تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816299014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راي مجمع تشخيص مصلحت نظام به احياي 18 شوراي منحل شده


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: راي مجمع تشخيص مصلحت نظام به احياي 18 شوراي منحل شده
گروه اقتصاد: مجمع تشخيص مصلحت نظام با احياي شوراي پول و اعتبار و 17 شوراي عالي ديگر موافقت كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري در تيرماه سال 86 به دليل جلوگيري از موازي كاري و هم راستا بودن وظايف برخي از شوراهاي عالي، كارگروهي 6 نفره به رياست معاون اول رئيس جمهوري و 5 وزير را براي بررسي تغيير در 38 شوراي زيرمجموعه دولت تشكيل داد و در نهايت شورايعالي اداري با استناد به گزارش اين كارگروه، راي به ادغام 28 شورا در 4 شورا داد.
تغيير در تركيب 38 شوراي زيرمجموعه دولت كه نهايتا به ادغام 28 شورا انجاميد، تصميمي بود كه همزمان با مصوبه انحلال سازمان مديريت و تبديل آن به 2 معاونت رئيس جمهوري، در شوراي عالي اداري اتخاذ شد. اين درحالي است كه به گفته برخي از وزراي دولت نهم، شوراهاي متعددي زيرمجموعه دولت به رياست رئيس جمهوري يا معاون اول وي تشكيل مي شدند كه اين كار عملا زمان زيادي از اركان دولت را به خود اختصاص مي داد.
اكثر اين شوراها وظايف مشتركي داشتند و سنخيت كار آنها نزديك به يكديگر بود. به همين دليل دولت تصميم گرفت با بررسي لازم مشخص كند كه كداميك از اين شوراها مي توانند در يكديگر ادغام شده و وظايف كداميك از شوراها مي تواند به 6 كميسيون تخصصي دولت واگذار شود.
در همان زمان، كارشناسان و برخي نمايندگان مجلس نسبت به اين اقدام دولت ديدگاه هاي متفاوتي داشتند و برهمين اساس، عده اي ادغام يا انحلال شوراي پول و اعتبار را كه زيرمجموعه بانك مركزي و زاده قانون پولي و بانكي كشور است، نيازمند مصوبه مجلس مي دانستند. از طرف ديگر به اذعان موافقان اين طرح، با توجه به افراط در تعداد شوراها و وقت گير بودن بسياري از آنها براي حضور رئيس جمهوري و وزراي وي در آنها، اين امر يك ضرورت به نظر مي رسيد.
در چنين شرايطي برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر خلاف ديدگاه منتقدان نسبت به ادغام شوراها، اعتقاد داشتند كه ادغام يا انحلال شوراي پول و اعتبار هيچ مغايرتي با قانون اساسي نداشته و اين حق رئيس جمهوري است كه شوراها را حذف يا با هم ادغام كند. به اعتقاد آنها انحلال و ادغام شوراي پول و اعتبار از جنس قانون مجلس نيست. اين شورا ها به موجب قانون به وجود آمده اند اما تركيب، تغيير و استمرار فعاليت آنها به مجلس شوراي اسلامي ارتباط ندارد و در اختيار دولت است كه اين تغييرات را اعمال كند.
در همين حال، رئيس سابق مجلس شوراي اسلامي در سال گذشته اعلام كرده بود كه آن دسته از شوراهاي عالي كه اعتبار آنها ناشي از مصوبه نهاد قانونگذار است، حفظ خواهند شد و دولت مي تواند براي صرفه جويي در وقت براي آنها جلسه مشترك تشكيل دهد. البته مجلس در ادامه طرح دو فوريتي ابقاي شوراي هاي عالي مصوب مجلس را از تصويب گذراند.
در اين ميان، در برخي محافل خبري نيز مطرح شده بود كه طهماسب مظاهري رئيس كل سابق بانك مركزي به طور جدي احياي دوباره شوراي پول و اعتبار را پيگيري مي كرد. حتي معاون اقتصادي بانك مركزي چندي پيش از اجراي برنامه اصلاحات مديريتي، عملياتي و مالي بانك ها خبر داده و گفته است: در قالب اين برنامه شوراي پول و اعتبار نيز مجددا احيا مي شود.
سرانجام مجمع تشخيص مصلحت نظام عصر شنبه با حضور اكثريت اعضا تشيكل جلسه داد و تصويب كرد كه 18شوراي عالي حذف يا ادغام شده از جمله شوراي پول و اعتبار، با حفظ اختيارات ، وظايف و اعضاي آنها كما في السابق براساس قوانين ذيربط تشكيل و اداره شوند.
شوراي پول و اعتبار كه طبق قانون پولي و بانكي كشور مصوب سال 1351 تاسيس شده است. شوراي پول و اعتبار به منظور مطالعه و اتخاذ تصميم درباره سياست كلي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و نظارت بر امور پولي و بانكي كشور، عهده دار وظايفي نظير رسيدگي و تصويب سازمان و بودجه و مقررات استخدامي و آئين نامه هاي داخلي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، رسيدگي و اظهار نظر نسبت به ترازنامه بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران جهت طرح در مجمع عمومي، رسيدگي و نيز تصويب آئين نامه هاي مذكور در قانون پولي و بانكي، اظهارنظر در مسايل بانكي، پولي و اعتباري كشور و همچنين اظهار نظر نسبت به لوايح مربوط به وام يا تضمين اعتبار و هر موضوع ديگري كه از طرف دولت به شورا ارجاع مي شود، است.
براساس اين قانون، شوراي پول و اعتبار موظف است به ارائه نظر مشورتي و توصيه به دولت در مسائل بانكي پرداخته و نظرش در وضعيت اقتصادي مثمر ثمر است.
همچنين در يك گفت و گوي كوتاه رئيس كل سابق بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موافقت مجمع تشخيص مصلحت نظام با احياي شوراي پول و اعتبار را اقدامي «اصلاحي، كارشناسي و صحيح» خواند.
طهماسب مظاهري در گفت وگو با خبرگزاري مهر در خصوص تصميم روز شنبه مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره احياي شوراي پول و اعتبار گفت: بنابرگزارشهاي تهيه شده، مستقل از بحث حقوقي و قانوني اينكه آيا شوراي عالي اداري مي تواند راي به حذف شوراي پول و اعتبار بدهد، حذف اين شورا به مصلحت كشور نبوده و كار صحيحي هم تلقي نمي شده است.
وي با تاكيد بر اين كه نظام بانكي كشور براي سياستگذاري به يك شوراي تخصصي همچون شوراي پول و اعتبار نياز دارد، تصميم مجمع تشخيص مصلحت نظام براي احياي دوباره شوراي پول و اعتبار را اقدامي «اصلاحي، كارشناسي و صحيح» خواند.
مظاهري به عنوان يك كارشناس از تصميم مجمع تشخيص مصلحت نظام براي احياي شوراي پول و اعتبار تشكر كرد.
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن