تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819738166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشى از بخش خانواده نمايشگاه قرآن تابلوهايى كه آرامش را تلاوت مى كنند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارشى از بخش خانواده نمايشگاه قرآن تابلوهايى كه آرامش را تلاوت مى كنند
شانزدهمين نمايشگاه بين المللى قرآن كريم روزهاى پايانى خود را سپرى كرد. با بسته شدن مائده رحمت رمضان سفره اين فضاى قرآنى هم بسته شد. يكى از طعام هاى اين سفره بخش خانواده بود كه براى نخستين بار با اين عنوان به جمع غذاهاى روحانى سفره نمايشگاه پيوسته است. غذايى كه نتيجه تناول آن چيزى جز آرامش نيست، آرامشى كه تابلوهاى نصب شده بر روى آن، آن را تلاوت مى كنند.بخش خانواده شانزدهمين نمايشگاه قرآن در طبقه اول مصلاى تهران، روبه روى بخش آموزش و چسبيده به بخش كودك بود.اين بخش از ۵ غرفه ازدواج، همسردارى، تربيت فرزند، زن در جامعه يا خانه و غرفه حجاب و عفاف تشكيل شد. هر كدام از اين غرفه ها توسط تابلوهايى پوشيده شده اند كه بر روى آنها جملاتى از بزرگان، رواياتى از معصومان و آياتى از قرآن نقش بسته است: جملات و آياتى كه هر كدام روايتگر آرامش خدا خواسته براى نوع بشرند. بر روى يكى از تابلوهاى غرفه ازدواج آيه ۲۱ سوره مباركه رم نقش بسته است كه «و من آياتة ان خلق بكم من انفسكم ازواجاً...» و در كنار آن به نقل از كتاب فمينيسم در آمريكا تا سال ۲۰۰۳ مى خوانيم ازدواج پاسخى فرهنگى به يك ميل ريشه دار براى مصاحبت، محبت و پرورش فرزند است، يك مورخ در كتاب خود از زوج هاى مختلف سوال مى كند كه چرا ازدواج كرده اند؟ آنان دليل روشنى ارايه نمى دهند برخى مى گويند كه دليل آن فراتر از افق خودآگاهى است. بر روى تابلوى ديگرى حديثى به نقل از وسايل الشيعه روايت شده كه ازدواج را ميلى فطرى مى داند كه خدا آن را در وجود انسان قرار داده است و خداوند گفته است زوجتان را از من طلب كنيد. تابلوى ديگرى با عنوان دو نيمه هم آيه: هن لباس لكم و انتم لباس لهن را براى زينت خود برگزيده است ودر كنار آن هم باز به نقل از كتاب فمينيسم در آمريكا تا سال ۲۰۰۳ آمده كه ازدواج رابطه تكميلى زن وشوهراست البته تكاملى مادى اما در مطلع عشق به نقل از مقام معظم رهبرى آورده كه زن و شوهر مكمل هم براى انتخاب راه صحيح و هدايت در صراط مستقيم الهى هستند. بر روى تابلوى درهاى آسمان به نقل از ويليام گاردنر خانواده داراى كاركرد عاطفى و جنسى مشروع معرفى شده و باز هم روايتى زيبا از پيامبر (ص) آن را نورانى ساخته است. روايتى كه مى فرمايد درهاى آسمان در هنگام باران، نگاه كردن فرزند به صورت پدر ومادر، هنگام باز شدن در كعبه و هنگام ازدواج بر روى انسان گشوده مى شود. البته غرفه ازدواج منحصر به همين تابلوها نمى شود و تابلوهاى ديگرى هم با عنوان به سادگى يك پيوند، جشن تكامل، وعده هاى خداوند، گام هاى بهشتى، همسفر شايسته، انتخاب من، رسم عاشقى و ... به چشم مى خورند. بر روى تابلوى انتخاب من به خاطره اى از امام خمينى (ره) اشاره شده است كه امام خمينى (ره) در ازدواج فرزندانشان نظر آنان را شرط مى دانستند و اگر حتى دخترشان به رغم تاييد خواستگاران از سوى امام خواستگار را رد مى كردند ايشان هم رد مى كردند. غرفه ازدواج را كه پشت سربگذاريم غرفه همسردارى با تابلوهاى مشابهى انتظار بازديد كنندگان را مى كشد، تابلوهايى كه گاهى توسط مشاوران غرفه ها براى بازديد كنندگان علاقه مند توضيح داده مى شوند. بر روى يكى از اين تابلوها با عنوان محبت، رمز زيبايى زندگى، از امام صادق (ع) نقل شده است كه هر كس از دوستان ما باشد به همسرش بيشتر اظهار محبت مى كند. در كنار اين روايت زيبا جمله اى به نقل از دكتر لاراشلينگر آمده اگر شما نيازهاى همسرتان را به درستى بشناسيد و به آنها احترام بگذاريد مطمئن باشيد او شما را بيش از گذشته دوست خواهد داشت. بر روى تابلوى ديگرى با عنوان زيباترين عبارت ها به نقل از دكتر شاملى آمده است كه نبى اكرم (ص) در انتخاب نام براى صدا زدن همسرانشان الفاظى را انتخاب مى كردند كه بارعاطفى داشته باشد چيزى كه روانشناسان اين ها را كوچك هاى بزرگ مى دانند. در نوشته ديگرى به نقل از لاراشلينگر مى خوانيم اين ما زنان هستيم كه قادريم مرد زندگيمان را به همسر و پدرى تمام عيار تبديل كنيم. همچنين به نقل از يكى از معصومان (ع) آمده است كه از دو نفرى كه با هم زندگى مى كنند آن كسى پيش خدا محبوب تر است كه نسبت به همنشينش رفيق تر، صميمى تر، مهربان تر وكمك كارتر باشد. تابلوى ديگرى با عنوان «من محورى ممنوع» به نقل از مقام معظم رهبرى نوشته است: الرجال قوا مون على النساء معنايش اين نيست كه زن در همه امور تابع شوهرش باشد يا اينكه زن بايد همه كاره باشد نه در بعضى جاها مرد و برخى مواقع زن بايد كوتاه بيايد و گذشت داشته باشند و زندگى را به پيش برند و در جايى ديگر و با عنوان دورى از جدال از حضرت على (ع) روايت كرده است كه از بحث و جدل بپرهيز چرا كه با اين كار سفيهان را عليه خود تشويق مى كنى ودوستى و برادرى خود را با ديگران فاسد مى نمايى، ملايمت وخوشخويى، رفاقت ومدارا، شيرينى گذشت و محبت رمز زيباى زندگى، محرم اسرار، زينت قناعت، دو كبوتر در يك آشيانه، ساكنان بهشت، روايت دلدادگى، آهنربايى از جنس محبت، ساقه اى براى نيلوفر، بدترين مردان، جهاد زن و شغل اصلى زن از ديگر پيام هايى است كه توسط تابلوهاى غرفه همسردارى بازديد كنندگان را به سمت خود مى كشاند. پيام هايى كه همسرى ومادرى را شغل اصلى زن و خوب شوهردارى را جهاد زن مى دانند و بدترين مردان را مردانى مى نامند كه با وجود ثروت بر اهل و عيالشان سخت مى گيرند و آنان را در تنگنا قرار مى دهند و ده ها پيام آموزنده مانند اين عبارت كه انسان هاى موفق كسانى نيستند كه در زندگى مشكلى ندارند بلكه كسانى هستند كه با زندگى خود مشكلى ندارند و از آن راضى اند.سومين غرفه بخش خانواده غرفه تربيت فرزند نام گرفته است. غرفه اى كه به پسران تازه ازدواج كرده و به همسران آنان مى آموزد كه چگونه كودكى برمبناى آموزه هاى دينى و قرآنى تربيت كنند. غرفه اى كه برخلاف ديدگاه هاى غربى كه نگهدارى تمام وقت از كودك را به سپرى كردن تمام روز و هر روز در همراهى يك فرد ناقص الخلقه بى تاب تشبيه كرده و باردارى را به بد شكل شدن موقتى جسم، فرزند صالح را هديه اى از جانب خدا معرفى مى كند و ۹ ماه باردارى را به ۹ ماه نورانى شبيه مى سازد. تابلوهايى كه با عنوان هاى در ساحل آرامش با حس مادر شدن،عصاره جان و ايمان و پايه هاى پاكى باردارى را امرى مقدس و فطرى مى دانند و انتخاب نام نيك و ياد دادن تربيت و ادب نيكو را از وظايف والدين در قبال فرزندان برمى شمارند، بر روى يكى اين تابلوها كودكى بهترين زمان براى تربيت لوح پاك ذهن و قلب پاك انسان معرفى مى شود و بر روى ديگرى به نقل ازامير مومنان، تربيت فرزند متناسب با نياز زمانه را جزو وظايف والدين مى داند و سومى هم آموزش مفاهيم اسلامى را بهترين آموزش ها مى شمارد. روى تابلويى نوشته شده است كه هرگاه فرزندانتان زبان گشودند به آنان لااله الا الله بياموزيد و هرگاه دندان شيرى آنان افتاد نماز را به آنان بياموزيد و در تابلوى ديگرى مى خوانيم به كودكان خود احترام بگذاريد و با آنان مانند يك شخص محترم و يك دوست واقعى برخورد كنيد .با كمال ادب با او سخن بگوييد و خطاهاى او را با نرمى به او گوشزد كنيد. تابلوهاى ديگرى با عنوان اكسير محبت و نقش مادر درتربيت فرزند توجهم را جلب مى كند بر روى يكى از آنها آمده است كه بوسه بر فرزندان حسنه است و بر روى ديگر به نقل از امام روح الله (ره) مى خوانيم «فرزند در دامن مادر بهتر تربيت مى شود تا در پيش استاد آن علاقه اى كه بچه به مادر دارد به هيچ كس ندارد و آن چيزى كه از مادر ياد مى گيرد در قلبش نقش مى بندد.»سومين غرفه را كه پشت سربگذاريد غرفه زن در جامعه يا خانه به چشم مى خورد .غرفه اى كه در كنار آن معمولاً جلسات سخنرانى هاى تربيتى با موضوعات گوناگون خانواده توسط كارشناسان بخش برگزار مى شود.اين بخش با تابلوهايى با عنوان بهترين حضور به تبيين نقش زن درخانه وجامعه پرداخته است .از تابلوهاى جالبى كه در اين غرفه به چشم مى خورد، مى توان به تابلويى اشاره كرد كه روى آن نوشته است: امروزه برخى از زنان متوجه شده اند كه شغل تمام وقت داشتن، مهم ترين مساله زندگى آنان نيست براى مثال برخى از زنان از مشاغل مهم خود دست كشيده اند و خود را وقف خانواده شان نموده اند (وندى شليت فمينيسم در آمريكا تا سال ۲۰۰۳).و در تابلوى ديگرى به نقل از مقام معظم رهبرى آمده است كه شما اگر بزرگترين متخصصين پزشكى يا هر رشته ديگرى هم بشويد چنانچه زن خانه نباشيد اين براى شما يك نقص است كه بانوى خانه بايد شما باشيد اصلا محور اين است. پنجمين غرفه و يكى از جذاب ترين غرفه هاى بخش خانواده غرفه عفاف و حجاب است كه در دوره هاى گذشته خود بخش مستقلى بود. در اين بخش پيشينه حجاب در كشورهاى مهم غربى و نوع حجاب، پيشينه حجاب از ايران باستان تا دوره كنونى و سابقه حجاب در اديان مختلف ايلام، زرتشتى، يهودى و مسيحى توضيح داده شده است. مثلاً درتوضيح پيشينه حجاب در آلمان آمده است: زن طبقه متوسط نمونه پاكدامنى بود و به جهان پرزرق و برق بيرون كه پاكدامنى اين طبقه را به تمسخر مى گرفتند پا نمى نهاد. در تابلوى ديگرى به سابقه حجاب در اسپانيا و يونان باستان اشاره كرده است و درباره يونان مى نويسد: زنان يونانى در دوره هاى گذشته صورت و اندام شان را تا روى پا مى پوشاندند و به نقل از ويل دورانت مى افزايد كه شواهد زيادى دال بر وجود حجاب در ميان زنان يونان و روم باستان وجود دارد. طبق نوشته هاى اين غرفه، تاريخ حجاب و پوشش زن به دوران ماقبل تاريخ و عصر حجر، و دوران پيش از مذهب بازمى گردد و به اين ترتيب كسانى كه معتقدند حجاب محصول اديان است به كنجى رانده مى شوند. بر روى يكى از تابلوهاى اين بخش نوشته شده كه مرگ تدريجى عفاف در غرب از سال ۱۹۲۱ به بعد آغاز شد، زمانى كه دامن ها كوتاه تر شد تا به زانو رسيد و اين امرى بى سابقه در تاريخ پوشاك به شمار مى رفت (تاريخ لباس، ترجمه بزرگمهر)تابلوى ديگرى به نقل از منبعى و براساس مجسمه ها وكتيبه ها و نقش برجسته هاى تاريخى اين نتيجه را مى گيرد كه گرما و سرما علت اصلى پوشاك نبوده است بلكه حيا علت اصلى آن بوده است.تابلوهايى كه به سابقه حجاب در ايران پرداخته اند نيز نكات جالبى را به بازديد كنندگان آموزش مى دهند اين تابلوها وضعيت حجاب از دوران هخامنشيان تا اشكانيان و ساسانيان و سامانيان و صفويان و زنديان را به تصوير كشيده اند.درباره حجاب زنان در دوران هخامنشينان مى خوانيم: ايرانيان اگر بخشى از بدنشان برهنه باشد آن را بى شرمى مى دانند و هميشه لباس بلند مى پوشند.و درباره اشكانيان آمده كه حجاب زنان در اين دوره پوشيده تر بود و زنان از كلاه و عمامه استفاده مى كردند.تابلوى ديگرى نوشته: در زمان ساسانيان زنان از چادر استفاده مى كردند و در دوره سامانيان چادر و روبندهاى ابريشمى مد شده تا در دوره صفويان كه تبديل به مقنعه گرديد.تابلوهاى بررسى حجاب از ديد اديان هم اطلاعات جالبى را به بازديد كنندگان منتقل مى كند در يكى از اين تابلوها و به نقل از دو مرجع مسيحى و اسقف مى خوانيم: «زن بايد كاملا در حجاب و پوشيده باشد مگر درخانه خود» و در ادامه آمده كه زن نبايد صورت خود را عريان كند تا ديگرى را با نگاه كرده به صورتش به گناه وادارد.در تابلوى ديگرى از سفينه البحار از حضرت عيسى (ع) نقل شده است كه از نگاه كردن به زنان بپرهيزيد زيرا شهوت را در قلب مى روياند و همين براى ايجاد فتنه براى نگاه كننده كافى است.تابلوهاى حجاب و عفاف در آيين يهود را در قالب كلماتى به تصوير كشيده اند. بر روى يكى از آنها از «ويل دورانت» تاريخ نويس مشهورمنقول است كه در آيين يهود گفته مى شود كه شخص بايد از هر وضعى كه منجر به تهييج هواى نفسانى مى شود احتراز جويد و نبايد بيش از اندازه تكلم كند. تابلوى ديگرى هم آورده است كه زنان شرقى يهود در دوران كهن سر خود را با چادر مى پوشاندند. تابلوهاى بخش عفاف نقبى هم به حجاب در آيين زرتشت مى زند و مى نويسد كه از نظر زرتشت بر هر يك از زن و مرد واجب است كه هنگام مراسم عبادى سرخود را بپوشانند. بنا به گفته موبد «رستم شهرزادى» پوشش زنان بايد به گونه اى باشد كه هيچ يك از موهاى سر زن از سرپوش بيرون نباشد و سرانجام اينكه يك زرتشت مومن بايد از نگاه ناپاك به زنان ديگر دورى جويد.اما غرفه عفاف و حجاب بخش خانواده زينت ديگرى هم به خود گرفته و آن اينكه تابلوهايى بر آن نصب شده اند كه آيات زيبا و پرمغز قرآن و روايات دلنشين و پرمفهوم ائمه (ع) درباره حجاب و عفاف را در قالب كلماتى نورانى به تصوير مى كشند. بر روى يكى از آنها از امام هشتم (ع) روايت شده است كه نگاه به زن زمينه ساز هيجانى است كه در فرد نسبت به فساد كشش ايجاد مى كند و زمينه ارتكاب گناه را فراهم مى سازد. تابلوى ديگرى حدود حجاب از ديدگاه امام صادق را تعيين كرده و زينت زن بر صورت و كفين را جايز مى داند. تابلوهاى ديگرى هم آيات مربوط به حجاب و عبارات مشهور آن مانند «يغضض من ابصارهن و يحفظن فروجهن» و «يدنين من جلا بيبهن» را در معرض ديد مخاطبان قرار مى دهد. آيات و رواياتى كه با خارج شدن از بخش خانواده دل و ذهن هر مومن و مومنه اى را به تفكر وا مى دارد و براى متقين روايتگر آرامشى بى وصف است. آرامشى از جنس «الا بذكرالله تطمئن القلوب».
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن