تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816182984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نويسنده: محمد مهدي ميرباقري عقل عملي در حكمت اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نويسنده: محمد مهدي ميرباقري عقل عملي در حكمت اسلامي
خبرگزاري فارس: در يك تقسيم بندي كلي مي توان نظريات مختلف درباره عقل عملي را به دو گروه عمده تقسيم نمود. در گروه اول تمام نظرياتي قرار مي گيرندكه عقل عملي را همچون عقل نظري قوه اي عالمه مدرك مي دانند، و درمقابل نيز گروه دومند كه عقل عملي را محرك و قوه عامله مي دانند.


در يك تقسيم بندي كلي مي توان نظريات مختلف درباره عقل عملي را به دو گروه عمده تقسيم نمود. در گروه اول تمام نظرياتي قرار مي گيرندكه عقل عملي را همچون عقل نظري قوه اي عالمه مدرك مي دانند، و درمقابل نيز گروه دومند كه عقل عملي را محرك و قوه عامله مي دانند.
كساني كه عقل عملي را قوه عامله مي دانند، در حقيقت اطلاق كلمه عقل را بر اين قوه، اشتراك لفظي مي دانند; در نظر آنان عقل نظري ، قسمي در مقابل عقل عملي نيست . بهمن يار در التحصيل طرفدارچنين نظريه اي است (1). صاحب محاكمات نيز در تفسير قول ابن سينادر اشارات نيز چنين قولي را به شيخ نسبت مي دهد(2). گرچه استنادچنين قولي به ابن سينا نادرست به نظر مي رسد. برخي از محققين متأخر نيز(3) بر چنين تعريفي از عقل عملي اصرار دارند.
گروهي كه عقل عملي را قوه عالمه مي دانند، در تعريف خود از عقل عملي با يكديگر توافق ندارند و اقوال آنان را به دسته هاي مختلفي مي توان تقسيم نمود.
عده اي ملاك تفاوت عقل عملي و نظري را به نوع مدركات از حيث اينكه اين مدركات مربوط به عمل هستند و يا غير عمل مي دانند.محقق طوسي در شرح اشارات (4) و به تبع ايشان علامه حلي در كشف المراد(5) و نيز برخي از علماي معاصر(6) طرفدار چنين نظريه اي هستند.
البته همين قول نيز مي تواند به اقوالي تقسيم شود. يعني اگر تفاوت بين مدركات عملي و نظري تفاوت ماهوي نباشد، تفاوت عقل عملي ونظري تفاوتي اعتباري است و در حقيقت يك قوه است كه گاهي عقل عملي ناميده مي شود و گاهي نيز عقل نظري را بر مي گزيند(7). اما اگرمدركات مربوط به عمل و نظر با يكديگر متفاوت باشند و يكي از جنس >هست هابايدهاعقل عملي عقل عملي هذا حسن  دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن