تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816376810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش ايران به قطعنامه چهارم


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: واكنش ايران به قطعنامه چهارم
دنياي اقتصاد- شوراي امنيت سازمان ملل شامگاه شنبه به وقت نيويورك به اتفاق آرا قطعنامه ديگري عليه ايران تصويب كرد؛ هرچند اين قطعنامه برخلاف ميل واشنگتن حاوي تحريم‌هاي تازه‌اي عليه ايران نيست، اما آمريكا آن را به عنوان نشانه اتحاد بين‌المللي عليه برنامه اتمي ايران تعبير كرده است. جمهوري اسلامي ايران نيز با صدور بيانيه‌اي اقدام شوراي امنيت سازمان ملل را در تصويب قطعنامه جديد عليه خود، اقدامي غيرقانوني و مردود اعلام كرد.
اعضاي شوراي امنيت برخلاف تاييد صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي تهران توسط آژانس راي دادند:
تصويب چهارمين قطعنامه عليه برنامه هسته‌اي ايران
شوراي امنيت سازمان ملل شامگاه شنبه به وقت نيويورك به اتفاق آرا قطعنامه ديگري عليه ايران تصويب كرد. اين قطعنامه ايران را براي تعليق بخش‌هاي حساس برنامه هسته‌اي خود ترغيب مي‌كند.
هرچند اين قطعنامه برخلاف ميل واشنگتن حاوي تحريم‌هاي تازه‌اي عليه ايران نيست، اما آمريكا آن را به عنوان نشانه اتحاد بين‌المللي عليه برنامه اتمي ايران تعبير كرده است. اين در حالي است كه ناظران بين‌المللي اين قطعنامه را تلاشي براي حفظ وجهه غرب در برابر ايران ارزيابي مي‌كنند. قطعنامه 1835 به عنوان چهارمين قطعنامه عليه ايران، از تهران مي‌خواهد به‌طور كامل و بدون معطلي به تعهدات خود (براساس قطعنامه‌هاي مرتبط سازمان ملل) عمل و درخواست‌هاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را اجرا كند. درخواست از ايران براي برآوردن درخواست‌هاي شوراي حكام در شرايطي مطرح مي‌شود كه ايران با تاكيد بر ادامه همكاري با آژانس براساس توافقات پادمان معاهده ان.پي.تي بر حق خود در برخورداري از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي تاكيد كرده است.محمد البرادعي، مديركل آژانس نيز براي سيزدهمين‌بار در آخرين گزارش خود صلح‌آميز بودن و عدم انحراف برنامه هسته‌اي ايران را تاييد كرده است. قطعنامه از ايران مي‌خواهد سه قطعنامه پيشين شوراي امنيت را هرچه سريع‌تر اجرا كند.
اين راي‌گيري بي‌درنگ پس از توافق روز جمعه آمريكا و روسيه براي پي‌گرفتن تلاش‌هاي شوراي امنيت در محكوميت برنامه اتمي ايران انجام شد.
زلماي خليل‌زاد، سفير آمريكا در سازمان ملل از تصويب اين قطعنامه توسط كليه 15عضو شوراي امنيت استقبال كرد. وي گفت: اين نشان مي‌دهد كه جامعه بين‌المللي بر سر اين موضوع متحد است و اينكه ايران بايد همكاري كند.
اين درحالي است كه ايران برداشت متفاوتي از اين قطعنامه‌ها دارد و آن را ناشي از «فشار چند كشور معدود غربي» بر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌داند.خليل‌زاد تاكيد كرد كه رويارويي بر سر برنامه اتمي ايران بايد «از طريق ديپلماسي و رويكرد دو وجهي» شامل مشوق‌هاي اقتصادي توسط شش قدرت (اعضاي دائم شوراي امنيت و آلمان) و تحريم‌ها حل شود.
قطعنامه 1835همچنين بر «تعهد شورا نسبت به يافتن راه حلي مبتني بر مذاكره براي مساله اتمي ايران» تاكيد مي‌كند و از «رويكرد دو وجهي» بريتانيا، چين، فرانسه، آلمان، روسيه و آمريكا استقبال مي‌كند.آمريكا و متحدان اروپايي آن خواستار تصويب دور تازه‌اي از تحريم‌ها عليه ايران بودند، اما با مقاومت چين و به ويژه روسيه روبه‌رو شدند.ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل اشاره كرده است كه قطعنامه تازه بار ديگر تاكيد مي‌كند كه كشمكش بر سر برنامه هسته‌اي ايران بايد از طريق ديپلماسي حل شود. وي گفت، قطعنامه‌هاي قبلي با دقت تنظيم شده‌اند تا از هر گونه راه حل نظامي براي مشكل پرهيز شود.مقام‌هاي ارشد غربي روز جمعه ابراز رضايت كرده بودند كه توافق بر سر قطعنامه تازه به تهران نشان مي‌دهد كه فعاليت گروه 1+5براي مهار برنامه اتمي ايران متوقف نشده است. اين درحالي است كه سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي قطعنامه ياد شده را شبيه يك بيانيه سياسي خوانده است. كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا پيش از اين گفته بود: هدف قطعنامه 1835، نشان‌دادن وحدت اعضاي گروه 1+5پس از بروز اختلافات با روسيه بر سر مناقشه گرجستان است. وي اظهار كرده بود: همچنين به ويژه مهم است كه ايراني‌ها تشخيص دهند كه فرآيند كاري گروه 1+5همچنان به قوت خود باقي است.اندونزي در نشست صبح شنبه شوراي امنيت اعمال تعديل در پيش‌نويس ارائه شده توسط گروه 1+5را خواستار شده و تاكيد كرده بود كه بايد اين مطلب ذكر شود كه باب گفت‌و‌گو با ايران همچنان باز است.
تصويب قطعنامه جديد درباره ايران در شوراي امنيت باتوجه به اين كه در آن تنها به تكرار مواضع پيشين اكتفا شده و آمريكا نتوانست با وجود خواست خود نكته‌اي تازه به تحريم‌هاي ايران بيفزايد، حاكي است كه واشنگتن تنها به جنبه سياسي تصويب اين قطعنامه توجه داشته است تا به وسيله آن بتواند فضاي ضدايراني تازه‌اي در رسانه‌ها و محافل جهاني درباره برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران ايجاد كند.
در همين حال به گفته نماينده روسيه در نيويورك اين قطعنامه كه به ابتكار عمل مسكو در شوراي امنيت تصويب شده است،
نه تنها شامل تحريم جديدي نيست، بلكه مانع از حل و فصل نظامي مساله هسته‌اي ايران مي‌شود.به گزارش خبرگزاري ريانووستي، ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل متحد اعلام كرد: قطعنامه جديد درباره ايران به‌گونه‌اي تنظيم شده است تا مانع از هر نوع امكاني براي حل‌و‌فصل نظامي مساله هسته‌اي اين كشور شود. به عقيده طرف روسي تصويب اين قطعنامه از آن جهت لازم بود تا ثابت كند كه فعاليت در چارچوب گروه كشورهاي عضو 1+5در حل و فصل مساله هسته‌اي ايران ادامه دارد و مسكو خود را همچنان در خصوص توافقات صورت گرفته قبلي در اين زمينه پايبند مي‌داند.قطعنامه‌هاي قبلي شوراي امنيت سازمان ملل درباره برنامه‌ هسته‌اي ايران كه در دسامبر سال 2006، در ماه مارس سال 2007 و در ماه مارس سال‌جاري به تصويب رسيده بودند از تهران مي‌خواستند تا از ادامه فعاليت غني‌سازي اورانيوم دست برداشته و برنامه موشكي خويش را نيز كاهش دهد. درخواست براي تعليق فعاليت غني‌سازي اورانيوم در شرايطي صورت مي‌گيرد كه ايران به‌عنوان عضوي از معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌اي (ان.پي.تي) و بنا برتعهدات مندرج در اين معاهده حق دارد از غني‌سازي و استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي برخوردار باشد درصورتي كه فعاليت‌هاي خود را به بازرسان آژانس اعلام كند.
محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در گزارش‌هاي متعدد خود با اشاره به بازرسي‌هاي صورت گرفته از برنامه هسته‌اي ايران بر نبود انحراف در مواد هسته‌اي اعلام شده از سوي ايران تاكيد كرده است. از اين‌رو درخواست از ايران براي تعليق غني‌سازي تلاشي براي محروم كردن تهران از حقي است كه بنا بر معاهده (ان.پي.تي) به آن داده شده است.

تهران:دخالت شوراي امنيت مبناي حقوقي ندارد
جمهوري اسلامي ايران با صدور بيانيه‌اي اقدام شوراي امنيت سازمان ملل در تصويب قطعنامه جديد عليه خود را اقدامي غيرقانوني و مردود اعلام و تاكيد كرد ملت ايران در عزم راسخ خود براي پيگيري حقوق مسلم خويش لحظه‌اي ترديد به خود راه نخواهد داد.
در بيانيه نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل كه همزمان با تصويب قطعنامه 1835 در محل شوراي امنيت و نيز سازمان ملل در اختيار اعضاي سازمان ملل و رسانه‌هاي گروهي قرار گرفت، آمده است: «باعث تاسف است كه جامعه جهاني يكبار ديگر شاهد آن است كه شوراي امنيت در حركتي عجولانه، غير قابل قبول و غير قابل توجيه مبادرت به تصويب قطعنامه‌اي غير قانوني درباره موضوعي مي‌كند كه تحت هيچ معيار منطقي و حقوقي در حيطه وظايف اين شورا نيست و تهديدي را متوجه صلح و امنيت بين‌المللي نمي‌كند. دخالت شوراي امنيت در رابطه با برنامه هسته‌اي صلح‌آميز جمهوري اسلامي ايران و اقدام‌هاي اين شورا در اين خصوص نه تنها غير منصفانه و سياسي است، بلكه كاملا فاقد هر گونه مبناي حقوقي و منطقي است.
اين بيانيه افزوده است: «اين گونه حركات غير قابل توجيه و مسلما غيرسازنده است؛ چرا كه كشورهاي باني اين قطعنامه بايد تلاش مي‌كردند تا به جاي اتخاذ اقدام‌هاي غيرقانوني و افزودن بر بي‌اعتمادي ملت ايران، نسبت به جلب اعتماد آن‌ها از طريق همكاري سازنده و تعهدات جمعي بپردازند.» نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل در بيانيه خود همچنين تاكيد كرده است: «همان گونه كه كرارا و در مناسبت‌هاي مختلف تاكيد كرده‌ايم و همان گونه كه حقايق مسلم موجود نيز به خوبي گواهي مي‌دهد، برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران كاملا صلح‌آميز بوده و صلح‌آميز باقي خواهد ماند.» در اين بيانيه همچنين تصريح شده است: «ملت ايران بدون توجه به اقدام‌هاي شوراي امنيت از جمله اقدام غيرقانوني امروز اين شورا، در پيگيري و اعمال حقوق مسلم خود در جهت استفاده صلح‌آميز از تكنولوژي هسته‌اي مصمم بوده و هست.»
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن