تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815395170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حمايت از يكى از سخت ترين مشاغل جهان - از داوران انتقاد نكنيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: حمايت از يكى از سخت ترين مشاغل جهان - از داوران انتقاد نكنيد
استيون ولس

جهان امروز سخت در حال تغيير و تحول است و اين تغيير و تحول به گونه اى است كه نوشتن درباره آينده نزديك كارى تقريبا غيرممكن به نظر مى رسد. در دنياى امروز اكثر كارها به دست ربات ها انجام مى شود اما يك موضوع كه ذهن مرا به خود مشغول كرده اين است كه اگر روزى ديگر نتوانيم از اين ربات ها استفاده كنيم چه كسى جانشين آنها خواهد شد جواب مسلم است داوران. تقريبا همه با اين موضوع موافق هستند.
هفته گذشته راب استايلز پس از آنكه يك پنالتى را در شرايطى كه به هيچ وجه پنالتى نبود نگرفت اما مورد سخت ترين و شديدترين انتقادات قرار گرفت. مفسران تلويزيونى و ستون نويس ها يكى پس از ديگرى تندترين انتقادات را نثار وى كردند به گونه اى كه حتى كل جامعه وى را فردى خطاكار تلقى مى كردند كه جنايتى عليه بشريت انجام داده است اما كارى كه او انجام داده بود اين بود كه به عنوان يك داور بايد در يك لحظه و تنها يك لحظه بهترين تصميم را بگيرد. بازيكنى در محوطه جريمه روى زمين افتاده و وى بايد دستور ادامه بازى يا پنالتى صادر كند. او يك لحظه فرصت دارد.
اشتباهات داوران تنها به انگليس محدود نمى شود بلكه در امريكا و ساير نقاط جهان نيز چنين اشتباهاتى پيش مى آيد. اينچنين به نظر مى رسد كه داوران افرادى بيهوده و بى خاصيت هستند و چاره اى نداريم كه هرچه زودتر ربات ها را جانشين آنها كنيم. آدم ماشينى هايى كه كمتر اشتباه مى كنند. اگر افراد به ظاهر حرفه اى آنقدر خوب و حرفه اى هستند كه مى توانند به راحتى از داور لب به انتقاد بگشايند چرا خود كار قضاوت را بر عهده نمى گيرند
جواب روشن است. آنها به خوبى مى دانند كه داوران سخت ترين كار را در زمين به عهده دارند. داوران تنها افرادى هستند كه به درستى شايسته دريافت حقوق كامل خود هستند.
يكبار و براى يك نيمه قضاوت بازى بين ۲ تيم محلى را در دست گرفتم و پس از آن برخى بازيكنان مرا به تقلب و جانبدارى از تيم مقابل متهم كردند. از آن زمان دريافتم كه داورى جزو كارهاى سخت است.
انتقاد مفسران و گزارشگران از داوران مى تواند اثرات تخريبى به مراتب بيشترى از ذهنيت اكثر انگليسى ها كه معتقدند داوران به نوعى جزو طرفداران ليورپول هستند داشته باشد.
به نظر من داوران نظير پليس هاى راهنمايى و رانندگى هستند كه به جامعه كمك مى كنند و چون هدف هاى آسانى هستند سريع در معرض انتقادات قرار مى گيرند. همان طور كه پليس ها به نحوه حركت اتومبيل ها در خيابان نظارت دارند، داوران نيز چنين وظيفه اى را در زمين و براى بازيكنان در اختيار دارند.
هنگامى كه داور بازيكنى را با كارت قرمز جريمه مى كند نشان دهنده آن است كه وى با اهميت ترين فرد در زمين است. دقيقا اينچنين است كه داور نه تنها در زمين فوتبال مهم ترين فرد است كه در تمامى ورزش ها با اهميت ترين فرد است.
اگر اقتدار و صلابت داوران را دست كم بگيريم يا سعى در كوچك كردن آن داشته باشيم، به ناچار شيرازه ورزش فرو خواهد ريخت. تنها داوران با انگيزه كافى به اساس ورزش پايبند هستند پس چرا برنامه احترام به داوران نتوانسته پيشرفت قابل ملاحظه اى داشته باشد. داوران بايد قدرت كاملى داشته باشند و هيچ كس نتواند از آنها بازخواست كند حتى اگر اشتباهى مرتكب شده باشند. بايد به چنين فرهنگى در فوتبال برسيم كه اگر كسى از داور انتقاد كرد اين عمل زشت و قبيح تلقى شود.
در اينكه بايد موجبات پيشرفت داوران را فراهم آوريم، هيچ كس كوچكترين ترديدى ندارد اما نمى شود با سرنيزه و خشونت اين كار را انجام داد زيرا اين كارى احمقانه است. بايد تكنولوژى هاى نوين را به فوتبال آورد. استفاده از تصاوير ويديويى را فراموش كنيد زيرا كارايى ندارد. بايد از بازيكنان بخواهيم لباس هايى بپوشند كه با حركت ابرو، حركت دست و خنده طعنه آميز، سيگنالى به داور بدهند و اين تقريبا غيرعملى است. به نظر من بهترين كارى كه بايد انجام داد اين است كه از داوران انتقاد نكرد و خاموش بود. بايد بدانيم كه زير سوال بردن و دست كم گرفتن عملكرد داوران نتيجه اى جز بى ارزش كردن ورزش ندارد.
مترجم: عليرضا نخ چى
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن