تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831531762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از پشت صحنه يك فيلم قرآني«طاووس‌هاي بي‌پر» در زيبايي طبيعت جان مي‌گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: گزارشي از پشت صحنه يك فيلم قرآني«طاووس‌هاي بي‌پر» در زيبايي طبيعت جان مي‌گيرد
گروه هنر: «طاووس‌هاي بي‌پر» عنوان فيلمي مبتني بر يك آيه از قرآن به كارگرداني جواد مزدآبادي با بازي هنگامه قاضياني و فريبرز عرب‌نيا است كه اين روزها در لوكيشني در اطراف ورامين و در مزارع ذرت آخرين روزهاي فيلمبرداري را پشت سر مي‌گذارد.
لوكيشن فيلم سينمايي «طاووس‌هاي بي‌پر» به كارگرداني جواد مزدآبادي_ كه پيش از اين مستندي به نام «يك قفس آزادي» با موضوع زندگي پيرمردي كه با شكار گنجشكان و فروش آنها در امامزاده‌اي كسب معاش مي‌كند را ساخته است_ در روستايي به نام «نجم آباد» واقع شده كه اين روستا از توابع ورامين حدوداً چهل خانوار دارد. اولين چيزي كه هنگام رسيدن به اين روستا نظر را به خود جلب مي‌كند مزارع ذرت اطراف جاده است.

روستاي نجم آباد به اندازه‌اي كوچك است كه به محض رسيدن به آن، گروه فيلمبرداري مشخص مي‌شود، اما نكته قابل توجه جمعيتي از كودكان و بزرگسالان روستا است كه از ساعات اوليه صبح به تماشاي كار نشسته‌اند.

مزدآبادي اولين كسي است كه به محض ورود به لوكيشن برايم آشنا آمد، چراكه غير از بازيگران اصلي كه هنوز نيامده بودند، بقيه عوامل از بين جوانان انتخاب شده‌اند. پس از احوالپرسي با كارگردان از وي جويا شدم كه امروز چه سكانسي را قرار است فيلمبرداري كند كه وي نيز توضيح داد، سكانسي كه صبح و بعد‌ظهر براي آن وقت خواهند گذاشت مربوط به آرايشگاهي‌ است كه قرار است «خسرو احمدي» و «حميد‌رضا هدايتي» در آن ايفاي نقش كنند.

محل اين آرايشگاه در اصل مغازه بقالي است كه از اهالي روستا براي چند روز اجاره شده تا در صحنه مورد نظر، لوكيشن آرايشگاه باشد.

طبق صحبت‌هايي كه با مزدآبادي داشتم متوجه شدم كه يكي از سكانس‌هاي زيباي اين فيلم مربوط به شكار گنجشكان است كه در مزارع ذرت صورت مي‌گيرد؛ صحنه‌هايي كه چند روز پيش فيلمبرداري آن به پايان رسيده است. با پيشنهاد فيلمساز عازم محلي كه آن سكانس در آنجا ضبط شده، شديم تا علاوه بر تماشاي آن، گفت‌و‌گوي خود را نيز در همان محل انجام دهيم.

لوكيشن مورد نظر كه در مورد آن صحبت شد مزرعه ذرتي است كه در وسط آن تالاب زيبايي قرار داد كه پر از گنجشكاني است كه با ورود ما با پرواز خود براي لحظه‌اي فضاي بالاي سر ما را سياه كردند.

صحبت‌هايم با مزدآبادي در مورد فيلم «طاووس‌هاي بي‌پر» اينگونه آغاز شد كه از وي سوال كردم كه طرح ساخت اين فيلم براي اولين‌بار چگونه در ذهنش نقش بست؟

وي جواب داد: از همان زمان كه «يك قفس آزادي» را ساختم مي‌دانستم كه اين كار توانايي لازم را براي تبديل شدن به فيلم سينمايي داراست و خوشحالم كه پس از چند سال اين خواسته محقق شد، چراكه به عقيده من داستان اين اثر قادر است هويت يك زن ايراني را به خوبي به تصوير كشد؛ زني حاشيه‌نشين كه سعي دارد با حفظ اصالت خود زندگي خانواده را بچرخاند.

در اين بخش ما از اين فيلمساز سوال كرديم با توجه به اينكه شما چندي پيش به عنوان خادم قرآن انتخاب شديد، مي‌خواهيد در سينماي بلند نيز ساخت آثار قرآني را ادامه دهيد؟

اين سينماگر جواب داد: سابقه كاري من به وضوح نشان مي‌دهد كه من يك فيلمساز ديني هستم و اين خصوصيت نيز در تمامي كارهايم نمايان است، البته اين ويژگي به واسطه دلايل بيروني نيست، بلكه اينگونه مفاهيم دغدغه شخصي من است به همين دليل در آينده نيز هيچگاه از ارادت به قرآن در آثارم غافل نخواهم ماند.

مزدآبادي در پايان توضيحات خود متذكر شد: شما با ديدن اين فيلم هم متوجه خواهيد شد كه اين اثر ارتباطي مستقيم با يكي از آيات قرآن دارد (و از آنجا كه تصور نمي‌كنيد به شما روزي خواهيم رساند) البته به نحوي كه مخاطب در شروع به هيچ وجه به شكلي مستقيم متوجه آن نخواهد شد.

پس از گپي كوتاه با اين فيلمساز در مزرعه ذرت مجدداً به لوكيشن آرايشگاه مراجعه كرديم تا سكانس مربوط به اين صحنه گرفته شود. «فريبرز عرب‌نيا» بازيگر و بازيگردان اين فيلم در گوشه‌اي از آرايشگاه در حال راهنمايي «خسرو احمدي» براي بازي در سكانس مورد نظر است.

آنچه كه بيش از همه در گرفتن اين سكانس جلب توجه ‌مي‌كرد دقت عرب‌‌نيا براي بازي گرفتن از هنرپيشه‌ها بود كه حتي در حالت و شكل گفتن آنها نيز اصرار بسياري به خرج ‌مي‌داد. نكته ديگر اين بود كه براي گرفتن سكانسي كه شايد در نهايت 30 ديالوگ داشت، بيش از 3 ساعت وقت صرف شد.

آنچه كه جدا از بازي بازيگران نظر مرا به خود جلب كرد كار «هومن بهمنش» فيلمبردار اين كار بود، چراكه با وجود جواني به وضوح مي‌‌شد، حرفه‌اي‌ بودن را در كارش مشاهد كرد، البته جاي تعجب نيست چراكه كسي كه تجربه همكاري با «كيارستمي» را دارد از چنين تبحري نيز برخوردار باشد.

پس از گرفتن اين سكانس گروه براي استراحت و نماز به كمپي كه در همان نزديكي بود مراجعه كرد. در همين فرصت با «هنگامه قاضياني» بازيگر نقش اول زن اين فيلم گفت‌و‌گويي را انجام داديم.

اين بازيگر كه در جشنواره سال گذشته سيمرغ بهترين بازيگر زن را براي بازي در فيلم «به همين سادگي» به كارگرداني رضا ميركريمي را كسب كرده بود در ابتداي سخنان خود تصريح كرد: هنگامي كه نقش طاووس در اين فيلم به من پيشنهاد شد، متوجه شدم كه اين نقش قابليت‌هاي بسياري براي كار دارد و با جنس كار من جور در‌مي‌آيد به همين دليل نقش را قبول كردم، البته انتخاب اين نقش ربطي به فيلم قبليم نداشت، چراكه آنهايي كه مرا مي‌شناسند مي‌دانند كه من در انتخاب كارهايم تنها ملاك‌هاي حرفه‌اي را مد نظر قرار مي‌د‌هم.

اين بازيگر درباره تجربه كار با مزدآبادي گفت: من به شدت به كار با مستندسازان اعتقاد دارم، چراكه معتقدم مستندسازان مي‌توانند زمينه‌ساز اتفاقات خوبي در سينما باشند، جدا از اين ويژگي بعد از يك جلسه‌ گفت‌و‌گو با اين فيلمساز متوجه شدم كه وي به شدت به كارش احاطه كامل دارد.

خبرنگار ايكنا در اين بخش از گفت‌و‌گو از قاضياني پرسيد فيلمنامه اين كار منبعث از آيه‌اي از قرآن است، آيا وي با خواندن فيلمنامه، متوجه چنين مطلبي شده است؟

قاضياني جواب داد: به شكلي واضح متوجه چنين مطلبي نشدم، اما با مطالعه متن دريافتم كه طاووس در اين فيلم ارتباطي نزديك با خدا دارد‌، البته تعريفي كه من از سينماي ديني دارم شايد با بسياري از تعاريف متفاوت باشد، چراكه من معتقدم انساني كه از زمين ارتزاق مي‌كند در حقيقت با خدا در ارتباط است به همين دليل فيلمي كه اين موضوع را محور اصلي خود قرار مي‌دهد در حقيقت اثري ديني ا‌ست.

پس از گفت‌و‌گو با قاضياني گروه با توصيه مزدآبادي مجدداً براي گرفتن سكانس‌هاي بعدي به لوكيشن آرايشگاه مراجعه كردند، البته قبل از اينكه گروه به لوكيشن برسد «بهمنش» فيلمبردار كار با دستيارانش از قبل مشغول تنظيم دوربين و نور لوكيشن بودند كه با خواهش ما براي لحظاتي كار را رها كرده و به گفت‌‌و‌گو با ما نشست.

بهمنش در ابتداي توضيحات درباره نحوه كار در «طاووس‌هاي بي‌پر» اظهار كرد: در ابتدا مي‌خواهم بگويم كه كار با مزدآبادي در طاووس‌هاي بي‌پر براي من به شدت آرامبخش است، اما اگر از لحاظ فني بخواهيد سوال كنيد، بايد بگويم كار در فضاي باز و آقتابي كمي مشكل است آنهم كار با ويديو، اما با ترفندهايي كه انجام داديم اين معضل تا حد زيادي برطرف شد.

اين فيلمبردار در پاسخ به اين پرسش كه آيا فيلمبرداري در كاري ديني از لحاظ كيفي با ديگر فيلم‌ها تفاوت دارد يا خير تصريح كرد: از نظر من سينماي معناگرا، ديني يا قرآني يك ژانر جداگانه نيست، زيرا يك فيلم ديني را مي‌توان در قالب سينماي وحشت نيز به تصوير كشيد و به واسطه آن، از همان تكنيك‌هاي سينماي وحشت نيز سود برد به همين دليل است كه من نمي‌توانم بگويم فيلمي كه از مفهوم ديني سود مي‌برد، بايد ويژگيش تنها به همين دليل متفاوت با ديگر آثار باشد.

پس از اين گپ گروه مجدداً شروع به كار كرد، البته با حساسيتي كه عرب‌نيا و مزدآبادي در گرفتن صحنه‌ها به خرج مي‌دادند كار با دقت زيادي انجام مي‌شد و همين مسئله گذر زمان را از ياد ما برد و تنها زماني متوجه گذشت ساعات شديم كه هوا رو به تاريكي رفت و گروه براي مراسم افطار به كمپ مراجعه كرد.

البته پس از افطار و نماز قرار است سكانس‌هاي مربوط به «آهو خردمند» گرفته شود كه با تاريكي هوا ديگر مجال ادامه گزارش براي ما فراهم نبود به همين دليل به اين بازديد خاتمه داديم.

اين فيلم توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي تهيه مي‌شود.

از جمله عواملي كه در اين فيلم حضور دارند عبارتند از: سعيد نعمت‌الله و جواد مزدآبادي (نويسنده)، مجتبي برهاني‌زاده (مدير توليد)، حبيب قلي‌زاده (دستيار اول و برنامه‌ريز)، شهريار كلهر (طراح صحنه و لباس)، بابك شعاعي (چهره‌پرداز)، مهدي برگ‌نيل (جانشين توليد)، حيدر زرقومي (مدير تداركات) و حسين ترابي (مجري طرح).
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن