسمي، توزيع جزوه، تشكيل كلاسهاي پرسش و پاسخ و بحثهاي گروهي، طرح موارد مبتلا به اكثريت و... در جلسههاي خصوصي، معمولا جلساتي به خودشناسي هر كدام از زوجين اختصاص داده ميشود و زمينههاي فرهنگي خانوادگي و تفاوتهاي تربيتي و اخلاقي آنها مشخص ميشود. در ادامه اگر اين اختلافها جدي نباشند، آنها ميتوانند وارد مراحل بعدي شوند و راه برخورد با اين تفاوتها و مهارتهاي برخورد درست با همديگر را بياموزند.» البته در اين جلسهها فقط روي نقاط تفاوت كار نميشود، بلكه تلاش ميشود تا دختران و پسران راههاي درست ابراز علاقه به يكديگر، روش برخورد با همديگر و با خانوادهها را ميآموزند. اشتباهات والدين خود را تكرار نكنند و بر عادات بدي كه در خانواده خود فراگرفتهاند غلبه كنند. بعلاوه تلاش ميشود تا نقاط ضعف و قوت خود و طرف مقابلشان را بشناسند و در مقابل آن مسووليت بپذيرند. انتظارات واقعبينانه از زندگي زناشويي به دست بياورند و از انتظارات رويايي و غيرواقعي دست بردارند و در نهايت بدانند چه انتظاري از خود، از همسر و از ازدواج دارند. اين انتظارات بنيان ايمان و اعتقاد به زندگي را شكل ميدهد.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن