تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804404026




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلامت قلب خود را پاس بداريم


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: سلامت قلب خود را پاس بداريم
عابديان قلب عضوي است كه از زمان پيش از تولد يعني حدود ماه اول بارداري آغاز به تپش مي كند و تا آخرين لحظه حيات بدون وقفه به كار خود ادامه مي دهد. توقف كار قلب حتي براي لحظاتي، به سرعت باعث توقف كار مغز و كاهش يا از بين رفتن هوشياري مي شود.

7 مهر، روز جهاني قلب و در واقع دهه اول مهر ماه، هفته قلب نام گذاري شده است. روز جهاني قلب مناسبتي است كه با هدف اطلاع رساني و جلب حمايت اقشار مختلف جامعه براي كمك به بهبود اقدامات پيش گيرانه از بيماري هاي قلبي، عروقي در سراسر دنيا، نام گذاري شده است كه افراد تشويق شوند تا با بهبود وضعيت زندگي و عادات غذايي، انجام ورزش و تحرك بيشتر و همچنين پيش گيري از عوامل خطرزاي بيماري هاي قلب و عروق از ابتلا به بيماري هاي قلب و عواقب غير قابل جبران آن در امان باشند.

يك شهروند بجنوردي به اهميت تغذيه در بيماري قلبي اشاره مي كند و مي گويد: من چندين سال است كه از بيماري قلبي به دليل افزايش وزن، پر فشاري خون و كلسترول بالا رنج مي برم و تغيير در شيوه تغذيه و مقابله با پرخوري و بدخوري و استفاده از غذاهاي كم چرب و بي نمك با دستور پزشك تأثير زيادي در بهبود وضعيت قلبي من داشته است.

علي شهبازي مي افزايد: من به دليل بيماري قلبي، از ورزش و فعاليت زياد پرهيز مي كنم تا تحرك بيش از حد من باعث ايست قلبي يا مشكلات ديگر نشود.

رامين اسدي كه 22 سال دارد مي گويد: من از دوران كودكي به بيماري قلبي دچار شدم. احساس ترحم و دلسوزي اطرافيان بيش از درد قلب مرا آزار مي دهد.

اگر با بيماراني مانند من همچون ساير افراد عادي برخورد شود، بيماران احساس آرامش بيشتري خواهند داشت.

وي ادامه مي دهد: علاقه زيادي به غذاهاي آماده و فست فودها دارم و متأسفانه از خوردن آن ها به دليل بيماري ام منع شده ام.

يك پزشك متخصص قلب و عروق به علايم اصلي بيماري قلب اشاره مي كند و مي گويد: درد قفسه سينه، تپش قلب، تنگي نفس ورم دست؛ پا و سر و صورت، درد سينه به هنگام فعاليت و كار و سياه شدن لب ها و انگشتان از علايم بيماري هاي قلبي هستند كه برخي از اين علايم با بيماري هاي ديگر نظير بيماري هاي ريوي نيز مشترك است.

دكتر عليرضا روشني مقدم مي افزايد: استعمال سيگار و مواد مخدر، كم تحركي و ورزش نكردن، افزايش وزن و چاقي، استرس ها و فشارهاي عصبي، تغذيه نامناسب و وراثت از عوامل خطرساز بيماري هاي قلبي عروقي به شمار مي روند.

وي تصريح مي كند: مصرف سيگار علاوه بر اين كه در صد تنگ شدن رگ هاي قلب را افزايش مي دهد باعث ازدياد چربي خون هم مي شود و روي ريه ها هم اثر بدي داشته و منجر به تنگي نفس مي شود.

برخلاف تصور عموم، مصرف مواد مخدر براي بيماران قلبي بسيار مضر است. ورزش نكردن باعث افزايش وزن، بالا رفتن چربي خون و تصلب شرايين به خصوص در سنين بالاتر مي شود و بهتر است افراد ميانسال هفته اي 3 بار برنامه پياده روي داشته باشند.

چاقي با افزايش قند خون، چربي خون، فشار خون و تصلب شرايين باعث بيماري قلبي عروقي مي شود و تنظيم وزن در بيماري هاي قلبي عروقي از اهميت ويژه اي برخوردار است.

كنترل ديابت يا قند خون بالا در بيماران قلبي بسيار حائز اهميت است و افراد ديابتي بايد قند خون را توسط پزشك كنترل كنند زيرا در صورت كنترل نشدن قند خون، به ارگان هايي نظير چشم، كليه، اعصاب قلب و رگ ها آسيب شديد و جدي وارد خواهد شد و احتمال سكته هاي قلبي و مغزي نيز افزايش مي يابد.

دكتر روشني مقدم مي گويد: مصرف قرص هاي ضد بارداري به طور بي رويه و بدون مشاوره با پزشك و كارشناسان مراكز درماني به خصوص در سنين بالاي 35 سال براي بيماران قلبي مضر است.

تغذيه نامناسب و مصرف زياد غذاهاي آماده و فست فودهاي چرب و پر نمك، مصرف كم لبنيات، ميوه و سبزي و زندگي هاي ماشيني از مهم ترين عوامل خطرساز براي بيماري هاي قلبي عروقي به شمار مي روند.

بهترين روغن براي مصارف عمومي، روغن مايع به ويژه روغن زيتون است و مصرف روغن هاي حيواني به مقادير كم در افراد جواني كه مشكل قلبي ندارند، بلامانع است ولي بيماران قلبي به هيچ عنوان نبايد از روغن حيواني استفاده كنند.

مصرف گوشت هاي قرمز براي قلب مضر است. بيماران قلبي بايد گوشت هاي سفيد (ماهي و مرغ) را جايگزين گوشت قرمز كنند و استفاده متعادل از غذاهايي كه داراي تركيبات امگا3 يا امگا6 هستند مانند ماهي، ميگو، روغن زيتون، گردو و بادام براي قلب مفيد است.

مصرف زياد و بي رويه نمك براي همه افراد به خصوص بيماران قلبي ضرر دارد زيرا غذاهاي پر نمك (مانند فست فودها، كنسروها ) باعث افزايش فشار خون و چربي خون مي شوند.

به گفته وي يكي ديگر از علل افزايش چربي خون پرخوري است و پيروي از يك رژيم غذايي متعادل و سبك با ميان وعده هاي مناسب كه با پرخوري همراه نباشد به بيماران قلبي توصيه مي شود.

وي با بيان اين كه پيش گيري بهتر از درمان است، عنوان مي كند: رعايت رژيم غذايي مناسب، پرهيز از مصرف سيگار، مصرف متعادل چربي ها، ورزش مداوم و منظم، كنترل وزن، كاهش تنش هاي روحي و مصرف به اندازه و كافي سبزي ها و ميوه هاي تازه در پيش گيري از بيماري قلبي مؤثر است.

مصرف شيرين بيان براي رفع ناراحتي هاي گوارشي، با افزايش فشار خون همراه است كه در بيماران قلبي نبايد استفاده شود.

دكتر روشني مقدم توصيه مي كند: بايد كودكان را از همان دوران كودكي به خوردن غذاهاي كم نمك و كم چرب عادت دهيم و از مصرف چيپس، پفك و فست فودها كه نمك زيادي دارند به شدت دوري كنيم.

ميزان آنفاكتوس يا سكته هاي قلبي در استان ما خيلي بالاست كه مصرف سيگار، مواد مخدر، كم تحركي و شيوع زندگي هاي ماشيني از عوامل مستعدكننده آن به شمار مي رود.
 پنجشنبه 11 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن