تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817181252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدهاي غربي و زنان جامعه ام!


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مدهاي غربي و زنان جامعه ام!
شبكه خبر- عاطفه تلقاني: عجله كه داشته باشي ترافيك سنگين شمال به جنوب خيابان وليعصر مي كشاندت به مرز جنون. مي تواني از خودرو پياده شوي، درب را محكم بكوبي و راه بيافتي در سرازيري خيابان. اما نه! چند نفس عميق و تماشاي رهگذران عاقلانه تر است. روبروي بازارچه كه مي رسم سه خانم جوان را مي بينم با چند ساك خريد در انتظار تاكسي. ماشين گشت ارشاد نزديك مي شود. يكي شان مي رود پشت آن دو نفر با عجله. درست مثل بازي قايم باشك! و خودرو سبز و سفيد ون دور مي شود ، بازي تمام مي شود و خانم جوان مي ايستد كنار دوستانش. در همين لحظه يك پژو 206 با دو سرنشين مرد جلوي پايشان متوقف مي شود. شيشه سمت چپ راننده پايين مي آيد و سيگار نيم سوخته اي مي افتد وسط خيابان. گفتگويي صورت مي گيرد و خانم ها با عصبانيت و صورتي برافروخته در جهت مخالف خودرو حركت مي كنند. راننده دنده عقب مي گيرد. باز هم دور مي شوند و زن جواني كه دقايقي پيش به علت پوشيدن شال حرير و تونيك كوتاه قايم شده بود پشت دوستانش، با كف صندل جلو بازش مي كوبد روي چراغهاي پشت خودرو.

206 دور مي شود با بوقي كشدار، مي خندم. گلويم مي سوزد از تلخي اش.

مسافربرها ظرفيت تكميل و بدون وقفه مي گذرند از مقابلشان، دو خودروي الگانس و سمند هم نيش ترمز مي زنند و پس از مكثي به راهشان ادامه مي دهند. مسير باز مي شود و از آنها دور مي شوم اما خانم ها با من هستند هنوز ، حقيقت روحم را آزرده است و به دنبال مقصر مي گردم.

ترافيك ميدان روان است. يك ماشين گشت مثل روزهاي گذشته نبش ميدان منتظر ارشاد است. سه مامور كلاه كج را مي بينم و دو خانم چادري كه به نظاره عابران عجول ايستاده اند.

به راهم ادامه مي دهم، نبش پارك سركوچه فرهنگسرا، دخترك نوجواني را مي بينم بوم نقاشي بدست با صورتي رنگين تر از جعبه آبرنگهايش. بلندي بلوز ارغواني اش حتي به جيب شلوار جين اش نمي رسد. او هم منتظر تاكسي است. انگار موقع خارج شدن از منزل يادش رفته كه روپوش بپوشد. با اينكه هيچ خودرويي قصد ايجاد مزاحمت براي او را ندارد مدام لبه بلوزش را مي كشد پايين. اما بلندتر نمي شود. شايد خياط عَلم عَلم كرده است!

با شنيدن زنگ، گوشي تلفن همراهم را بر مي دارم . دوستِ آن ور آبي ام بي مقدمه مي پرسد: بگير بگيره ؟ معني سوالش را نمي فهمم و ادامه مي دهد: شنيده ام طرح امنيت اجتماعي سفت و سخت در حال اجراست! دوستم خوشحال است كه هنگام خارج شدن كسي سر راهش را نمي گيرد براي ارشاد، اما من هم هيچوقت نگراني نداشته ام!

مي گويد: بر خلاف شما اين جا فكر و ذكر ما مد و دمده شدن نيست، هر كس هر طور كه بخواهد مي پوشد با اينكه هيچيك از دوستانم حجاب ندارند اما من روسري مي پوشم و كسي هم خرده نمي گيرد.

در خنكاي اولين روزهاي ماه مهر خون دررگهايم منجمد شده است و سرم گيج مي رود. منصرف مي شوم از ادامه راه ، پس از پايان مكالمه باخارج از كشور، شماره مي گيرم و عذر خواهي مي كنم از مصاحبه شونده ام.

فهرستي از اسامي دوستان جامعه شناسم را پيش رويم مي گذارم. گرچه هيچكدامشان نيستند آنجايي كه بايد باشند. ترانه محمدي كارشناس ارشد تلفن همراهش را بر مي دارد ... مي گويد:هر چند جوانان و نوجوانان بيشتر در معرض گرايش به مدگرايي قرار دارند اما مد گراها بر اساس معناي عمل و انگيزه شان از پيروي از مد هم به چند گروه تقسيم مي شوند. عده اي دنبال رو مداند براي خودنمايي و جلب نظر جنس مخالف و گروه ديگر از خرده فرهنگ هاي گروههاي مطرود و حاشيه اي كشورهاي غربي تبعيت مي كنند كه اين افراد در تعارض جدي با هنجارهاي جامعه قرار دارند.

پيشنهاد ترانه براي حل معضل مدگرايي، توسعه امكانات تفريحي، علمي، آموزشي و پرهيز از تهاجم به هويت و شخصيت جوانان است و ادامه ميدهد: توليد مدهاي بومي همراه با سليقه امروزي هم مي تواند به ذائقه افراد خوش بيايد و راه نفوذ مدهاي غربي در كشور را ببندد.

با اينكه نمي دانم سرچشمه سليقه، ذائقه و مد زنان جامعه ام را در كجا جستجو كنم، مي دانم سليقه، ذوق و مد اجتماعي كنوني كمتر از روي عقيده است. عقيده اي كه ريشه در اعتقاداتمان دارد و مي دانم همان دخترك رنگارنگي كه براي قرار گرفتن درمركز توجه ديگران ساعتها پاي آيينه مي نشيند، رنج مي برد از اينكه تهي است از انديشه هاي ناب. رنج مي برد از اينكه براي تسخير روح ديگران مجبور است از زيبايي و جواني اش مدد بگيرد.

مي دانم كه حياء درذات من است. جزيي از ذات من بلكه تمامي زنان در طول تاريخ است.مي دانم برخلاف نظر عده اي تيپ فكري گروهي از زنان كشورم كه شده اند مخل امنيت اجتماعي، كوچكترين قرابتي با آنچه مي پوشند ندارد. براستي اگر همان خانمي كه پس از قايم باشك در حفظ حرمتش و دفاع از شخصيتش چراغهاي خودرو مزاحم را خرد كرد ياد بگيرد كه براي ابراز وجود و مركز توجه قرار گرفتن نيازي به ابراز جسمش نيست آيا همين امروز مد غربي را رها نخواهد كرد؟

نظرات كاربران:
 جمعه 12 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن