تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815435656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مردم مسلمان جمهوري آذربايجان عيد سعيد فطر را جشن گرفتند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مردم مسلمان جمهوري آذربايجان عيد سعيد فطر را جشن گرفتند
. .

باكو مردم مسلمان جمهوري آذربايجان امروز سه شنبه را به عنوان اول ماه شوال، عيد سعيد فطر جشن گرفتند.

به اين مناسبت آيين نماز عيد فطر در مساجد مختلف باكو و ديگر شهرستان‌هاي جمهوري آذربايجان برگزار و مسلمانان پس از به جاي آوردن يك ماه عبادت خداوند متعال در ماه مبارك رمضان با برپايي آيين‌هايي ، عيد فطر را جشن گرفتند.

در جمهوري آذربايجان پس از استقلال اين كشور از شوروي ، توجه زيادي به عيد فطر مي‌شود و ضمن اينكه از سوي دولت بيش از دو روز تعطيلات رسمي اعلام مي‌شود، روزنامه‌اي نيز در اين مدت منتشر نمي‌شود و اين ايام از سوي مردم نيز ارج و منزلت خاصي پيدا كرده است .

روز يكشنبه تعطيلات رسمي در جمهوري آذربايجان مي‌باشد و روزهاي دوشنبه و سه شنبه نيز به مناسبت عيد سعيد فطر از سوي دولت تعطيل رسمي اعلام شده است .

با اين حال جمعي از مردم شيعه اين كشور به خصوص در شهرستان‌هاي همجوار با ايران كه هر ساله روزه خود را با ايران شروع مي‌كنند، فردا چهارشنبه به استقبال عيد سعيد فطر مي‌روند.

#‪ ;۱۶۰‬مردم دو روز مانده به عيد سعيد فطرتدارك لازم را براي پذيرايي ازمهمانان به عمل مي‌آوردند و ضمن بازديد از نزديكان و بزرگان به سفرهاي كوتاه مدت نيز مبادرت مي‌كنند.

هر چند گراني روز افزون مانع از برگزاري آيين‌هاي پرشكوه در ميان مردم مسلمان اين كشور مي‌شود، ولي مردم حداقل شيريني و لباس‌هاي نو را براي خود فراهم مي‌كنند.

#‪ ;۱۶۰‬در زمان شوروي زمامداران كمونيست طي مدت ‪ ۷۰‬سال حكومت خود همواره براي از بين بردن ارزش‌ها و عقايد مسلمانان در جمهوري‌هاي مسلمان‌نشين از جمله جمهوري آذربايجان تلاش كردند ولي هرگز موفق نشدند.

با استقلال اين كشور سنت‌ها و ارزش‌هاي اصيل اسلامي بار ديگر رو به گسترش گذاشته و موجب توجه جوانان اين كشور قرار گرفته به طوري به تعداد افراد نمازگزار و روزه دار افزوده مي‌شود.

جمهوري آذربايجان هشت ميليون و ‪ ۶۲۱‬هزارنفر جمعيت دارد كه در‪۶۰‬ شهرستان تابعه سكونت دارند كه ‪ ۹۳‬درصد آن را مسلمانان و بقيه از اقليت هاي ديني مي‌باشند.
 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 560]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن