تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816723887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زرشناس:با ظهور دولت نهم گرايش به ليبراليسم متوقف شد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: زرشناس:با ظهور دولت نهم گرايش به ليبراليسم متوقف شد
عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت: دولت‌هاي قبل از دولت نهم و بعد از دهه هفتاد به ليبراليسم دلبستگي داشتند اما با ظهور دولت نهم اين عرصه از آنان گرفته ‌شد و عملا گرايش قوه مجريه به ليبراليسم متوقف شد.

به گزارشرجانيوز به نقل ازفارس، شهريار زرشناس عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در پانزدهمين نشست بررسي ابعاد چالشها و فرصت‌هاي استراتژيك پيش روي دولت نهم كه در مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري برگزار شد، ذيل موضوع "احياي معنا و افول پارادايم قدرت در دولت نهم" به تحليل اين موضوع پرداخت.

زرشناس در خصوص جايگاه و نقش دولت نهم در راستاي ايفاي وظيفه‌ تاريخي خود گفت: سياست در يونان باستان صرفا معنايي دنيوي داشت و شأني از تربيت و مطابق انديشه افلاطون وظيفه تزييني يعني شأني بالاتر از توجه به معيشت مردم قائل است، اما در عصر جديد اين تعريف از سياست زير و رو ‌شد و نقطه قانوني آن درك جديدي از سياست است.

وي افزود: در اين درك جديد، سياست مفهومي اومانيستي پيدا مي‌كند و به امر قدرت مي پردازد و در خصوص رشد و اعتلاي وجودي و معاد وجهي پيدا نمي‌شود؛ چنين مفهومي در سياست هم از معناي افلاطوني فاصله گرفته و هم به مراتب بيشتري با دين فاصله مي‌گيرد.

اين محقق تصريح كرد: اما در نگاه حضرت امام آن مفهوم اومانيستي قدرت حذف مي‌شود چرا كه در تلقي ايشان سياست مرتبط با اصلاح زندگي مادي مردم و تلاش براي تربيت آنها است و در اين تلقي، خود را با قدرت تعريف نمي‌كند.

زرشناس با بيان اينكه در انقلاب اسلامي مفهوم سياست مدرن دچار فروپاشي ‌شد، اظهار داشت: در دوره بحراني اوج سيطره سكولاريسم در همه عرصه‌ها و دوره ستيز ليبراليسم و كمونيسم و همزمان با فروپاشي اركان تئوريك تفكر مدرن كه از دوره پنجم شروع شده بود و چشم‌انداز مدرنيسم را در بن بست مي‌ديدند، مفهوم جديدي از سياست توسط انقلاب اسلامي شكل ‌گرفت كه تزلزل اركان مدرنيته و تزلزل در همه سطوح تفكر مدرن از جمله سياست را به همراه داشت.

وي با اشاره به مطرح شدن رسالت انقلاب اسلامي در 2 شان داخلي و خارجي، ادامه داد: انقلاب اسلامي يك رسالت فراگير جهاني دارد و آن طليعه‌داري عصر ديني و عصر بازگشت به خداست اما وظيفه دوم آن است كه در جامعه ايران در عصر انقلاب كه اسير غربزدگي شبه مدرن بوديم و به بن بست رسيده بوديم، گذار از جامعه ايراني از غربزدگي شبه مدرن به جامعه اسلامي شكل گيرد.

اين عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با طرح اين سوال كه دولت نهم در نسبت با اين رسالت‌هاي دوگانه چه نقشي بازي مي‌كند، گفت: اگر به حيات سياسي اجتماعي ايران و شكل‌گيري دولت‌ها بعد از صدور قطعنامه توجه كنيم، به نظر مي‌رسد قوه اجرايي ما گرفتار نوعي ليبراليسم بود.

وي افزود: تا قبل از ظهور دولت اصولگرا كه در واقع نوعي بازگشت به انقلاب و احياي آرمانهاي انقلاب مي‌باشد، قوه مجريه توسط كساني اداره مي‌شد كه به لحاظ فكري بيشتر ليبرال دموكرات بودند و ليبراليسم هم در ايران علي‌الاصول ذيل غربزدگي شكل گرفته است؛ در واقع ساختارهاي منسجم ليبرالي و بنيانهاي توانمند تئوريك ندارد بلكه ليبراليسم سطحي است كه قدرت پيدا كرده و رويكرد دولت‌ها به سمت تكنوكراسي بود.

زرشناس تصريح كرد: وقتي انقلاب اسلامي مدل مديريت ولايت فقيه يعني يگانه مدل قابل تحقق را مطرح مي‌كند، تكنوكراسي مدل بديل آن است؛ دولت‌هاي قبل از دولت نهم و بعد از دهه هفتاد به ليبراليسم دلبستگي داشتند اما با ظهور دولت نهم اين عرصه از اينها گرفته مي‌شود و فرصت بازگشت به شعارهاي اوليه انقلاب و فكر كردن به رسالت تاريخي انقلاب و رسالت جهاني آن رخ مي‌دهد.

اين محقق با بيان اينكه امروز اين فرصت تاريخي به وجود آمده و شور و شعار و شعور آن دوره زنده شده، اظهار داشت: حال سه وظيفه عمده براي اين دولت متصور است كه مي‌توان گفت سه تحول است. تحول در عرصه آموزش، اقتصاد و فرهنگ بصورت عميق بايد صورت بپذيرد كه البته وظيفه مشكلي است اما در اين سه عرصه بايد بر گفتمان سكولاريسم غربزده غلبه كنيم چرا كه تداوم انقلاب در گرو اين تحول اساسي است.

نظرات كاربران:
 جمعه 12 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن