تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821137906




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنایی با جزیره زیبای کیش


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: توضیحی مختصر ولی بسیار مفید از مروارید خلیج فارس, جزیره کیش...
کیش جزیره ای از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. در گذشته این جزیره را به نام "قیس" می خواندند . شکل این جزیره بیضی و در 12 کیلومتری ساحل شیبکوه واقع شده است. این خشکچه(جزیره)یک میلیون و هفتصد هزار گردشگر را سالانه به خودجذب میکند.
جغرافیای کیش
طول جزیره کیش در حدود 15.45 کیلومتر از جهت مشرق تا مغرب، و عرض آن 7.5 کیلومتر، و مساحت آن 90 کیلومتر مربع است.[1] جزیره کیش بشکل بیضی می باشد و به جهت همین هم کیش که به معنای زه کمان می باشد نام گرفته است. و 120 قدم از سطح دریا ارتفاع دارد. ارتفاع وسط جزیره از اطرافش بیشتر است، اما ارتفاع اطراف کیش از سطح آب در بعضی نقاط از یک متر هم کمتر است. در قسمت شمالی جزیره, آب زیرزمینی شیرین وجود دارد. باغ های نخل خرما را در کیش می توان دید. چاه های جزیره کم عمق است به اندازه ای که در بعضی جاها عمق چاه از یک متر هم کم تر است.



محدوده کیش
از جنوب غربی روستای گرزه و در 27 کیلومتری بندر چارک و در خلیج فارس واقع شده است. در جزیره کیش کاخی بسیار بزرگ وزیبا وجود دارد، این کاخ را "محمدرضاشاه پهلوی" آخرین پادشاه ایران بنیان نموده است.
فاصله بندر لنگه تا کیش از راه دریا و توسط قایق، حدود 90 دقیقه است. فاصله مستقیم کیش تا بندر عباس 400 کیلومتر، و فاصله آن تا دبی 200 کیلومتر است.
کیش یکی از مهم ترین مناطق آزاد تجاری ایران است و توسط سازمان منطقه آزاد کیش اداره می شود.
در جزیره کیش روستایی بنام حریره وجود دارد که خالی از سکنه است. بومیان جزیره میگویند که حریره نام بانویی بوده که ملکه شهر بود. تقریباً تمام شهر ویرانه است و فقط بخشی از شهر که عمارت کاخ بانوی حریره بوده مرمت شده، تاریخ این روستا به دوره قیاصره بر می گردد. ساکنان روستای مجاور این روستا روایت می کنند که در شب کسی نمی تواند در روستا بماند، چون در شب آوازهای عجیب وغریب در آنجا شنیده می شود. در این روستا آثاری از دوران بسیار دور برجای مانده است.
حاکمان کیش در دوران قدیم
حاکمانی که در سابق بر این جزیره حکمران بودند از نسل شخصی هستند بنام "قیس" این شخص از شهر (سیراف) که در منطقه "بنی خالد النصوری" قرار دارد آمده بودند. آخرین حاکم جزیره کیش یا (قیس) که از نژاد قیاصره بوده اند: ملک سلطان بن ملک قوام الدین بن ملک تاج الدین بن ملک شاه بن قیس بن ملک جمشید. ایشان بدست سیف الدین ابونصر علی بن کیقباد حاکم جزیره "هرمود" به امر اتابک ابوبکر در تاریخ 12 جمادی الثانی از سال 626 هجری قمری بقتل رسید، و با کشته شدن ملک سلطان آخرین حاکم کیش، حکم سلاله قیاصره بر کیش برای همیشه پایان یافت.










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن