تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818772071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چند هشدار در انتخاب همسر


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


ضمن نقل حديثي راهگشا از امام موسي بن ‏جعفر(ع) از چند گونه ازدواج هشدار مي‏دهيم. حديث امام کاظم(ع) به شرح زير است:
«خير الجواري ما کان لک فيه هوي و کان لها عقل و أدب فلستَ تحتاج إلي أنْ تأمر و تنهي؛ و دون ذلک ما کان لک فيه هوي و ليس لها أدب فأنْتَ تحتاج إلي الاْ ءمر و النهي؛ و دونها ما کان لک فيها هوي و ليس لها عقل و لا ادب فتصبر عليها لمکان هواک فيها؛ و جارية ليس لک فيها هوي و ليس لها عقل و لاأدب فتجعل بينک و بينها الْبحر الأخضر؛(14)
بهترين زنان، زني است که بدو علاقه‏مند باشي و او شعور و ادب داشته باشد. در اين صورت به امر و نهي او محتاج نيستي. در مرحله بعد، زني است که او را دوست داري، ولي ادب نشده و بايد او را امر و نهي کني. در مرحله سوم، زني است که بدو علاقه‏مند هستي اما نه ادب شده و نه شعور دارد و نه ادب‏پذير است و به خاطر علاقه‏اي که به او داري، تحملش مي‏کني. اما زني که نه بدو علاقه‏مندي و نه شعور و ادب دارد، مناسب است که دريايي بيکران را بين خود و او فاصله قرار دهي!»
اين حديث شريف، راهنماي خوبي براي همسريابي است و رهنمود مي‏دهد که زيربناي ازدواج بايد عشق و علاقه باشد. اگر عشق و علاقه وجود داشته باشد، ملاک اصلي وجود دارد. حال چنانچه طرف شما علاوه بر محبوب بودن، داراي شعور و تربيت باشد، بهترين همسر است و با شعور و تربيتي که دارد، وظيفه‏اش را تشخيص مي‏دهد اما اگر تربيت نشده ولي شعور و درک و زمينه تربيت را داشته باشد، بايد او را تربيت کني و راه و چاه را نشانش بدهي. اگر قلب شما را تسخير کرده ولي عقل و ادب ندارد، عشق و علاقه شما را به تحمل بي‏ادبي‏ها و نافهمي‏هاي او وا مي‏دارد، ولي ازدواج با زني که نه به او علاقه‏مندي و نه شعور و ادب دارد، کار غلطي است، زيرا هيچ جاذبه و انگيزه‏اي براي اين ميثاق و پيوند وجود ندارد و پيوندي محکوم به فروپاشي مي‏باشد.
با توجه به اين حديث، برادران و خواهران بايد از چند نوع ازدواج پرهيز کنند:


1ـ ازدواج زودرس:
ازدواج خام و ناپخته؛ کسي که به رشد عقلي نرسيده و ازدواج، همسري، زندگي مشترک و تعهد متقابل را درک نمي‏کند، طبيعي است که ازدواج با او، ناپخته و پيش از
موعد است. اين ازدواج‏ها در معرض فروپاشي مي‏باشند. يکي از اصحاب امام صادق(ع) به ايشان عرض کرد:
ما فرزندان خود را در کودکي همسر مي‏دهيم.
امام فرمود: اگر در کودکي ازدواج کنند، مشکل است با هم الفت يابند.(15)
همسر و شوهر دادن پسر و دختري که هنوز به رشد عقلي نرسيده ‏اند، گرچه به رشد جنسي رسيده باشند، ازدواجي است که طرفين به هم علاقه‏ مند نشده و همديگر را به عنوان همسر آينده انتخاب نکرده ‏اند. احتمال اينکه بعد از رشد و فهميدن به هم علاقه ‏مند شوند و زندگي پر از عشق و صميميتي را تشکيل دهند، چندان قوي نيست. نبايد بناي مهم ازدواج را بر چنين زمينه سستي نهاد.


2ـ ازدواج ترحم آميز:
ازدواج از روي ترحم هم صحيح نمي‏باشد، زيرا در اين نوع ازدواج نيز عشق و علاقه طرفين وجود ندارد و يک طرف براي خدمت به فردي ضعيف و مظلوم گذشت مي‏کند. معلوم نيست تا چه زمان بتواند روي خواسته ‏هاي خود پوشش گذاشته و بر خلاف ميل، با همسري که بدو دلبستگي ندارد، به خوبي سر کند. اين نوع اقدام، اجباري و غير طبيعي است و حرکت خلاف طبيعت دوام ندارد. ازدواج، با بخشش مال و دستگيري از ديگران فرق دارد. در آن موارد، فرد براي يک اقدام کوتاه ‏مدت، حرکتي بر خلاف خواست دل خود انجام مي‏دهد؛ تازه آن حرکت غير طبيعي نيست، زيرا لذت دارد، ولي ازدواج يک حرکت، دامنه ‏دار و طولاني است و يک روز و يک ماه و دو ماه نيست بلکه بايد عمري را سر کند. بعيد است فردي بتواند يک عمر بر خواسته‏ هاي طبيعي خود سرپوش بگذارد. سرپوش گذاشتن بر خواسته ‏هاي صحيح و پسنديده و طبيعي، شرعي نيست.


3ـ ازدواج اجباري:
ازدواج با فردي که مورد علاقه شما نيست، به سبب اطاعت از امر پدر و مادر و بستگان نيز پسنديده نيست. اگر چه اطاعت از امر پدر و مادر پسنديده و ارزشمند است، ولي دستور و امر بايد به کار خوب مربوط باشد. ازدواج با فردي که به او دلبستگي نداريد فقط به خاطر اطاعت از پدر و مادر، شبيه ازدواج از روي ترحم و يک حرکت اجباري (قسري) و غير پايدار است. از چنين اقداماتي بايد برحذر بود.


4ـ ازدواج با بي‏بند و بار:
ازدواج با فردي بي‏بند و بار، ولنگار و بي‏قيد هر چند قلب شما به او متمايل باشد، کار پسنديده‏اي نيست، زيرا اين افراد در طول زندگي اقداماتي مي‏کنند و کارهايي از آنان سر مي‏زند که پسند هيچ کس نيست و مايه سرافکندگي شماست و مجبور مي‏شويد به خاطر هواي دل‏تان رنج سرشکستگي در اجتماع را تحمل کنيد و بر اقدامات ناپسند همسر محبوب، ولي بي ‏تربيت و لاابالي خود چشم ببنديد و شأن و حرمت اجتماعي خود را زير پا نهيد.


5ـ ازدواج با بي‏عار:
ازدواج با افراد تن‏پرور و تنبل نيز کار صحيحي نيست. جوان بايد اهل کار و زحمت و تأمين معاش خانواده باشد. نمي‏توان به استناد آيات و رواياتي مانند: «خداوند آنان را بي‏نياز مي‏گرداند»،(16) ازدواج با افراد تنبل و تن‏پرور را توجيه کرد. خداوند از طريق اسباب و واسطه، روزي مي‏دهد. يکي از اسباب روزي دادن، کار و کوشش و تلاش است. کسي که تن‏پروري پيشه کرده و از کار و کوشش ابا دارد و چشم به آسمان دوخته تا روزيِ او بدون حساب از آسمان فرو ريزد، چوب جهالت و خوش‏خيالي خود را خواهد خورد. ازدواج با او، خود را به زحمت انداختن مي‏باشد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن