واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: مرثيه اي براي يك كارگردان
علي نژاد:فكر كرديم براي به جا آوردن حق، فعاليت هاي بي حد و اندازه رسول ملاقلي پور در زمينه دفاع مقدس، بهترين وقت و زمان همين ايام مي باشد.
پس در حالي كه ديگر او و سينمايش را نداريم به كنكاش و جست وجو در موردش پرداختيم، شايد ديني كه به گردن تك تك بينندگان سينما دارد را ادا كرده باشيم.
با معرفي او و كارهايش به مرثيه اي به جا، براي پيكره عظيم سينما به علت از دست دادن توانايي هاي بي حدش مي پردازيم:
در سينماي دفاع مقدس با كارهاي ملاقلي پور شاهد نوعي ترقي و تفاوت و نگرشي تازه هستيم، كه به اين نوع از سينما سمت و سويي جديد داده است.
او به علت كارهاي زيادي كه در اين زمينه انجام داده و استفاده از اصل آزمون و خطا به يك نويسنده صاحب سبك تبديل شده بود، اين پيشرفت و سير و سلوك تكاملي را مي توان در روند فيلم هاي او به طور آشكاري مشاهده كرد.
فيلم سازي خود ساخته كه در سفر به چزابه سينماي جنگ و نوع روايت در آن را متحول كرد، سفر به چزابه در زمان خودش از زيباترين و مخاطب پسندترين سينمايي ها از نوع دفاع مقدس بود كه صحنه هاي ماندگارش همچنان در فكر و ذهن مردم ثبت شده است.ملاقلي پور با ديد مناسب و درستي كه نسبت به جنگ و وقايع اتفاق افتاده آن و نوع مخاطبان و خواسته هايشان با گذشت ساليان داشت، از داستان گويي ها و روايت پردازي هاي كلاسيك خود در بلمي به سوي دريا و پرواز در شب با نگرشي جديد و بديع به سوي ساختارشكني و نوعي جديد از فيلم سازي رفت و با بهره گيري از تخيل و فضاسازي هاي غير واقعي كنار واقعيت و نگاهي آخرالزماني به سبك تازه اي دست يافت كه در كارهاي بعدي اش هيوا و مزرعه پدري كاملا مشهود است.بي ترديد، رسول ملاقلي پور با اين آثار پر حس و حال و خوش ساختش، داراي جايگاهي رفيع و ماندگار در عرصه سينماي جنگ خواهد بود و ارزش هاي پنهان كارهايش در آينده بيشتر و بهتر شناخته خواهد شد.او در كارهاي اجتماعي اش با نگاهي معترض و اعتراض آميز به روايت داستان در دل داستان پرداخته است كه تجلي آشكار و واضح اين نوع نگرش او را در مجنون، نسل سوخته و قارچ سمي مي توان ديد، (نسل سوخته را حتما ببينيد)
زندگي نامه رسول ملاقلي پور:
رسول ملاقلي پور متولد 1334 تهران بود كه در 16 اسفند 1385 در گذشت.
وي در روزهاي آغازين انقلاب عكاسي را به طور آماتور آغاز كرد و با شروع دفاع مقدس به صورت حرفه اي به ادامه آن پرداخت و پس از آن به ساخت فيلم مستند از عمليات مختلف دفاع مقدس پرداخت و فيلم كوتاه شاه كوچك را با دوربين 16 ميلي متري ساخت كه موفق به دريافت جايزه بهترين فيلم از جشنواره وحدت شد.او نخستين فيلم بلند خود را در سال 1363 با نام نينوا ساخت و به اين ترتيب به سينماي حرفه اي راه يافت.
رسول ملاقلي پور از كارگردانان متعهد سينماي پس از انقلاب بود كه آخرين ساخته وي ميم مثل مادر تا چندي پيشتر بر پرده سينماهاي كشور بود، مرحوم ملاقلي پور در سفر خود به كربلا براي بازديد لوكيشن ها از فرصت استفاده كرد و مستندي به نام شش گوشه عرش را جلوي دوربين برد كه آخرين اثر او محسوب مي شود.
بعد از فوتش (به رسم نوشدار و بعد از مرگ سهراب) يك مستند از زندگي او ساخته شد.(روحش شاد)
رسول و برخي جوايز:
*جشنواره فيلم فجر:
سال (1365): برنده لوح زرين بهترين فيلم براي (پرواز در شب)، كانديداي بهترين فيلم نامه براي (پرواز در شب)
سال (1367): كانديداي سيمرغ بلورين بهترين فيلم براي (افق)
سال (1477): برنده سيمرغ بلورين بهترين فيلم و بهترين كارگرداني براي فيلم (هيوا)
سال (1380) كانديداي سيمرغ بلورين بهترين فيلم و فيلم نامه براي (قارچ سمي) و...
هنوز شكل ساخت و صحنه هاي تاثيرگذار ميم مثل مادر در ذهن مردم موج مي زد كه ملاقلي پور خسته و دلتنگ سينما و دنياي پر زرق و برقش را رها كرد و در گذشت، كه مرگش نيز به جا و تاثيرگذار بود به طوري كه با فوت ملاقلي پور (ميم مثل مادر) هيچ گاه فراموش نخواهد شد.ما نيز سعي كرديم ياد و خاطره اش را با مروري كوتاه از آثارش زنده نگه داريم و سينماي دفاع مقدس را از نگاه ملاقلي پور بررسي و تحليل كنيم.(جاي خالي او كاملا در سينما محسوس است)
شنبه 6 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]