تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816998579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به نام تروريسم


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: به نام تروريسم
* قاسم بابايي

حملات آمريكا با عنوان مقابله با تروريسم در خاك پاكستان و افغانستان و تلفات انساني آن ابعاد فاجعه آميز وسيعتري به خود مي گيرد.

در حالي كه مذاكرات ژنرال فالون نماينده آمريكا در نيروي ائتلاف با يوسف گيلاني در حال انجام بود، صداي چرخبالهاي آمريكايي در مناطق مسكوني و غيرنظامي داخل خاك پاكستان به گوش مي رسيد تا جايي كه اين چرخبالها هدف تيراندازي نيروهاي پاكستاني قرار گرفتند. گفته مي شود كه نفرات ارتش پاكستان و شبه نظاميان مسلح وابسته به قبايل محلي مسؤول اين تيراندازي بوده اند و چرخبالهاي آمريكايي بدون آن كه به اين تيراندازيها پاسخ دهند به داخل خاك افغانستان بازگشتند. خبر اين تيراندازيها در حالي انتشار مي يابد كه در چند هفته اخير، گزارش حملات نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا به اهدافي در خاك افغانستان و پاكستان باعث بحران در روابط دو كشور شده كه همواره تلفات انساني بالا بويژه زنان و كودكان و پيرمردها را در پي داشته است.
در مقابل، فرماندهان نظامي پاكستان به مرزبانان اين كشور دستور داده اند كه در صورت تجاوز نيروهاي آمريكا به نقاط مرزي با افغانستان به سوي آنها تيراندازي كنند و آمريكايي ها نيز مدعي شدند كه شورشيان مسلح طالبان و افراد وابسته به شبكه القاعده در مناطق قبيله اي پاكستان در نزديكي مرز اين كشور و افغانستان مستقر شده اند و حملات خود در داخل افغانستان را از اين مناطق سازمان مي دهند. در همين حال گفته مي شود انفجار انتحاري در هتل ماريوت اسلام آباد با دست كم 60 كشته و دهها زخمي از سوء قصد نافرجام به آصف علي زرداري رئيس جمهور و يوسف رضا گيلاني نخست وزير حكايت دارد.
اما همزمان با تحركات آمريكايي ها در خاك پاكستان اقدام اخير حامد كرزاي مبني بر بركناري دو تن از فرماندهان ارتش افغانستان نشانه جديت رئيس جمهور افغانستان در جلوگيري از كشتار غيرنظاميان تلقي شده است. علاوه بر آن كرزاي، هيأت بلند پايه اي را براي تحقيق و يافتن اصل ماجراي قتل عام شيندند، تعيين كرد كه طي آن دست كم 91 غيرنظامي در روستاي عزيزآباد ولسوالي شيندند كشته شده اند و اين هيأت بايد طي يك هفته نتايج تحقيقات را در اختيار كرزاي قرار دهد.
اما سؤال اساسي هنوز اين است كه چنين اقدامهايي تا چه حد مي تواند بر اصل ماجرا يعني جلوگيري از تلفات غيرنظاميان در افغانستان و پاكستان تأثيرگذار باشد؟
تلفات غيرنظاميان در پاكستان و افغانستان رفته رفته به عمده ترين چالش بر سر راه مبارزه عليه تروريسم تبديل مي شود. نيروهاي ناتو و ائتلاف بين المللي ضد تروريسم با اينكه هنوز تلفات غيرنظاميان در شيندند افغانستان و سرحد پاكستان را نپذيرفتند اما در موارد قبلي بارها گفته اند كه طالبان از مناطق مسكوني و و خانه هاي غيرنظاميان به عنوان سنگر استفاده مي كنند و اين امر دليل تلفات غيرنظاميان مي باشد. حال آن كه ايالات متحده در افغانستان و پاكستان با همان سياستي كه در خصوص سومالي به بهانه مبارزه با تروريسم به دنبال اهداف سياسي، اقتصادي خود در منطقه بود به اجراي مانورهاي ضد تروريستي خود مي پردازد.
آن چه مسلم است اين كه تلفات غيرنظاميان در شش ماهه اول سال جاري ميلادي نسبت به سال گذشته دو برابر افزايش يافته است. جان هومز، نماينده دبير كل سازمان ملل متحد در امور كمكهاي بشر دوستانه كه حدود دو ماه پيش به افغانستان سفر كرده بود اعلام كرد كه از آغاز سال جاري ميلادي تا زمان سفر وي نزديك به يك هزار غيرنظامي در افغانستان و پاكستان كشته شده اند در حالي كه اين آمار در سال 2007 ميلادي 400 نفر بود.
در گزارش هومز نيز آمده است كه بيشتر اين غيرنظاميان در حملات خارجي نيروهاي ائتلاف مستقر در اين كشور مي باشد.زماني كه هومز اين آمار را اعلام مي كرد هنوز حوادثي نظير حمله به يك مراسم عروسي در ننگرهار، حمله انتحاري به سفارت هند در كابل و حادثه شيندند و ولايت هرات كه به گفته مقامهاي افغان 91 غيرنظامي در آن كشته شدند اتفاق نيفتاده بود.
يكي از مشكلاتي كه همواره دليل تلفات بيشتر غيرنظاميان اعلام مي شود ناهماهنگي ميان نيروهايي است كه درگير جنگ با شورشيان در افغانستان هستند، نيروهاي تحت امر ناتو، ائتلاف بين المللي مبارزه با تروريسم به رهبري آمريكا و نيروهاي امنيتي افغان يعني حداقل سه مركز فرماندهي وجود دارد.
كارشناسان امور نظامي جنگ چريكي عليه نيروهاي منظم دولتي را به جنگ فيل و پشه تشبيه مي كنند. شورشيان ناگهان از سمتي حمله مي كنند، مي زنند و فرار مي كنند، هيچ موضع و مقر مشخصي هم ندارند. به نظر مي رسد هماهنگي كامل در مقابله با چنين حريفي كه زمان جنگ و صلحش مشخص نيست و مقر و پايگاهي هم ندارد، دشوار است.
نيروهاي ناتو و ائتلاف بارها ادعا كرده اند كه آنها از محلات مسكوني هدف قرار گرفته اند.
در خردادماه 85 تيراندازي نيروهاي آمريكايي به يك خودرو حامل غيرنظاميان منجر به تظاهرات گسترده اي در كابل، پايتخت شد كه يك روز تمام ادامه يافت و سبب نگراني جدي براي مردم و دولت شد. طالبان به خوبي از تأثير چنين حركتهايي كه مردم را نسبت به نيروهاي خارجي خشمگين مي كند آگاهند. آنهايي كه در حملات هوايي نيروهاي خارجي صدمه مي بينند خواستار مجازات عاملان آن هستند و رابرت گيتس نيز براي رفع مسؤوليت دستور داده است تا در خصوص كشتار و قتل عام شيندند تحقيق كنند، اما تاكنون حتي در يك مورد هم ديده نشده است كه در مورد يكي از حوادثي كه در آن غيرنظاميان كشته شده اند كاملاً تحقيق گرديده و يا از عاملان آن پرسيده شود.
حدود 60 هزار نيروي خارجي از 40 كشور در افغانستان مي جنگند كه جنگ و اعزام نيرو و اگر چه ظاهراً با تصويب شوراي امنيت سازمان ملل متحد صورت گرفته، اما وقتي سربازي يا افسري در آن جنگ متهم به نقض قوانين كشور خودش باشد با او برخورد مي شود.
در عين حال چنانچه حامد كرزاي نتواند غرب و در رأس آن آمريكا را تشويق به جلوگيري از كشتار غيرنظاميان كند، قدرمسلم هم براي خود او و هم براي نيروهاي ائتلاف و در رأس آن آمريكا پيامدهاي ناخوشايندي خواهد داشت. اما گويا آمريكا به دنبال حذف كرزاي و جانشيني زلماي خليل زاد براي تعيين و تغيير معادلات آينده همچون سناريوي اجرا شده در پاكستان مي باشد!
 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن