تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817451156




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صدای رنگها


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: از ديدگاه روانشناسي رنگ، رنگها ميتوانند آرامشبخش، شاديآفرين يا حتي اشتهاآور باشند. رنگها از سوي ديگر ميتوانند كسلكننده، اعصاب خردكن يا حتي بيماريزا باشند. روانشناسان ميگويند با اطلاعات سادهاي از اين دست ميتوانيد محيط كار و زندگيتان را تبديل كنيد به محيطي شادتر، آرامتر و دوستداشتنيتر. به امتحانش ميارزد. قبول نداريد؟


1- رنگهاي روشن و رنگهايي كه ته رنگ سفيد دارند، در درازمدت آدم را خسته نميكنند. اين رنگها معمولا القاكننده حسي خوب و دلپذيرند و توصيه ميشود براي ايجاد محيطي آرام و دلپذير، در نخستين قدم، برويم سراغ رنگهاي روشن.

2- در محيطهايي كه بيشتر با آنها سر و كار داريم و در اماكن شلوغ و پررفتوآمد، بهتر است از رنگهايي استفاده كنيم كه ته رنگ سفيد دارند؛ به اين معنا كه هر رنگي را همراه با مقدار محسوسي از رنگ سفيد به كار بگيريم تا برآيند نهايي، يك رنگ روشن باشد.

3- در رنگآميزي اتاق كودك، استفاده از رنگهاي تيره و رنگهايي كه تهرنگ مشكي دارند، مناسب نيست. تصور ميشود كه اين رنگها در درازمدت، احتمال افسردگي را در كودكان افزايش ميدهند.

4- روانشناسي رنگ، بنفش تيره را غمانگيزترين رنگ ميداند. پس بهتر است دور اين رنگ را كلا خط بكشيم، ولي اگر به هر دليلي مجبوريم بنفش را در محيط كار و زندگيمان تحمل كنيم، توصيه ميشود از طريق ادغام آن با يك رنگ ديگر، از عمق فاجعه(!) بكاهيم.

5- رنگهايي مانند قرمز، نارنجي و زرد متمايل به نارنجي كه زيرمجموعه رنگهاي تند و گرم به حساب ميآيند، ذاتا نشاطآور، انرژيبخش و حتي اشتهاآورند. اما همانقدر كه تاثير اين رنگها زياد و سريع است، به همان نسبت هم اثرگذاريشان گذرا و كوتاه است. از اين رنگها معمولا در محيط بازي كودكان، اماكن تفريحي و رستورانها استفاده ميشود و البته خانمهاي خانهدار هم ميتوانند از چنين رنگهايي براي تزئين اتاق كودك، محل غذاخوري يا آشپزخانه منزل استفاده كنند.

6- بعضي رنگها تاثير چنداني در محيط ندارند، يعني هيچ حسي را به آدم القا نميكنند. به اين رنگها ميگويند رنگ خنثي. رنگهاي خنثي عبارتند از سفيد، مشكي، نقرهاي، خاكستري و تمام رنگهاي طيف خاكستري، يعني مابين سفيد و سياه.

7- روانشناسان به تقسيمبندي ديگري هم درخصوص رنگها اعتقاد دارند: گرم و سرد.

رنگهاي گرم كه شامل زرد، زرد مايل به نارنجي، نارنجي، قرمز و بنفش مايل به قرمزند، اصولا القاكننده حس گرما هستند و از آنها معمولا در خانههايي استفاده ميشود كه در مناطق سرد واقع شدهاند.

رنگهاي سرد (شامل زرد مايل به سبز، سبز، آبي و بنفش مايل به آبي) نيز حس سرما را القا ميكنند و كاربردشان عمدتا در خانههايي است كه در مناطق گرم واقع شدهاند.

8- رنگها سنگين و سبك دارند. سال گذشته در يك كارخانه كانادايي، برخي كارگرها از كار سخت و سنگين به دفعات شكايت كردند. كار آنها حمل و نقل كالاهاي بزرگ و سنگين بود. يك دكوراتور به كارفرمايان كارخانه پيشنهاد كرد رنگ جعبههاي كالا را از قهوهاي تيره به زرد روشن تغيير دهند. مدتي بعد، شكايتها كمتر شد و كارگران با رضايت مشغول كار شدند. ثابت شده است كه رنگهاي تيره، اجسام را سنگينتر از وزن واقعي نشان ميدهند و رنگهاي روشن، سبكتر. اگر دقت كرده باشيد، لابد ديدهايد كه بيشتر بچهها هم در لباسهايي كه رنگ روشن دارند، راحتترند تا لباسهاي تيره.

9- رنگ آبي معمولا تداعيكننده آرامش، آزادي و حس پرواز است؛ و رنگ سبز، تداعيكننده خنكي كوهستان و سرسبزي دشت. بسياري از رنگها منجر به تداعيهايي از جنس فرهنگ ميشوند. تداعيها البته در محيطهاي مختلف باهم فرق دارند. مثلا رنگ قرمز تيره در ايران، يادآور شهامت و شجاعت است اما در غرب، عمدتا يادآور كريسمس.

10- رنگها ميتوانند ما را دچار خطاي ديد كنند. با داشتن اطلاعاتي در اين خصوص ميتوانيم در تعادل بصري ديگران نيز دست ببريم. كافي است بدانيم كه رنگهاي گرم، پيشروندهاند. يعني اين خاصيت را دارند كه به نظر ميرسد از حد واقعيشان جلوترند. با اين خاصيت، ميتوانيم اتاقهايي را كه خيلي بزرگ هستند، كوچكتر جلوه بدهيم.

اما رنگهاي سرد، پس روندهاند. يعني به نظر ميرسد از حد واقعيشان عقبترند. معمولا براي بزرگ جلوه دادن اتاقها و مكانهاي كوچك، از اين رنگها استفاده ميشود. تهرنگهاي گرم و سرد نيز همين خاصيت را دارند. براي مثال، خاكستري با تهرنگ قرمز (خاكستري قرمز) پيشرونده است و خاكستري با تهرنگ سبز (خاكستري سبز) پسرونده است.

11- روانشناسي رنگ ميگويد اگر ميخواهيد فقط يكي از ديوارهاي اتاقتان رنگي و تاثيرگذار باشد، بهتر است انتهاييترين ديوار را انتخاب كنيد. اگر آن ديوار را با يك رنگ گرم رنگآميزي كنيد، اتاقتان كوتاهتر به نظر ميآيد و به همين نسبت، اگر به دورترين ديوار اتاقتان رنگ سرد بزنيد، اتاقتان بلندتر به نظر ميرسد.

12- برقراري حس تعادل، ركن بسيار مهمي در دكوراسيون است و حس تعادل رنگي، همان چيزي است كه در طبيعت به وفور ميبينيد. لابد ديدهايد كه در طبيعت، اقلام بزرگ معمولا تكرنگ و كمرنگاند اما اقلام كوچك، تنوع رنگيشان نسبتا زياد است و اغلبشان هم برخوردار از رنگهاي گرم و تند. مثلا آسمان و زمين، تكرنگاند ولي پرندگان و درختان، تنوع رنگيشان زياد است؛ و دقيقا همين رنگارنگي است كه ما را سوق ميدهد به سمت يك تعادل بصري.

توصيه دكوراتورها اين است كه در دكوراسيون، از همين قواعد طبيعي استفاده كنيم. يعني ترجيحا قطعات بزرگتر را تكرنگ و كمرنگ انتخاب كنيم و قطعات كوچكتر را داراي تنوع رنگي و برخوردار از رنگهاي گرم، تند و پررنگ.

13- براي رنگآميزي اتاقها بايد آفتابگير بودن يا آفتابگير نبودنشان را هم در نظر بگيريم. توصيه ميشود در اتاقهاي آفتابگير، از رنگهاي سرد استفاده كنيم و در اتاقهايي كه آفتابگير نيستند، از رنگهاي گرم.

14- در حمامها و توالتها بهتر است از رنگهاي روشن استفاده كنيم، چراكه اين رنگها حس تميزي و نظافت را بهتر و بيشتر منتقل ميكنند.

15- روانشناسي رنگ به ما توصيه ميكند براي دستيابي به حداكثر بزرگنمايي در اتاقهاي منزل، از اين فرمول استفاده كنيم: رنگ ديوارها را روشنتر از رنگ كف اتاق انتخاب كنيم و رنگ سقف را هم روشنتر از رنگ ديوارهاي اتاق.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن