تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816877236




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تئاتر - آتيلا پسياني در جشنواره ادينبورو


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تئاتر - آتيلا پسياني در جشنواره ادينبورو
تئاتر - آتيلا پسياني در جشنواره ادينبورو

ترجمه: علي منصوري:جشنواره بين‌المللي ادينبورو هر ساله در يك دوره سه هفته‌اي در آخر تابستان، به نمايش آثار متنوعي در زمينه موسيقي كلاسيك، تئاتر، اپرا و رقص در شش سالن بزرگ تئاتر و كنسرت و تعداد ديگري از سالن‌هاي كوچك‌تر مي‌پردازد. علاوه بر برنامه سه هفته‌اي هر ساله، جشنواره داراي يك برنامه آموزشي در طول است، كه تمام سنين از كودكان مقطع ابتدايي تا بزرگسالان را در بر مي‌گيرد. فستيوال در 1947، با هدف ايجاد يك بستر مناسب براي شكوفايي روحيه‌اي انساني شروع به كار كرد. از آن زمان تاكنون چند جشنواره ديگر نيز در فاصله اواخر آگوست تا اوايل سپتامبر شكل گرفته كه همگي تحت عنوان جشنواره ادينبورو شناخته مي‌شوند.آتيلا پسياني و گروه تئاتر «بازي»، ماه گذشته با اجراي «كشتي شيطان» در جشنواره بين‌المللي تئاتر ادينبورو حاضر شد و در چند اجرايي كه داشت توجه بسياري از منتقدان و تماشاگران را به خود جلب كرد. آنچه در پي مي‌آيد ترجمه خلاصه‌اي از اين نمايش و يادداشت‌هاي كوتاهي است كه منتقدان جشنواره ادينبورو در مواجهه با اين اجرا نوشته‌اند.

كشتي شيطان
خلاصه: پنج زن در يك جزيره متروك زندگي مي‌كنند، همه مردان از آنجا رفته‌اند و آنان مدام درگير اين فكر‌ند كه آيا بايد آنجا را ترك كنند يا بهتر است كه همانجا بمانند. با ظاهر شدن يك كشتي ناشناس در افق، آرامش آنها به‌هم مي‌خورد. با طلوع هلال ماه، كه در جهان اسلام نمادي رايج است، رفته رفته كشتي شناخته مي‌شود. اين كشتي، كشتي شيطان است.گروه تئاتر بازي در سال 1989 توسط آتيلا پسياني پايه‌گذاري شد. بازيگري كه در سنين جواني با كارگردانان بزرگي مانند پيتر بروك و تادئوش كانتور همكاري‌هايي داشته است. اين نمايش اولين‌بار در جشنواره فجر در تهران روي صحنه رفته است و اولين‌بار در اروپا در جشنواره ادينبورو اجرا شد.
يادداشت منتقدين
رئاليسم جادويي آسيايي
سبكي نمايشي كه رشته قدرتمند تفكر ايراني را همراه با موسيقي و تصاوير، با تجربيات تئاتري اروپاي بعد از دهه 60، از بروك گرفته تا كانتور، در هم مي‌آميزد و با يك رئاليسم جادويي خيره‌كننده مربوط به آسياي‌ميانه همراه است.
نشريه Scotsman
خواب‌ها و خيال‌ها
پيكره‌هاي در هم تنيده، پوشيده در پارچه‌هايي تيره، شناور در هستي‌اي سرد و سترون همچون روح‌هاي ساليان دور. پنج زن نقاب‌دار كشتي شيطان در جزيره‌اي محبوس‌اند، استعاره‌اي بجا از زناني بسيار كه همچنان در جوامع خود را در چنين وضعيتي مي‌بينند. آنان با تيره‌روزي، هشياري و پر از حسرت‌هاي گوناگون در گورستان مجازي سكوت، شن و آفتاب زندگي مي‌كنند. جايي كه پيرتر‌ها جوان‌تر‌ها را در جزيره نگاه مي‌دارند و تنها اميد براي گريز از آنجا، آمدن مردي است تا آنها را با خود ببرد. جايي زني به زن ديگر مي‌گويد: اگر مدام به دريا نگاه كني، صاحب‌ات مي‌شه. آتيلا پسياني نويسنده و كارگردان اثر، داستاني پرتعليق را به هم مي‌بافد، و با استفاده از فضايي تيره و المان‌هاي آوايي صرف، تاثيري تند و تلخ بر مخاطب خود به جا مي‌گذارد. جدا از اشتباهاتي كوچك و قابل اغماض همچون شلوغي و در هم برهمي در بالانويس‌ها و ويدئو پروژكشن‌هاي نامعلوم كه تمركز را از تاثير كلي اثر مي‌گرفت، كشتي شيطان ما را با خود به دنيايي مي‌برد كه خواب‌ها و خيال‌ها در آن بسيار وحشت‌زا هستند و همه ساكنان آنها را به چشم افكاري ملعون نگاه مي‌كنند، حتي كساني كه دل به دريازده و جرات داشتن و تجربه كردن‌شان را به خود راه مي‌دهند.
مكس ريبيتسكي، منتقد جشنواره
بازي‌هاي قوي و پر احساس
با وجود اينكه مخاطبان جشنواره ادينبورو را افرادي از سرتاسر جهان تشكيل مي‌دهند، اما اين‌طور احساس مي‌شود كه بافت فرهنگي اين داستان ايراني براي همه بيگانه باشد. با اين حال سادگي روايت و بازي‌هاي قوي و پر‌احساس پنج بازيگر زن پابرهنه و باحجاب‌اش، اين نمايش را قادر ساخته بود تا مخاطب خود را مجذوب و متاثر سازد.
نمايش در صحنه‌اي صورت مي‌گرفت كه شن و ماسه‌اي اندك كف آن را پوشانده بود و دودي كه در چهار نور موضعي كه از پايين به بالا تابيده مي‌شد، معلق بود. صحنه جزيره‌اي در دور دست را نمايش مي‌داد كه پنج زن در آن به دور از دنيا، از دو گور خانوادگي محافظت مي‌كردند. بعضي از دراماتيك‌ترين لحظه‌ها زماني پديد مي‌آمد كه مردگان قنداق پيچ شده اين گورها ديده مي‌شدند. در بروشور اين گروه از تاثير پيتر بروك و تادئوش كانتور بر كار آنها مطلع مي‌شويم و البته رزونانس هاس چخوفي را نيز مي‌توان در گام‌هاي سست بازيگران و گفت‌وگوهاي بي‌پايان‌شان درباره چيزي كه ممكن است اتفاق بيفتد، مشاهده كرد. ورود پيرزن، بي‌بي، با قلياني كه در يك دست و يك راديوي ترانزيستوري كه در دست ديگر دارد، نبايد بيننده را، كه از بالانويس انگليسي صحنه متوجه مي‌شود اين داستان در قرن بيستم رخ مي‌دهد، شگفت‌زده كند. ( البته در بالانويس هميشه از واژه‌هاي درست استفاده نشده بود و پر بود از اصطلاحات كوچه‌بازاري آمريكايي)! ديدن سنت‌هاي ايراني، مثل قرار دادن چيزهايي كوچك در گور بچه، بسيار جذاب به نظر مي‌رسيد. افكت صدا بسيار عالي بود، و حس و حال گذراي دريا و حيات‌وحش جزيره را به مخاطب مي‌رساند. برخي از ابزارهاي تصويري كمي غير ماهرانه به كار گرفته شده بودند ( آيا عمدي در اين كار بوده؟ ) اما در كل، ساعتي بسيار جذاب‌كننده بود - و با توجه به حضور كم گروه‌هاي ايراني در اين جشنواره، مي‌توان گفت كه EFI بايد به دنبال عرضه چنين آثار بديعي باشد.
بيرجيت استيونس منتقد جشنواره
منبع: www.eif.co.uk
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن