تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815568287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري: چهارشنبه عيد فطر است


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري: چهارشنبه عيد فطر است
گروه جامعه- با نزديك شدن به روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان يكي از موضوعاتي كه بيش از پيش مورد توجه علما و مراجع عظام قرار مي گيرد رويت هلال ماه شوال و اعلام عيد سعيد فطر، از بزرگترين اعياد مسلمانان جهان است. رويت هلال ماه و عيد فطر به دليل حساسيت هاي خاص از اهميت ويژه اي برخوردار است و به جهت اهميت بسيار اين موضوع گروه هاي استهلال ماه از سوي مراكز معتبر مسئوليت اين امر خطير را زير نظر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري در سراسر كشور به عهده مي گيرند. گروه ها و كارشناسان استهلال ماه براساس محاسبات و اطلاعات نجومي موجود به همراه امكانات و تجهيزات رصد خانه اي در نقاط مختلف از شمال كشور گرفته تا جنوب شرق و غرب كشور مستقر شده و كار استهلال ماه را انجام مي دهند. به گفته كارشناس علم نجوم پنج عامل مهم در تعيين قابل رويت بودن هلال ماه موثر است. اين عوامل شامل موقعيت خورشيد در آسمان، موقعيت ماه در آسمان، موقعيت مشاهده گر، تجربه مشاهده گر در رويت هلال ماه و شرايط جوي است. با اين تفاسير اين گروه ها تنها بخش علمي كار را انجام مي دهند و اعلام نظر نهايي و روييت هلال ماه شوال و حلول عيد سعيد فطر با مراجع است. با اعلام نظر مراجع در اين خصوص به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري و تاييد رهبر انقلاب حلول ماه شوال و عيد سعيد فطر از سوي ايشان اعلام مي گردد. در همين رابطه عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري با اشاره به اينكه گروههاي استهلال سراسر كشور قبل از غروب سه شنبه رصد هلال ماه را آغاز مي كنند گفت: روز سه شنبه در تمام پهنه ايران هلال ماه شوال با چشم مسلح قابل رويت است، بعد از غروب خورشيد نيز امكان استهلال با ابزار وجود دارد. عليرضا بوژمهراني عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري در گفتگو با مهر در رابطه با استهلال ماه شوال اظهار داشت: رصد ماه نو بايد روز سه شنبه انجام شود چرا كه مقارنه ماه و خورشيد يا تولد ماه نو امروز دوشنبه 8 مهر ماه حدود ساعت 11 و 30 دقيقه اتفاق مي افتد، اما امكاني براي مشاهده هلال ماه در پهنه ايران نيست چرا كه غروب ماه زودتر از غروب خورشيد رخ مي دهد. وي افزود: همين شرايط در ساير كشورهاي اسلامي چون عربستان هم وجود دارد و آنها نيز امروز امكان رويت هلال ماه را ندارند. درحالي كه امروز در ايران بيست و هشتمين روز ماه مبارك رمضان و در عربستان بيست و نهمين روز ماه مبارك رمضان است. بوژمهراني گفت: گروه هاي استهلال سراسر كشور روز سه شنبه 8 مهر ماه رصد هلال ماه را آغاز مي كنند. وي همچنين استدلال كرد كه اين رصد بايد با استفاده از ابزار انجام شود، چون ارتفاع ماه در لحظه غروب خورشيد در افق بسيار كم است، بايد قبل از غروب خورشيد و در روشنايي روز رصد را انجام داد.عليرضا بوژمهراني لازمه اين كار را آمادگي گروه هاي استهلال دانست و گفت: افرادي كه براي استهلال اعزام مي شوند حداقل 24 ساعت پيش از رصد در محل رصد حضور داشته ابزار خود را نصب كرده و آن را تنظيم كنند تا بتوانند از بعد از ظهر سه شنبه در روشنايي روز به دنبال ماه باشند.
فطريه هر نفر 1200 تومان است
اين تنها يك بخش قضيه است چرا كه يكي ديگر از وجوهاتي كه در ماه مبارك رمضان به آن توجه مي شود ميزان زكات فطريه و ميزان كفاره است و اعلام آن نيز از سوي مراجع تقليد صورت مي گيرد. به گفته مراجع، فطريه به نيازمندان و كساني كه محتاج هستند پرداخت مي شود و اگر كسي از سادات باشد مي تواند فطريه را به سادات و غير سادات بدهد اما اگر كسي از سادات نباشد نمي تواند فطريه را به سادات بدهد. از شب عيد فطر كه ماه ديده مي شود مستحب است كه اين هزينه كنار گذاشته شود و در روز عيد قبل از نماز عيدفطر به فقير برسانند. اگر شخص فقير و يا نيازمندي در نزديكي او نبود اين هزينه را كنار گذارد تا در زمان مناسب به او بدهد. بنابراين زمان پرداخت فطريه از روز قبل از عيد تا پيش از نماز عيدفطر خواهد بود. كفاره همان جريمه اي است كه براي باطل كردن روزه معين شده است و عبارت است از: آزاد كردن يك برده، دو ما روزه گرفتن كه سي و يك روز آن بايد پي درپي باشد، سير كردن شصت فقير، يا دادن يك مد طعام به هر يك از آنها. كسي كه كفاره بر او واجب شود بايد يكي از اين سه را انجام دهد و چون امروزه برده به معناي فقهي آن يافت نمي شود مورد دوم يا سوم را انجام مي دهد و هيچ يك از اين ها برايش مقدور نيست هر مقدار كه مي تواند بايد به فقير طعام بدهد و اگر اصلا نتواند طعام بدهد بايد استغفار كند.دفتر آيت الله امامي كاشاني اعلام كرد: با توجه به اين كه قوت غالب مردم گندم است، امسال ميزان فطريه عام براي هر نفر 1200 تومان است و كفاره هر روز كه روزه به صورت غير عمد خورده شده باشد نيز 400 تومان است. دفتر آيت الله امامي كاشاني در گفت و گو با فارس اعلام كرد: ميزان فطريه براي هر نفر بر اساس قيمت 3 كيلو از قوت غالب هر فرد تعيين مي شود و چون قوت غالب مردم كشور ما گندم و نان است، ميزان فطريه براي هر نفر 1200 تومان است اما اگر كسي قوت غالبش برنج يا غذاي ديگري است مي تواند بر اساس قيمت 3 كيلو از آن ميزان فطريه را محاسبه و پرداخت كند. آيت الله العظمي مكارم شيرازي نيز ميزان زكات فطره هر نفر به مبلغ 1200 تومان و كفاره نيز به ازاي هر روز 500 تومان اعلام كردند كه اين مبلغ بايد به صورت نان تهيه شود. همچنين آيات عظام صانعي و نوري همداني، ميزان زكات فطره تقريبا 1200 تومان را اعلام كردند. اما دفتر آيت الله العظمي نوري همداني ميزان زكات فطره را 1500 تومان اعلام كرد.
نماز عيد فطر
در روز عيد فطر مستحب است كه نماز عيد فطر در مصلي شهر برگزار شود اما كه به جهت شركت تمام مسلمان در مراسم ويژه اين عيد بزرگ به ويژه سالمندان كشور نماز عيد در سراسر كشور علاوه بر مصلي در مساجد نيز برپا مي شود. از چند روز مانده به روز عيدفطر همه كشور خود را براي برپايي هر چه با شكوه تر اين مراسم آماده مي كنند. مديريت شهري نيز از اين قائده مستثني نبوده و از روزهاي گذشته خود را براي حضور پر رنگ و موثر در اين عيد بزرگ آماده كرده است.
آمادگي كامل ناوگان شهري تهران براي جابجايي نمازگزاران عيد فطر
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از آمادگي ناوگان حمل و نقل شهري پايتخت براي انتقال يك ميليون نمازگزار به مصلاي بزرگ امام خميني (ره) خبر داد. مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: با استفاده از تجارب دو سال گذشته در زمينه جا به جايي نمازگزاران تدارك گسترده براي حضور با شكوه شهروندان در اين تجمع كم نظير پيش بيني شده است. وي اظهارداشت: ناوگان حمل و نقل عمومي در سه بخش مترو، اتوبوسراني و تاكسيراني تسهيلات و خدمات ويژه اي را به منظور نقل و انتقال نمازگزاران از اقصي نقاط پايتخت تدارك ديده است.به گفته تشكري هاشمي، شركت مترو به منظور تسهيل در انتقال نمازگزاران از ساعت 5/30 بامداد روز عيد فطر به صورت رايگان از تمامي ايستگاه هاي مترو به دو ايستگاه مصلا در شمال و شهيد بهشتي در جنوب مصلا كه فاصله مكاني يكساني با محل برگزاري نماز دارند، اقدام مي كند و در پايان مراسم نيز نمازگزاران را به مبادي اوليه باز مي گردانند.رئيس كميته حمل و نقل و ترافيك ستاد برگزاري نماز عيد سعيد فطر تصريح كرد: بر اساس هماهنگي هاي صورت گرفته مابين شركت مترو و شركت واحد اتوبوسراني، اتوبوسها نسبت به جابجايي نمازگزاران از نقاط مختلف شهر به مقصد ايستگاههاي مترو و بالعكس به طور رايگان اقدام خواهند كرد.تشكري هاشمي با اشاره به اختصاص 2500 دستگاه اتوبوس شركت واحد به منظور جا به جايي نمازگزاران اضافه كرد: اتوبوسها از ساعت 6 صبح روز عيد سعيد فطر از 100 ايستگاه اصلي در ميدان ها و مراكز مهم تهران آماده انتقال نمازگزاران به مصلا خواهند بود.وي با بيان اينكه علاوه بر اين اتوبوسها در 150 ايستگاه محلي در مساجد و نقاط اصلي مناطق بيست و دوگانه نمازگزاران را به مقصد مصلا منتقل مي كنند، يادآور شد: اتوبوسها بلافاصله پس از پايان نماز نسبت به بازگرداندن نمازگزاران به مبادي اوليه اقدام مي كنند. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در خصوص خدمات تاكسيراني نيز گفت: 150 دستگاه تاكسي ون به منظور جا به جايي نمازگزاران در خيابان شهيد بهشتي از تقاطع سهروردي تا ميدان تختي و در تقاطع قائم مقام تا مصلا در نظر گرفته شده است.تشكري هاشمي، پيش بيني پنج پاركينگ در محدوده مصلي به منظور توقف خودروهاي سواري را از جمله خدمات در نظر گرفته بر شمرد و خاطرنشان كرد: خيابان شهيد عشق يار در محدوده ميدان نيلوفر نيز به پارك موتور سيكلت ها اختصاص يافته است.به گفته وي، پاركينگ مجتمع امام خميني (ره) در شمال شرق مصلا و پاركينگ هاي بنياد و بيهقي در شمال غرب مصلا جهت خودروهاي سواري و پاركينگ هاي لجستيكي در جنوب شرق مصلا و پاركينگ ديگري نيز در ضلع جنوب غربي داخل مصلا به منظور خودروهاي مدعوين در نظر گرفته شده است.در اين ارتباط نسبت به آسفالت كل محوطه پارك سوار بيهقي، آماده كردن پاركينگ خودروهاي سواري، احداث پايانه درون شهري به مساحت پنج هزار متر مربع جهت ساماندهي ترافيك اطراف مصلا و محدوده ميدان آرژانتين و احداث سرويس بهداشتي و وضوخانه از سوي سازمان پايانه هاي مسافربري اقدام شده است.گفتني است، شركت بهره برداري راه آهن شهري تهران و حومه نيز طي اطلاعيه اي اعلام كرد: به منظور تسهيل در انتقال نمازگزاران به مصلاي امام خميني (ره) از ساعت 30:5 صبح روز عيد فطر به صورت رايگان از تمامي ايستگاه هاي مترو به ايستگاه هاي مصلي و شهيد بهشتي واقع در شمال و جنوب مصلاي امام خميني ره شروع به كار مي كند و با توجه به يكسان بودن فاصله مكاني دو ايستگاه شهيد بهشتي و مصلي به محل برگزاري نماز، نمازگزارن مي توانند از هر دو ايستگاه براي سوار شدن به مترو استفاده كنند.
سرويس دهي رايگان به 5 1/ ميليون نمازگزار در روز عيد فطر
محمد عيديان، جانشين رئيس ستاد برگزاري نماز عيد فطر نيز با پيش بيني حضور 1/5 ميليون نفري نمازگزاران در مراسم نماز عيد سعيد فطر، اين موضوع را بيان كرد كه كه ستاد برگزاري نماز عيد فطر از ساعت 5 تا 30:10 صبح روز عيد آماده خدمت رساني به مردم است و در عين حال گفت: حدود 30 ايستگاه پذيرايي در خارج از محل برگزاري نماز تعبيه شده است و بسته هايي حاوي مواد خوراكي و نقشه مسير و محل استقرار اتوبوس ها در اتوبوس ها به نمازگزاران ارائه مي شود. وي به تدابير بهداشتي و پزشكي اتخاذ شده در ساعات برگزاري نماز عيد فطر نيز اشاره و اظهار كرد: علاوه بر اين كه نيروهاي اورژانس تهران و جمعيت هلال احمر در محل مصلي براي رسيدگي به مشكلات احتمالي حاضر خواهند بود، يك بيمارستان صحرايي كوچك نيز در محل مصلي مستقر خواهد شد.
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن