تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816533885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صادرات خودروهاي تجاري متوقف شد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: صادرات خودروهاي تجاري متوقف شد

مژگان ميرزايي
پس از کاهش صادرات خودروهای سواری از ابتدای سال جاری این بار کاهش صادرات به خودروهای تجاری رسید. بر اساس آمار رسميگمرک جمهوری اسلاميایران صادرات خودروهای تجاری در چهار ماه سال جاری از لحاظ وزن و ارزش کاهش 97درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد که با توجه به این آمار ميتوان گفت صادرات خودروهای تجاری هماکنون متوقف شده است.



بر اساس این آمار در چهار ماه ابتدایی سال جاری خودروسازان داخلی در مجموع 98هزار کیلو انواع خودرو تجاری به ارزش 470هزار دلار صادر کردند که این آمار نشان دهنده کاهش چشمگیر صادرات خودرو در سال جاری است.
بر اساس آمار گمرک در سال گذشته در مجموع دو میلیون و 823هزار کیلو انواع کامیون به ارزش 15ميليون و 700 هزار دلار از سوی خودروسازان داخلی صادر شد؛ اما در سال جاری با رسیدن بحران جهانی به خودروهای تجاری و رکود در بازار این خودروها ،موجب شد تا صادرات خودروهای تجاری نیز همانند خودروهای سواری با کاهش مواجه شود.
همچنین بر اساس این آمار سال گذشته خودروسازان موفق به صادرات انواع خودروهای تجاری به بیش از 10 کشور شدند؛ اما در سال جاری صادرات تنها به کشور عراق صورت گرفت و به این طریق ميتوان گفت خودروسازان با بروز بحران جهانی سایر بازارهای صادراتی خود را نیز از دست دادهاند.
از سوی دیگر در چهار ماه ابتدایی سال جاری تولید خودروهای تجاری در کشور با کاهش 42درصدی و واردات این نوع خودروها نیز با کاهش 69درصدی مواجه بوده است که این امر بیانگر آن است که طی مدت زمان مذکور بازار داخلی کشور با کمبود خودروهای تجاری مواجه بوده که این امر نيز بیربط به کاهش صادرات نیست.
با توجه به آمار رسمي سازمان گسترش آمار تولید خودروهای تجاری تنها به سه شرکت ایرانخودرو دیزل، زامیاد و سایپا دیزل مربوط ميشود و آمار تولید خودروسازان بخشخصوصی در آن نقشی ندارد. بر اساس این آمار، ميتوان به افت تولید 99درصدی سایپا دیزل در تولید انواع کامیون، عدم تولید کامیون کشنده در زامیاد و همچنین کاهش تولید 75درصدی کامیون کشنده در ایرانخودرو دیزل اشاره کرد.
کاهش تولید خودروهای تجاری در شرایطی است که کارشناسان دلیل عمده آن را بروز بحران مالی در دنیا عنوان ميکنند، زیرا بازار این نوع خودروها که از قیمت بالایی برخوردار هستند به ارائه تسهیلات از سوی شرکتهای خودروساز وابسته است، اما بحران مالی و کمبود نقدینگی خودروسازان موجب شد تا در سال جاری ارائه این تسهیلات با کاهش مواجه شود که این امر را ميتوان از جمله دلایل رکود فروش در بازار خودروهای تجاری خواند.
کاهش صادرات ادامهدار است
یکی از کارشناسان خودروهای تجاری در خصوص دلایل کاهش صادرات خودروهای تجاری در سال جاری ميگوید: بحران جهانی که در سال جاری به خودروهای تجاری نیز سرایت کرد موجب شد تا خودروسازان بزرگ دنیا با رکود در بازار و مازاد تولید مواجه شوند، بهطوری که هماکنون شرکتهای رنو تراکس، ولو ،بنز ،اسکانیا و ...برای فروش تولیدات مازاد خود اقدام به کاهش 10 الی 15درصدی قیمت خودروهای تجاری خود در دنیا کردهاند تا به این طریق بتوانند از استوک شدن محصولات خود جلوگیری کنند.
وی در ادامه ميگوید: کاهش قیمت جهانی خودروهای تجاری موجب شد تا بازار جهانی این نوع خودروها در اختیار شرکتهای بزرگ خودروساز قرار گیرد که این امر در نهایت به ضرر خودروسازان داخلی تمام شد، زیرا این اقدام خودروسازارن بزرگ دنیا موجب شد تا خودروسازان داخلی بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند.
وی در ادامه اظهار داشت: خودروسازان داخلی در اصل مونتاژکننده خودروهای تجاری هستند و با هماهنگی شرکت مادر برخی از بازارهای صادراتی این شرکتها را در اختیار ميگیرند اما در شرایط کنونی شرکتهای مادر خود به بازار صادراتی نیاز دارند به همین دلیل بازارهای صادراتی خود را به سایر شرکتها واگذار نميکنند که این امر کاهش صادرات خودروهای تجاری را در سال جاری در پی داشته است.
وی در ادامه عنوان کرد: سال گذشته شرکت سایپا دیزل توانست با اخذ مجوز از سوی شرکت ولوو بازار صادراتی این شرکت در کویت را از آن خود کند که این امر موجب شد تا سال گذشته شرکت سایپا بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص دهد، اما با اتمام این قرارداد در سال جاری این شرکت به دلیل مخالفت شرکت ولوو موفق به عقد قرارداد جدید نشد به همین دلیل این شرکت در سال جاری بازار کویت را از دست داد که این امر کاهش صادرات این شرکت را به همراه داشت.
نرخ ارز، مشکل صادرکنندگان
فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز کاهش حجم معاملات در دنیا را که در پی بروز بحران جهانی به وجود آمده را عمده دلیل کاهش صادرات در سال جاری دانست و اظهار داشت: بازار خودروهای تجاری که از قیمت بالایی برخوردار هستند به ارائه تسهیلات از سوی شرکتهای خودروساز وابسته است اما بحران مالی و کمبود نقدینگی خودروسازان موجب شد تا در سال جاری ارائه این تسهیلات با کاهش مواجه شود که این امر نیز رکود فروش در بازار خودروهای تجاری را در پی داشته است به طوریکه در حال حاضر خودروسازان بزرگ دنیا با مازاد تولید مواجه هستند که بالطبع این امر در روند صادراتی تاثیرگذار است.
مازاد تولید در شرکتهای بزرگ خودروساز موجب شده تا این شرکتها کاهش قیمت تولیدات خود را در دستور کار قرار دهند تا بتوانند بحران را پشت سر گذارند، اما بر خلاف سایر کشورها قیمت خودروهای تجاری نه تنها در داخل کشور ما کاهش نیافت، بلکه به دلیل کاهش عرضه، این خودروها افزایش 15 تا 20درصدی را نیز تجربه کردند. این گفته کارشناس اقتصادی، در حالی است که کاهش عرضه که افزایش قیمت خودروهای تجاری را در پی داشت منجر به آن شد که خودروسازان داخلی بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند.
زاوه در این خصوص نیز ميگوید: خودروسازان داخلی مواد اولیه را به یورو خریداری ميکنند، اما برای صادرات ناچار به عرضه به نرخ دلار هستنند که تفاوت قیمت یورو به دلار موجب ميشود که تا قیمت خودروهای صادراتی نسبت به سایر کشورها گرانتر شود. از سوی دیگر هماکنون خودروسازان چینی با قیمت بسیار پایین نسبت به سایر کشورها توانستهاند حضور بسیار پررنگی در دنیا پیدا کرده و بخش اعظمي از بازارهای صادراتی را از آن خود کند. وی در ادامه ميگوید: بحران جهانی موجب شده تا تمام کشورها به دنبال محصولات ارزان باشند که این مساله موجب شده تا خودروسازان داخلی بخش اعظمي از بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند.
به گفته زاوه، عمده مشکل صادرکنندگان داخلی ثبات در نرخ ارز است که این امر قدرت رقابت خودروسازان داخلی با سایر خودروسازان را کاهش داده و دولت باید برای برطرف کردن این مشکل چارهای بیندیشد.
وی در ادامه ميگوید: اگر اصلاح نرخ ارز صورت نگیرد صادرات غیرنفتی با مشکل مواجه خواهد شد و دولت برای جبران این مشکل ناچار به پرداخت سوبسید بیشتر به خودروسازان است.
به گفته زاوه، علاوه بر ثبات در نرخ ارز، صادرکنندگان در داخل کشور با تورم 25درصدی مواجه هستند اما در دنیا نرخ دودرصدی را تجربه ميکنند که این تفاوت نرخ تورم نیز موجب ميشود تا صادرات چندان برای آنها مقرون به صرفه نباشد به همین دلیل در حال حاضر خودروسازان پوشش داخل کشور را در دستور کار خود قرار دادهاند، هرچند با توجه به کاهش تیراژ پاسخگوی بازار داخلی نیز نیستند.
به گفته زاوه علاوه بر مشکلات مذکور عدم مونتاژ محصولات جدید از سوی خودروسازان نیز در روند کاهشی صادرات تاثیرگذار بوده به طوری که در حال حاضر برخی از خودروهای مونتاژی در کشور خودروهای قدیمي هستند که هرچند در کشور خریدار دارند، اما در دنیا این خودروها بدون مشتری هستند که خودروسازان برای رفع این مشکل باید مونتاژ خودروهای جدید را در دستور کار خود قرار دهند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن