تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816666282




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي وضعيت فقهي و حقوقي قرارداد اختيار معامله در فصل‌نامه «اقتصاد اسلامي»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي وضعيت فقهي و حقوقي قرارداد اختيار معامله در فصل‌نامه «اقتصاد اسلامي»
گروه انديشه: مقاله «وضعيت فقهي و حقوقي قرارداد اختيار معامله»، نوشته «جواد حسين‌زاده» و «عبدالحسين شيروي»، در فصل‌نامه علمي پژوهشي «اقتصاد اسلامي» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، حسين‌زاده و شيروي، به عنوان مؤلفان اين مقاله معتقدند كه نظريه‌پردازان و محققان علم اقتصاد بر اين باورند كه تحرك‌هاي اقتصادي از دو بخش فعاليت‌هاي مالي و فعاليت‌هاي توليدي متأثر مي‌شود. براساس مباني نظري و نتيجه‌هاي حاصل از تحقيق‌هاي انجام گرفته درباره ارتباط بين دو بخش مالي و بخش توليد در اقتصاد، نه تنها فرضيه تأثير مثبت و معنادار توسعه مالي بر رشد و توسعه اقتصادي تأييد مي‌شود، بلكه در رابطه علي متقابل بين اين دو بخش تقدم با رشد بازارهاي مالي است، زيرا بازارهاي مالي مانند پلي هستند كه پس‌انداز و سرمايه‌گذاري را به يكديگر متصل مي‌كند و سبب مي‌شود وجوه مازاد بخشي به بخش اقتصادي ديگري كه با كمبود منابع مالي روبه‌رو است منتقل شود.

نويسندگان مي‌افزايد: در بخش مالي، بازارهاي سرمايه و پول به اتفاق به رفع نيازهاي متنوع مؤسسه‌هاي اقتصادي مي‌پردازند، اما به لحاظ ماهيت فعاليت‌هاي توليدي كه به طور عمده زمان‌بر هستند و فرايند طولاني‌تري دارند، نقش بازار سرمايه مؤثر‌تر و از اولويت بيشتري نسبت به بازار پول بر خوردار است.

به همين علت در اغلب كشورهاي توسعه يافته كه بازارهاي مالي سازمان يافته وجود دارد حجم فعاليت‌ بازار سرمايه و تأثير آن به مراتب از بازار پول گسترده‌تر است. برعكس در كشورهاي در حال توسعه كه اغلب دخالت دولت در فعاليت‌هاي مالي بيشتر است، بازار پول گسترده‌تر از بازار سرمايه است و همين امر يكي از مانع‌هاي اصلي توسعه بازار سرمايه بوده و به صورت يك ضعف در نظام اقتصادي كشورها مطرح است.

در ايران موضوع تنوع بخشيدن به ابزارهاي مالي از جمله قراردادهاي اختيار معامله افزون بر مشكل‌هاي ساختار بازار سرمايه با مشكل انطباق با موازين شرعي نيز روبه‌رو بوده است؛ زيرا براساس اصل چهارم قانون اساسي، تمام قانون‌هاي مدني، جزايي، مالي، اقتصادي، اداري، فرهنگي، نظامي، سياسي و غيره بايد بر اساس موازين اسلامي باشد.

به عقيده مؤلفان اين مقاله، در جهان اسلام، قرارداد اختيار معامله در جايگاه نهاد حقوقي جديد مورد توجه صاحب‌نظران ديني قرار گرفته و ديدگاه‌هاي متفاوتي درباره مشروعيت آن ابراز شده است. بيشترين مخالفت با عقد قرارداد پيش گفته از سوي حقوق‌دانان و فقيهان اهل سنت ابراز شده است، در حالي كه فقيهان شيعه كمتر به اين موضوع پرداخته‌اند. يكي از نظرهايي كه به صراحت قرارداد اختيار معامله را حرام اعلام كرده است، نظر مجمع فقه اسلامي جده وابسته به كنفراس اسلامي است.

از اين رو در اين مقاله ضمن نقد نظريه پيش گفته، ماليت و حق مالي بودن موضوع قرارداد اختيار معامله و هم‌چنين قابليت مبادله آن در بازارهاي اوليه و ثانويه مورد بررسي قرار مي‌گيرد. بر اين اساس، ابتدا مفهوم قراردا اختيار معامله و سپس موضوع آن مورد بحث واقع مي‌شود. پس از تيين مفهوم قراردادهاي اختيار معامله، صحت آن مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

آخرين شماره فصل‌نامه علمي‌پژوهشي «اقتصاد اسلامي» به مدير مسئولي «علي‌اكبر رشاد» و سردبيري «عباس عرب‌مازار» منتشر شده است. ‌ ‌‌
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 763]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن