تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815305474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سازمان بهزيستي : قريب به 500 هزار سالمند با معلوليت شديد در كشور وجود دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سازمان بهزيستي : قريب به 500 هزار سالمند با معلوليت شديد در كشور وجود دارد
سرپرست دفتر توانبخشي سالمندان سازمان بهزيستي گفت: نزديك به 500 هزار سالمند با معلوليت هاي شديد و عميق در كشور وجود دارد و حدود 20 هزار نفر از اين تعداد كه نيازمند خدمات اورژانسي هستند ، تحت پوشش اين سازمان قرار دارند.


به گزارش روز شنبه ايرنا، دكتر " كيوان دواتگران " به مناسبت روزجهاني سالمند در نشست خبري با اعلام اين مطلب افزود : در حال حاضر پنج ميليون سالمند در كشور وجود دارند و تا سال 2020م .، 10 درصد جمعيت كشور را سالمندان (با تعريف بالاي 60 ) تشكيل مي دهند.
روز دهم مهرماه هر سال به عنوان روز جهاني سالمند دركشور معرفي شده است.
وي شعار روزجهاني سالمند را " تكريم حقوق سالمند " ذكر كرد و گفت : تا دو دهه گذشته، هدف سازمان‌هاي جهاني، افزايش سن اميد به زندگي در سالمندان بود، اما از يك دهه پيش تاكنون افزايش كيفيت زندگي فعال در سالمندان مورد توجه است .
وي با بيان اينكه سازمان بهزيستي درصدد ارتقا شاخص هاي افزايش كيفيت زندگي فعال اين قشر است گفت: اين موضوع به دليل افزايش سن اميد به زندگي خوشايند است، اما با توجه به افزايش سالانه جمعيت ،برنامه ريزي هاي دقيق به منظور ارائه خدمات لازم است كه در صورت عدم توجه يك تهديد محسوب مي شود.
مديركل دفتر سالمندان سازمان بهزيستي كشور با اعلام اين مطلب كه سازمان بهزيستي كشور، توان پوشش تمامي سالمندان را ندارد، گفت: تنها گروه‌هاي آسيب‌پذير و نيازمند در سراسر كشور، جامعه هدف را در گروه سالمندان به خود اختصاص مي دهند.
به گفته دواتگران ، سالمندان داراي بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي، مشكلات اسكلتي و عضلاني و بيماري‌هاي گوارشي ، زنان سالمند بيوه و سالمندان بي‌سرپرست و فقير داراي مشكلات معيشتي از جمله گروههاي سالمندان هستند كه تحت پوشش خدمات اين سازمان قرار دارند.
مديركل دفتر توانبخشي سالمندان بهزيستي كشور همچنين با اشاره به اصول قانون اساسي و تاكيد ماده 192 قانون برنامه هاي سوم و چهارم توسعه اقتصادي براي توانبخشي سالمندان گفت: اتخاذ تدابير لازم در زمينه تامين سبد غذايي، ايجاد تحرك و نشاط در زندگي، و برنامه‌ريزي براي ويزيت‌هاي منظم پزشكي و استفاده نكردن از دخانيات، كمك شاياني به زندگي سالم در سالمندي
مي كند.
دواتگران تصريح كرد : بايد به نيازهاي بهداشتي و درماني، رژيم غذايي و تغذيه‌اي، آموزشي، مسكن، تردد، تامين درآمد، بيمه‌هاي پايه و مكمل و ايجاد مراكز تخصصي و فوق تخصصي ويژه سالمندان توجه شود.
مديركل دفتر سالمندان سازمان بهزيستي افزود: در دو سال گذشته با اختصاص اعتبار قابل توجهي، درصدد اجراي بيمه مكمل براي تمامي مددجويان بهزيستي هستيم واكنون شماري از 350 هزار نفر دريافت كننده كارت بيمه مكمل را سالمندان تشكيل مي دهند.
به گفته دواتگران ، سالمندي آخر خط نيست و اضافه شدن عمر به زندگي نياز به مداخله ندارد و اين ما هستيم كه بايد زندگي را به عمر اضافه كنيم.
دواتگران در مورد آمار سالمندان تحت پوشش سازمان بهزيستي گفت : در مراكز شبانه‌روزي، مراكز روزانه ، خدمات در منزل و جامع، 15 هزار سالمند تحت پوشش بهزيستي هستند.
مدير دفتر توانبخشي سالمندان گفت : در 175 مركز نگهداري و توانبخشي شبانه‌روزي بيش از 10 هزار سالمند نيازمند حضور دارند ، در 25 مركز توانبخشي روزانه نيز 920 سالمند خدمات دريافت مي كنند و ‌در 27 مركز ديگر بهزيستي هزار و 500 سالمند خدمات مراقبت در منزل دريافت مي كنند.
به گفته دواتگران شمار مراكز جامع سازمان بهزيستي در مورد سالمندان 25 مركز است.
مديركل دفتر سالمندان سازمان بهزيستي كشور، سالمنداني راكه مستمري و وسايل كمك توانبخشي به صورت موردي از اين سازمان دريافت مي‌كنند، حدود پنج هزار نفر ذكر كرد.
وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص ايجاد مراكز دولتي براي سالمندان نيازمند گفت : در طرح‌هاي جديد بهزيستي، به جاي ايجاد مراكز دولتي قرار است، طرح "توانمندي "كه محورهايي مانند معيشت، سبد غذايي و فعاليت‌هاي اجتماعي در رابطه با سالمندان به مورد اجرا گذاشته مي شود كه در آن صورت نيازي به راه‌اندازي مراكز دولتي نيست.
دواتگران درخصوص ايجاد بانك اطلاعات براي سالمندان گفت : بانكي مستقل از آن چه در وزارت رفاه در حال انجام است، تشكيل نخواهد شد.
وي در مورد يارانه‌هاي مراكز نگهداري از سالمندان گفت : هر ماه تا سقف 120 هزار تومان به سالمندان نيازمند حاضر در اين مراكز يارانه پرداخت مي‌شود كه اين رقم در سال جاري به دليل تورم، حدود 20 درصد افزايش يافته است.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص لزوم وجود آمار سالمندان براي ارائه خدمات به اين قشر گفت : تهيه آمار از وظايف دانشگاه علوم بهزيستي به شمار مي‌رود ومركز تحقيقات سالمندي بايد اين آمار را ارائه و نيازهاي سازمان بهزيستي رادر اين زمينه تامين كند.
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن