تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813068782




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمايشگاه تايپوگرافي پوستر با عنوان اسماءالحسني‌ طراحي براي ‌يادآوري نام خداوند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نمايشگاه تايپوگرافي پوستر با عنوان اسماءالحسني‌ طراحي براي ‌يادآوري نام خداوند
جام جم آنلاين: كسي كه از تمامي وسائل و اسباب (مادي و معنوي) دست برداشته و در حاجتي از حوائجش به پروردگار متصل شود، در حقيقت متصل به حقيقت اسمي شده كه مناسب با حاجتش است. در نتيجه، آن اسم نيز به حقيقتش تأثير كرده، دعاي او مستجاب مي‌شود و اين همان حقيقت دعاي به اسم است.


از اين رو، اگر اين اسم، اسم اعظم باشد، تمامي اشياء مطيع و به فرمان حقيقت آن اسم شده، دعاي دعا كننده به طور مطلق مستجاب مي‌شود.

علامه طباطبايي در تفسيرالميزان درباره اسماءالحسني با ذكر روايتي از كتاب توحيد به نقل از امام علي‌ع آورده است: براي خداوند 99 اسم است كه هر كس خدا را با آنها بخواند، دعايش مستجاب و هر كس آنها را بشمارد، داخل بهشت مي‌شود.

اين اسماء را اسماء و صفات حق يا اسماء الحسني گويند كه مدت‌هاست ذهن هنرمندان را در به تصوير كشيدنشان مشغول كرده است. نزديك به 4 سال است كه جمعي از گرافيست‌ها و طراحان پوستر، نمايشگاهي سالانه با عنوان حروف‌نگاري (تايپوگرافي) پوستر اسماء‌الحسني برگزار مي‌كنند كه امسال چهارمين دوره آن است و علاوه بر نمايشگاه دوره چهارم آن در خانه هنرمندان ، نمايشگاهي از مروري بر آثار 4 دوره گذشته نيز در موزه هنرهاي معاصر برپا شد.

جامع ترين آثار تايپوگرافي پوستر با عنوان اسماءالحسني كه شامل 380 اثر از 198 طراح است از روز 26 مرداد در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شده و تا اواسط مهر ادامه خواهد داشت.

تايپوگرافي پوستر با انتخاب موضوع اسماءالحسني با توجه به جايگاه حروف، كلمات و نگارش آن در فرهنگ و هنر اسلامي نه تنها بر ترويج حروف نگاري و خط خوش كه نشانه فرهنگ سنتي است، با مد نظر گرفتن تربيت و تهذيب روح هنرمند بر عرصه‌هاي تازه‌اي از هنر تايپوگرافي پوستر تأكيد كرده است.

حروف نگاري و خوشنويسي در قالب پوستر، يكي از هنرهاي بصري امروز براي اسماءالحسني است. در آثار گرافيكي، تصاوير و حروف بار پيام‌رساني اثر را بر عهده دارند و تايپوگرافي همان‌گونه كه اشاره شد شايد يكي از جلوه‌هاي بارز و با قدمت هنر گرافيك است.

مجيد احمدي

‌پوستر سياه با متن يا نور و يا قدوس‌

اين نمايشگاه اسماءالحسني است و اين پوستر يكي از اسامي پر محتوا (البته بي‌شك تمامي اسامي خداوند باري‌تعالي پرمحتوا هستند) يعني يا نور و يا قدوس را انتخاب كرده است.

در اين پوستر ظرف و مظروف جور درآمده‌اند؛ يعني با توجه به محتوا، ساختار و شكل در يك برنامه با عنوان پوستر اسماءالحسني اين انتخاب درست و بجاست و در اين پوستر اين سه مقوله با هم تركيبي را ساخته‌اند كه هم غناي تصويري و هم غناي محتوايي دارد.

زمينه تاريك با نوري كه از كنار آمده و متحرك وارد شده به فضاي اكتيو كار كمك كرده است. در هنرهاي تجسمي و طراحي دست يافتن به حركت البته بسته به موضوع، باعث اعتلاي كاري مي‌شود و اثر را از آنچه كه ثابت، سنگين و بي‌حركت است بهتر جلوه مي‌دهد.

نور، متحرك وارد كار شده و مانند ستاره دنباله‌دار است. اين حس از نظر مضمون ايجاد كننده يك حس قوي در كار است اما از نظر تجسمي مي‌توانست بهتر جا بيفتد. با استفاده از كامپيوتر مي‌توان اين پوستر را ظرف 5 دقيقه درست كرد اما فكري كه پشت آن است، باعث برتري كار شده و گرنه اين اثر از نظر ساختار كار پركار و وقت‌گيري نيست.

مفهوم و تاكيد طراح جوان اين اثر (عليرضا حصاركي) بر كلمات، جايگاه اين اثر را اعتلا بخشيده و آن‌را قابل توجه كرده است.

شايد يكي ديگر از ايراداتي كه مي‌توان به اين پوستر گرفت، كم‌كاري در رنگ آن است. در اين اثر اتفاق رنگي خاصي نيفتاده و از اين لحاظ، كار كمي ضعيف است و برخلاف آن، از نظر فرم يك كار تقريبا قوي است.

يكي از داوران جشنواره درباره اين كه در اين نمايشگاه با توجه به اين كه چند كار ديگر با اين شكل هست چرا اين كار را برنده كرديد (اين اثر يكي از برگزيدگان اين جشنواره هم بود) گفت: يكي از موارد مهم در اين نمايشگاه توجه به معنا و مفهوم و درست ارائه كردن آن بود؛ پس اگر آثار اين نمايشگاه تفاوت‌هاي شكلي و بصري با هم ندارند ولي بي‌شك در مقوله مفهوم با هم متفاوت هستند.

پوستر خيرالرازقين‌

اين پوستر هم يكي ديگر از آثار برتر اين نمايشگاه از ديدگاه جام‌جم است كه حسين خسروجردي طراح، نقاش و منتقد هنري درباره آن مي‌گويد: در عالم هنر در اين دوره بيشتر مي‌پذيرم و دوست دارم كه هنر و هنرمند اصولا بر اساس شرح وظايفش يعني ايجاد ارتباط درست با مخاطب عمل كند كه طراح اين اثر (عبدالحميد زنگانه) توانسته اين كار را انجام دهد.

وي مي‌افزايد: اين پوستر به رزق و روزي و اهميت آن در زندگي امروز مي‌پردازد. كلمه رزق و خير الرازقين كه در اين پوستر به كار رفته، به زبان عربي است.

درست است كه اين كلمات يك مطلب باوري و اعتقادي است ولي به هر حال شايد برخي متوجه مفهوم آن نشوند چنانچه به صورت خوشنويسي خالي باشد ولي طراح با استفاده از يك بافت بصري توانسته اين پوستر را در شرايط زنده‌تري نمايش دهد. استفاده از گندم به عنوان اصلي‌ترين فاكتور بصري و نشانه روزي، بسيار خوب كار شده است.

خسروجردي معتقد است كه مردم مي‌توانند رابطه خوبي با اين پوستر برقرار كنند و درباره فونت به كار ر فته در اين پوستر مي‌گويد: طراح صرف خوانا بودن مي‌توانست از هر خط ديگري استفاده كند اما اين خط ثلث به نظرم خوب طراحي و تركيب شده و در صفحه خوب قرار گرفته است. اجزاي پراكنده گندم در فضاي پايين نيز خوب استفاده شده و به عنوان نقطه‌هايي كه خيلي شبيه تعريف ستاره‌ها در فضا هستند، ريتميك كنار هم قرار گرفته‌اند و تجمع آنها در خط اصلي پوستر قرار گرفته است.

وي ادامه مي‌دهد: آسماني بودن اين كلمه و نسبتش با دنياي مادي با جدا كردن فضاي پر از گندم پايين صفحه و رنگ آسماني فضاي بالاي آن نشان داده شده است. اين اثر از كاردستي شدن و شلوغي بيش از حد دور شده و به نظر من ايجازي كه در اثر هست آن را تبديل به يك كار خوب كرده است.

وي درباره رنگ‌آميزي اين كار توضيح مي‌دهد: 3 عنصر رنگي در اين پوستر آمده كه اتفاقا هرسه از نظر مفهومي براي ما مقدس هستند. آسماني لاجوردي زمينه آن است كه در نگارگري و در فرهنگ ما تعلق خاطر دارد و دوست داشتني است. رنگ طلايي با كاراكتر گندم به پوستر تزريق شده كه در فرهنگ ما يك رنگ مقدس، قابل احترام و قدسي به شمار مي‌رود و تلالوي رنگ سفيد زيبايي پديد آورده است.
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 540]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن